Gå til innhold

GeForce 6800 bilder og specs


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Noe sier meg at kortet rendrer grafikken i en løkke der selve geometrien (trianglene, Z-dybden) går gjennom pipen første runde (pass), og der det legges på teksturer og farger i neste runde® (pass). På den måten får man vel utelukket flere bakenforliggende teksturer og unngår å bruke tid på å hente frem de teksturene. (Høres ut som en forbedret utgave av gode gamle Kyro's opprinnelige "tile rendering"). Dette kan jo høres logisk ut da man får kjørt gjennom dobbelt så mange Z-dybde-sjekker som teksturer per pass.

Kyro TBR utførte depth checks før noe som helst ble sendt gjennom pipelinene, hvordan er dette "en forbedret utgave"?

16x1/32x0 betyr bare at kortet kan i enkelte situasjoner kan rendre 32 pixler til framebufferet per clock (z, stencil operasjoner) i likhet med NV30/35/48 sine 4 pipelines kan rendre 8 non texture pixler. Dette har ikke noe med mer effektiv occlusion culling å gjøre.

Lenke til kommentar

Hmm, lurer på hva prisen kommer til å bli, håper den kommer til å ligge på rundt 3000, eller kjøpe den fra utland, dette kommer nok til å bli mitt neste skjermkort, om det ikke kommer noe annet hefig greier..

 

sikkert en digg kjøler på akuratt det kortet som er vist. men jeg har jo vannkjøling så jeg må jo dra av hele den dritten som sitterp. håper jeg får plass til minnekjølerne..

Endret av pc^2004
Lenke til kommentar

Simen1:

 

Ble litt interessert når du sa at Nvidia hadde lav utsalgspris i forhold til ATi's kommende kort. Mener du å si at Nvidia mener de allerede har tapt ytelseskronen og satser på mer for pengene? klarer ikke vente på benchmarks fra disse korta. Det er noe med at Nvidia vs. ATi som er elstremt spennende. Kunne startet noe ala tippekupong :yes:

Lenke til kommentar

En ting jeg er litt skeptisk til er klokkehastigheten på core, rundt 400MHz er da ikke så veldig å skryte av synes jeg... Og når det i tilleg "bare" er 256bit så tror jeg ikke ytelsen vil hoppe så veldig mye som en del har anntatt. Men det kan jo hende at denne 32x0 comboen funker veldig bra, men jeg har mine tvil til det også. Prisen er kanskje noe av det jeg er mest skeptisk til; tror ikke det kommer til under 4000 her i Norge (kanskje n-u kommer rett under).

 

Men jeg skal ikke si noe sikkert her jeg bare spekulerer litt jeg, ingen vet hva fremtiden vil bringe før den er der. Og da er den blitt nåtid :p

Dessuten er dette også ikke offisiell info!

Men en ting kan jeg si med hånd på hjertet; jeg gleder meg!

Lenke til kommentar
har ventet på dette ett års tid nå.. har altid hatt tru på geforce, jeg mener NVIDIA. Men FX serien har jeg bare driti i. GF 4 serien er helt grei.. og det blir vel geforce 6 også..

hmm, ja, alt i alt vil jeg kanskje si at GF4 serien var en av de mest vellykkede seriene med grafikk-kort nvidia kom med, det er mange som fortsatt har slike kort i maskinene sine fortsatt (undertegnende og...)

Lenke til kommentar

ja,hadde vært noe hvis Nvidia senker prisene litt..

da blir jo konkuransen en annen.

 

da fins det jo ikke lengere grunn for og gå over til ati

p.g.a mest for pengene.

eller har lyst på Nvidia-kort,men må velge ati forde jeg ikke har

råd med Nvidia.

 

 

ps:men er kansje ytelsen som blir avgjørene til slutt.

iallefall for noen.

Lenke til kommentar
Noe sier meg at kortet rendrer grafikken i en løkke der selve geometrien (trianglene, Z-dybden) går gjennom pipen første runde (pass), og der det legges på teksturer og farger i neste runde® (pass). På den måten får man vel utelukket flere bakenforliggende teksturer og unngår å bruke tid på å hente frem de teksturene. (Høres ut som en forbedret utgave av gode gamle Kyro's opprinnelige "tile rendering"). Dette kan jo høres logisk ut da man får kjørt gjennom dobbelt så mange Z-dybde-sjekker som teksturer per pass.

