Gå til innhold

Røyking (tobakk)


pgdx

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvis går rundt og tror at man bare mister et par år av livet sitt pga røyk, så har man misforstått litt. Man merker helseskadene etter langvarig røyking lenge før man når 70.

 

Når det gjelder passiv røyking, så er det faktisk MER helseskadelig enn å røyke selv.

 

Mulig dette ikke var helt on topic, men jeg må bare få si at jeg HATER HATER røyk. Det gir meg hodepine, kvalme og rett og slett vondt i hele kroppen.

Det står deg selvfølgelig fritt å hate røyk , de som røyker bør også ta hensyn.

Men det hysteriet som i dag er kommet er rett og slett latterlig .

Hvorfor nekte folk å røyke, samtidig som staten soper inn penger på denne (150.- kr for en pakke i Norge,samme pakke koster 10.- kr på Svalbard, altså 140 kr til staten)

De skal nekte folk å røyke overalt, på sykehus,sykehjem , ja overalt.

De som bor på et sykehjem og røyker har jo røykt hele sitt liv og skal da i en alder på 70-80 år bli nektet dette ,det er jo latterlig,i tillegg er jo dette deres hjem,de betaler tross alt mellom 5-8000 pr mnd.

Mange som er på sykehus er eldre folk som er der for alvorlige sykdommer og deres eneste trøst er muligens røyken,hvorfor nekte dem det.

Nei det hadde vert mye bedre at de hadde lagt det til rette med sikkelige røykerom for disse og heller brukt pengene på å skape holdninger blandt ungdom for at de ikke skal begynne å røyke. Feks attraktive ungdomsklubber der det var forbud mot røyking .

Når det så gjelder statens utgifter til røykernes helse ,tar jeg det med en klype salt. For det første dør vi ca 5 år før vi skulle , der har jo staten tjent ca 500 000.- i trygdeutbetalinger pr person , så har du 140 kr pr pakke tobakk,røyker du 2 pakker i uka blir jo det ca 700 00 på 50 år.

Med disse pengene er du en stund på sykehus.

Kan forøvrig nevne at min bestefar og hans to brødre alle ble nesten 90 år alle røykte som noen lokomotiv og ingen av dem var hverken på sykehus eller sykehjem, de klarte seg selv .

Nå skriver ikke jeg dette som noen propaganda for røyk, jeg har selv barn og håper inderlig de ikke begynner å røyke.

Det jeg reagerer på er hysteriet rundt dette (bare fordi det er "in" å vere det) og den feilslåtte satsingen på tiltak.

Isteden for å lage forbud og opprette røykepoliti, skulle de satse på å lage attrktive miljø for ungdom for å holde dem borte fra å begynne .

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar
@PoleCat: Har du tenkt å prøve å slutte nå?

Vel, om man ser på hvordan "alle" skal prøve å gjøre det vanskelig for oss røykere i tiden fremover (noe som allerede har pågått en stund, og egentlig er på sin plass), er det vel snart ingen annen utvei.

 

Men foreløpig: Nei. Av den enkle grunn av at jeg ikke har viljestyrke nok, jeg har ikke lyst å slutte. Røyken er blitt en såpass stor del av hverdagen min, innarbeidet i mine rutiner og daglige gjøremål, så det er ikke bare nikotinbehovet som skal avvennes, men så veldig mye utenom det.

 

Har flere ganger tenkt på røykeslutt, men det har blitt med den lille tanken.

 

Mulig jeg er et svakt menneske når det kommer til dette, jeg er ikke redd for å innrømme det.

Lenke til kommentar

Gode argumenter for røyking: hmmmm.... man får dårlig ånde så man kan puste rett på folk man ikke liker så stikker de.

 

Dårlig kondis, som gjør at man blir raskere sliten og mer lat, som igjen fører til at man kommer med oppfinnelse for å gjøre livet enklere.. alltid godt å føle seg oppfinnsom :yes:

 

Man vet hva pengene går med på, før hadde jeg ikke peiling, de ble bare borte, men røyken er blitt så dyr som den er vet jeg jo hvor pengene blir av.. så er det en mindre ting å fundere over.

