Gå til innhold

Mulig å få en helt lydløs PC?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har en litt eldre boks hvor jeg har byttet PSU-vifta med en 12db papst vifte, og den eneste andre vifta jeg har er en Silent Twin. I tillegg har jeg to seagate-disker på 160GB. Det fins ingen andre vifter i boksen. Har ingen støydempe-ting installert. (Gummi-oppheng på HD, dempe-matter, etc.) Og dette er et standard midi-tower fra 1999.

 

Nå ønsker jeg å sette opp en ny (lydløs) boks som skal ha tilholds-sted i stua. Tenkte å kjøpe et slikt kabinett: http://www.microplex.no/rubweb/php/rd.php?...HT200B&toc=3047

 

Men er dette et prosjekt jeg likegodt kan gi opp med en gang? Har inntrykk av at det vil være tilnærmet umulig å snekre sammen en boks som kan stå på hele tiden uten å bråke. (Det er ikke aktuelt å slå den på ved bruk og den slags. Alltid på er det eneste som duger.) Så før jeg kaster bort tid og penger på et slikt prosjekt, kan noen av dere guruer fortelle meg hvor stille jeg kan forvente å få en slik boks i forhold til den jeg har fra før? Den jeg har har et støynivå som er uaktuelt for en plassering i stua.

 

Her er komponenter som jeg ser for meg å dytte i boksen:

  • AMD XP 2XXX+
  • 1GB RAM
  • dvd-leser/brenner
  • X HD'er (x > 3)
  • tv-kort
  • grafikk-kort (gjerne ati all-in-wonder for å få med tv-kort også)
  • lydkort

Bruksområder:

  • Hjemmekino-anlegg
  • Video-opptaker
  • web-server
  • fil-server (det kombinert med video-opptaker -> mye disk-plass)

Kommer til å kjøre Linux, men det er totalt irrelevant for denne tråden :)

 

Antatt pris på ferdig oppsett: helst ikke mye mer enn 15k

 

Vil det være mulig å få en slik boks til å bli tilnærmet lydløs? Hvilke komponenter trenger jeg isåfall? Er det noen lure triks?

 

Og, før dere flamer meg: Ja, jeg vet at det allerede fins flere tråder om støydempede pc'er. Men har inntrykk av mitt spm om hvor lydløse de faktisk blir ikke har blitt ordentlig besvart. (Mulig jeg tar feil.)

 

 

På forhånd takk! :)

Bare rett meg hvis jeg tar feil, men jeg mener å huske at man definerer den lyden rundt deg til enhver tid inne er på minimum 19db. Så det er vel liten vits i å satse på 0db :p Det er mulig at jeg tar feil på 19, men poenget er uansett at det er faktisk støy rundt deg konstant, så det å sikte på 0db er hverken vits eller mulig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har nettopp gjort noe av det samme selv, bare på soverom, dvs stille strenge krav. Nå kan jeg ikke høre pcen i et ellers helt stille rom på mer en 1-m avstand. Det jeg har gjort er:

-vifteløst skjermkort

-fjernet vifter på hovedkort, satt på kun ribbe fra zalman

-ingen prossorvifte, men en kabinettvifte på 12'' som står loddrett over og suger luft utenifra og en trakt ned på cpu. Cpu'en er en vanlig 2500+ som jeg kjører på 1.35v ikke underklokket, kjører helt stabilt på prime95 osv!!

-kabinettvifta blåser inn og psu suger ut.

-Ved hjelp av motstander på viftene går nå begge viftene på 800-900 omdreininger i minuttet = stillhet!!. men pga god gjennomstrømning ligger temp i kabinettet på kun en til to grader over romtemp og cpu ca 10 over dette igjen.

-har hengt opphardisken

 

eneste minus er at hardisken høres av og til, det er en 7200.7 ikke fornøyd med den:(

Endret av LessThanJake
Lenke til kommentar

Takker for mange informative og bra svar :)

 

Om jeg bruker en Mobile XP2500+ og en av de støysvake PSU'ene fra Microplex så virker det som om den største støy-kilden kan bli HD'ene. Og der fins det oppheng og drev-rammer som kan brukes for å redusere støy. Må innrømme at jeg har forsøkt å høre etter på Seagate-diskene mine (Barracuda 7200.7) uten å høre de over støyen fra Silent Twin-vifta mi. Så konklusjonen blir vel at det bør gå å sette sammen noe som er tilnærmet lydløst.

 

Vil det forøvrig hjelpe å kjøre med vann-kjøling? Vil da ha muligheten til å benytte større vifter som roterer langsommere, men er det noe poeng?

