Gå til innhold

Intel CPU Blir for varm


lavitz

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå er jeg ikke helt med her, hva er kjølepasta? Det fulgte med en tube med Silver Grease med viften men vet ikke helt hva jeg skal druke den til da

:blush: CPU fan speeden er nå på ca 4000 rpm hvor mye kan jeg sette den opp til da?

Endret av lavitz
Lenke til kommentar

okay...kjølepasta er noe du smører mellom cpu og kjøler, for å sørge for effektiv kontakt og bedre varmeoverføring

 

ta av kjøleren, vask den og cpuen med rødsprit og q-tips, la det dunste vekk, smør på et tynt lag pasta på cpu kjernen/overflata med f.eks et minibankkort og monter det sammen igjen, da skal du nok se forbedringer

 

husk å monter cpu kjølerer riktig da, hvis man kan feste den feil på en pentium 4 :hmm:

 

hvis du lurer å noe mer så bare søk etter goop/kjølepasta her inne

Lenke til kommentar
Husk: bare et syltunt lag! Helst så tynnt at det er litt gjennomsiktig. Press f.eks ut en dråpe med diameter 2mm og smør den utover midten av CPU'en (ca 2x2 cm på midten bør holde)

nå er artic silver 5 ganske tykk og mørk så å lage en gjennomsiktig lag blir vel i tynneste laget, men det skal være tynt ja, bare pass på at det dekker hele flata

Lenke til kommentar
(ca 2x2 cm på midten bør holde)

bare pass på at det dekker hele flata

Det er en Pentium4 eller P4-basert Celeron vi snakker om her, og det er kun kjernen som trenger å dekkes, siden det kun er derfra det overføres varme fra CPU'en til kjøleribba. Resten av "lokket" har ingen annen funksjon enn å hindre at kjernen blir skadet under montering av kjøleren. Ergo: 2x2cm på midten bør holde i massevis for å dekke hele kjerne-området. (for ordens skyld: Kjernen er den lille silisium-brikken på ca 1,1x1,2 cm som ligger midt under metall-lokket på CPU'en). Ved å unngå kjølepasta på de ytre områdene av lokket så er det lettere å unngå å sperre inne en luftboble midt over CPU'en, man sikrer også at det mekasiske presset fra kjøleribba treffer godt der det det behøves: nemlig rett over kjernen.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Så flott! Da var det tydeligvis bare kjølepasta som manglet! :)

 

Det er langt i fra alle vifter man kan stille hastigheten (rpm) på. Hvis du ikke har kjøpt en med justeringsmulighet så må man ty til litt andre metoder for å øke eller senke hastigheten, men med en så bra temperatur som 40 °C så ser jeg ingen grunn til å begynne å koble og styre for å endre hastigheten. Høyere hastighet gir bare mer støy, og lavere hastighet gir bare fare for høye temperaturer og dermed restarter igjen.

Lenke til kommentar
Ok da lar den bare bli der da. Bryr meg fint lite om støy så da er det greit, men er litt redd siden det sto på hjemme siden til viften at den går max til 3800 rpm.

Tror ikke det gjør så mye... På min gamle mercedes diesel var topphastigheten satt til 138 km/t, men fikk da fint 160. lengre gikk jo ikke speedometeret heller da... :p

kanskje ikke verdens beste sammenligning, men du skjønner hva jeg mener.. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...