Gå til innhold

Guide: dual/trippel skjerm oppsett v2.0!


Anbefalte innlegg

  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Et lite spørsmål,

 

Har to 20" dell skjermer og når ønsker å kjøre 3600*1200 med horisontal span mode. Men når jeg stiller inn dette og starter et program f.eks AOE 3 så får jeg melding om at jeg har 0mb minne i skjermkortet? Merkelig. Har et x800xt pcie kort fra radeon.

 

Noen tips?

Lenke til kommentar
Et av problemene i Direct3D jeg selv støtte på med mitt 9700PRO var maksimum oppløsning på 2560x1024. I openGL hadd jeg aldri problemer med 3200x1200. Verdt å justere ned oppløsning, også i skrivebordet, før man starter spillet.

5059103[/snapback]

 

Ja, kan prøve. Men må man ikke kjøre prog i et vindu med open GL? (med redusert fps og vel så det..?)

 

Det som jeg ikke forstår er hvorfor minnet i denne modus er 0. Er det CCC som skaper problemet eller D3D. Har prøvd å se om jeg finner noen forklaring på dette men så langt uten hell.

 

Dumt det ikke finnes RTS som kan ha menyer og kart ol på en skjerm ved siden av egentlig.

 

Må man forresten bruke wizard hver gang man skal ha horisontal span på et radeon kort?

 

Trdon

Lenke til kommentar

openGL kjører fullskjerm eller vindu, akkurat som Direct3D. Begge fungerer i vindu eller fullskjerm i span mode uten nevneverdig tap i hastighet.

 

Forskjellen ligger i at openGL nesten alltid tillater en å kjøre i et vindu i dualhead extended* mode, hvor Direct3D nesten alltid vil havne rundt 1-5FPS dersom en forsøker å enten flytte det eller strekke det ut til en annen skjerm. Før ATi fikk støtte for span, var derfor openGL vindu den eneste måten å få dualhead i spill, eller programmer generelt. Jeg har noen bilder liggende samt en dualhead guide, men har fjernet dem grunnet overgang til ny ADSL leverandør.

 

Man trenger ikke å bruke wizard hver gang man skal ha span. Som sagt kan jeg ikke poste bilder, men måten å ordne det på manuelt er å gå inn i CCC "Display Manager" til venstre i menyen. Sett venstre skjerm som primary (høyreklikk på selve 1 eller 2 tallet). Bittelitt til venstre i samme vindu vil du ha to bilder som skal likne CRT/LCD skjermer avhengig av tilkobling - en for hver "skjerm". Høyreklikk på primærskjermen, og velg "Stretch horizontally" etc.

 

*Extended="den andre måte å kjøre to skjermer på som er standard i Windows hvor taskbar holder seg på en skjerm"

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg kjørte to 19" CRT-skjermer på 3200 * 1200, synes det er supert :D

 

Eneste som er litt irriterende er jo den stripa midt mellom skjermene, 9 - 10 cm. Men må også legge til at dette blir man vandt med etter en stund, bedre blir det også dersom man har litt avstand fra skjermene.

 

Et spørsmål som jeg har, som jeg ikke har funnet noe konkret svar på, er om det er mulig å strekke spill over begge skjermene?

 

Club3d geforce 7800 gtx. Jeg har ikke lest alle innleggene i denne tråden så kan hende dette allerede står, må beklage det.

Lenke til kommentar

Hvis jeg har forstått denne riktig (og hvis ikke, må folket for all del korrigere meg her):

 

- den har INGEN aksellerering men splitter istedenfor opp innkommende signal slik at det vil være 100% Direct3D/openGL aksellerering, fordi den benytter det allerede eksisterende skjermkortet i maskinen sin VGA/DSUB utgang som kilde

- ved å benytte skjermkortet sin kilde trenger man kun å sette en oppløsning lik: vanligXRES * 2 x vanligYRES, som vil si (1024*2)x768 som blir 2048x768

- maks oppløsning som boksen kan behandle/dele opp vil være 2560x1024 på 60Hz, men den takler også opptil 2048x768 på 85Hz for CRT eiere

 

Kort sagt er denne boksen veldig interessant, og man BURDE klare triplehead på et single skjermkort med 2 utganger. Gitt at boksen også kan behandle egne oppløsninger (som kan deles på 2), ta følgende scenario:

 

- et standard ATi 9600PRO skjermkort med VGA og DVI utgang

- 3/4 skjermer

- 1 boks for 2 eller 3 skjermer, 2 bokser for 4 skjermer

- dersom man har 4 skjermer og 2 bokser, har man nå "gratis" quadruple head, fordi 2 utganger splittes på totalt 4 utganger hvor hver utgang sender f.eks. 2048x768. Totalt får man 4096x768, og da spørs det om direct3D vil fungere så bra...

