Gå til innhold

Underklokke


Anbefalte innlegg

Jeg har kjøpt en ny bærbar for et par måneder siden, men den blir helt ekstremt varm. Jeg tenker på å underklokke den litt, men har et par spørsmål.

 

1: tror dere dette vil hjelpe?

 

2: Hvordan gjør jeg det? Jeg går inn i bios, men kan ikke stille på noe! Det står hvor høy klokkehastighet det er, men jeg kan ikke stille på det... Jeg må kanskje oppdatere bios, men jeg vet ikke hva slags hovedkort det er på maskina :blush:

Endret av Herr Brun
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må gi ut lit mer info om hvor varm den blir. Hk navn det kan du finne ut vedoglaste ned aida32. Og nei jeg trodde heller ikke bærbare kunne underklokkes eller overklokkes? De er jo kjøpt bygde så neu tror ikke det... Men gi oss litt mer tips så kan vi kanskje hjelpe deg :)

Endret av pcgutten
Lenke til kommentar

Den kan bli cirka 60 grader før du kan begynne og skikkelig bekymre deg. Installer en motherboard monitor eller lignende for og sjekke tempen. Hvis den er oppe i slike temperaturer, ta Ctrl+Alt+Delete og gå inn i Taskmanager og se om det kanskje er noe som tar masse CPU tid hele tiden i Windows, når CPU burde vært nesten idle. Hvis CPU'en bare er over 50 grader på idle, og 60 grader på load, bør du kanskje tenke på en ny CPU vifte + kjøleribbe, samt noe god kjølepasta ala Arctic Silver 5, en oppgradering som ikke koster mer en 500 kr. :D

Endret av DJLuNaTiC
Lenke til kommentar
Den kan bli cirka 60 grader før du kan begynne og skikkelig bekymre deg.

60 grader i en laptop er altfor mye...

Maks 40 vil jeg si, husk at den ikke har "kabinett"-vifter så varmen vil stort sett bli inni boksen.

 

Smøre på annen kjølepasta eller bytte cpuribbe/vifte er nesten håpløst å gjøre selv.

Om den er så varm at du kjenner det godt om du har den på feks. fanget ved lett cpu-bruk ville jeg levert den inn og klaget...

Lenke til kommentar
Den kan bli cirka 60 grader før du kan begynne og skikkelig bekymre deg. Installer en motherboard monitor eller lignende for og sjekke tempen. Hvis den er oppe i slike temperaturer, ta Ctrl+Alt+Delete og gå inn i Taskmanager og se om det kanskje er noe som tar masse CPU tid hele tiden i Windows, når CPU burde vært nesten idle. Hvis CPU'en bare er over 50 grader på idle, og 60 grader på load, bør du kanskje tenke på en ny CPU vifte + kjøleribbe, samt noe god kjølepasta ala Arctic Silver 5, en oppgradering som ikke koster mer en 500 kr. :D

Javel skal man skifte cpu vifte ha artic silver bruke mbm5 på laptoper og nå .

:p

 

Det skal være utilities for powermanagement for bærbare som kan benytte

intel speed step . Samt ordinær powermanagement .

 

Da kan man stille inn strømforbruk / profiler både med og uten batteridrift .

Se om du kan benytte noe av dette .

 

 

...

Lenke til kommentar

Den burde ikke bli så varm, den smeltet plastikkleken til broren min på !! Det var når jeg kjørte et enkelt flash-spill... når den er idle er den kjempevarm uansett... hvor laster jeg ned aida32? jeg har mbm, men den finner ikke temperaturen. Jeg kan ikke ha den i fanget når jeg skriver, den blir varm. Dessuten piper cpuen når den brukes mye

Endret av Herr Brun
Lenke til kommentar

Hehe, Sorry glmete da og si det man kan laste aida32 ned fra google... Visst den ikke finner temen på mbm5 kan du prøve og laste ned Speedfan :yes:

 

 

 

Men trorlig er det noe gale med denne dataen.. Det kan være noe som hindrer vifta til cpuen og gå rundt. Visst det er en intel skal det nok gå bra uten vifte men amd brenner den opp... Morsomt og se på :thumbs:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...