Gå til innhold

Tar jeg feil eller er Intel på veien tilbake?


staljin

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det ser visst ut til at alle proAMD idiotene flokket til denne threaden, hvor er alle Intel folka hen?

 

Menst vi er inne på domme AMD ide'er så kan jeg vel nevne det faktum at AMD har plutselig kommet på at de vil droppe de 4 hullene rundt CPU'en. Enda en idiotisk ide fra AMD. Hei det rimte. HMMM

 

Vet at det er min egen feil at jeg har knust 4corer men hvorfor kunne ikke bare AMD laget en større kjerne som alle andre normale produsenter!(Intel) bare svar på det enkle spørsmålet!

 

Min nye signatur:

ENDA EN IDIOTISK IDE FRA AMD!!!!!!!!!!!

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-04-02 00:40, Killer_DT skrev:

Vet at det er min egen feil at jeg har knust 4corer men hvorfor kunne ikke bare AMD laget en større kjerne som alle andre normale produsenter!(Intel) bare svar på det enkle spørsmålet!



 

Hammer kommer til å ha slik varmespreder

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-04-02 00:40, Killer_DT skrev:

Det ser visst ut til at alle proAMD idiotene flokket til denne threaden, hvor er alle Intel folka hen?


Menst vi er inne på domme AMD ide'er så kan jeg vel nevne det faktum at AMD har plutselig kommet på at de vil droppe de 4 hullene rundt CPU'en. Enda en idiotisk ide fra AMD. Hei det rimte. HMMM


Vet at det er min egen feil at jeg har knust 4corer men hvorfor kunne ikke bare AMD laget en større kjerne som alle andre normale produsenter!(Intel) bare svar på det enkle spørsmålet!


Min nye signatur:

ENDA EN IDIOTISK IDE FRA AMD!!!!!!!!!!!


 

Fordi AMD er for folk med peiling på hardware.

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-04-01 10:40, theGeir skrev:

P4 drar mere strøm enn en athlon?


Da må noen dra en aldri så liten fysikkleksjon her, for detta for ikke jeg til å stemme.


Det er vel ganske så bred enighet om at amd utvikler mere varme enn intel. Men hvor i all verden skal intel cpuen gjøre av all energien hvis den drar MER strøm enn en amd cpu? ALL strømmen en cpu bruker MÅ vel bli til varmeenergi?


 

Det er tydelig at der stoppet leksjonen din! Er det snakk om strøm så drar ihverfall P4`en mer for den kjører på en lavere spenning. Poenget er effekt, og da kommer oppbygningen inn i bildet. (De varme transistorene.) Kan sikkert lage ett eller annet for deg som sluker 1000W. Så kan du sammenligne med en varmeoven på 1000W om hva som blir varmest. Poenget er motstandstråden.

Lenke til kommentar

Altså, det er en grunn til at strømforsyninger er P4-verifiserte da! Du får en ekstra plugg med 2x 5V og 2X jord. P4 trenger mer enn den vanlige ATX-kontakten kan levere.

 

Selv kjører jeg en Athlon XP 1600+ på 1700+, uten at dette er ustabilt. PC´en min stod på i 11 døgn i strekk, med masse spilling og herjing. Har jeg problemer? nei.

 

Jeg synes at dere skal være litt mer objektive. Men når vi er inne på det subjektive; AMD scorer best i de fleste tester, selv med lavere klokkefrekvens. Men nå er ikke klokkefrekvens alt, selvom Intel mener dette.

 

Nei, AMD er billig, raskt og meget stabilt.

 

Simen

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-04-01 10:40, theGeir skrev:

P4 drar mere strøm enn en athlon?


Da må noen dra en aldri så liten fysikkleksjon her, for detta for ikke jeg til å stemme.


Det er vel ganske så bred enighet om at amd utvikler mere varme enn intel. Men hvor i all verden skal intel cpuen gjøre av all energien hvis den drar MER strøm enn en amd cpu? ALL strømmen en cpu bruker MÅ vel bli til varmeenergi?


