Gå til innhold

Hvorfor er noen smarte ...


Nicklas

Anbefalte innlegg

Ser det neves lesing her . At noen leser flere ganger samme uten at ting sitter ,mens andre gjør det en gang for eksempel.

 

Jeg mener mye henger sammen med fokus på det man holder på med ,

følger med på eller leser.

Samt ved lesing er det veldig mange som ikke bearbeider det de leser skikkelig . Les da gjerne saktere ,og setningene to eller flere ganger før man går videre , samtidig mens man assosierer det man leser til noe

relevant (ikke skumleser) .

Slik får hjernen ubevisst bedre tid på prosesseringen av informasjonen og sortert den .

Det er selvfølgelig også viktig å være opplagt . Hjernen trenger

næring for å virke på topp og like viktig er det med god søvn som

gjør at hjernen bearbeider dagens inntrykk får de unna og lagret på rett plass .

 

Lenge siden jeg gikk på skole siden jeg er 42 men læring er ikke

slutt for det . Det fortsetter i arbeidslivet , ekstremt mye innenfor tekno yrker da disse har høy utviklings fart av produkter og løsninger .

 

Editert:

Tatt bort for ikke å støte nærtagende ungdomer eller andre som

eventuelt sliter med karakterer ,selvbilde og ikke liker å høre at det

som tilsynelatende går lett for noen ikke går like lett for en selv.

 

Ellers må jeg si at i min alder er jeg ikke et fnugg interessert i å

fremme mine eventuelle karakterer fra skole/studie tid .Det er historie .

Andre som skrev om dette før meg .

Er heller ikke enig i at skole/studier på 80 tallet kun var en dans

på roser .

At ungdom ikke hører/vil høre så mye på eldre er tydligvis bevist.

 

 

.....

Endret av syar2003
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9817234daf
Sytti prosent seksere kanskje

og resten femmere .

Presset på skolen var vel halvparten på den tiden. Kjenner flere som studerte på 70-/80-tallet og det var ikke samme jaget da.

 

Videre syns jeg folk skal holde karakterene sine for seg selv. Tråden heter "Hvorfor er noen smarte ..." ikke "Er du smart? Få se karakterene dine!". Poster gjerne et screenshot av vitnemålet mitt her jeg, det er ikke det, men det er ikke særlig inspirerende å lese at andre får til det du sliter med selv.

Lenke til kommentar

For meg har alltid karakterene kommet lett. Det jeg gjør som jeg tror jeg blir trukket litt opp for, er at jeg tar til meg forskjellige ord og uttrykk jeg leser i aviser o.l. Ikke helt bevisst, men at jeg lærer det ordet eller uttrykket, og så bruker det senere.

 

Også er det desverre også slik at man blir trukket opp hvis skriver ting sånn som læreren liker. Det er egentlig veldig synd, men jeg har vendt meg til det. Skriv for eksempel aldri om et tema hvor du vet du har et kontroversielt standpunkt, eller hvor du vet at læreren mener det motsatte av deg.

 

Og hvis du sliter med innholdet i tekstene du skriver, burde du kanskje gå gjennom noen flere tekster nøye. Legge merke til hvordan forfatteren bruker virkemidler, og prøv å skjønne hvordan han/hun gjør dette, og så kopierer du. Det gjør heller ikke noe å låne ganske så direkte fra andre, så lenge det ikke er blåkopi. Dette er ikke veldig vanskelig, og hvis du fortsatt går på ungdommsskolen stilles det ikke høye krav om god histrie osv...

 

Forresten tror jeg ikke karakterer nødvendigvis har noen sammenheng med intelligens, har for eksempel en venn, er overbevist om at han ikke har skrivd en egen setning de siste 5 årene på skolen omtrent. Han skriver alltid direkte av lærerbøkene( formulerer ALDRI setningene selv), men han har et snitt på godt over 5.

Lenke til kommentar

Hvorfor får dere høye karakterer på skolen ?

 

Sluttet og tenke at ting var kjedelig og tenkte kun positivt, gikk fra 3`er på ungdskolen til 5+ på gk bla

 

Hva kan jeg gjøre for å få bedre karakterer, konsentrasjon, osv ?