Kyro TBR utførte depth checks før noe som helst ble sendt gjennom pipelinene, hvordan er dette "en forbedret utgave"?

16x1/32x0 betyr bare at kortet kan i enkelte situasjoner kan rendre 32 pixler til framebufferet per clock (z, stencil operasjoner) i likhet med NV30/35/48 sine 4 pipelines kan rendre 8 non texture pixler. Dette har ikke noe med mer effektiv occlusion culling å gjøre.

For å svare på det første spørsmålet ditt: Kyro-brikken sjekket Z-dybden på hele polygoner og utelot kun de polygonene som var fullstendig dekket av et forranliggende polygon. Kyro utelot ikke polygonene som bare delvis var dekket slik at både de og det forranliggende måtte rendres. Det jeg mener med forbedring er at jeg tror at nå sjekkes ikke bare hele polygoner men hver enkelt pixel for Z-dybde. Det betyr at nå kan deler av et polygon utelates fordi noe delvis dekker det, selv om en annen del av samme polygonet skal rendres.

 

DARKMASTER: Så vidt jeg har sett så blir den veiledende prisen på ATI's toppmodell 499$. Du har helt rett i at jeg tror prisingen kan bety at nvidia vet at de ikke klarer å slå AIT's toppmodell og dermed prøver å tilby mer for pengene. Det kan selvfølgelig være helt andre grunner også, eller at de veiledende prisene rett og slett er gale. (det var jo bare rykter)

Lenke til kommentar
jeg tror at NV40 vil koste ca 7000-9000 kr.. :roll:

Hvorfor det? Utsalgsprisene er jo ryktet å bli 299$ for 6800 og 399$ for 6800 Ultra. Hvordan i all verden kan du tro at prisene skal bli 2-3 ganger så høye som dette?

 

Edit: Takk for at du fjernet den irriterende og regelstridige avartaren og velkommen til forumet.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
[quote name='Simen1' date='13/04/2004 : 15:25'] [quote name='Spion' date='13/04/2004 : 14:27'] jeg tror at NV40 vil koste ca 7000-9000 kr.. :roll: [/quote]
Hvorfor det? Utsalgsprisene er jo ryktet å bli 299$ for 6800 og 399$ for 6800 Ultra. Hvordan i all verden kan du tro at prisene skal bli 2-3 ganger så høye som dette?

[/quote]
når de nv40 kommer til norge... det ser ut at det vil koste ca 6000/7000 mot 9000...
får vi bare vent og se om du snakke sant at det vil koste ca 2500 - 4000 for NV40... :hmm: Endret av Spion
Lenke til kommentar

Jeg sa ikke at det skulle koste 2500-4000kr, jeg sa at jeg tror det kommer til å koste 2400-3200kr etter en intro-periode på en en måned+ dersom ryktene om de amerikanske veiledende prisene stemmer.

 

Dermed blir det totalt feil å fremstille det som om jeg har noen hemmelig fasit her og om jeg "lyver" eller "snakker sant".

Lenke til kommentar
For å svare på det første spørsmålet ditt: Kyro-brikken sjekket Z-dybden på hele polygoner og utelot kun de polygonene som var fullstendig dekket av et forranliggende polygon. Kyro utelot ikke polygonene som bare delvis var dekket slik at både de og det forranliggende måtte rendres.

Dette er feil. TBDR rendrer ingen skjulte pixler, noe som er hele poenget.

 

Det jeg mener med forbedring er at jeg tror at nå sjekkes ikke bare hele polygoner men hver enkelt pixel for Z-dybde. Det betyr at nå kan deler av et polygon utelates fordi noe delvis dekker det, selv om en annen del av samme polygonet skal rendres.

Hver enkelt pixel BLIR skjekket for z-dybde, dette gjelder alle IMR. Det er ingenting som tilsier at NV40 vil bli noe annet enn en standard IMR.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...