Gå til innhold

Amerikanisering av Norge


Anbefalte innlegg

Språket. Det norske språk har i de senere år blitt stilt til gjenstand for anglifisering, som en følge av den ekstreme amerikaniseringen. Orddelinger (særskriving), og bruk av engelske ord i norske setninger, som "supporterer PCen denne softwaren?" er ikke bare unødvendig, det tar seg virkelig ikke ut.

 

Helt enig. Må si det forundrer meg litt at JoachimR, som åpenbart er konservativ, ikke ser ut til å bry seg om dette. :ermm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Språket. Det norske språk har i de senere år blitt stilt til gjenstand for anglifisering, som en følge av den ekstreme amerikaniseringen. Orddelinger (særskriving), og bruk av engelske ord i norske setninger, som "supporterer PCen denne softwaren?" er ikke bare unødvendig, det tar seg virkelig ikke ut.

 

Helt enig. Må si det forundrer meg litt at JoachimR, som åpenbart er konservativ, ikke ser ut til å bry seg om dette. :ermm:

Enten ordentlig riksmål, eller engelsk. Selv ville jeg foretrekke om engelsk snart blir offiselt sprog i Norge

Lenke til kommentar
Så ordet konservativ i betydningen bevarende - her; bevaring av det norske språk, dets identiet (og dermed også vår identitet) betyr ingenting for deg? Ja, du har prinsipper... :roll:

jeg er konservativ. Og jeg mener at det norske sprog overlever bedre om vi itillegg innfører engelsk som offislet sprog. Dermed vil vi ikke få et utvannet norsk, som noen her kommenterer med f.eks. "supporterer dere denne Pcen". Dette er vanskelig. jeg har selv vært en del i USA, og selvom man forsøker å snakke norsk i familien, seg i mellom, blir det mer og mer utvannet jo lenger man er borte. etterhvert blir det ved frokostboder "can du sende den containeren and syrupen" Jeg tror faktisk om vi ved å ha to offiselle sprog i bruk i No, ville vi enklere kunne skille.

 

Det er det jeg tenker om sprogspørsmålet.

Lenke til kommentar
Så ordet konservativ i betydningen bevarende - her; bevaring av det norske språk, dets identiet (og dermed også vår identitet) betyr ingenting for deg? Ja, du har prinsipper...  :roll:

jeg er konservativ. Og jeg mener at det norske sprog overlever bedre om vi itillegg innfører engelsk som offislet sprog. Dermed vil vi ikke få et utvannet norsk, som noen her kommenterer med f.eks. "supporterer dere denne Pcen". Dette er vanskelig. jeg har selv vært en del i USA, og selvom man forsøker å snakke norsk i familien, seg i mellom, blir det mer og mer utvannet jo lenger man er borte. etterhvert blir det ved frokostboder "can du sende den containeren and syrupen" Jeg tror faktisk om vi ved å ha to offiselle sprog i bruk i No, ville vi enklere kunne skille.

 

Du ser altså ingen problemer ved å la engelsk bli offisielt språk i Norge? Flere right-winged (brukt med hensikt) meningsfeller av deg har tatt til orde for at det pakistanske miljøet i Norge forsøpler språket. Skal vi da innføre pakistansk som offisielt språk også? Det siste spørsmålet var retorisk; jeg vet jo allerede hva du vil svare... :ermm:

 

Edit > Siterer igjen for å få litt orden

Endret av Antikapitalist
Lenke til kommentar

Nettopp, Antikapitalist, nettopp! Dette skjønner ikke jeg heller. Nok engang bekrefter dette at den norske konservatismen er død. Det er en selvmotsigelse at en konservativ, som vil bevare norsk kultur og tradisjon ønsker engelsk som primærspråk, eventuelt annetspråk i Norge. Det er veldig interessant å konstatere.

 

I teorien skulle det da være greit at pakistanere også påvirket norsk språkkultur, noe de også en mindre grad har gjort - da både engelsk, norsk og urdu har utviklet seg fra den indo-europeiske språkstammen. Regelen er vel at så lenge det kommer fra den Nord-Amerika er det greit. Det er nok snarere liberalismen som har tatt over, og som taler engelskens sak som handelsspråk, eller ønsket om å skape et fullgodt USA i Europa.

