Gå til innhold

Nytt skjermkort til "daglig bruk"


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Er AGP på vei ut? Hva er det nye som kommer da? Hva skal man bruke AGP-slotten til?

PCI Express kommer istedet. Vet ikke om hovedkortene til å begynne med kommer uten AGP, men etter hvert vil vel AGP forsvinne.

 

Men det ser vel ut til at det blir produsert skjermkort med AGP en god stund til fremmover.

 

Tror nesten ethvert skjermkort vil vere en stor forbedring i forhold til integrert. Men min erfaring er at du bør styre unna kort som FX5200. Egner seg ikke til spilling.

Endret av Sigurd2
Lenke til kommentar
hmm.. nå tenker du litt kortsiktig. :no:

 

Jeg har selv Shappire Radeon 9200 128MB og hater det som pesten! Det fungerte greit til Generals på en grei oppløsning, men takler ikke feks "3D-skygger", brukbare detaljer, etz, da hakker det og står i som aldri før!

Jeg tror kortet går sin skjebne i møte før TG, selv om jeg ikke spiller så altfor mye...

 

Dette kortet varer rett og slett ikke! om et halvt år er det ALT for tregt, og du står der og må kjøpe nytt billig-kort IGJEN... til enda en 600-700,-... da får du igjen for å ikke spleise på deg et "bedre" skjermkort.

 

Husk: Nå er AGP på vei UT også... Neste gang du oppgraderer må du bytte ut alt. Like greit å slippe videre oppgraderinger på din nåværende ved å legge litt i det?

Det anbefaler jeg.... ikke gjør samme feilen som meg, det er surt...

 

9800 pro anbefales på lang sikt. :yes:

Er AGP på vei ut? Hva er det nye som kommer da? Hva skal man bruke AGP-slotten til?

På sikt kommer PCI Express til å ta over. Men ikke ta det i betraktning når du skal kjøpe skjermkort (du har tross alt AGP-slot).

 

Og i så måte er det et selvmotsigende argument at man skal investere i et dyrt skjermkort (R9800Pro) nå fordi AGP er på vei ut... :ermm:

 

Så lenge du ikke spiller spill er R9600Pro/XT (og 98xx) ikke en fornuftig investering.

Lenke til kommentar

Vel 9200 vs integrert løsning er stort sett ikke store forskjellen. De 2-300 mer for et Saphire radeon 9600 atlantis 128 mb til ca 950, er vel investerte kroner. Du får jo Power-DVD, Overklokkingsprogram, Tomb Raider med.

 

Vil du vente litt så skal du forsøke med å gå inn i bios og dedikere mer minne til det intigrerte kortet. For som de ovenfor sier 9200, du blir bare skuffet.

Lenke til kommentar
hmm.. nå tenker du litt kortsiktig. :no:

 

Jeg har selv Shappire Radeon 9200 128MB og hater det som pesten! Det fungerte greit til Generals på en grei oppløsning, men takler ikke feks "3D-skygger", brukbare detaljer, etz, da hakker det og står i som aldri før!

Jeg tror kortet går sin skjebne i møte før TG, selv om jeg ikke spiller så altfor mye...

 

Dette kortet varer rett og slett ikke! om et halvt år er det ALT for tregt, og du står der og må kjøpe nytt billig-kort IGJEN... til enda en 600-700,-... da får du igjen for å ikke spleise på deg et "bedre" skjermkort.

 

Husk: Nå er AGP på vei UT også... Neste gang du oppgraderer må du bytte ut alt. Like greit å slippe videre oppgraderinger på din nåværende ved å legge litt i det?

Det anbefaler jeg.... ikke gjør samme feilen som meg, det er surt...

 

9800 pro anbefales på lang sikt. :yes:

Takk for at du er enig med meg ;)

Lenke til kommentar

Mens vi like vel snakker om tema til "All round bruk".

Hva sier dere om dette kortet? http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=121504&cks=SER

Jeg vet at det er et 'All in wonder' -kort (trenger tv-tuner)

Vil det fungere bra i de fleste spill? (BF:Vietnam, GTA:San Andreas osv..)

