Gå til innhold

Tar jeg feil eller er Intel på veien tilbake?


staljin

Anbefalte innlegg

Skjønner ikke hva enkelte gjør jeg..

Har hatt samtlige prosessorer fra AMD siden K6-2 kom og har ikke hatt noe problemer med noen av dem.

Eneste jeg har hatt som ble et problem var et MSI K7T PRO RU hovedkort som var ustabilt som fy så det sendte jeg dit pepper'n gror.

 

kjøpte en prosessor til og klinte til med Asus a7m266d (Dual) hovedkort)

 

Eneste jeg jeg har hatt av problemer der var Memory dumps i w2k server pga os'et var installert med 1 prosessor. Og når nr 2 ble satt inn skjønte den ikke stort. Reinstall og vips funka alt gull.

Selv med tortur klokking av ram og hastighets instillinger mens prosessorene kjører Default volt så funker alt 100% stabilt.

 

Vær kresen med hovedkortet. Funker det ikke 100% fra dag 1 send det tilbake og få nytt! Det er absolutt verdt det!

 

Så for å være ærlig skjønner jeg ikke hva enkelte driver med.. Jeg har kun ødelagt 1 prosessor og det var 1 Slot A 500mhz.. Pellte den helt fra hverandre skrudde fast kjøleribba på den igjennom hullene rundt kjernen.. (Limte fast chipsett vifter på cache brikkene) og masse lim søl resulterte i døden på den prosessoren. Ellers var den god for 850mhz.. Slettes ikke værst for den type prosessor.

Så jeg gidder ikke å kjøpe meg en lavere ytende P4 system fremfor det jeg har nå. Da venter jeg heller til Hammer serien blir lansert og ser hvordan konkurransen ligger ann da.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Grunnen til at jeg ikke gikk over til Intel var at jeg vikk to av CPu'ene på garantien. og de kostet bare 700 hver. På den tiden var det AMD Durons overklokkbarhet som lokket og P4 var ikke annonsert engang.

 

Så alle It-sjefer som kjøper intel har ikke peiling. Det er en ganske urealistisk påstand. Eller for å si det på en annen måte, noe av det dommeste jeg har hørt. Det er It-sjefene som har peil. De har fokkings mye peil, du har tydeligvis ikke noen anelse om hvordan tingene foregår i en bedrift!

 

-------->MongoAMD<--------

 

Jeg hadde og et 100% stabilt AMD system, med den 1400MHz'en men jeg skulle bytte kabinett og da skjedde det et eller annet. Men tilbake til poenget, Det tok meg ca 14mnd for å få dette systemet stabilt, problemer med Via KT133 chipsettet!

 

Jeg vil bare si det at så snart AMD klarer å finne opp en Heatspreader så tviler jeg ikke et sekund om å fortsette med AMD!!!! Jeg vil bare ha heatspreader, er det for mye???

 

Og jeg må si jeg ler hånfult av alle dere AMD fjortiser som sitter og sier til dere selv: "Jeg har f.a.e.n så mye peil, Jeg er best, selv om ejg bare er 14 oppe i hodet!!!!!

 

HAHAHA ler av alle fjortiser.

 

 

Håper på mye hets for min fjortis mobbing. Det er ganske rassistisk, jeg vet, men det må til for ellers vil alle fjortisene overta verden og påtvinge AMD med de problemer det vil by på.

Lenke til kommentar

Jeg lurer på hva som gjør at mennesker som bruker Intel er voksne og smarte, mens de som bruker AMD er fjortisser?

 

Er det virkelig ikke mulig å respektere at andre folk velger et annet merke?

 

Alt til sitt bruk. Intel prossessorene er god til noe, AMD prossessorene er god til noe annet. Intel setter MHz i høysetet, AMD setter arkitektur i høysetet.

 

Det er nok sant at AMD har hatt noe mer ustabilitet enn Intel, men ta én ting til ettertanke; Intel lager både prossessorer og chipset selv, AMD lager kun prossessorer. Det var aldri noen store problemer med AMD 750 chipsettet, som AMD selv lagde.

 

Det er nå noe å krangle om..

 

Er det å skrive "AMD-fjortisser tror de er så mye bedre enn andre" så mye mer voksent å skrive enn "Jeg liker AMD fordi de er billige, raske og stabile hos meg"?

