Gå til innhold

Nybygd PC som ikke starter ordentlig


clon

Anbefalte innlegg

Jeg har akkurat bygd min første pc idag :) men da jeg skulle starte den for første gang så ville den ikke gå inn i bios, den ga ikke signal ut til skjermen engang. Etter noen tips fra andre har jeg prøvd å ta fjerne batteriet på hovedkortet og sjekket prosessoren for skader som kunne ha skjedd under montering, men fant ingenting og pcen ville fortsatt ikke starte ordentlig. Er det noen som har peiling på hva problemet kan være ?

 

forresten her er alle komponentene jeg har brukt (alt er nytt):

Chieftec BX Tower m/dør Sort Kabinett m/360W BX-03B-B-B P4 / AMD

Asus A7N8X-E Deluxe hovedkort Socket A nForce2 Ultra400/MCP-T,GbLAN,Firewire

TwinMOS 1024MB PC3200 DDR - 512MB x 2, 400Mhz, CL2.5

Thermaltake Venus Silent Boost K7 A1889 Socket A up to AMD XP 3400+

AMD Athlon XP3000+ 2.167 GHz Socket A 333MHz, 512KB Barton, OEM

Western Digital Raptor 74GB S-ATA 10000RPM 8MB cache WD740GD

Western Digital Caviar 250GB S-ATA Special Edition 8MB cache 7200RPM

 

Takker for svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg så på en person en gang som bygget sin første pc og han hadde skrudd hovedkortet direkte på platen uten å bruke de skilleskruene som gir litt luft mellom platen og resten av maskinen.

 

De fleste maskiner starter uten grafikkkort uansett.

 

Kommer det ikke lyd fra strømforsyningen (viften):

 

Er strømmen i?

Er bryteren på strømforsyningen på ? (kan være en ekstrabryter på baksiden)

Er alle ledningene som skal være koblet til hovedkortet fra kassen (spesiellt power on er viktig) ;)

 

Kommer det lyd fra strømforsyningen, men cpu viften snurrer ikke:

 

Er strømkablene mellom hovedkort og strømforsyning (psu) skikkelig fast??

Er cpu viften riktig koblet til?

 

og så videre, men kom gjerne med litt mer beskrivelse av lyder og slikt. Skjer det noe når du trykker på strømknappen?

Lenke til kommentar

Strøm skal være i orden, alle strømkabler skal være sjekket, cpu-vifta går rundt som bare det, og alt starter når jeg trykker på start knappen, men den pipelyden som vistnok skal komme kommer ikke og deretter skjer det jo ingenting.

Lenke til kommentar

Får du en feilmelding fra "POST speach reporter" el. pipelyder fra PC-høytaleren?

Om du gjør det så post resultatet her, får du pipelyder så prøv å beskriv de, f.eks. 2 lage og 1 kort pip.

Disse "beep" kodene henviser til feilen og da er det mye lettere å feilsøke.

 

BTW: Høytalerene må være tilkoblet HK/lydkort for at "POST speach reporter" skal fungere.

Endret av norrick
Lenke til kommentar

Sjekk at skjermkort og minnebrikke sitter helt i.

 

Sjekk at du ikke har fått en av metallflikene på IO-skjoldet(det panelet som følger med hovedkortet og skal sitte bak på kabinettet) har lurt seg inn i en av kontaktene og forårsaker kortslutning.

 

Prøv å ta hele hovedkortet ut av kabinettet, sett det på esken sin, og prøv å fyr opp systemet slik.

 

Hvis du har mulighet, prøv med andre enheter. f.eks. prøv cpu'en din i en kompis sitt system osv...

Lenke til kommentar

prøvde akkurat uten dvd/floppy/harddisker og bare en minnebrikke nå men fortsatt ingen respons, får heller ingen pipelyder når jeg starter opp. Når jeg starter pcen høres det ut som prosessoren jobber bittelitt også er det helt stopp.

Lenke til kommentar

CPU kjølereren er såvidt jeg kan se nærmest umulig å sette feil vei o.l, så jeg tviler på at det er den som er problemet, med mindre cpu er defekt eller noe da. Kan låne et gammel riva tnt skjermkort av en kamerat og prøve det imorgen så får jeg se om det hjelper da ... :(

Lenke til kommentar

Er enig med immo, har selv sett at CPU kjøleren har vært montert feil vei av alle ting. Slik at sporet i kjøleren ikke har vært overens med den hevede siden på sokkelen. (Og for å få det på det rene...nei det var ikke jeg som monterte den :p )

 

Kan minne om et problem hvor CPU ikke støttes i BIOS, men den CPU'en du har skal være støttet i A7N8X-E. Har det kortet og en XP3200 selv. Hvertfall alle gangene jeg har hatt problemer med de symptomene du har, så har det vært problemet ... og når jeg tenker meg om så har alle de gangene vært med Asus kort.

 

Du kan også ta ei lommelykt, helst ei med litt kraft i, og lys over hele hovedkortet ditt mens du leter etter lekasje fra kondensatorene på kortet, da dette kan være en feilfaktor.

 

Håper du finner ut av det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...