Gå til innhold

512 til 1028 MB RAM - Funker ikke!


redrazor

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har samme HK som deg.. bare med Raid. ---> KT3 Ultra2-R har jeg... har hatt 1,5 Gb ram i maskinen og brukt alle slots uten problemer. Har GeForce 4 ti4600 kort da. Så har jeg 340W powersupply. (chaintech kabinett med orginal powersupply).. Funker helt fint det... Hva slags ram er det du har.. samme merke?? Er du sikker på at begge brikkene er av samme sort (alså at den ene har ECC og den andre uten?).. Skal fungere helt fint..

Lenke til kommentar
Har ikke brikkene tilgjengelig akkuratt nå, men jeg er temmelig sikker på at det var en annen kode printet på selve brikkene.

Kan du legge kodene ut så kan vi sjekke ut at M-tec/twinmos er "ekte"

og ikke fake ? (kanskje?)

Skal gjøre det når jeg kommer hjem i kveld! :hmm:

Lenke til kommentar
Blanding av brikker skal i utgangs punktet gå greit når

de har like timings og like mange dimm moduler på seg av samme størrelse.

Eneste unntaket er vel at man ved å blande single sided og double sided får addresserings problemer i bussen.

Trodde det bare gjaldt hvis du kjørte dual jeg.. :dontgetit:

Nei det er riktig det han sier... KT Ultra2 kortene støtter 6 Mem banks. (dvs. brikker på hver sin side av ram brikken) men hvis cas latency og timings er forskjellige vil disse da kollidere.. jeg har alltid brukt samme type brikke.. bruker nå hynix brikker.. på 400Mhz (ddr) (sånn at jeg kan klokke litt) :thumbup:

Men det er jo så at man trenger som oftest å ha like brikker for at det skal fungere optimalt.. men kan godt teste det hjemme da.. ;) men bare hvis jeg får respons tilbake.. :)

Lenke til kommentar
Blanding av brikker skal i utgangs punktet gå greit når

de har like timings og like mange dimm moduler på seg av samme størrelse.

Eneste unntaket er vel at man ved å blande single sided og double sided får addresserings problemer i bussen.

Trodde det bare gjaldt hvis du kjørte dual jeg.. :dontgetit:

Nei det er riktig det han sier... KT Ultra2 kortene støtter 6 Mem banks. (dvs. brikker på hver sin side av ram brikken) men hvis cas latency og timings er forskjellige vil disse da kollidere.. jeg har alltid brukt samme type brikke.. bruker nå hynix brikker.. på 400Mhz (ddr) (sånn at jeg kan klokke litt) :thumbup:

Men det er jo så at man trenger som oftest å ha like brikker for at det skal fungere optimalt.. men kan godt teste det hjemme da.. ;) men bare hvis jeg får respons tilbake.. :)

Slik jeg forstår det... etter alle innspillene i tråden... så er man enten heldig eller uheldig når man kjører to eller fler RAM-brikker. Sjansen er størst for at det skal gå bra hvis brikkene er fra samme produsent. Hvis man har ulike brikker kan man være heldig... eller uheldig som i mitt tilfelle...

 

Så hvis du ev klarer å kjøre to forskjellige brikker samtidig trenger kanskje det ikke å "bevise" noe?

 

...det er mulig jeg missforstod innspillet ditt :blush:

Lenke til kommentar
Blanding av brikker skal i utgangs punktet gå greit når

de har like timings og like mange dimm moduler på seg av samme størrelse.

Eneste unntaket er vel at man ved å blande single sided og double sided får addresserings problemer i bussen.

Trodde det bare gjaldt hvis du kjørte dual jeg.. :dontgetit:

Nei det er riktig det han sier... KT Ultra2 kortene støtter 6 Mem banks. (dvs. brikker på hver sin side av ram brikken) men hvis cas latency og timings er forskjellige vil disse da kollidere.. jeg har alltid brukt samme type brikke.. bruker nå hynix brikker.. på 400Mhz (ddr) (sånn at jeg kan klokke litt) :thumbup:

Men det er jo så at man trenger som oftest å ha like brikker for at det skal fungere optimalt.. men kan godt teste det hjemme da.. ;) men bare hvis jeg får respons tilbake.. :)

Slik jeg forstår det... etter alle innspillene i tråden... så er man enten heldig eller uheldig når man kjører to eller fler RAM-brikker. Sjansen er størst for at det skal gå bra hvis brikkene er fra samme produsent. Hvis man har ulike brikker kan man være heldig... eller uheldig som i mitt tilfelle...

 

Så hvis du ev klarer å kjøre to forskjellige brikker samtidig trenger kanskje det ikke å "bevise" noe?

 

...det er mulig jeg missforstod innspillet ditt :blush:

Tror du har vært uheldig med brikkene dine, er ikke ofte

man har problemer med VIA-kortene ang. minne.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har nå kjøpt ny strømforsyning (400W NorthQ) og en ny RAM-brikke - akkurat maken den orginale Twinmos-brikken. Begge brikkene har samme modellnummer osv. Skriften må selve modulene er også identisk. Begge er kjøpt fra Komplett med få dagers mellomrom så jeg antar at det er samme produksjon.

 

Resultat: Det går akkurat like galt!!! Begge brikkene funker fint hver for seg, men sammen går det bare ikke!

 

Jeg har igjen forsøkt "alt" i BIOS og flyttet rundt på brikkene osv uten at det hjelper. Jeg føler nå at dette begynner å "koste mer enn det smaker", men vurderer et forsøk til: bytte HK.

 

Kan det være noe annet som er galt eller vil et nytt HK fikse problemet mitt?

Lenke til kommentar

Virker som det er noe rart på sønn mins pc også .

En ram brikke som ikke detekteres av 2 x 256MB .

 

Må nok skru å fikle litt jeg og , hehe .

 

Jeg setter cpu fsb til 133 siden han har xp2200 og pc2100 .

sdram frequency til hckl slik at minnet er synkront .

(kan faktisk velge hclk+33 som jo blir 166/333)

Lenke til kommentar

Tja vet ikke hva jeg ska si jeg .

Jeg fant en gammel twinmos 256MB pc2700 i skuffen .

Når har jeg satt i 2.stk twinmos pc2100 256MB + 1.stk twinmos pc2700

256B i pc'n hans .Totalt 768MB , og alt funker funker helt greit .

Loadet "high performing" bios data .

Etter det stilte fsb manuellt , frequency =hclk .

vcore til 1,625v og minne til 2,8v manuelt .

 

(feilen med kun 256 detektert var at en modul hadde løsna , låse pinnene på ene sloten er nemlig ødelagt ).

 

Tror problemet ditt kan løses med å øke volten til minne slottene.

Interessant tråd hos msi forum:

http://forum.msi.com.tw/thread.php?threadi...37f13d18c9e7473

 

 

Edit: ( 2x512 disable 1T command ? )

http://houseofhelp.com/forums/showthread.php?t=7417

http://www.viaarena.com/?PageID=101

 

 

 

 

....

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...