Gå til innhold

Serial Ata


Anbefalte innlegg

Jeg kjører en Seagate ide disk som system C og D ( D har jeg lagt til minne ) C er til XP pro

 

Serial ata 2 stk som E og disk 2 som F og G ( begge er 160gb )

 

Den ene er partisjonert til 61gb

 

Problemet er at jeg får formatert disse hurtig men ikke standar

 

Partisjonerte en til ca 1gb men det tok fryktelig lang tid så jeg avsluttet prossen.

 

Så den ene på 61 gb startet jeg med å formaterte, ventet til det hadde gått ca 1 time men ingen ting sjedde.

 

Kunne boote fra CD og formatere der, men det må jo gå an å gjøre dette i Windows også.

 

Noe tips ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Prøv med SeaTools og sjekk at alt er i orden.

http://www.seagate.com/support/seatools/

 

Prøvde nå dette, maskinen Har stått i dos rundt et døgn og siden jeg ikke sitter og kikker på noe i et døgn i strekk fikk jeg desverre ikke se noen feilmelding :thumbdown:

Hadde ikke regnet med at maskinen restartet seg når programmet hadde scannet ferdig.

 

partisjonerte til 100mb og fikk ingen feilmelding. tok ca 10MIN.

Endret av Abits
Lenke til kommentar
Mulig, hvis det har forårsaket tull med partisjoneringen pga manglende 48 bits støtte.

Hvorfor fungerer det fint når jeg hurtigformarterer ?

 

Eller om jeg partisjonerer til eks 100mb og formaterer i standar hastighet

 

 

Boter jeg xp cd`og formaterer der så starter den med formateringen og det tar vel ca 20 - 30 min å formartere 80 - 90 gb ( tok ikke tid på dette )

 

Men i XP skjer det ingen ting selv om jeg venter i 30 - 40 min om hardisken er 80gb stor

 

Er forøvrig XP pro norsk utgave.

 

 

Har kastet ned nye drivere fra http://www.viaarena.com/?PageID=310 og kanskje det vil fungere betre da ?

 

Hvis ikke får jeg prøve service pack og se, og er jeg heldig slipper jeg å vente et døgn eller to til at den er ferdig formartert - 90 - 160 ( 149 gb )

Endret av Abits
Lenke til kommentar

:thumbs:

 

Funket med Service pack

 

Prøvde også raid før jeg instalerte service pack og fikk da formatert uten problemer

 

 

Et lite spørsmål, skal hardisken vise kun 160gb når man kjører 2stk i raid ?

håpet på 320gb som en disk. ( RAID 1 )

Endret av Abits
Lenke til kommentar
Funket med Service pack

Da tyder det vel på at du hadde partisjonsproblemer.

Når du hurtigformaterer så oppretter du bare filsystemet (MFT eller FAT tabeller), det innebærer kun litt skriving til disken. Når du fullformaterer så skal alle sektorene sjekkes, altså hele partisjonen skal aksesseres.

Høres ut som du hadde fått lagd en 149GB partisjon uten SP1? Min pre-SP1 XP kunne ikke det, den tilbød meg en 129GB partisjon, og jeg prøvde ikke å gå videre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...