Gå til innhold

Amerikanisering av Norge


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Matte og nynorsk er forøvrig ingen god sammenligning. Jeg er for valgfrihet, og mener at nynorsk burde være valgfritt. Likeså mener jeg at dem som ikke vil ha matte, bør få slippe det.

 

Samtidig kan man spørre seg om en dott på 15-16 år er moden nok til å ta den avgjørelsen.

Lenke til kommentar

Jeg takler nynorsk bra, men jeg har forståelse for at mange ikke ønsker det, eller at det er en byrde. Derfor bør nynorsk være valgfritt i skolen. Det er også for meg et paradoks at eksamensoppgaver skrives slik, "Eksamenshefte fra Læringssenteret / Eksamenshefte frå Læringssenteret" - hva tror våre nye landsmenn om det, tenker jeg... her har man mye tid å spare.

 

Jeg orker ikke engang lese hva du skriver, Jokke. Det er så totalt på jordet, at jeg ikke engang fatter hvor du tar det fra...

Lenke til kommentar
Slik eg ser det nå i stilen min (til nå) har amerikanske firma sett at "USA" har ein verkand på oss nordmenn som det går ann å utnytta. Det er jo ikkje sjølve USA som amerikaniserer oss, men amerikanske selskap. Lukte globalisering spør du meg.

Det er veldig vanlig at bedrifter søker kunder til produktene (og tjenestene) sine. Markedet er globalt ja, det har du helt rett i. :w00t:

Lenke til kommentar
konstruktivt, du ser på globalisering som ein god ting, eg som ein mindre god ting. Men er det som er skjedd i tilfellet Norge?

At vi er et offer for amerikanske produkter og markedsføring? Ja, det vil jeg påstå.

 

Propaganda fra USA har sakte men sikkert brøte ned jante- og nisse mentaliteten vår, og vi har blitt en del av den vestlige verden - enten du liker det eller ei.

 

*edit - offer og propaganda kan tolkes som man vil.

Endret av alexf
Lenke til kommentar

Men det er vel ikkje anna å forventa :/ "the global village" der alle har lik kultur, fortrinnsvis USA sin. Trur heller eg ville hatt forskjellige kulturar og heller takla konfliktane som fulgte med på ein betre måte :)

Endret av The_Creator
Lenke til kommentar

full nynorsk diskusjon her ja...

Selv har jeg aldri hatt noe imot nynorsk egentlig, som fag.. Klarer meg relativt ok.

Men når det kommer til nynorskens stilling i Norge, går jeg en utradisjonell vei for venstre-sympatisør å være...

Jeg ser mer nytte i å ha ETT språk i norge, bokmål. Nynorsken hadde kanskje en mening for hundre år siden, men nå er ikke bokmål lengre fienden, unionistenes språg. Bokmål er folkets språk, det er språket mesteparten av Norge bruker.

 

Når man snakker om å bevare kultur, skal man da bevare en kultur som er et par hundre år gammel, eller en som stammer fra våre første bosettere, de forskjellige vikingegrupperingene i Norden?

 

To språk gjør det bare vanskeligere enn det trenger å være, vi ser jo alle de unødvendige diskusjonene over norges land over et språk som de fleste ikke vil ha noe med å gjøre.

 

Er vel egentlig ikke noe emne jeg brenner noe særlig for, men skjønner ikke hvorfor raddiser i dag skal være så bastante på emnet.

 

Men jeg vil absolutt ikke ha engelsk som noe språk i Norge. Synes vi har tatt på oss nok amerikansk kultur, om vi ikke også skal ta språket nå. Er det ikke nok at tvseriene, filmene osv. er på engelsk?

Vi lærer det på skolen ja, og kan få bruk for det innimellom, men det betyr ikke at engelsk trenger erobre verden fordet. Det andre språket nevnt, Spansk, har og veldig mange "medlemmer". Det er f.eks flere som snakker spansk i usa enn i spania (der det bor litt over 40 millioner)

 

Det er et godt spørsmål hvorfor vi tar på oss så mye amerikansk kultur. Jeg har ikke det fulle svaret men har jo et par tanker:

- Tyskland var før en stor kilde for påvirkning for norsk litteratur, kunst etc. , men etter krigen tok usa over rollen.

- Enkelte nordmenn fikk et annet forhold til USA etter utvandringen.

- På grunn av den sterke markedsøkonomien og forbrukerstrategien, får amerikanske selskaper stor makt internasjonalt også. F.eks har microsoft og mcdonalds omtrent tatt over verden på deres områder og skjøvet andre bort, imperialistisk?

- USA's imperialisme har såklart nådd Norge også. Regjeringen er usa-venner, og gjør hva de ber oss om, sålenge det ikke strider totalt mot alle lover.

- Globalisering, der den amerikanske kulturen ekspanderer sitt territorium, skyver vekk konkurrenter og forandrer andres kultur. Som med masse annet, er det jo både positive og negative konsekvenser av globalisering.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...