 

Jeg sitter nå med et urgammelt Gainward GeForce 2 MX400 32MB /m tv-tuner. Så jeg trenger virkelig en oppgradering. Jeg vil heller ikke ha 9800 All in wonder, pga. at det koster det dobbelte.

 

(Litt specs: P4 2.40Ghz, 512MB ddr)

 

 

 

P.S. Vil det fungere greit på hovedkort med støtte for bare 4x-AGP?

Endret av BeFs
Lenke til kommentar
hmm.. nå tenker du litt kortsiktig. :no:

 

...

 

Dette kortet varer rett og slett ikke! om et halvt år er det ALT for tregt, og du står der og må kjøpe nytt billig-kort IGJEN... til enda en 600-700,-... da får du igjen for å ikke spleise på deg et "bedre" skjermkort.

 

Husk: Nå er AGP på vei UT også... Neste gang du oppgraderer må du bytte ut alt. Like greit å slippe videre oppgraderinger på din nåværende ved å legge litt i det?

Det anbefaler jeg.... ikke gjør samme feilen som meg, det er surt...

 

9800 pro anbefales på lang sikt. :yes:

Nei og atter nei...

 

Det er aldri lurt å kjøpe datautstyr 'for fremtiden'. Prisforskjellen mellom det beste og det midt på treet er alltid større enn ytelsesforskjellen! Skal man være maksimalt smart lønner det seg heller å oppgradere ofte i low-/medium end utstyr!

 

Og å anbefale et 9800 Pro til en som aldri spiller er jo som å anbefale en Porsche til bestemor som trenger å kjøre 500 meter til butikken = total overkill!

 

At AGP er på vei ut er jo såklart riktig, men når det skjer er foreløpig uvisst! Skulle overraske meg mye om man ikke får kjøpt AGP kort om 2 år fra nå f.eks.! Dette vil jo være en gradvis overgang, og PCI Express har ikke engang kommet i handelen!

 

Dessuten er det en selvmotsigelse at "neste gang du oppgradere må du bytte ut alt" samtidig som du råder ham til å kjøpe et dyrt AGP kort nå...

 

timtowtdi

Lenke til kommentar
Det er aldri lurt å kjøpe datautstyr 'for fremtiden'. Prisforskjellen mellom det beste og det midt på treet er alltid større enn ytelsesforskjellen! Skal man være maksimalt smart lønner det seg heller å oppgradere ofte i low-/medium end utstyr!

I utgangspunktet enig, men man må se på hva han allerede har også. Skjermkortet som er integrert på nForce2 er (litt avhengig av situasjon) en del tregere enn GF4MX 440 når man kjører med doble minnekanaler. Ser man på t.eks Toms VGA Charts er det så kort vei opp til R9200 at det bare blir penger ut av vinduet. Skal det være noe poeng i å oppgradere må man opp til kort som gir *merkbart* mere ytelse for pengene. Hvis man vil ha et kort som ikke umiddelbart blir for tregt igjen, om man prøver et nyere spill som Halo, POP-SoT osv, så må man nesten opp i området rundt R9600(PRO). Om man får tak i et billig GF4-Ti kan det også være et godt alternativ.

Lenke til kommentar

Om du skal bruke det til daglig bruk osv og ikke mye spill så ville Matrox kort være helt toppers for sin 2d og ATI ligger ikke så langt bak heller på 2d frontten, mens Nvidia ligger et stykee etter. Hvis du er ikke veldig nøye med du ser så går sikkert alt glatt :p men jeg tviler det er noe som slår Matrox i 2d akkurat.

Lenke til kommentar
Det er aldri lurt å kjøpe datautstyr 'for fremtiden'. Prisforskjellen mellom det beste og det midt på treet er alltid større enn ytelsesforskjellen! Skal man være maksimalt smart lønner det seg heller å oppgradere ofte i low-/medium end utstyr!