- kjører man vindu vil openGL trolig fungere ypperlig og man kan rett og slett tegne vinduet på 3 skjermer istedenfor 4 bare ved å sette en oppløsning som 3072x768, og la den 4 skjermen inneholde MSN, taskbar på høyre side etc.

- ved å holde seg til 3 skjermer i openGL vindu på et system med 1 skjermkort kan man kjøre den ene skjermkort utgangen på 2048x768 og den andre på 1024x768 for totalt 3072x768...openGL er en drøm i flere skjermer i forhold til direct3D :)

 

Men før man tar helt av med denne vidunderboksen, det er en del fallgruver som kan ødelegge litt pervers morro :) For SLI/Crossfire har man for eksempel ikke støtte for flere enn 1 skjerm (jeg er ikke helt sikker på dette med Crossfire), bruker man extended mode kjører man ikke lengre "SLI/Crossfire multi-GPU aksellerering" men heller to uavhengige skjermkort som kan drive 4 skjermer samtidig (hvor man får 2x span)...span over to fysiske skjermkort samtidig over 3/4 skjermer fungerer IKKE på ATi eller nVidia, extended mode fungerer som vanlig.

 

Har man dette i bakhodet.... For nVidia SLI / ATi Crossfire er dette faktisk en gylden sjanse til å få skikkelig utbytte av skjermkortet sitt til å kjøre dualhead. Med SLI/multi GPU er man låst til en utgang, men med denne boksen kan man splitte denne opp til to skjermer, og samtidig ha full multi-GPU aksellerering.

 

Mer info - http://www.matrox.com/graphics/offhome/dh2go/home.cfm

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Tenker du å spille over begge skjermer, eller bare på en skjerm mens den andre viser "desktop" ? Å rendre over begge skjermer blir det samme som man ville forvente å spille i f.eks. 1600x600 (800x600 dualhead) eller 2560x1024. Å spille på en skjerm (primary) mens man har MSN, Yahoo, desktop etc på den andre skjermen, gir praktisk talt ingen forskjeller i hastighet. Jeg har aldri merket noen (dog kjører jeg en dualrig om det har noe å si), men hvis du lurer - last ned FRAPS og test selv :)

Lenke til kommentar

3. Står ikke det ovenfor i posten min?

 

Hvis man har et skjermkort med 2 utganger, vil man med vidunderboksen (kall det videosplitter) få en ekstra utgang fordi boksen tar 1 utgang og splitter til to nye. 1+2=3.

 

Problemet med spilling blir at span typisk krever at alle skjermer kjører i samme oppløsning. Men - AREX! Det kan GODT hende extended mode / å kjøre i vindu openGL vil fungere glimrende! Det tror jeg faktisk, men veldig vanskelig å vite uten å selv ha forsøkt det :)

 

Bare som en notis - har fint kjørt en skjerm på 1024x768, og en annen på 2048x1536. Neverwinter Nights f.eks., i openGL vindu. Vinduet kan skli rett over i skjerm to, selv om de ikke kjører i samme oppløsning.

Endret av Boye
Lenke til kommentar

Har nå pakket ut og satt opp 3 LCD-skjermer og MatroxDualHead2Go. Windows kjenner som forventet igjen to skjermområder, nemlig det kombinerte på 2048x768 og den tredje skjermen på 1024x768. Windows behandler de to skjermene koblet til Matrox-boksen akkurat som én stor skjerm. Det lover bra, men jeg har noen problemer.

 

Det følger av det over, at startlinjen (bare) går over to skjermer, nemlig de to som behandles som én - hva er løsningen på dette? Å bare henge på den tredje skjermen som extended desktop virker som en dårlig løsning.

 

Jeg har:

Skjermer: 3x https://prisguiden.no/vis_produkt.p...roduct_id=25269

Matrox-boks: 1x https://prisguiden.no/vis_produkt.p...roduct_id=38547

Skjermkort: https://prisguiden.no/vis_produkt.p...roduct_id=28328

 

PS: Dessuten virker alt mer blurry...

Endret av arex1337
Lenke til kommentar

Hm. Kjører nå 1024x768 og 2048x768, men helst skulle jeg jo kjørt 1280x1024 og 2560x1024. Hvorfor kan jeg ikke velge det? Det "høyeste" alternativet jeg får er 2048x1536, og det nest høyeste er 2048x768.

 

Ifølge Matrox: "Run your Windows desktop at up to 2560 x 1024 resolution in 16.7M colors at 60Hz stretched across two displays (1280 x 1024 per display)."

 

Fillern!?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...