 

Jokke er med andre ord ikke konservativ. Du, Jokke, blir nok temmelig oppskaket av å se en pakistaner ivareta norske kulturminner, mens syn som

 

Peter_Wessel_1.jpg

 

dette derimot virker ganske naturlig. Snodig, snodig....

Lenke til kommentar

Jeg er ikke så overbegeistrert for at pakistanere kommer til Norge og skal ha med så mye av sin engen kultur. Jeg minner om de nye advarselsskiltene på Ica, mener jeg også så det en gang på Maxbo, som er på fire sprog:

 

øverst er det på noe urdo, så på arabisk, deretter engelsk, og tilslutt på norsk "alle tyverier blir anemeldt". Jeg synes det er leit at det er nøvendig med slikt.

 

Så ikke kall det konservatisme da. Kall meg kapitalist, markedsliberalist eller hva som passer deg best. Jeg vil bevare norsk kultur, men jeg vil da for all del ikke at Norge skal ende opp som et lite land uten innflytelse. Dette er noe av grunnen til at jeg er for at nynorsk byttes ut med engelsk. :yes:

Lenke til kommentar
Jeg er ikke så overbegeistrert for at pakistanere kommer til Norge og skal ha med så mye av sin engen kultur. Jeg minner om de nye advarselsskiltene på Ica, mener jeg også så det en gang på Maxbo, som er på fire sprog:

 

øverst er det på noe urdo, så på arabisk, deretter engelsk, og tilslutt på norsk "alle tyverier blir anemeldt". Jeg synes det er leit at det er nøvendig med slikt.

 

Så ikke kall det konservatisme da. Kall meg kapitalist, markedsliberalist eller hva som passer deg best. Jeg vil bevare norsk kultur, men jeg vil da for all del ikke at Norge skal ende opp som et lite land uten innflytelse. Dette er noe av grunnen til at jeg er for at nynorsk byttes ut med engelsk. :yes:

Hvis du vil bevare norsk kultur, er det er paradoks at det er nynorsken du vil ofre - da mister du noe av det siste som er igjen av norsk kultur før danskene overtok mot slutten av 1300-tallet.

Lenke til kommentar
JoachimR; Du vil bevare riksmål (bokmål), men bytte ut nynorsken, altså den språkformen som faktisk fullt og helt er norsk? :roll:

Et norsk som under ti prosent av hele vår befolkning snakker? Jeg synes det er merkelig at det er offisielt sprog enda. Vi kan sammenligne med USA f.eks, hvor spansker er ganske så utbredt. Siste målinger viser at 12 % av amerikanerne snakker spansk. Altså flere enn de som snakker nynorsk i Norge, påtross av at spansk IKKE er offiselt sprog i USA!

 

Og om vi ikke tar med de fire vestlandsfylkene, snakker bare 2,9 % nynorsk. Er det fortsatt vits i å bevare dette gamle bondesproget, som bare snakkes av et et par-tre mennesker der langt ute i provinsen?

Lenke til kommentar
JoachimR; Du vil bevare riksmål (bokmål), men bytte ut nynorsken, altså den språkformen som faktisk fullt og helt er norsk:roll:

Et norsk som under ti prosent av hele vår befolkning snakker? Jeg synes det er merkelig at det er offisielt sprog enda. Vi kan sammenligne med USA f.eks, hvor spansker er ganske så utbredt. Siste målinger viser at 12 % av amerikanerne snakker spansk. Altså flere enn de som snakker nynorsk i Norge, påtross av at spansk IKKE er offiselt sprog i USA!

 

Og om vi ikke tar med de fire vestlandsfylkene, snakker bare 2,9 % nynorsk. Er det fortsatt vits i å bevare dette gamle bondesproget, som bare snakkes av et et par-tre mennesker der langt ute i provinsen?

nå driter du deg.

ingen i Norge snakker nynorsk

ingen i Norge snakker bokmål

 

og siden du nevner USA. Det er like mange i USA som snakker spansk som engelsk.

