Gå til innhold

Hva avgjør vår musikksmak?


Anbefalte innlegg

Satt å tenkte litt på dette her om dagen og bestemte meg for å dele diskusjonen med dere. Det går vel under vitenskap, gjør det ikke.

 

Så hva er det som påvirker musikksmaken vår? Hvorfor liker jeg fantasy metal, en annen person black, death metal, mens en tredje synes hitlista har mye spennende å by på, og en annen lytter til rap? Da må det legges til at vi har vokst opp i samme bygd og har stort sett hengt sammen i mange år.

 

Så kan det da være oppvekst, miljø, gener, familie, media, osv som påvirker oss? Kanskje ett resultat av alt sammen. Men det er min oppfatning at de fleste hører på top20 til de blir 13-14 år. Her deler plutselig smaken seg og folk som før likte den samme musikken flyr veggimellom for å lytte til sin egen musikk.

 

Tror dere også at du kan øve inn musikk til å passe deg. Jeg liker som sagt fantasy/power metal veldig godt, men for meg høres jazz helt tragisk ut. Om jeg hører nok på jazz, vil jeg da like det til slutt? Eller vil jeg ende opp som gal?

 

Lurer på om det er noen som har noen tanker om dette og som vil dele de?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hvorfor liker jeg f.eks. en blanding av nesten alt? jeg tror det har litt med oppvekst, hvilke venner du har, hva du TØR å lytte på i kontrast med hva resten av det sosiale nettverket ditt mener er "akseptabelt", og rett og slett hva du liker. hvorfor du liker det? Tror mest det har med assosiasjoner å gjøre.....

Lenke til kommentar
Tror dere også at du kan øve inn musikk til å passe deg. Jeg liker som sagt fantasy/power metal veldig godt, men for meg høres jazz helt tragisk ut. Om jeg hører nok på jazz, vil jeg da like det til slutt? Eller vil jeg ende opp som gal?

Det er ikke usansynlig at du vil begynne å like det, hvis du hører nok på det. Enkelte band og artister jeg hører mye på nå likte jeg ikke første gangen jeg hørte dem, for ca 1-2 år siden. Så har de dukka opp igjen, og låter dødsbra. Det tar ofte litt tid å venne seg til musikk...

 

Ellers holder jeg en liten knapp på miljø når det gjelder hva som bestemmer musikksmaken din. Men det finnes også de som gir f*** i hva alle andre mener og utvikler en smak _helt_ individuelt. Personlig er jeg en blanding av begge. Kanskje et utslag av gener...? :shrug:

Lenke til kommentar

Jeg tror det er et resultat av den musikalske intelligenskvotienten og den sosiale intelligenskvotienten.

 

Noen vil ha musikk som bare har mye bass, andre vil ha noe å danse til (danseband), noen vil ha musikk som baserer seg på å være overlegen andre mennesker, hence rap og drittslenging, andre basert på sin politiske overbevisning, der vi finner mange Rage Against the Machine-fans.

 

Men de fleste jeg snakker med, som virkelig bryr seg, og intereserrer seg for musikk liker former for rock. Ihvertfall ikke bare pop, trance, R&B eller hva som måtte finne seg på VG-lista.

Lenke til kommentar

Jeg liker veldig mye forskjellig musikk, men jeg merker at musikksmaken min avhenger mye av humør og situasjon. En dag kan det hende jeg går for Linkin Park eller Millencolin eller NOFX, mens en annen dag kan det være Lene Marlin og soundtracket til Love Actually.. En dag Oasis, en annen dag Weezer, eller kanskje Ash eller New Found Glory. Går også mye i Blink182. Men jeg har også Scooter-cder.. Så det går i mye forskjellig, og hva jeg hører på, skifter fra dag til dag.

Lenke til kommentar
Rap, hip&hop og annet negermusikk lyder som møkk.

Skrikemusikk der for bare skriker og jaller på en gitar er møkk.

Radiohead er møkk.

 

Og for å unngå misforståelser: dette er MIN mening. Pigg av.

 

Vet ikke hvorfor jeg hater sånn musikk. Det bare klinger ikke. Får ikke dansefoten til å rikke seg.

... og hvilken relevans har din musikksmak og diskusjon rundt den for tråden?

 

Forøvrig, musikksmaken vår påvirkes av en drøss faktorer, som den onde blå padda sa over her, men også rent fysisk. Hørselen vår forandrer seg fra dagen vi er født, og frekvensregisteret vi oppfatter blir bare smalere og smalere med årene (for de fleste). Forresten, ja, jeg tror faktisk at hvis man hører nok på noe, så KAN man ende opp med å like det.

Endret av HalTan
Lenke til kommentar

Når det gjelder musikksmak, vokste jeg opp i et hjem med en del innflytelse musikalsk. Vi hadde alltid en gitar, et orgel og andre instrumenter i nærheten. Etterhvert som jeg vokste opp, flyttet vi en masse omkring, og jeg ble kjent med nye folk hele tiden, og ny musikk.

 

Jeg liker (alt ettersom hvordan humøret er): Metal, puddelrock, jazz, klassisk, pop, powerpop, acidpop, rap, RnB, soul, gospel, acapella, intrumentalt, trance, goa, folk, e.t.c.

 

Så lenge det har en rød trå i seg, og jeg oppfatter den, kan jeg like det.

Lenke til kommentar

Jeg tror nok mye av smaken bestemmes av hva vi vokser opp med, og hvordan miljøet du henger i er. Foreksempel, man finner ikke en ghetto-gjeng i oslos bakgater med feite gullkjeder og hip-hop-stilen kjørt fullt ut, som hører på foreksempel Dimmu Borgir eller Trance. Musikksmak bestemmes vel også litt av hvem man identifiserer seg med. Ta foreksempel folk som digger death-metal/black-metal: de kler seg gjerne mørkt, og bruker smykker som avbilder diverse mindre kristne symboler, for å si det sånn. Misforstå meg rett, for jeg vet at ikke alle blackmetallere kler seg sånn, men mange gjør det.

Lenke til kommentar

Morsom tråd (borsett fra en idiot som har gått seg bort) Eg vokste opp med mye rart. Hørte på funk og hiphop som liten faktisk og danset breakdance faktisk som 5åring. Ellers så gikk de i folklore musikk, Politisk musikk (politisk rock mot pinochet) klassisk musikk som min far hørte på og jazz. Det var en stund hvor eg syntes "rock" var fett å høre på men korfor eg begynte å hate rock vet eg ikke. var også en stund eg digget trance eller Techno som de het før.

Lenke til kommentar
Jeg tror nok mye av smaken bestemmes av hva vi vokser opp med, og hvordan miljøet du henger i er. Foreksempel, man finner ikke en ghetto-gjeng i oslos bakgater med feite gullkjeder og hip-hop-stilen kjørt fullt ut, som hører på foreksempel Dimmu Borgir eller Trance. Musikksmak bestemmes vel også litt av hvem man identifiserer seg med. Ta foreksempel folk som digger death-metal/black-metal: de kler seg gjerne mørkt, og bruker smykker som avbilder diverse mindre kristne symboler, for å si det sånn. Misforstå meg rett, for jeg vet at ikke alle blackmetallere kler seg sånn, men mange gjør det.

Klær og stil avhenger av hvordan du lever og andre faktorer som f.eks. hvilken musikk du hører på dah.. man kan finne hvvy metal folk i oslo, men ikke som kler seg som hiphoppere...

^^ seff finnes det unntak

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...