Gå til innhold

Får ikke innstallert S-ata disk.


Anbefalte innlegg

Jge har nå to ide disker i maskina, samt en ide-disk til, med sata-konverter som tredje disk. Jeg har koblet opp alt som det skal, s-ata konvertren i ide slotten på harddisken, s-ata kabel ut fra den til hovedkortet.

 

Og her er problemet. Jeg finner ikke disken i windows, og heller ikke i Biosen tror jeg. Jeg har en diskett med drivere men vet ikke helt hvordan jeg skal innstallere den.. kan noen hjelpe meg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
neida, jeg har tatt ut jumpern!

Tatt ut? Må du ikke sette den på en av plassene da?

nei, ikke på denne harddisken jeg har. leste det i manualen.. jeg har jo den disketten, men hvordan bruker jeg den?? Det fulgte ikke med noe bruksanvisning..

Lenke til kommentar
Hmm... har du de to andre diskene på en IDE-kanal eller?

jupp. De to andre er vanlige IDE. Den tredje er også IDE, men jeg slapp opp for porter så jeg tok i bruk s-ata-ide konverteren.

Hmm.. okey! Jeg har ikke så mye peil at det gjør noe... :roll:

Lenke til kommentar
Bare for å få klarhet i det:

Prøver du å installere XP på den nye disken eller skal du fortsette å ha XP på de gamle diskene ?

Jeg skal ha xp på en av de andre diskene. Og ja , jeg har koblet til strøm på harddisken. Hvor i biosen skal jeg "aktivere" Raid 0? Jeg har et asus a7n8x-deluxe kort.

Lenke til kommentar
Du sier du "tror" kontrolleren/disken ikke vises i BIOS. Kan du bli sikker på det.

 

Evt. Hvis du under kontrollpanel velger legg til ny maskinvare og velger fra liste/har diskett (Sitter på jobb på en 2000 maskin og husker ikke helt XP i farten).

Jeg er helt sikker. Sjekka nå. Ingen tegn til disken!

Lenke til kommentar

Først av alt: Jumpersetting har ikke noe å si når du kjører S-ATA. Det er jo bare en disk pr. kabel iallefall.

Det andre: Du trenger ingen diskett med driver så lenge du ikke skal installere OS på S-ATA disken. (Men du kan trenge driveren i Windows, men da har du den trolig på CD iallefall)

Tredje: Å aktivere Raid så lenge du bare har 1 disk er bare bortkasta tid.

 

Det som jeg vil tro er problemet ditt er at S-ATA ikke er skrudd på i BIOS (sjekk manualen til hovedkortet). Enten så skal du ha et valg for "enable S-ATA support" eller lignende, eller "Activate XXXX S-ATA controller"... Finner du et valg for S-ATA i BIOSen så skru det på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...