Gå til innhold

Porto på e-post og IM-tjenester?


Anbefalte innlegg

Hvem som skal betale de 600-700 kronene er ikke et legitimt spørsmål. Det er et fiktivt tall basert på en fiktiv betalingsmodell. Svaret er nå likevel rimelig rett frem; de som bruker tjenesten betaler!

Jo det er i høyeste grad legitimt, fordi det er en høy kostnad, som min arbeidsplass må ta, og jeg har ikke en spesielt stor arbeidsplass, og jeg er bare en ansatt, hele diskusjonen får jo på om porto er en god ide, da går det jo ikke ann å feie bort kostnadene som kommer med at det er en "fiktiv kostnad". Det jeg er redd for at kommer til å skje er at større bedrifter vil lage sine egne løsninger, for å slippe denne portoen, og det tror jeg ikke vi er tjent med.

 

Og også i dag har de fleste "seriøse" e-post tilbydere både valgfritt spamfilter, valgfritt virusfilter, og mulighet til ganske store vedlegg.

 

AtW

Det var tallet jeg siktet til. 5-10øre er et tall tatt ut av løseluften. Det er ikke gitt at det er brukere som er villig til å betale så mye for en forbedret versjon av en tjeneste som også kan tilbys gratis. Jeg tror du forstår gradene bak det svart/hvit bildet du forsøker å tegne her om du ønsker det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
hahahah

 

noen mod's som kan svare meg her?;

 

Var denne fra Digital_Override ? ;)

Hehe, jepp, var nok forslaget mitt, jah :-)

 

Og ang kommentarene om det har blitt brukt før:

Skal ærlig innrømme at jeg ikke kan huske det. Jeg sendte mail til HW.no for 2 år siden med dette forslaget, og igjen i sommerkonkurransen. Jeg hadde iallefall ikke fått ideen fra noen som hadde brukt den før.

 

Stilig at folk gikk fem på da :D

 

Offtopic:

Synes det har blitt labert med aprilspøker i det siste. Husker jeg feil eller var det mye flere før?

/Offtopic

Lenke til kommentar
Hvem som skal betale de 600-700 kronene er ikke et legitimt spørsmål. Det er et fiktivt tall basert på en fiktiv betalingsmodell. Svaret er nå likevel rimelig rett frem; de som bruker tjenesten betaler!

Jo det er i høyeste grad legitimt, fordi det er en høy kostnad, som min arbeidsplass må ta, og jeg har ikke en spesielt stor arbeidsplass, og jeg er bare en ansatt, hele diskusjonen får jo på om porto er en god ide, da går det jo ikke ann å feie bort kostnadene som kommer med at det er en "fiktiv kostnad". Det jeg er redd for at kommer til å skje er at større bedrifter vil lage sine egne løsninger, for å slippe denne portoen, og det tror jeg ikke vi er tjent med.

 

Og også i dag har de fleste "seriøse" e-post tilbydere både valgfritt spamfilter, valgfritt virusfilter, og mulighet til ganske store vedlegg.

 

AtW

Det var tallet jeg siktet til. 5-10øre er et tall tatt ut av løseluften. Det er ikke gitt at det er brukere som er villig til å betale så mye for en forbedret versjon av en tjeneste som også kan tilbys gratis. Jeg tror du forstår gradene bak det svart/hvit bildet du forsøker å tegne her om du ønsker det.

Jeg skjønner fint gradene i saken takk, poenget koker ned til dette, de prøver å gjøre det ulønnsomt å sende ut tusner av mail, mange steder har ett legitimt behov for å sende ut tusner av mail, disse må finne seg en annen løsning/bruke mye penger på det, derfor tror jeg ikke det er noen god løsning i det hele tatt, hele poenget med porto-greia er jo at det må innføres overalt, ellers så hindrer du jo ingen spam i det hele tatt (tipper mesteparten går gjennom open-relay-servere til privatpersoner uansett).

 

AtW

Lenke til kommentar

Når d gjelder d egentlige forslaget fra Microsoft, så gikk vel dette ut på at mottaker skulle kunne merke mailen som spam, og dermed ble avsender nødt til å betale en avgift for mailen. D er hvert fall hva jeg leste i en artikkel for litt siden. Denne ideen syns nå jeg høres ganske fornuftig ut i grunn.

Lenke til kommentar

God aprilspøk dere hadde i år!

Husker overklokking.no hadde en god en i fjor!

Overklokking av en Pentium4 Engineering Sample til den døde! :D

 

Må nesten også si litt om microsoft og mail-porto:

Se for dere følgende scenario: Spammer som eier og drifter eget domene hjemmenfra.

Personen har satt opp mailserver for domenet hjemme.

Han har ikke skrevet under på avtaler som binder han til å betale for mail som ikke blir godt mottatt.

Hvis nå da noen merker mailen hans som spam, hvem skal da sende regning til denne personen? Microsoft?

Skal microsoft få enerett på å lage mailserver software så ingen skal bruke open source mailservere?

La oss tenke oss at USA hadde vedtatt lover som tillatte microsoft (eller hvem det nå er som skal kreve inn disse pengene) å ta denne avgiften, hva med mail som kommer fra Canada? (eller forsåvidt fra hvor som helst ellers i verden)

Hvis microsoft skal få til dette må de nok ha verdensherredømme først..

Lenke til kommentar
heh, selv om dette var en april spøk så har jo faktisk Bill og den amerikanske arbeidsgruppa som er satt ned for og se på spam problematikken foreslått og ta betalt for e-mail (ikke IM etc). De foreslo et frimerke system for og hindre at det skulle være attraktivt for spammere og sender xxxx ant millioner mail hver dag. Og nei dette er ikke en april spøk, leste om det for et par mnd siden.

Ja, det er også nevnt i Dagens Næringsliv den 7. til 12. April. Jeg siterer: "Fremstillingen av Microsofts anti-spaminitiativ varierer mellom en liten betaling per e-post, et depositum som alle e-postbrukere (senedere) må stille og en liten gåte som avsenderen må løse før meldingen han skal sende blir akseptert av e-postserveren". Dette blir nevnt i artikkelen som omhandler at e-post er en alt for dårlig standard for næringslivet. "Ingen annen så forretningskritisk kommunikasjon kjøres på en så svak standard som dagens e-post system".

 

Jeg kan garanterer dere at Microsoft har snust på tanke om å tjene penger på en ny e-post standard som de kan kontrollere som de vil. Merk mine ord. Om de vil lykkes er en helt annen sak.

Endret av LL
Lenke til kommentar
  • 11 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...