Gå til innhold

512 til 1028 MB RAM - Funker ikke!


redrazor

Anbefalte innlegg

Har nettopp kjøpt en ekstra RAM-brikke på 512 MB. Når jeg setter den inn skjer alt mulig jækelskap. Enten vil den ikke starte ordentlig (maskinen går, men jeg kan ikke høre noen videre aktivitet fra HD og lignende - det er heller ingen aktivitet på skjermen). Ellers så kan den starte for så å reboote før den har klart å laste Windows.

 

Hovedkomponentene er: MSI KT3 Ultra2 hovedkort, Barton 2800 cpu, Radeon 9800 Pro grafikkort og (nå) to Twinmos PC2700 512 MB RAM-brikker.

 

Jeg har forsøkt å sette RAM-brikkene i alle forskjellige kombinasjoner i "slottene". Jeg har lasta "Setup default" i BIOS og testa masse andre BIOS instillinger uten at det hjelper. Har også forsøkt å "resette" BIOSen.

 

Jeg har naturligvis også forsøkt med bare en og en RAM-brikke (Og da virker begge!). Jeg kjører faktisk bare med den nye brikken nå og det funker utmerket!

 

Jeg klarte å få Microsofts MEMtest til å kjøre med begge RAM-brikkene installert. Den fant ingen feil, men etter en stund begynte skjermbildet å bli "grøtete".

 

Håper noen kan hjelpe meg med dette problemet! Kan det forresten være at det ikke er nok strøm i systemet? Jeg har 300 watt strømforsyning.

 

redRazor

Endret av redrazor
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har nettopp kjøpt en ekstra RAM-brikke på 512 MB. Når jeg setter den inn skjer alt mulig jækelskap. Enten vil den ikke starte ordentlig (maskinen går, men jeg kan ikke høre noen videre aktivitet fra HO og lignende - det er heller ingen aktivitet på skjermen). Ellers så kan den starte for så å reboote før den har klart å laste Windows.

 

Hovedkomponentene er: MSI KT3 Ultra2 hovedkort, Barton 2800 cpu, Radeon 9800 Pro grafikkort og (nå) to Twinmos PC2700 512 MB RAM-brikker.

 

Jeg har forsøkt å sette RAM-brikkene i alle forskjellige kombinasjoner i "slottene". Jeg har naturligvis også forsøkt med bare en og en RAM-brikke (Og da virker begge!). Jeg har lasta "Setup default" i BIOS og masse andre BIOS instillinger uten at det hjelper.

 

Jeg klarte å få Microsofts MEMtest til å kjøre med begge RAM-brikkene installert. Den fant ingen feil, men etter en stund begynte skjermbildet å bli "grøtete".

 

Håper noen kan hjelpe meg med dette problemet! Kan det forresten være at det ikke er nok strøm i systemet? Jeg har 300 watt strømforsyning.

 

redRazor

Er det MemTest86 du har prøvd?? Har du prøvd å kjøre testen med én og én brikke??

 

Har du overklokket??

Lenke til kommentar
PSU'en? Vil det si at jeg har for lite strøm? Har hatt en mistanke om det jeg også. Spesielt skjermkortet tar en del strøm. Men jeg trodde ikke at en ekstra RAM-brikke utgjorde så mye forskjell. Er det forresten noen måte jeg han sjekke det på?

Kan hende PSUèn balanserer akkurat på grensen og Win. får

bad power singal av og til.

Lenke til kommentar

En ekstra 512MB brikke kan dra opptill 40W ekstra .

 

Så å teste med en annen PSU er en god ide .

Eventuellt kjøre med en gammel en jumpstartet ved siden av

og koplet f.eks disker og r9800 til denne .

 

300W er jo ingenting . (ikke noe reserve der sikkert )

Systemet ditt bruker nok mindre strøm bootet til

dos med memtesten enn når windows loades .

 

"Mange som undervurderer rammens strømforbruk ."

....

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Jeg fulgte jo forslaget til jarmo og testa med et eldre GF Ti 4200 grafikkort uten at det gjorde noe fra eller til. Jeg velger derfor i første omgang å anta at det er nok strøm. Som jeg har nevt tidligere så klerer maskinen som oftest ikke å starte i det hele tatt. Jeg skrur på power og hører at det surrer (tror egentlig bare at det er PSUen som er aktiv) - skjermen forblir svart og ingenting annet skjer.

 

Bør jeg ksnakje forsøke å stille på noe i BIOSen? Mer Volt til DDR eller lignende? Alle instilinger står på default, bortsett fra FSB som står til 166.

 

Jeg har også lagt merke til at selv om begge brikkene er fra Twinmos, så har de forskjellig produsent. Den ene bikken har twinmos "brikker" og den andre har noe annet. Kan dette ha noe å si?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...