Gå til innhold

Amerikanisering av Norge


Anbefalte innlegg

Har selfølgelig eit prosjekt på skulen som handlar om "Amerikanisering av Norge" Intressant å høyra kva dokken tykkjar om temaet. Det er jo ikkje vansklig å sjå at me er amerikaniserte til ein viss grad. Også har eg eit par spørsmål:

 

1 Korleis starta det? Kor langt må eg tilbake? Marshallhjelpa? Utvandring til USA?

2 Blir me amerikanisert i dag pga av globalisering?

3 Kvifor? Har me for lite kultur? Er vår for dårlig, lite spennande eller for komplisert?

4 Er det bra med amerikanisering?

 

Trur nok folk har veldig forskjellige meinigar her :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal bare nevne noe som har "bidratt" til amerikanisering....

Et veldig godt eksempl er; Hollywood.

Film industrien i USA har bidratt mye i selveste amerikaniseringen av Norge!

Plateindustrien har bidratt en del.

Ting som coca cola, pepsi, mcdonald, burger king ect. har også en del i saken.

Det engelske språket, samt gobaliseringen har gjort sin del.

Lenke til kommentar
Har selfølgelig eit prosjekt på skulen som handlar om "Amerikanisering av Norge" Intressant å høyra kva dokken tykkjar om temaet. Det er jo ikkje vansklig å sjå at me er amerikaniserte til ein viss grad. Også har eg eit par spørsmål:

 

1 Korleis starta det? Kor langt må eg tilbake? Marshallhjelpa? Utvandring til USA?

2 Blir me amerikanisert i dag pga av globalisering?

3 Kvifor? Har me for lite kultur? Er vår for dårlig, lite spennande eller for komplisert?

4 Er det bra med amerikanisering?

 

Trur nok folk har veldig forskjellige meinigar her :)

Mye skyldes nok 2. verdenskrig hvor de "allierte" kjempet mot tyskerne i veldig mange land. Dette bidro til britisk/amerikansk innflytelse i de landene som fikk militær støtte. Dessuten er den amerikanske økonomien svært innflytelsesrik, og som det ble skrevet i posten over får vi mange inntrykk gjennom TV hvor mesteparten av kommunikasjonen foregår på engelsk ("american style")

Lenke til kommentar

Både USA og oss er vestlige land. Det er derfor naturlig at vi påvirker hverandre. Vi har jo i tidligere tider "påvirket" USA, nå er det de som påvirker oss.

 

Det er altså en gjenstridig "påvirkning" vi "utsettes" for. Og det kan da ikek være annet enn positivt. Er det noen som vil nevne noen negativ påvirkning fra USA vi har fått?

Lenke til kommentar
Massevis, men jeg gidder ikke ramse opp.

Konstruktivt...

 

Hvorfor svarer du på posten, da? Slike poster bare forsurer.

:roll: Jaok, siden herr übermod og sjefsmann sier det så...

 

Shoot:

  • Markedskrefter som Coca-Cola og andre amerikanske multiselskaper er med på å skape en amerikanisering av norsk kultur som på ingen måte er positiv, det kan godt hende du, Jokkers, sitter der i din lavblokk på Skøyen og påstår hardnakket at dette er "bare bra", og likevel maser du om patriotisme. Selvmotsigelse?
     
  • Den politiske tilknyttningen mellom USA og Norge spiller seg ikke akkurat ut på en POSITIV måte (mener jeg). Norske styrker i Irak og generell rævslikking av hele verdens yndlingsidiot fra norsk side vitner om dette. Hvorfor kan ikke Norge som land stå for det folket mener og sette seg imot? Joda, en viss møkkaregjering vil ikke opposere en annen viss møkkaregjering. Jeg kan ihvertfall ikke skjønne at det er positivt at vårt "demokatiske" styre ikke kan være "demokratiske". Norge var imot krigen, likevel sendte vi styker. :ermm:
     
  • Bare for å ta en litt mindre dyp en på slutten: UNDEHOLDNINGSBRANSJEN! Hvoren vi snur oss er det amerikanske drittprogrammer på norsk TV. Sit-Coms og dårlige talkshows i fleng. Æsj! Klart det er positivt rent språklig. Nordmenn snakker bedre og mer avansert engelsk enn noen sinne, men denne søpla kunne vi GODT klart oss uten. Samme gjelder for øvrig også film, og popmusikk av ymse slag.

Noen av mange...