 

Man forbrenner mer, så man blir tynnere. også får man dårligere matlyst så man spiser mindre.

 

også selvfølgelig har man nytelsen av røyk, det er veldig godt å ta seg en røyk.. det syntes jeg forresten fra første trekk. så du skal ikke komme her og komme her og fortelle meg at det ikke er noe godt før man er avhengig. det er sikkert dem som bare slutter på dagen uten problemer som synes og mener det. Hvorfor i alle dager skulle jeg røyka om jeg ikke likte det.. hvis masse folk hadde spist bæsj i et land jeg kom til og alle prøvde få meg til å spise bæsj fordi de mente det er tøfft eller what ever.. så hadde jeg ikke døtta i meg bæsj fordet..

Lenke til kommentar
hvis masse folk hadde spist bæsj i et land jeg kom til og alle prøvde få meg til å spise bæsj fordi de mente det er tøfft eller what ever.. så hadde jeg ikke døtta i meg bæsj fordet..

Det er jeg ikke så sikker på, du. Det er jo noe ala det du har gjort, bare med sigaretter. Og du lurer ingen til å tro at du likte det første draget ditt.

Lenke til kommentar
Og du lurer ingen til å tro at du likte det første draget ditt.

jeg lurer ingen :dontgetit:

 

er da ikke min feil at jeg likte det første gangen jeg tok meg en sigg. men det er min feil at jeg tok meg en sigg. har snakket med et par andre som også likte det første draget av den første sigg'n. du verden så barnslig det hørtes ut :p

 

er ikke alle som blir grønne i ansiktet og holder på å spy.

Lenke til kommentar
Flere pauser på jobben uten å få dårlig samvittighet eller bli oppfattet som lat.

De som tar en 5 minutter , men ikke for å røyke blir sett på som late.

 

Hvorfor skal du få flere pauser en meg som ikke røyker? :angry: Og når du har pause, hvorfor kan ikke jeg få det uten å bli sett på som lat? Kan jeg ta "runkepause" for å få tilfredsstilt meg på samme måte som når du må tilfredstille deg med røyk? :hmm::green:

 

 

Har alltid tilgang til lighter fyrstikker , hvis man skulle være utenfor allfarsvei og blir overrasket av snøstorm .

Man slipper da Robinson Crusoe metoden med pinne spinning og blemmer i hånda for å lage et bål .

 

Vet ikke hvor mange ganger jeg har blitt spurt på byen: "har du fyr eller?". Klarer dere ikke å ta med dere fyr på byen klarer dere f*** meg ikke å få med dere fyr når dere er på en allfarsvei heller! :roll:

 

 

Trenger man å ordne noe privat i arbeidstiden sier man bare til sjefen

at "har gått tom ,jeg må ut en tur å kjøpe røyk" .

"Greit" sier han og tenker ikke noe mere på det.

Drar da på datakjeden og kjøper en ny harddisk .(eller annen butikk i nærheten).

 

Snakk om å ta seg friheter, hadde ikke jobbet lenge for meg!! :mad:

 

 

Folk kan bare røyke så mye de vil for meg, gjør ingenting av det, men røyking gir ingen grunn til å skulke unna arbeidet!

 

Forresten så smaker det dritt også! :p:green:

Endret av mad_man@work
Lenke til kommentar

Trenger vi den flaminga her? :roll:

 

Eg berre lurer siden et slikt innlegg og lignende ville ha blitt tatt ille opp i alle andre tråder...

 

 

Og om ei dame har komt bort til deg og spurt etter fyr, og du hadde lirt den regla utav deg, så hadde du vore dum. Er som oftest et "lite" triks for å komme i kontakt...no seier ikkje eg at det er alltid...men det kan hende... but you'll never know.

Lenke til kommentar
Folk som er redd for å bli pustet røyk på, burde i allefall ikke gå rundt i en by med mer enn 2 biler i, og heller holde seg innendørs... Alt er skadelig og noe skal man nå dø av.

 

Jeg er ikke-røyker og synes det er greit at det skal bli slutt på røyking på byn, men det at noen ønsker å forkorte livet sitt (og livskvaliteten) med et par år driter da jeg i. Ett fett om du blir 82 eller 86

Poenget er at du dør gjerne ikke bare noen år før lissom, du blir sjuk lenge før du dauer og lider noen år. Det er morsomt?

