Gå til innhold

Hertz på LCD-skjermer?


Anbefalte innlegg

Hvordan er det med Hertz på en LCD skjerm dere som har peiling?

Jeg skal bestille meg en 17" LCD nå (mest sannsynlig en NEC MultiSync 1760NX) og begynte å lure litt på nettopp det.

Jeg ser at noen skjermer kjører 75Hz og andre bare 60Hz i 1280x1024.

Men dette har kanskje ikke noe særlig å si på LCD?

Jeg vet at Hertz har jo MASSE å si på CRT billedrørs-skjermer, og der ville jeg aldri taklet 60Hz, og heller ikke vært helt fornøyd bare med 75Hz heller.

 

Kan noen så fortelle meg om hertz har noe å si på LCD i det hele tatt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg ser at noen skjermer kjører 75Hz og andre bare 60Hz i 1280x1024.

Såvidt jeg kan huske så er alle LCD skjermer optimalisert for 60hz og vil derfor ikke flimer uansett hvor mye du gnukker og gnir :D

 

måtte teste det her på min packrad bell slimview 526 og kan ikke si jeg så noen forskjell eller merket noe.

 

så nei, ut i fra min erfaring har 75hz vs. 60hz ingenting å si

 

 

(@ oivind_dahle:vi får se om dette utarter seg til nok en diskusjon :p)

Endret av Surreality
Lenke til kommentar

Ok takk for svar.

 

Ja la oss håpe at dette ikke fører til nok en diskusjon mellom deg og Øivind,

men jeg vil gjerne at også Øivind svarer her da, siden han ser ut til å ha høye kunnskaper.

Eller.. det har vel også du, og siden du har testet med begge moduser uten å merke forskjell så er det vel kanskje ikke så viktig.

Endret av Lone*Desert-Fish
Lenke til kommentar

å nei nei nei!

Har hatt æren av å snakke med han på msn og han virker som er ålreit og oppegående kar som kan sitt =)

Håper også han svarer for regner med at han kan utdype litt mere om hvordan og hvorfor :D

 

mitt tips til deg er at hvis det står mellom 500-100kr på skjermene så tar du den med 60hz :)

Lenke til kommentar

Står egentlig ikke på penger/hertz her, men jeg lurer litt siden det er oppgitt 60 på en og 75 på en annen skjerm jeg har lyst på.

 

Forresten så er det NEC MultiSync 1760NX, Samsung Syncmaster 173T og Iiyama E431S-S det står mellom. Men jeg tror det blir NEC'en siden jeg har lest at noen er bittelitt misfornøyd med Samsungen og siden noen ikke liker fargene på Iiyamaen, men kom gjerne med erfaringer og tips som kan lede meg til å velge rett. :)

 

Forresten så venter jeg en dag eller tre med å bestille siden kanskje noen priser går ned (i følge Øivind) :)

Lenke til kommentar

Forresten så lurer jeg på en til ting som jeg håper noen kan svare meg på.

Jeg har også lest her et sted at med LCD burde man bruke vertical sync for da blir det mye penere bilde spes i spill.

 

1. Stemmer dette? Blir det markant bedre med vertical sync aktivert på LCD-skjermer?

2. Om det stemmer blir det ikke da litt dumt å kjøpe en med 60Hz siden det vil tilsvare 60fps?

 

Jeg blir litt forvirret her hvertfall, men kan vel være at jeg tar feil noen plasser her.

Jeg setter stor pris på om noen kan avkrefte/bekrefte disse "påstandene".

 

Takker for svart så langt :thumbup:

Lenke til kommentar
en 60Hz lcd skjerm vil gi deg 60 fps ja, og en 75Hz vil gi deg 75 fps.

Nei. LCD skjermer følger ikke det samme systemet som vanlig CRT skjermer. Kjøp en LCD med DVI og sett den på 60hz. Hjelper ikke noe å kjøre opp til 75hz... tro meg jeg har prøvd. Det eneste som kan skje er at skjermen blir ødelagt.

 

Når det gjelder v-sync har jeg det av fordi det trekker ressurser. Har ikke merket noe spesielt forskjell når jeg hadde det på.

Lenke til kommentar
en 60Hz lcd skjerm vil gi deg 60 fps ja, og en 75Hz vil gi deg 75 fps.

BS , veggiss!

 

Du glemmer at dette er LCD. Det analoge signalet skjermen mates med har lite å si for hvor mange fullverdige bilder som til syvende og sist blir vist pr. sek. på en LCD-skjerm. Responstid har mye mer å si. Husk at når en LCD får et analogt signal, konverteres det til digitalt, og rendres så...

 

Men riktig nok, har du en skjerm med 16ms, kan du teoretisk få hele 62 fps... , og da kan det jo være verd å gå opp til 75Hz, for å få med deg de to siste bildene.... ;)

Lenke til kommentar

Hilram.

 

Tror faktisk jeg tar veggis side i denne saken.

 

Hva en LCD skjerm kan vise av bilder i sekundet regnes slik:

 

1 / ms x 2

 

 

En skjerm med 20 ms kan teoretisk vise 100 FPS. Men dette er kun i teorien da :D Praksis er noe helt annet.

 

Uansett er FPS oppskrytt til de grader. en DVD har FPS på 30!

 

Jeg syns ikke jeg mangler så mange bilder i sekundet når jeg ser DVD. På kino er det bare 24 fps (eller noe i nærheten)

 

 

Trådstarter:

 

ingen krangler her i skjermforumet ;) her er alle venner, slev om vi er litt uenige i ny og ne:P

Endret av oivind_dahle
Lenke til kommentar
Hilram.