I utgangspunktet enig, men man må se på hva han allerede har også. Skjermkortet som er integrert på nForce2 er (litt avhengig av situasjon) en del tregere enn GF4MX 440 når man kjører med doble minnekanaler. Ser man på t.eks Toms VGA Charts er det så kort vei opp til R9200 at det bare blir penger ut av vinduet. Skal det være noe poeng i å oppgradere må man opp til kort som gir *merkbart* mere ytelse for pengene. Hvis man vil ha et kort som ikke umiddelbart blir for tregt igjen, om man prøver et nyere spill som Halo, POP-SoT osv, så må man nesten opp i området rundt R9600(PRO). Om man får tak i et billig GF4-Ti kan det også være et godt alternativ.

Mener du at den integrerte VGA utgangen ikke er så dårlig? "Alle" sier jo at disse innebygde skjermkorta suger. Er ikke dette riktig?

Lenke til kommentar
Mener du at den integrerte VGA utgangen ikke er så dårlig? "Alle" sier jo at disse innebygde skjermkorta suger. Er ikke dette riktig?

Alt er relativt... ;) Om jeg husker rett så er en GF4MX-440 250/200 (core/mem), mens en nForce2-IGP er FSB/FSB (core/mem). Altså ikke *så* mye dårligere enn et 'vanlig' MX. Dette passer rimelig bra med mine egne erfaringer med nForce2 integrert grafikk.

 

Jeg ser at du har to minnebrikker: Sjekk derfor minneoppsettet ditt. Du har derfor kanskje hørt at det er i utgangspunktet en minimal forskjell mellom å kjøre dual- og single channel på minnet. Dette stemmer også; med mindre man bruker IGP. Ved å kjøre dual får den integrerte grafikkbrikken så godt som en 128bits minnekanal helt for seg selv, men den i singelchannel må sloss med resten av systemet for båndbredde. Resultatet er ca. halvert ytelse. Se også i BIOS om du har satt av nok RAM til grafikkortet. På nForce2-IGP kan det også - i motsetning til med et dedikert skjermkort - være ytelse å hente på å kjøre minnet asynkront med FSB. Med en såpass 'rask' prosessor sammen med et såpass 'tregt' skjermkort (igjen, alt er relativt) vil nok spillytelsen øke ved å øke minnebåndbredden så mye som mulig. Det man taper i generell ytelse ved å kjøre asynkron vil sansynligvis ikke være merkbart i andre applikasjoner.

 

Om du allerede kjører dual, og fortsatt synes det er for tregt: Vurder behovene dine. *Jeg* ville da ikke oppgradert til et R9200. Vil det være raskere? Ja, men om man går fra: For tregt til å være skikelig spillbart - til - raskere, men fortsatt for tregt til å være skikkelig spillbart - så er ikke dette IMHO en god investering.

 

Det er nå en gang slik at mest ytelse per krone nå ligger i mid-end skiktet - området rundt 2000 kroner - low-end er nettopp det. Gamle travere som GF4-Ti4200 har blitt faset ut, og for en stor del erstattet av kort som i de fleste situasjoner yter *dårligere* (FX5600). Ergo: Om du har den integrete grafikkbrikken satt opp optimalt - som skissert over - så ville jeg ikke ha gått for noe under R9600 til nihundreognoen kroner. Hvis dette er mere enn du er villig til å bruke: Se etter et GF4-Ti (om så et GF3) i demovarer rundt om kring - eller hør med kjente som kanskje bruker mere penger på PCen sin enn deg. 'Vi tenker nemlig ikke nødvendigvis på 'det gamle rasket vårt' som å ha noen verdi. Personlig ga jeg nettopp bort et GF3 i bytte for en sixpack til en venn som hadde tenkt å bytte ut et GF2.MX med et 9200SE (et GF3 er ca. like raskt som et 9000PRO>9200>9000).

 

Lykke til.

Lenke til kommentar
Jeg ser at du har to minnebrikker: Sjekk derfor minneoppsettet ditt. Du har derfor kanskje hørt at det er i utgangspunktet en minimal forskjell mellom å kjøre dual- og single channel på minnet. Dette stemmer også; med mindre man bruker IGP. Ved å kjøre dual får den integrerte grafikkbrikken så godt som en 128bits minnekanal helt for seg selv, men den i singelchannel må sloss med resten av systemet for båndbredde.