Sove mer en 3-5 timer hvis du sover så lite ;)

 

for eks 11->07 minst bør kansje kunne hjelpe, samt spising da :)

Lenke til kommentar

Usikkerhet/ sjenerthet:

Finnes ikke noen "kongevei". Men for meg fungerte det bra å bli med i et kor.

Man lærer pusteteknikk og riktig stemmebruk, og man får trening i å "opptre".

 

Se på skolen som et middel og ikke et mål i seg selv, tror jeg er viktig. Flere som har skrevet om det samme her. Å enøyd se på karakterer som mål for hvor mye man har fått med seg mener jeg er litt skummelt. På universitet eller høyskole blir pensum og "mellomkarakterer" litt perifere greier og da kan det være godt å allerede ha et bevisst og aktivt forhold til egen læring.

 

Norsk feks:

Dra på biblioteket å les hele greia som utdragene er saksa fra. Stoffet får litt kjøtt på beinet, det blir lettere å relatere seg til teksten og for oss med litt treg fordøyelse blir næringsopptaket ganske bra om ting får litt ekstra tid.

Også blir det mye artigere å lese når man ikke nødvendigvis .

Om man sitter på biblioteket med noe god musikk i øra har man tid til å fundere over feks hvorfor Terje Vigen rodde til Danmark og ikke tok bussen til Nordby.

Endret av Bach
Lenke til kommentar
#1 Som psilocybe sier, er ikke gode karakterer ensbetydende med smarthet.

#2 Smarthet er ikke bare bestemt av miljø, men også av gener osv.

#3 Hva du kan gjøre for å trene deg opp? Godt med variert mat, godt med søvn, gjør lekser, følg med i timen, les mer enn du behøver om emner, og fremfor alt: gjør masse forskjellige oppgaver !

 

Jeg ligger på 5 i snitt, men gjør minimalt for å oppnå det, mens andre må jobbe mye for å oppnå det samme, noe som beviser at enkelte har lettere for å fatte én ting, mens andre er bedre på noe annet. F.eks. suger jeg i alt som heter sport...

 

Noe kan opparbeides, mens noe er medfødt. Allikvel er jeg av den tro at alle er gode på et eller annet; ingen er født helt uten evner.

Du er faktisk HELT LIK meg :w00t:

Lenke til kommentar
#1 Som psilocybe sier, er ikke gode karakterer ensbetydende med smarthet.

#2 Smarthet er ikke bare bestemt av miljø, men også av gener osv.

#3 Hva du kan gjøre for å trene deg opp? Godt med variert mat, godt med søvn, gjør lekser, følg med i timen, les mer enn du behøver om emner, og fremfor alt: gjør masse forskjellige oppgaver !

 

Jeg ligger på 5 i snitt, men gjør minimalt for å oppnå det, mens andre må jobbe mye for å oppnå det samme, noe som beviser at enkelte har lettere for å fatte én ting, mens andre er bedre på noe annet. F.eks. suger jeg i alt som heter sport...

 

Noe kan opparbeides, mens noe er medfødt. Allikvel er jeg av den tro at alle er gode på et eller annet; ingen er født helt uten evner.

Du er faktisk HELT LIK meg :w00t:

..og meg! :wow:

 

har 4.7 i snitt, gjør ikke noe særlig for å oppnå det heller

(ingen leksegjøring osv. :roll: )

Er enig i Mr.Ueland; Tenk positivt! Tenker du kjedelig, blir det kjedelig! ;)

Endret av eMPea
Lenke til kommentar

Jeg tror det er viktig å motivere seg for det man holder på med. Prøv å finne et punkt i det du leser som gjør det interessant. Når det gjelder karakterer er det viktig at du finner ut hva læreren er ute etter. Alle lærere er forskjellig. Gjør leksene, følg med i timene, lever inn innleveringer i tide og skriv oppgavene slik lærerene ønsker at de skal skrives. Det gjelder å tilpasse seg etter deres krav. Ikke vær redd for å spørre etter tilbakemeldinger fra læreren. Snakk med læreren og spør hva du kan gjøre for å oppnå bedre karakterer (hm. den hørtes litt nasty ut, men du skjønner hva jeg mener). Vær utadvendt, vis initativ og innsatsvilje, så kommer nok karakterene skal du se.