---------------------------------------------------

 

Unnskyld meg,,TheGeir, men Vegard20 skreiv faktisk at P4 trakk mer EFFEKT! strøm har ikke noe med effekt å gjøre i denne sammenhengen, det vet alle med litt el-innsikt! Strøm er ampere, effekt er watt, det er motstanden som utvikler varmen!

Yes!

 

Se der ja, Vegard20 slo meg på i å rakke ned på TheGeir...

 

_________________

Yez Yez

 

 

[ Denne Melding var redigert av: JallaMann på 2002-04-02 12:37 ]

Lenke til kommentar

Vegard20:

"Fordi AMD er for folk med peiling på hardware. "

 

Hmmm jeg jobber tilfeldigvis på en IT-avd i et stort firma og vet hva som bestilles av systemer. Jeg har også vært litt rundtom og hørt hva andre bedrifter kjøper av PC'er. 95% av alle PC'er som kjøpes i næringslivet er Intel, og hvorfor tror du? Det er helst sikkert en veldig god grunn til det. Tror ikke du det at den som er ansvarlig for å kjøpe inn 300PC'er til en bedrift vet hva han driver med. Han velger Intel med god grunn:

 

Stabilitet.

Billigere å vedlikeholde.

Stabilitet.

 

------------------------------------

Her skal det egentlig stå en negativ kommentar om AMD men jeg dropper den denne gangen, bare se lenger oppe på min forrige post.

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-04-02 11:59, Vegard20 skrev:

Quote:


On 2002-04-01 10:40, theGeir skrev:

P4 drar mere strøm enn en athlon?


Da må noen dra en aldri så liten fysikkleksjon her, for detta for ikke jeg til å stemme.


Det er vel ganske så bred enighet om at amd utvikler mere varme enn intel. Men hvor i all verden skal intel cpuen gjøre av all energien hvis den drar MER strøm enn en amd cpu? ALL strømmen en cpu bruker MÅ vel bli til varmeenergi?


 

Det er tydelig at der stoppet leksjonen din! Er det snakk om strøm så drar ihverfall P4`en mer for den kjører på en lavere spenning. Poenget er effekt, og da kommer oppbygningen inn i bildet. (De varme transistorene.) Kan sikkert lage ett eller annet for deg som sluker 1000W. Så kan du sammenligne med en varmeoven på 1000W om hva som blir varmest. Poenget er motstandstråden.

 

Vel, det er uansett slik at ohms lov er et godt utgangspunkt her, altså U = I * R, der U er spenningen, I er strømmen og R motstanden. Effekt er som kjent utført arbeid per tidsenhet og måles i Watt (eller Joule per sekund om man vil). Spenning er definert som endring i potensial per coulumb, altså er U = deltaP / Q. En coulumb er definert som en ampere per sekund gjennom en leder, altså har vi Q = I / s noe som fører til at W = I^2 * R = I^2 * (U / I) = U * I. Altså er effekten i en krets lik produktet av spenningen og strømmen. Mye spenning gir høy effekt og samme med strømmen.

 

Har man så et lite område å fordele denne effekten på så øker temperaturen og dermed behovet for kjøling (dersom temperaturen skal holdes nede). Nå kan sikkert ikke alle deler av en CPU betraktes som rene ohm'ske motstander men det burde gi en god tilnærming.

Lenke til kommentar

Nå har det seg slik at Intel har mye sterkere fotfeste i bedriftsmarkedet enn AMD har. Bedrifter velger da Intel fordi det er det de har hatt før, og det vil de fortsette å bruke.

 

Det er noe helt annet for oss som bygger pc´ene selv. Vi vet hva vi gjør, og følger med, og er ikke redde for å eksperimentere.

 

Det er det samme med f.eks. windows vs. linux. Det er ikke så mange som tør å gå over, fordi det er ukjent, enkelt og greit.

 

Simen

Lenke til kommentar

Selv om dette temaet er overdiskutert fra før så synes jeg at vi skal holde oss til spørsmålet. Det var nemlig "Er intel på vei tilbake?"