Lenke til kommentar

QUOTE (HalTan

[*)

Markedskrefter som Coca-Cola og andre amerikanske multiselskaper er med på å skape en amerikanisering av norsk kultur som på ingen måte er positiv, det kan godt hende du, Jokkers, sitter der i din lavblokk på Skøyen og påstår hardnakket at dette er "bare bra", og likevel maser du om patriotisme. Selvmotsigelse?

commie-cola har jeg hørt skal smake überdigg ;)

 

[*] Den politiske tilknyttningen mellom USA og Norge spiller seg ikke akkurat ut på en POSITIV måte (mener jeg). Norske styrker i Irak og generell rævslikking av hele verdens yndlingsidiot fra norsk side vitner om dette. Hvorfor kan ikke Norge som land stå for det folket mener og sette seg imot? Joda, en viss møkkaregjering vil ikke opposere en annen viss møkkaregjering. Jeg kan ihvertfall ikke skjønne at det er positivt at vårt "demokatiske" styre ikke kan være "demokratiske". Norge var imot krigen, likevel sendte vi styker. :ermm:

Nå har ikke de norske soldatene, såvidt meg er kjent, knipsa så mange abdullaher. De er der for å hjelpe sivilbefolkningen - ikke for å tjene USA.

 

Og 200 ungdommer fra NKP og SU er ikke representativt for hele den norske befolkningen

[*] Bare for å ta en litt mindre dyp en på slutten: UNDEHOLDNINGSBRANSJEN! Hvoren vi snur oss er det amerikanske drittprogrammer på norsk TV. Sit-Coms og dårlige talkshows i fleng. Æsj! Klart det er positivt rent språklig. Nordmenn snakker bedre og mer avansert engelsk enn noen sinne, men denne søpla kunne vi GODT klart oss uten. Samme gjelder for øvrig også film, og popmusikk av ymse slag.

Ingenting er som amerikansk reklame :laugh: Humoren er så tåpelig at det er latterlig... Men det er mange gode filmer som kommer fra Hollywood... De norske er iallfall sug (men de får automatisk toppkarakter i VG)

 

Vi blir i grunn påvirket av alle andre kulturer som fremstår som store i forhold til nasjonalkulturen vår, amerikansk såvel som.... "ikke-vestlig kultur". Men sistnevnte er vel like negativ, HalTan?

Lenke til kommentar
commie-cola har jeg hørt skal smake überdigg.

Den er sunnere også. :yes:

 

Nå har ikke de norske soldatene, såvidt meg er kjent, knipsa så mange abdullaher. De er der for å hjelpe sivilbefolkningen - ikke for å tjene USA.

 

Prinsipp. Er man imot, så er man imot.

 

Og 200 ungdommer fra NKP og SU er ikke representativt for hele den norske befolkningen

Flertallet var da vitterlig meg imot.

 

Ingenting er som amerikansk reklame  Humoren er så tåpelig at det er latterlig... Men det er mange gode filmer som kommer fra Hollywood... De norske er iallfall sug (men de får automatisk toppkarakter i VG)

*knegg* Mye bra norsk reklame, men på den annen side er ikke reklame så bra likevel... og det var den selvmotsigelsen.

 

Vi blir i grunn påvirket av alle andre kulturer som fremstår som store i forhold til nasjonalkulturen vår, amerikansk såvel som.... "ikke-vestlig kultur". Men sistnevnte er vel like negativ, HalTan?

 

Det er klart vi blir påvirket av kulturene rundt oss, spesiellt de dominerende. Det er både positivt og negativt. Jokke ba meg peke på noen negative aspekter ved amerikanisering, jeg gjorde det. Påvirkning fra Østlig kultur er, på samme måte, både positiv og negativ.

Lenke til kommentar

Språket. Det norske språk har i de senere år blitt stilt til gjenstand for anglifisering, som en følge av den ekstreme amerikaniseringen. Orddelinger (særskriving), og bruk av engelske ord i norske setninger, som "supporterer PCen denne softwaren?" er ikke bare unødvendig, det tar seg virkelig ikke ut.

 

Det er ikke lett å kommentere denne saken her på bjerget, hvor vi vitterlig lever og ånder i amerikaniseringen - jeg vil ikke si det er direkte positivt at et land kan oppnå en så ekstrem kulturpåvirkning på andre land, men jeg ser også visse fordeler ved det, det må innrømmes - noe annet ville være løgn fra min side. Fordeler finnes, men listen over ulemper er vel så lang. Et eksempel er, som HalTan nevner, Irak-krigen - et tragisk eksempel på maktmisbruk, og sjonglering med verdensfreden, rett foran organisasjonen som skal forvalte denne verdensfreden.