Lenke til kommentar

Jeg er veldig enig i mye av det som blir sagt om hva intelligens er, hvor viktig det er, osv.

 

Men nå har det vel sånn at oss unge påvirkes mest av karakterer, og dømmer intelligens og smarthet ut fra det. Helt på trynet. Til våren tipper jeg at jeg når 5,4 eller 5,5 i snitt, og gjør/har gjort følgende:

 

- Regnet ut hele matteboka for førsteklasse på ufattelig kort tid. Jobbet uhyre fort, dvs. full konsentrasjon i timene de første årene på skolen (fatter ikke hvordan jeg klarte det, men det er mulig det var konkurranseinstinktet).

 

- Etter at jeg lærte å lese (fikk hjelp av foreldre før førskolen), leste jeg en del bøker, men ikke særlig mye. Etter et par år på barneskolen, ble det veldig lite, helt til åttende klasse (nå leser jeg rimelig mye). Så jeg vet ikke helt hva det går på, men jeg tror det hjelper stort å være oppmerksom på litt andre ting enn betydningen når man leser noe. Jeg tror det er viktig, hvis det ikke går automatisk, at en legger merke til tegnsetting, staving, osv. Det har jeg gjort helt siden jeg begynte på ungdomsskolen. Nå går jeg i niende, og har gått opp en hel karakter. Jeg vet ikke om du pleier å lese bøker, men hvis du ikke gjør det, forslår jeg at du finner deg noe bra, noe skikkelig spennende, noe med godt språk. Den mørke materien-/His Dark Materials-trilogien av Philip Pullman har alt, for å foreslå noe. :-) Aviser og magasiner er også utrolig nyttig, spesielt hvis man skal skrive artikler, osv. på langsvarsoppgavene. Det hjelper dessuten kjempebra på samfunnsfagkarakteren. Jeg har begynt å lese aviser, og har gått opp en karakter igjen, kanskje på grunn av det.

 

- Jeg driter i hva lærerne sier om arbeidsmåter, o.l. Jeg sier ikke at du burde gjøre det, men for meg holder det å holde kjeft i timene, gjør de leksene som skal gjøres (ikke masse overarbeid). Men jeg tror det er viktig å finne sin egen arbeidsteknikk; en man er komfortabel med. For meg funker det utmerket å pugge dagen før prøven, for eksempel, uten notater. (Men jeg har ingen aning om hvor lenge det virkelig sitter der oppe.)

 

- Jeg henger på masse forum (god grammatikk), og utøver full grammatikk på IRC (som jeg bruker en del tid med). Jeg tror det hjelper noe vanvittig.

 

- Jeg spør om hjelp hvis det er noe jeg lurer på, noe som slettes ikke er sjeldent (utrolig viktig, tror jeg, men tenk før du spør).

 

- Jeg er optimist. Jeg gjør alt for å ikke stresse, for da går alt rett vest, føler jeg. Ta livet med ro. Gikk en prøve dårlig, så holder det å passe på at du gjør ting litt bedre neste gang.

 

- Jeg setter mål. Det er en fin ting, synes jeg.

 

- Og selv om du setter mål når det gjelder karakterer og sånn, må en nesten bare innse at karakterer sier så godt som ingenting. Jeg hater dem, men vet at de er viktige for resten av livet, så jeg bryr meg om dem. Det er helt forferdelig at alle må dømmes og plasseres på en karaktererskala, men det er vel ikke så mye vi kan gjøre med det...

 

Husk at skolen er viktig nå. Jeg bruker ikke veldig mye tid på hjemmearbeid, men det lønner seg vel hvis du har større planer for resten av livet. Planene går dessuten skikkelig bra om du bare vil ha dem til å gå skikkelig bra.