 

Noen burde lese igjennom det de har skrevet, og kanskje feie for sin egen dør, før de begynner med Karl Johans Gate...

 

Simen

Lenke til kommentar

Kjyvast ikkje, småbønn. Kast heller stein...:wink:

 

Har selv ingen problemer med stabilitet på min Tbird. På den andre siden kjører jeg jo et skikkelig operativsystem også.... er ikke rart folk har stabilitetsproblemer med Windos på maskina.

 

(Hm... og OT: Står det virkelig så dårlig til med rettskrivingen som enkelte poster her antyder?)

Lenke til kommentar

Dette er vel som noen sier "den evige diskusjon".

Men det hele dreier seg enkelt og greit om smak og behag. Jeg synes Intel er enkelt og stabilt, men så driver jeg ikke å fikler med Intel systemer så mye. Alt er liksom Out of the Box. Microsoft og mange andre firmaer støtter jo som oftest Intel bedre enn AMD. Så det hele dreier seg kanskje ikke om AMD eller Intel, det er vel kanskje mer en sak om Chipsett produsent og software produsent. De velger jo Intel fremfor AMD siden Intel har større markedsandel. Det dreier seg om PENGER!

AMD CPUer er kanskje litt mer vriende å få stabile, man må ha litt kunskaper, og være oppe for en utfordring, ikke det at det i alle tilfeller er nødvendig, men det er mange som har opplevd problemer med diverse ting. Det kan være det at folk ikke kan det de driver med, de gjør en feil og det er AMD og Microsoft sin feil. Men det er ofte en bruker feil eller en driver feil. Den samme diskusjonen går om GeForce og ATi, jeg hørte at alle sa at ATi hadde så treige og ustabile drivere, men jeg aner ikke hvor de har det fra. Jeg har kikket på diverse forum og sett FULLT av driver feil med Nvidia. Det er jo problematisk å velge driver versjon. Noen virker, mens andre skaper infinite loop, eller hva det nå het.

Intel for de som ikke liker å ta en sjanse, som ikke kan så mye, som stoler på at det er en grunn til at de selger mest.

AMD for de som vil spare penger, kan mer om data, klarer å løse stabilitets problemer, eller bare klage produktet tilbake til butikken.

 

Mange av de som klager er de som patcher/flasher BIOSen, fixer minne instillingene i BIOSen, og tweaker Windows. Det er vel en selvfølge at dette kan skaper problemer.

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-04-02 13:10, Killer_DT skrev:

Vegard20:

"Fordi AMD er for folk med peiling på hardware. "


Hmmm jeg jobber tilfeldigvis på en IT-avd i et stort firma og vet hva som bestilles av systemer. Jeg har også vært litt rundtom og hørt hva andre bedrifter kjøper av PC'er. 95% av alle PC'er som kjøpes i næringslivet er Intel, og hvorfor tror du? Det er helst sikkert en veldig god grunn til det. Tror ikke du det at den som er ansvarlig for å kjøpe inn 300PC'er til en bedrift vet hva han driver med. Han velger Intel med god grunn:


Stabilitet.

Billigere å vedlikeholde.

Stabilitet.


------------------------------------

Her skal det egentlig stå en negativ kommentar om AMD men jeg dropper den denne gangen, bare se lenger oppe på min forrige post.



 

Kanskje jeg skal kjøpe du 300 neste maskinene deres så blir økonomien bedre. Sparer vel gjennomsnittlig 1500 per maskin kan jeg tenke meg. Noe å nevne for denne IT-ansvarlig som er så klukk å velger Intel!

Lenke til kommentar

Skal man diskutere AMD vs Intel må man bli enige om for hvilket marked. Bedrifter og hobbybrukere har vidt forskjellige behov.

 

Mens hobbyfolk(dvs oss) gjerne kan kjøpe nye produkter som etter ryktene skal være gode for å spare noen kroner så kjøper bedriftene først og fremst varer der de er SIKKER på at de får noe trygt. Det er bare å innse at AMD har et for skummelt rulleblad (spesielt pre Athlon tiden) som gjør at de må bygge opp merket sitt.