 

Mitt svar må være at de ikke er det, av den enkle grunn at de fremdeles har 78% markedandel (ifølge hwno), og de har faktisk ikke mistet noe særlig, og kommer neppe til å miste så mye mer heller. AMD prosessorer har vært veldig populære i overklokkingsmiljøet og pga dette så har mange blitt ledet til å tro at AMD dominerer. Dette er veldig langt i fra virkeligheten. Bare noe som er litt verdt å tenke over..........

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-04-02 11:53, Vegard20 skrev:


..Fordi AMD er for folk med peiling på hardware...



 

Eller var det 14isser med mhz-hunger som driter i om systemt er så stabil og ikke er avhengig av at ting fungerer 99.9%

 

Mener selv at jeg har ok greie på HW, men har til dags dato ikke kommet til at amd noen gang har vært et alternativ.

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-03-31 23:58, Blod skrev:

Quote:


On 2002-03-31 23:56, normal skrev:

Quote:


On 2002-03-31 23:32, Killer_DT skrev:

Jeg hadde tenkt å ta en overgang til Intel jeg og men pengene strakk ikke til. Skulle bare ønske at jeg hadde tenkt på Intel før jeg klarte å knuste 4 AMD cpu'er. (3xDuron700, 1xtbird1400/200)


Koffor har ikke amd tenkt på dette med å ha stor kjerne på prosessorene sine slik som Intel har? Er de helt dom i hodet eller er det en grunn til det. Jeg må ærlig innrømme det at den heatspreaderen til intel er en av grunnene til at jeg vil gå over.


Personlig tror jeg bare AMD ikke tenkte så langt!


 

.................

 

herre.. IDIOT

 

slike som deg skulle ikke hatt lov til å bygge pc fra starten av likevel. fire.. F I R E corer har du knust? jeg har framdeles ikke klart å knuse EN, og jeg har montert/demontert både TT Chrome Orb, Taisol og ALPHA 8045 PAL flere ganger på både Duron 600 og Athlon 1400 prosessoren min.

 

Hva driver du å bruker stemjern og hammer når du monterer eller?

 

LITT fornuft kan da selv AMD forlange...

 

enig med deg der

 

Jepps,... Litt fornuft må til ,.. !!

Har selv demontert /montert flere ganger på følgende cpuer,..

1) Duron 600 / skifting 2 ganger

2) Duron 900 / skifting 3 ganger

2) Athlon TB 1333 / samme vifte hele veien men har tatt den av noen ganger enten for å teste en annen cpu el. no

3) Athlon XP 1600 / en vifte på denne også,...

 

NB! Duron 900 var ikke min da folk kanskje kan lure på hvorfor den måtte bytte vifte 3 ganger ;..... - Det var en kompis av meg sin,...

(1 vifta på den : En utslitt vifte et eller annet merke han trodde ville holde,...)

(2 vifta på den : Clas Ohlson vifte,.. - Jeg advarte han mot å kjøpe der,...)

(3 vifta på den : Taisol - MIn anbefalling,... Og har funket helt fint fra den dag,...)

 

Ja og en annen ting helt til slutt selvsagt :

Har aldri knust en eneste cpu core i mitt liv !!!! - og akter ikke å begynne med det heller,....

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-04-01 11:57, hjalle skrev:

Ser av diskusjonen her at dere aldri kommer til å bli enig, har selv en Xp 1900+ som jeg nå bytter mot en P4 2,0 ikke fordi at xp er dårlig men fordi chipsettene er ustabile og jeg dermed får en del problemer,jeg vil prøve P4 og se hvordan dette funker.Det er mulig jeg senere går tilbake til amd igjen hvem vet.En annen ting jeg ser er at så snart noen starter en diskusjon kommer det andre inn med sine meninger ,dette er bra det som imidlertid IKKE er bra er at da er andre personer med en annen oppfatning plutselig noen idioter dette er da fulstendig unødvendig og ser for meg ut som at slike påstander må vere fremsatt av personer med dårlig selvfølelse eller mangel på saklige argument, det er vel ingen som er idioter fordi de har en annen mening eller erfaring. Jeg håper det kan bli slutt på sjikaneringen og heller bruke saklige argumenter i diskusjonene.


 

Helt enig.

Hvor ofte er det folk her inne som klager på ustabile Intelsystemer.