Lenke til kommentar

Men uansett, å endre matvanene fra Pizza+Cola til sunnere mat flere ganger på dagen bedrer konsentrasjonsevnen veldig mye! Høres kanskje rart ut, men kostholdet har faktisk noe å si.

Leste om et prosjekt i Finnmark på en skole, der elevene valgfritt gikk med på å velge bort ALL usunn mat som godteri og brus på fritida og i skoletida, og spise sunn mat etter program de fikk istedet. Alle som var med ble positivt overrasket over hvor mye lettere det ble å stå opp om morgenen, hvor mye mer fokusert de var på skolen og hvor mye mer de faktisk fikk med seg av det lærerne sa.

 

Var et innslag på dagsnytt om dette også men ganske lenge siden.

Mange av ungdommene ville faktisk ikke gå tilbake til sine gamle "usunne" spisevaner etterpå.

 

*tar seg en god kjeft Cola :p*

Lenke til kommentar
Hei !

 

Til dere som er smarte:

 

Hvorfor er dere smarte ?

Hvorfor får dere høye karakterer på skolen ?

Hva er det dere gjør på skolen som ikke jeg gjør ?

Hva gjør dere etter skole tid ?

Når legger dere dere på kvelden og når står dere opp igjen ?

Hva og når spiser dere ?

Hva kan jeg gjøre for å få bedre karakterer, konsentrasjon, osv ?

 

Mange dumme spørsmål men jeg er så lei av dårlige karakterer og aldri kunne få med meg alt som blir sagt på skolen :no:

 

Alle svar tas veldig godt imot !

Smarte? Vel, om jeg er smart eller ikke, har ingen betydning for mine karakterer. Jeg svarer uansett, siden snittet mitt er rundt 4.9/5.0.

 

Hvorfor? Jeg er ikke smart, jeg gjør ikke lekser, jeg bare øver dagen før prøver, og safer inn karakterene.

 

Hvorfor? Se ovenfor.

 

Jeg snakker med sidemannen, that's it.

 

Jeg spiller fotball og trener svømming aktivt. Trener 13 ganger i uken, og er sammen med venner hele dagen ellers. Ingen lekser gjøres, som sagt.

 

Jeg legger meg mellom 24:00-01:00. Står opp 07:00.

 

Spiser aldri frokost, er ikke sulten, men til lunsj spiser jeg baguette eller noe dritt.

 

Du må bare ha en positiv innstilling til faget. På skolen sier du til deg selv: "Nå skal jeg gjøre alle oppgavene på skolen, så slipper jeg å gjlre de hjemme". På denne måten venner du deg til å bli mer effektiv på skolen.

 

Vel, selv greier jeg ikke å følge mitt eget tips heller, men, mitt viktigste tips er å ha det gøy med venner. På denne måten kan du glede deg til neste skoledag, f. eks, for å møte dem og snakke om hva som skjedde. Da blir skolen mer morsom, synes jeg, da.

Lenke til kommentar

Tja, eg las kjempemykje på barneskulen, og det gav eit godt grunnlag. Men noko som eg trur er viktig (etter eiga erfaring) er fysisk form; er ein i god fysisk form er det mykje lettare å konsentrere seg og halde ut ein heil skuledag. I ettertid ser eg ein samanheng mellom mengden fysisk aktivitet og karakterar.

Lenke til kommentar

Har aldri skjøt folk som safer inn bra karakterer uten å jobbe for det. For meg er det slik at jeg får greie karakterer hvis jeg bare gidder å jobbe litt. Men jeg har så sinnsyke problemer med å motivere meg, skal jeg gjøre lekser så ender det bare med at jeg stirrer i veggen og tenker på noe annet. Men hvis jeg først får satt meg ned med feks matte og får regnet litt slik at jeg forstår det, da blir det lettere å sette seg ned med det samme neste dag. For da blir det mer gøy.

Så rådet mitt blir da egnetlig å sette av tid til skole, ikke utsett ting. Vær disiplinert med deg selv. Har du sluntra unna en gang blir det lettere å sluntre unna igjen.

Og ikke sitt på hw hele dagen :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...