Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Mac adresse tilkobling gjennom DCHP?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg har UPC chello... og sitter nå på et nettverkskort som tydeligvis kommer seg på nettet(med en macadresse)... men hvis jeg skal switche til et annet nettverkskort jeg har i dataen(med en... annen macadresse... som forøvrig er et innebygd GBlan kort, som funker helt fint i XP, men ikke kan brukes til å komme på nett.. før den andre mac adressen er refresha?)... er det da nok at jeg switcher til den... skrur av alt inkl. modemet i noen minutter og dermed for tilgang med den nye mac adressen?

et annet spørsmål er: jeg tror jeg har innsett at UPC chello bare kan koble til en pc.... men er det noen måte å få kobla til begge pc'ene, gjennom en hub? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Du får ikke forandret mac adressen til et nettverkskort. Det er en hardware adresse som identifiserer ditt nettverkskort.

Men bortsett fra det skjønte jeg ikke helt, er det slik at du har to nettverkskort i pc'en? Og du kommer på internett bare med det ene? Har du slått på motta IP-addresse automatisk på bedde forbindelsene?

Da vil du motta IP adresse fra DHCPn din.

edit: skrivefeil

Endret av Frupp
Skrevet

Hvis du går inn i enhetsbehandling og videre inn på nettverkskortet, så skal det være en plass der du kan skifte på MAC adressen. (ikke den fysiske, men 'virtuelt')

Skrevet

Det kan være at UPC registrerer MAC adressen din og at DHCP ikke deler ut IP til andre enn registrerte kort, men det virker merkelig. Har ikke hørt om noe tilsvarende før. Er dette tilfellet, må det være mulig å endre kort.. Har du sjekket på UPC sine hjemmesider?

Jeg vil anta at det har mer med konfigurasjonen å gjøre. Pass på at kortet mottar IP automatisk, og forsøk "ipconfig /renew" i cmd.

Skulle det være slik at kun én PC kommer seg på nett, kan du sette opp denne til en router for den andre PCen. Mener Windows skal kunne gjøre dette, men har selv bare gjort det i Linux.

Skrevet

Det som skjer er mest sannsynlig at DHCP serveren har delt ut "din" IP til det første kortet du hadde tilkoblet. Dette gjøres ved at man matcher MAC adresser mot IPadresser. Det som må til for å få samme IP på et nytt kort er at du må vente til leasen hos DHCP serveren går ut, slik at IP adressen blir "ledig". Hvis du kjører kommandopromptet og skriver <ipconfig /all> så vil du få opp når leasingavtalen går ut.

I enkelte tilfeller kan det også være nok å koble fra nettkabelen og vente i en halvtime eller deromkring.

Når det gjelder mulighet for å få flere PCer på nett så må du ha en router for å fikse dette.

-KJ

Skrevet

Det du også kan gjøre, er å installere en router. Og spoofe mac-adressen til denne, slik at den blir lik mac-adressen på det kortet du har no. Så kjører du internett/lan gjennom GB-kortet du har innebygd.

Skrevet (endret)

Det med bare en mac addresse er ganske vanlig i kabel modem verden. Min forgje ISP (blueyounder/telewest) lot meg registrere opp til 5 mac addresser, men kunne bare benytte en om gangen.

Løsningen er å frigjøre DHCP leasen og slå av kabel modemet og så koble til det nye nettverks kortet. Funker ikkje dette må du ta kontakt med chello og registere den nye mac addressen der.

For å dele tilkoblingen med flere må du mest sansynlig skaffe deg en router/gateway, kan bruke windows sin internet connection sharing - men har du en gammel maskin så sett opp OpenBSD, Linux eller noe i den retning. Selfølgelig kan du prøve å bare ta i bruk en hub/switch og se om det virker, men har mine tvil siden du har problemer med en ny mac addresse.

Endret av bjorn.e
Skrevet

aaaah takker... dette skal jeg teste.

snakka med en som hadde en løsning hvor han kjørte den ene pc'en gjennom den andre og så ut på nettet. Litt vrient men jeg holder meg hvertfall innenfor 1 mac adresse ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...