 

Tror det er ganske mye mere enn bare en "feeling".

Selvfølgelig kan en som har god peil på data klare å optimalisere systemet så det går nesten 100% stabilt, men dette kan ikke forventes av en som ikke har peil.

 

Stabilitet = Intel.

 

Hadde foresten en post tidligere hvor jeg stilte spørsmål ved stabilitet i Amd systemer, det kom en masse svar fra folk som har stabile systemer, men ingen svar på om jeg kunne bygge en maskin til en 50 år gammel husmor uten peil på data. og være sikker på at den gikk stabilt.

 

Ville aldri drømme om å gjøre noe slikt så lenge ingen kan gå 100% god for stabiliteten.

Lenke til kommentar

Jeg har Abit KG7. CPUen kjører på 1,75 volt(ikke i BIOS). Jeg har demontert og mista prosessoren mange ganger uten å knuse den. Jeg brukte ikke shims en gang. Til folk som har Abit KG7(AMD761 og VIA686B chipset); så for å få det fjellstabilt bør man laste ned VIA 4 in 1 4.38 og AMD 1.20 Driver Pack

 

Husk:

Restart eller Blåskjerm skyldes hva du har på maskinen/drivere/ eller for liten PSU. Også feil BIOS innstillinger.

 

At maskinen "henger seg" skyldes at du har lagt inn fatale feile drivere; eller at hardwaren er ustabil.

 

Når maskinen "jobber" og det lyser i HDD LED så er det hardisken som jobber og ikke prosessoren!

 

Derfor tror mange at hardwaren er ustabilt når det stadig vekk kommer blåskjerm eller maskinen restarter. Slik er det aldeles ikke! Det er en skam de profesjonelle folk som tror det!

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-04-02 00:40, Killer_DT skrev:

Vet at det er min egen feil at jeg har knust 4corer men hvorfor kunne ikke bare AMD laget en større kjerne som alle andre normale produsenter!(Intel) bare svar på det enkle spørsmålet!


 

Idiot Killer_DT?? hvis du er så misfornøyd med de 4 AMD prosessorene du kjøpte.. hvorfor kjøpte du da ny hve gang du knuste core? Og har du hørt om å være forsiktig... Du skal ikke kaste kjøleribba ned på core for å få kjøleren til å sitte best mulig.

Jeg har demontert min kjøler x antall ganger.. og jeg har enda ikke hatt noe uhell.

 

For for alle dere som sier at AMD-Via er dårlig sammen, så er det bare piss. Allesammen klager i vei om et eller annet, for å være helt ærlig så må det være deres egen feil at dere har fått ustabilitet i systemet. Dere har sikkert tuklet med alt for mye. Har 3 AMD-Via system her i huset, ingen av de kræsjer eller har noen errors.

 

Hvis jeg hadde fått en P4 NW så hadde jeg ikke sagt nei... men det er bare det at de er litt dyre for meg. Mulig jeg kjøper P4 NW neste gang jeg kjøper ny PC. Men hvorfor hører jeg bare gode ting om intel og bare dårlige ting om AMD? Litt rart.. siden jeg ikke har AMD og ingen feil. Må være dere som holder med Intel som prater piss.

 

Og hvorfor bedrifter osv. kjøper Intel? fordi de vet ikke bedere, og i tillegg så hører de fra dere som holder med Intel: "Ikke kjøp AMD, det er mye dårligere og det skaper ustabilitet i systemet ditt."

Lenke til kommentar

Er det ikke på tide å avslutte denne diskusjonen snart? Tallenes tale er klar, AMD klarte å snike seg til 22% av markedsandelen. Og de kan knapt klage på lite publisistet i hardware miljøet, man skulle jo tro de hadde 90% markedsandel når man leser hardware.no. Og det er flott at AMD+VIA funker for deg, men det funker kanskje ikke like bra for alle andre? Så lenge folk har noe de er fornøyd med så burde ingen klage. Jeg tror dog at man må finne det ut selv, og det er neppe noen anti-amd konspirasjon på gang slik som du snakker om. Skal man ta hardware-miljøet som eksempel så er det vel snarere anti-intel holdninger som dominerer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...