Og siden det ikke står i grunnloven at engelsk er offisielt språk har det vært spørsmål om akkurat dette.

Endret av _Julenissen_
Lenke til kommentar

Engelsk er offiselt sprog i USA. I Miami hadde de for en liten stund siden en avstemmning om hvorvidt man skulle gjøre spansk også til offiselt sprog, innen countyet. Dette ble nedstemt. og jeg skrev stil om dette for en liten stund siden, og det er TOLV PROSENT, ikke femti, av amerikanerne som snakker spansk. Mot i underkant av ti prosent nordmenn som snakker/skriver (siden du var opptatt av det) Nynorsk.

Lenke til kommentar
Er det fortsatt vits i å bevare dette gamle bondesproget, som bare snakkes av et et par-tre mennesker der langt ute i provinsen?

 

Hør på deg selv, mann! Riksmålet stammer fra dansk (dette antar jeg at du vet). Du bevarer jo faktisk ingenting ved å først å fjerne nynorsken, som du kaller "dette gamle bondespråket", og deretter innføre engelsk. Vil du kvitte deg med annen kulturarv også? Bunader, stavkirker, eventyr? Kan du ikke si det som det er; du vil at Norge skal bli en amerikansk kulturkoloni! :mad:

 

Det er helt utrolig. Du får meg til å fremstå som konservativ!

 

 

God natt!

Lenke til kommentar
Engelsk er offiselt sprog i USA. I Miami hadde de for en liten stund siden en avstemmning om hvorvidt man skulle gjøre spansk også til offiselt sprog, innen countyet. Dette ble nedstemt. og jeg skrev stil om dette for en liten stund siden, og det er TOLV PROSENT, ikke femti, av amerikanerne som snakker spansk. Mot i underkant av ti prosent nordmenn som snakker/skriver (siden du var opptatt av det) Nynorsk.

det som er poenget.. det er ikke noe offisielt språk i USA. Det står ikke i grunnloven at engelsk skal være språket. Og har derfor blitt dratt spørsmål om dette.

men dette er var vel lite relevant med saken. unntatt da at ditt eksempel ble feil.

 

men å ha to skrifspråk her i Norge er bare tullete. Vi burde kutte ned til et. og da burde det vel egentlig bli bokmål som fikk fyken

Lenke til kommentar
Er det fortsatt vits i å bevare dette gamle bondesproget, som bare snakkes av et et par-tre mennesker der langt ute i provinsen?

 

Hør på deg selv, mann! Riksmålet stammer fra dansk (dette antar jeg at du vet). Du bevarer jo faktisk ingenting ved å først å fjerne nynorsken, som du kaller "dette gamle bondespråket", og deretter innføre engelsk. Vil du kvitte deg med annen kulturarv også? Bunader, stavkirker, eventyr? Kan du ikke si det som det er; du vil at Norge skal bli en amerikansk kulturkoloni! :mad:

 

Det er helt utrolig. Du får meg til å fremstå som konservativ!

 

 

God natt!

Nei, norsk kultur som stavkirker, bunader og den slags, det må for all del bevares. Dette er noe av det norske særpreget, og det kan vi ikke uten videre gi slipp på.

 

Nynorsk faller ikke inn under dette. Som sagt er det under ti prosent av norges befolkning som skriver nynorsk. Men de ti prosentene krever en nynorskandel på NRK f.eks. på femten, og vil gjerne ha den øket også. Dette er unøvendig. Hvorfor skal vi som ikke bryr oss om nynorsk, og som aldri kommer til å trenge det, påtvinges nynorsken, fordi noen bønder bosatt langt ute i provinsen, som jeg velger å kalle det, skal pålegge oss det?

 

Riksmål kommer fra Dansk. Fra Danmark kommer også mye av den norske kulturen. Vi var faktisk å se på som ETT land i lange stunder, og vi har mye felles med Danmark. Nå viser det seg jo også, av en eller annen "merkelig grunn" at over 90 % av den norske befolkning foretrekker bokmål, som rett og slett kommer fra dansk! HEY! Hvordan kan det ha seg?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...