Hvordan kan jeg se om jeg kjorer dual eller single channel paa minnet? Kjorer med 2 stk DDR brikker i slot 1 og 3.

Lenke til kommentar
Hvordan kan jeg se om jeg kjorer dual eller single channel paa minnet? Kjorer med 2 stk DDR brikker i slot 1 og 3.

Alle hovedkort basert på versjonene av nForce2 med doble minnekanaler har svjv. to minneslots som står sammen, og en som står litt lengere unna. På Epox-kortene jeg har bygget maskiner med er det: [2-3---1]. Hvis brikkene står i slottene som er nærmest hverandre, her 2 og 3, kjører kortet singlechannel.

 

Du må nesten se i manualen på hovedkortet ditt om hvordan de er nummerert på akkurat ditt kort.

Lenke til kommentar

Hei :)

 

Man kan "klare" seg med det meste, kjører selv IGI2 med et gammelt Creative Nvidia TNT2 kort :p uten å lagge så mye. Det viktigste er jo å holde systemet smooth med rett konfigurasjon og ingen gamle drivere og lort liggende på HD.

 

Men skulle jeg kjøpt nytt kort i dag tror jeg at jeg ville valgt Sapphire, Powercolor elns i 9800Pro. De holder sikkert koken i mange år.

 

Seff fins det billigere alternativer, og mye av billige funker sikkert også bra nok. Ihvertfall hvis pengebingen er slunken :hmm:

Lenke til kommentar
hmm.. nå tenker du litt kortsiktig. :no:

 

...

 

Dette kortet varer rett og slett ikke! om et halvt år er det ALT for tregt, og du står der og må kjøpe nytt billig-kort IGJEN... til enda en 600-700,-... da får du igjen for å ikke spleise på deg et "bedre" skjermkort.

 

Husk: Nå er AGP på vei UT også... Neste gang du oppgraderer må du bytte ut alt. Like greit å slippe videre oppgraderinger på din nåværende ved å legge litt i det?

Det anbefaler jeg.... ikke gjør samme feilen som meg, det er surt...

 

9800 pro anbefales på lang sikt. :yes:

Nei og atter nei...

 

Det er aldri lurt å kjøpe datautstyr 'for fremtiden'. Prisforskjellen mellom det beste og det midt på treet er alltid større enn ytelsesforskjellen! Skal man være maksimalt smart lønner det seg heller å oppgradere ofte i low-/medium end utstyr!

 

Og å anbefale et 9800 Pro til en som aldri spiller er jo som å anbefale en Porsche til bestemor som trenger å kjøre 500 meter til butikken = total overkill!

 

At AGP er på vei ut er jo såklart riktig, men når det skjer er foreløpig uvisst! Skulle overraske meg mye om man ikke får kjøpt AGP kort om 2 år fra nå f.eks.! Dette vil jo være en gradvis overgang, og PCI Express har ikke engang kommet i handelen!

 

Dessuten er det en selvmotsigelse at "neste gang du oppgradere må du bytte ut alt" samtidig som du råder ham til å kjøpe et dyrt AGP kort nå...

 

timtowtdi

si meg min gode mann.

 

Har du sett forskjellen mellom et 9600 kort og et 9800 kort i tester? Snakker om en 20-30% bedre ytelse.

 

Kom ikke her og si at man kjøper et 9600pro/XT, med 4 pipelines til 1400-1700,- når du får billige 9800pro m 8 pipelines kort til rett under 2000,-?

 

Jo, jeg syns han burde invistere i et duganes skjermkort nå... 9800pro vil holde i minst 2 år fram i tid. Når den tid er omme, så er det nok utskifting av hele systemet uansett. Socket T herjer Intel, og AMD criuser rundt på Socet 939... hastigheter på 4-4,5 Ghz, PCIXpress mm.

 

Greit å slippe masse bortkasta penger til skjermkort i mellomtiden syns nå jeg... Derfor sier jeg igjen: Kjøp R9800pro.

 

Kveruler den som må... :mad:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...