 

Men som sagt, her i et av verdens mest amerikaniserte land, er det vanskelig å se noe alternativ.

Endret av FreeBSD
Lenke til kommentar

Kva då med kulturen? Det er jo snakk om to vitt forskjellige kulturar! Motsetninga til amerikansk kultur er jo mange sosialt ansvar - sjølvrealisering, deltaking - konkurranse, jordnær - draumar. Er vår kultur rett og slett så kjedelig at me må ty til ein kjekkare og enklare amerikansk ein? Som jo står i inngangsdøra vår....

Lenke til kommentar
Mye skyldes nok 2. verdenskrig hvor de "allierte" kjempet mot tyskerne i veldig mange land. Dette bidro til britisk/amerikansk innflytelse i de landene som fikk militær støtte. Dessuten er den amerikanske økonomien svært innflytelsesrik, og som det ble skrevet i posten over får vi mange inntrykk gjennom TV hvor mesteparten av kommunikasjonen foregår på engelsk ("american style")

Enig, men den største innflytelsen mener jeg kom i 50-60' årene. Amerikansk kultur med et image av vellykkede rike unge mennesker, ble eksportert til store deler av verden. Effekten av denne kulturen ble nok ytterligere forsterket da motsetningen - sovjetunionen hadde et mer bedrøvelig image av tilværelsen.

 

Musikken, filmene og eksporten av varer og varemerker taler for seg selv.

 

1 Korleis starta det? Kor langt må eg tilbake? Marshallhjelpa? Utvandring til USA?

"Drømmenes land" har alltid hatt en viss tiltrekningskraft for folk som vil ha en ny start på livet, gjerne ikke like mye nå som før. USA ble nok veldig populær tidlig i landets historie.

 

2 Blir me amerikanisert i dag pga av globalisering?

Ja, i veldig stor grad.

 

3 Kvifor? Har me for lite kultur? Er vår for dårlig, lite spennande eller for komplisert?

Jeg vil påstå at vi har så lite kultur at den amerikanske kulturen ble spist opp nærmest med en gang. Den kulturen vi har/hadde, er spesiell, og appelerer lite til dem som vokser opp i dag. Vi må ikke glemme at vi bodde i huler for ikke så alt for lenge siden, samtidig som andre folkegrupper fikk ting til å skje.

 

Det er også verdt å merke seg at Norge påvirket store deler av Storbritania under vikingtiden. York (og også New York indirekte) stammer fra det gamle norske språket. Det hevdes også at det var en nordmann som først oppdaget Amerika.

 

4 Er det bra med amerikanisering?

Ja, til en viss grad. Jeg har ikke problemer med av vi påvirkes av det som er positivt med den amerikanske kulturen, men det er jo ytterst subjektivt.

Endret av alexf
Lenke til kommentar
Ja også eit spm, kva blir me påverka av? Det "mystiske USA" som me ser på film? Eller det ekta USA som nesten ingen kjenne til, ting som at det fints sosialistiske guvenørar er jo ganske morsomt og for meg utrulig.

Kommer vel noget ann på hva man definerer som en sosialist ;)

Lenke til kommentar
Ja også eit spm, kva blir me påverka av? Det "mystiske USA" som me ser på film? Eller det ekta USA som nesten ingen kjenne til, ting som at det fints sosialistiske guvenørar er jo ganske morsomt og for meg utrulig.

Kommer vel noget ann på hva man definerer som en sosialist ;)

En sosialist er en sosialist, både i US og andre steder.

Lenke til kommentar
Ja også eit spm, kva blir me påverka av? Det "mystiske USA" som me ser på film? Eller det ekta USA som nesten ingen kjenne til, ting som at det fints sosialistiske guvenørar er jo ganske morsomt og for meg utrulig.

Slik som FreeBSD har skrevet litt over; vi har allerede en kultur som er så lik USA at vi har problemer med å identifisere den. Den kulturen vi adopterer er mainstream-kulturen som vi blir matet med hovedsaklig gjennom media og reklame.

 

Kulturen kan vel heller betegnes som en "vestlig" kultur, da den er felles for stort sett alle vestlige land.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...