 

Via Cyrix er ikke noe alternativ, da de etter det jeg har skjønt basert på diverse tester (og boksen til en kompis) er litt ytelses-svake...

Lenke til kommentar

Skal du ha en maskin som lager minimalt med støy og ikke bli alt for dyr må du nok fire en del på ytelsen (les proessorkraft). Hvis du kjøper Cooler Master 620C-BX1 (fra Microplex f.eks.) sparer du en del penger i forhold til det kabinettet du foreslo -- penger du kan bruke på støyreduksjon. Det er riktignok et kabinett for Micro ATX formfaktor men du finner nok et hovedkort som passer ditt formål. Bare sørg for at det ikke er små bråkende vifter på hovedkortet. Kjøp skjermkort uten vifte eller med vifte og bytt den ut med en heatpipe (fra Zalman f.eks). Vifteløs strømforsyning får du også -- de er dyre men ved å kjøpe et rimeligere kabinett blir det likevel ikke så værst totalpris.

Når det gjeder Samsung disker så er 5400 diskene rimelig stillegående ja (jeg har en 120GB Spinpoint 5400 disk) men jeg tror nok de finnes enda stillere disker. Det kan også være en idé å sjekke ut noen barebone systemer før du bestemmer deg om hvilket system du går for. Det er mulig å få ekstern vifteløs strømforsyning til noen av barebone-pakkene.

Endret av oddjohan
Lenke til kommentar

Jeg ønsker i utgangspunktet et standard ATX-kabinett da jeg vil få plass til flere HD'er der. Datarommet er i ferd med å bli gjort om til barnerom, så jeg må finne andre alternativ til steder å ha en 24/7 boks. Da passer det veldig bra å samtidig gjøre den om til et "Home Entertainment Center" også :)

 

Det var en tidligere i tråden som nevnte at det kabinettet jeg ser på kun har plass til 1 HD? Jeg har i utgangspunktet tenkt å droppe floppy, samt kun ha 1 DVD, så da burde jeg i teorien i det minste få inn 3? Har lest litt for lite om det HT-kabinettet. Det passer utmerket under TV'en min, da det ligner veldig på NAD-forsterkeren min :)

 

Mitt andre alternativ er å kjøpe noe ala Kiss DP-558, og satse på bedre støy-demping til den boksen jeg allerede har slik at den kan settes inn på soverommet. Da er ikke visuelle krav så viktige. Og selve løsningen er heller ikke så kul, da halve moroa er å sette sammen ting selv, samt konfigurere maskina nøyaktig slik jeg ønsker den ;)

 

Som f.eks. "fjernstyrt" video-opptaker vha WAP og mobiltelefon, og den slags morosaker :) I tillegg så ser jo Freevo ganske kult ut, da :)

Lenke til kommentar
Når det gjeder Samsung disker så er 5400 diskene rimelig stillegående ja (jeg har en 120GB Spinpoint 5400 disk) men jeg tror nok de finnes enda stillere disker.

Det finnes betydelig stillere disker, men da må du gå ned til 2,5". Og de har for liten kapasitet til å være aktuelle i dette tilfellet.

Lenke til kommentar

Dersom du dropper et optisk drev i HT200 kan du sette to disker i harddiskopphenget og en i den ledige slotten for optiske enheter. Da får du tre. Derimot skaper det problemer hvis du skal montere harddisken i noe mere støydempende.

 

Hvis du monterer to disker i hdd-opphenget vil jeg anbefale utstrakt bruk av støydempematter.

 

Vannkjøling i HT200 lar seg gjøre, men da må du ha litt oppfinnsomhet og verktøy-skills.

 

Dersom du har kabinettet i en tv-benk der du kun ser fronten kan det la seg gjøre å montere en liten radiator enten i taket, eller på siden. Det som gjør dette litt vanskelig er at du skyver hele lokket helt bak for å få det av. En løsning kan være å sage et hull i lokket, og feste radiatoren over PCI plassene dersom du ikke bruker disse. Da kan du uproblematisk ta lokket av/på. (altså, radiatoren står festet på hovedkortet på et vis)

 

Du kan også ha radiatoren på utsiden av kabinettet, me da begynner det å bli litt stress som du forstår....

 

DrErling

Lenke til kommentar

Har en XP2500+ som er underklokket til 1,66 Ghz og den er dønn stabil med kun 1,075 Vcore :thumbup:

 

Det geniale er at den klokkes automatisk opp til 2,1 Ghz så fort CPU belastningen overstiger 50%, bruker programmet 8rdavcore på et Epox 8RDAE hovedkort.

 

Jeg mailet utvikleren av programmet, og det skal vistnok også fungere på Epox 8RGMI som er et M-ATX kort.

Endret av 356speedster
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...