Gå til innhold

Hva skjer hvis eg blir oppdaget i tollen med vodka


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
hvordan er det med 18 åringer som kan drikke i norge men ikke kjøpe vodka.

Det jeg skrev gjelder for et slikt tilfelle, bare at de ikke kontakter foreldrene selvfølgelig, siden man da er myndig.

 

 

det er ett paradoks at foreldrene til en 18 år gammel person skal bestemme om 18åringen skal få drikke vodka eller ikke, hvis det er tilfellet..

 

16 åring og røyk, det forstår jeg, for da har foreldrene ett rettslig ansvar for ungen, men 18?...bakvendtlandet...

 

Det er ikke tilfellet, men du får ikke beholde vodkaen, siden du ikke har lov til å ta den med deg heh... Er 20 års grense på sånt vettu, og du får ikke den kvoten får du er... 20. Har ingenting å si om grensen i det landet du er i er lavere, du får ikke ta det med deg "hjem".

 

edit: Jeg nevnte det med foreldre siden trådstarter sider han/hun er 15 år...

Endret av SBS
Lenke til kommentar
kan noen forklare meg grunnen til hvorfor politikerne har satt et skille mellom Lø/vin og Sprit??

 

det viker velidig KRF syns jeg

Er vel en prinsippsak...

 

Skillet går heller ikke mellom øl/vin og sprit, men over og under 20% alkohol innhold.

 

Det går jo mot en gradvis liberalisering i Norge når det gjelder alkohol... har jo vært en "utvikling" siden 20-tallet må man jo kunne si.

Lenke til kommentar
nix skillet går mellom vin og sprit..

 

er man 18/19 kan man kjøpe vin som kommer opp til 22/23%

 

mens man kan ikke kjøpe Bailey's som er på 17%

Hmm ser ut som du har rett... Men utesteder uten bevilgning for sprit kan jo selge utblandet sprit så lenge det er under 22%... jaja

 

Slengte med lovene som gjelder her alikevel:

 

§ 1-3. Definisjon av alkoholholdig drikk.

 

      I denne lov brukes alkoholholdig drikk som fellesbetegnelse på drikker som inneholder mer enn 2,50 volumprosent alkohol, likevel slik at aldersgrensebestemmelsen i § 1-5 får anvendelse på drikk mellom 0,70 og 2,50 volumprosent alkohol.

 

      Med øl forstås gjæret, udestillert drikk som er laget med tørket eller ristet malt som hovedsakelig ekstraktgivende emne. Kongen kan, uten hinder av § 3-1 første ledd, gi forskrift om at bestemmelsene i denne loven om salg og skjenking av øl med lavere alkoholinnhold enn 4,76 volumprosent skal gjelde tilsvarende for vin eller brennevin i lukket forpakning med samme alkoholinnhold.

 

      Med vin forstås drikk som er laget av druesaft ved alkoholgjæring, herunder vin tilsatt tilvirket alkohol (sterkvin). Likt med vin regnes

 

a)  drikk som er laget av frukt, bær, plantesaft eller honning ved alkoholgjæring uten tilsetning av tilvirket alkohol, og 

b)  annen alkoholholdig drikk under 22 volumprosent som ikke regnes som øl eller brennevin etter paragrafen her. 

 

      Med brennevin forstås drikk som inneholder tilvirket alkohol ublandet eller i blanding med andre produkter, og som ikke er vin. Enhver drikk som inneholder mer enn 22 volumprosent alkohol regnes som brennevin.

 

      Departementet kan gi forskrifter om hvilke drikker som skal regnes som henholdsvis øl, vin og brennevin. I tvilstilfelle kan departementet avgjøre spørsmålet med bindende virkning...

 

§ 1-5. Aldersgrense.

 

      Salg, skjenking eller utlevering av brennevin må ikke skje til noen som er under 20 år.

 

      Salg, skjenking eller utlevering av annen alkoholholdig drikk må ikke skje til noen som er under 18 år.

 

      Den som selger eller skjenker brennevin må ha fylt 20 år, og den som selger eller skjenker annen alkoholholdig drikk må ha fylt 18 år. Dette gjelder likevel ikke servitør med kokk- eller servitørfagbrev, eller ved salg av drikk som inneholder mellom 0,70 og 2,50 volumprosent alkohol når en person over 18 år har daglig tilsyn med salget. Departementet kan gi forskrifter om unntak fra aldersgrensebestemmelsene for lærlinger og andre under opplæring.

 

      Departementet kan gi forskrifter om aldersgrensen for innførsel av alkoholholdig drikk.

 

Endret ved lover 23 juni 1995 nr. 42 (i kraft 1 jan 1996), 16 mai 1997 nr. 28 (i kraft 1 jan 1998).

Lenke til kommentar

En i klassen min (han var 16 da det skjedde) ble stoppa i tollen med en 6-pack han hadde med fra Tyskland...

Det foregikk omtrent sånn:

 

Toller:

-"Ehem... har du lov til å ha med deg detta,' da?"

-"Nei, men du har vel vært ung en gang, du også? (*Tenke "nå ryker øl'n min")"

-"Det kan du faen meg banne på!" *Smelle igjen kofferten og ønske god reise videre*

 

 

 

Snakker om å ta jobben alvorlig...

Lenke til kommentar

det er det som er problemet med tollere de er mennesker de også,

 

noen tar reglene veldig strengt selv de dumme og rare.

 

andre tar det litt mindre seriøst spesielt når det kommer til ting som en flaske formye eller en 19 åring som tar med vodka.

 

så har du dem som driter i alt, og er til og med korupte, de er skjeldene men jeg er siker på at de finnes

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...