Lenke til kommentar

Mange folk her som seriøst trenger å ta seg en røyk og slappe av her ass.

 

Hva er det med alt dette hatet til ikke-røykere?

 

Er det så utrolig fælt at dere må kjenne lukten av røyk en gang i blandt? Og kom ikke her å si at passiv røyking er så skadelig. Hvor mye skade tar du egentlig av å gå forbi en på gata og kjenne lukten av røyken han røyker?

 

At det er kult å røyke er det vel ikke mange som synes uansett?

 

Jeg skjønner bare ikke hvor alt hatet kommer fra. De som røyker har mer sannsynlighet for å få ditt og datt av sykdommer, bruker mange tusen på røyken, blir stuet vekk på utesteder(og snart utestengt) osv osv.

 

Jeg tror dere må skjønne at vi røyker fordi det er en vane som er vond og vende, og ikke noe vi gjør MOT dere fordi vi er onde.

Lenke til kommentar

Nå finnes det folk som er allergiske mot røyk, eller som ikke føler det samme behaget av røykfulle rom som røykere gjør.

 

 

Jeg tar toget 5 dager i uka, og en gang i blandt så spør en som røyker(denne personen stinker sur røyk) om plassen ved siden av er ledig. Jeg klarer ikke å slappe av når det sitter en person som stinker sur røyk ved siden av meg. Skal jeg svare at det opptatt, ja det er ledig eller skal jeg si det som det er, at personen lukter vondt og jeg ser helst at han/hun setter seg et annet sted?

Lenke til kommentar
Mad_man : Ingen kommentar til folk som ikke tørre bak øra ...

eller skjønner ironi .

For mye anti innlegg i denne tråden .

Ta deg en bolle fyr, gikk sansynligvis på skulen før du i det heile tatt var påtenkt.

Men les tråden fra A til Å, så skjønner du poenget mitt.

 

Og det er FAEN ikkje mykje ironi inni her...(seff er det unntak)

 

visst faen skjønner eg ironi.

Kan mate alle innlegga med ødeleggandes ironi eg...

 

 

Skulle eg gått inn på en alkoholtråd og hetsa alle som drakk for å vere idiota som kunne dra seg en viss plass med vindusspylervæskeånden sin, og den elendige oppførselen sin, kalt alle sammen for alkoholisert avskum, og pressa inn masse informasjon om kor mange hjerneceller en mister for kver slurk en tar, i tillegg til for ikkje å snakke om leveren som hadde skrumpa inn og så hadde du krepert før du i det heile tatt hadde klart å sagt sjukebil tre ganger baklengs? Skulle eg virkelig det?

Lenke til kommentar
Nå finnes det folk som er allergiske mot røyk, eller som ikke føler det samme behaget av røykfulle rom som røykere gjør.

 

 

Jeg tar toget 5 dager i uka, og en gang i blandt så spør en som røyker(denne personen stinker sur røyk) om plassen ved siden av er ledig. Jeg klarer ikke å slappe av når det sitter en person som stinker sur røyk ved siden av meg. Skal jeg svare at det opptatt, ja det er ledig eller skal jeg si det som det er, at personen lukter vondt og jeg ser helst at han/hun setter seg et annet sted?

Dårlig argument synes jeg.

 

Det samme gjelder Abdul Karrispiser, Fyllik-Tommy og Svette-Lars.

 

Ok, hadde noen fulgt etter deg og blåst røyk på deg hele tiden hadde det vært noe annet, men det er snakk om et par ganger i ny og ne. Dette er ikke til å unngå. Jo fortere du finner deg i at dette er noe du ikke har kontroll over (hvordan folk lukter), jo bedre for deg (mindre irritasjon).

 

Jeg kan bare konkludere med at folk kanskje ikke er så tolerante. Vi bor tross alt i et sivilisert land hvor man omgås mennesker hver dag. At du ikke klarer tolerere at andre folk lukter av forskjellige eimer, er jo ikke bra for deg, men jeg synes ikke det er noe grunn til å vise et så brennende hat som det later til at noen har her.

Endret av tacomodo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...