 

AMD er fortsatt et usikkert merke og kjøpe, mens Intel er trygt. Bare se her på forumet. Eneste argument AMD-klanen har mot Intel-svingen er at du får bedre ytelse til en lavere pris. Intel-svingen svarer med at AMD er ustabile, varme osv. Topp ytelse og pris er ganske så nedprioritert for bedrifter. Det skal nemlig ikke mye tid til før de 15% man kanskje sparte på å velge AMD er svidd bort.

 

Derfor; kutt argumentene om hva it sjefer kjøper osv! Vi er da hobbybrukere og bør da først og fremst snakke om hva som er best for OSS såfremt topic ikke sier noe annet?

Lenke til kommentar

Vel, det er uansett slik at ohms lov er et godt utgangspunkt her, altså U = I * R, der U er spenningen, I er strømmen og R motstanden. Effekt er som kjent utført arbeid per tidsenhet og måles i Watt (eller Joule per sekund om man vil). Spenning er definert som endring i potensial per coulumb, altså er U = deltaP / Q. En coulumb er definert som en ampere per sekund gjennom en leder, altså har vi Q = I / s noe som fører til at W = I^2 * R = I^2 * (U / I) = U * I. Altså er effekten i en krets lik produktet av spenningen og strømmen. Mye spenning gir høy effekt og samme med strømmen.

 

Har man så et lite område å fordele denne effekten på så øker temperaturen og dermed behovet for kjøling (dersom temperaturen skal holdes nede). Nå kan sikkert ikke alle deler av en CPU betraktes som rene ohm'ske motstander men det burde gi en god tilnærming.

 

Egentlig så er det masse som avgjør hvor mye varmeenergi som frigjøres. Mye jeg ikke klarer å regne på selv engang, men det aller viktigste er nevnt.

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-04-02 18:55, Killer_DT skrev:


Så alle It-sjefer som kjøper intel har ikke peiling. Det er en ganske urealistisk påstand. Eller for å si det på en annen måte, noe av det dommeste jeg har hørt. Det er It-sjefene som har peil. De har fokkings mye peil, du har tydeligvis ikke noen anelse om hvordan tingene foregår i en bedrift!


 

Er det IT-sjefene som betaler? Nei....

Lenke til kommentar

Det vil alltid være Intel fans og det vil alltid være AMD fans,...

 

Har selv hatt flere AMD systemer siden min første som var en K6-200. Og har vært fornøyd fra AMD cpu nr. 1. - så hvorfor da bytte ? - jeg ser ikke vitsen i å bytte da jeg er så fornøyd,... andre kan selvsagt mene noe annet,...

 

Om Intel kanskje lager noe bedre cpuer til ditt har vel amd cpuer som er bedre på datt....

 

For meg har AMD gjennom tidene vært :

- stabilt

- raskt

- mye for penga

Noen overklokker har jeg aldri vært så det kan jeg ikke kommentere noe om,...

 

Men selv om Intel kanskje får et konge produkt til høsten eller noe,... så betyr ikke dette at jeg skal ha det,... Jeg har stor tro på AMD og har tro på Hammer,... uansett hvor bra den vil være i forhold til Intel systemer så tror jeg den vil gi god ytelse for penga,...

 

Mitt neste system, blir et hammer system,.... :smile:

 

[ Denne Melding var redigert av: alaruz på 2002-04-03 00:06 ]

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-04-02 21:31, Anubis skrev:


hører jeg 800Mhz fsb neste sommer? JA!
:grin:

blir saker det. :smile:


 

Visste du at Sledgehammer knuser det? Quad Sledgehammer klarer 21,6 GB/s. Det er over dobbelt så raskt som minnet på skjermkortene per. dagens dato.

 

blir saker det. :smile:

Lenke til kommentar

For å komme litt tilbake til trådens opprinnelige spørsmål kan det vel ikke være tvil om at Intel har gjort et lite knep med sine 1,6 og 1,8 NW.

 

Før disse var vel ikke Intel i nærheten av AMD XP, noe som de i aller høyestegrad har lyktes med nå.

 

Det som nå er om å gjøre er at AMD klarer å svinge pendelen tilbake, slik at det i hovedsak blir pris de to selskapene må konkurrere på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...