 

Tror faktisk jeg tar veggis side i denne saken.

 

Hva en LCD skjerm kan vise av bilder i sekundet regnes slik:

 

1 / ms x 2

 

 

En skjerm med 20 ms kan teoretisk vise 100 FPS. Men dette er kun i teorien da :D Praksis er noe helt annet.

 

Uansett er FPS oppskrytt til de grader. en DVD har FPS på 30!

 

Jeg syns ikke jeg mangler så mange bilder i sekundet når jeg ser DVD. På kino er det bare 24 fps (eller noe i nærheten)

 

 

Trådstarter:

 

ingen krangler her i skjermforumet ;) her er alle venner, slev om vi er litt uenige i ny og ne:P

Du burde virkelig ikke sammenligne bilde/sek-"krav" i spill (til ulike personer) vha den alt for misbrukte frekvensen til bildevisningen i filmer som norm for "myke" overganger. Dette er diskutert utrolig mange ganger på forumet, blir bare ville og hissige diskusjoner hvor den ene parten aldri skjønner at de har feil, eller bruker veldig lang tid på det... :p

 

Vet at du ikke direkte sammenlignet/sa at 24 FPS er nok for spilling eller noe i den duren, men ditt svar kan tolkes slik da du ikke nevnte noe spesifikt om fps/hertz på lcd-skjermer for spilling.

 

Mvh kjello2 (jeg har skiftet brukernavn, det nye er ponke)

Endret av kjello2
Lenke til kommentar
en 60Hz lcd skjerm vil gi deg 60 fps ja, og en 75Hz vil gi deg 75 fps.

Nei. LCD skjermer følger ikke det samme systemet som vanlig CRT skjermer. Kjøp en LCD med DVI og sett den på 60hz. Hjelper ikke noe å kjøre opp til 75hz... tro meg jeg har prøvd. Det eneste som kan skje er at skjermen blir ødelagt.

 

Når det gjelder v-sync har jeg det av fordi det trekker ressurser. Har ikke merket noe spesielt forskjell når jeg hadde det på.

Nei vel? Hva er det da vsync syncroniserer mot på lcd-skjermer? skal den ha noe effekt så må den jo synce opp mot noe, og da er jo refresh-raten det mest naturlige, og da får du vel framerates som er multiplum av refreshraten?

 

AtW

Lenke til kommentar

Sorry å kapre tråden for mitt spørsmål, men dette interesserer meg litt.

 

Betyr dette da altså, at du ikke kan få over 60FPS på en LCD-skjerm (så lenge man tenker på de som går på 60Hz) ? Det betyr vel i praksis at selv LCD skjermer med vanvittig god responstid ikke egentlig er egnet for "twitch" spill, der framerate er en veldig viktig faktor. Eller tar jeg feil?

 

Greit nok at 24FPS er ok til en film, men det er ikke nok til et (action) spill. Og 60FPS holder nok til de fleste, men ikke for hardbarkede gamere.

 

Opplys meg gjerne =) Jeg kan ikke mye om LCD enda, men jeg prøver å holde meg litt oppdatert nå som prisene begynner å falle på alvor.

 

-Stigma

Lenke til kommentar
Sorry å kapre tråden for mitt spørsmål, men dette interesserer meg litt.

 

Betyr dette da altså, at du ikke kan få over 60FPS på en LCD-skjerm (så lenge man tenker på de som går på 60Hz) ? Det betyr vel i praksis at selv LCD skjermer med vanvittig god responstid ikke egentlig er egnet for "twitch" spill, der framerate er en veldig viktig faktor. Eller tar jeg feil?

 

Greit nok at 24FPS er ok til en film, men det er ikke nok til et (action) spill. Og 60FPS holder nok til de fleste, men ikke for hardbarkede gamere.

 

Opplys meg gjerne =) Jeg kan ikke mye om LCD enda, men jeg prøver å holde meg litt oppdatert nå som prisene begynner å falle på alvor.

 

-Stigma

Spørs vel litt hva du legger i ikke kan, det kan godt kjøres mer enn 60 frames i spillet, så om du er bekymret for egenskaper i spillet som regnes ut vha framerate (hopping i quake og siktet i cs om jeg ikke husker feil), så er ikke det ett problem. Men det vises bare ett nytt bilde på skjermen 60 ganger i sekundet ja.

 

AtW

Lenke til kommentar
Spørs vel litt hva du legger i ikke kan, det kan godt kjøres mer enn 60 frames i spillet, så om du er bekymret for egenskaper i spillet som regnes ut vha framerate (hopping i quake og siktet i cs om jeg ikke husker feil), så er ikke det ett problem. Men det vises bare ett nytt bilde på skjermen 60 ganger i sekundet ja.

 

AtW

Tsja, det blir vel en blandet følelse da. Det føles glatt, men ser ikke like glatt ut mye som en 100Hz CRT.

Kanskje jeg skal holde meg til den gamle (enorme) 21" CRT'en min til de starter med 100Hz LCD'er ;)

 

Takk for svaret uansett.

-Stigma

Lenke til kommentar
Mye forvirring om LCD ute og går .

Refresh rate på DVI setter båndbredden for panelinken .

Har ingen ting med skjermens refresh å gjøre.

 

Kanskje denne vil belyse hva refresh brukes til på LCD:

http://www.evga.com/articles/public.asp?AID=153

 

...

Hmm? Er det noen som har sagt noe annet? Eller mener du at 60 hz ikke er skjermens refresh, men "hastigheten" på dvi-kablen? Jeg er ganske sikker på at 60 hz er refresh-raten på skjermen.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...