Gå til innhold

Hva avgjør vår musikksmak?


Anbefalte innlegg

Musikk har lite eller ingen sammenheng med noenslags form for intelligens etter min oppfatning. Om en gitt musikkbit tiltaler en person avhenger i stor grad av hvilke følelser og assosiasjoner denne biten vekker hos personen. Hvilke forutinntatte oppfatninger man har om musikken/artisten/sjangeren spiller også inn.

 

En hendelse jeg har opplevd som underbygger dette, skjedde engang jeg var ganske syk med feber. Før dette hadde jeg hørt endel på metallica, ikke for å rebellere og gjøre opprør, men fordi musikken, rytmen og melodikken tiltalte meg. Mens jeg lå syk hjemme hørte jeg nesten utelukkende på én plate, nevnelig Master of Puppets. Et par uker sener, frisk og rask, satte jeg på denne platen igjen, da uten å ha hørt på den noe særlig i mellomtiden. Jeg følte det sterkt ubehagelig å høre på den, og kunne kjenne febersmerter og kvalme komme krypende. Det gikk en god stund før jeg greide å få noen nytelse lik den opprinnelige av å høre på plata, og nå gir den meg vel så mye glede som før denne hendelsen. Dette underbygger det at man kan "vende" seg til å like noe.

 

Siden musikk dreier seg hovedsaklig om følelser, og hvordan musikken frembringer disse, blir det som å sage av grenen man sitter på å bedømme andres musikksmak som dårlig. Det tyder på lite utviklet sosial intelligens å hevde at en annen persons følelser er dårlige.

 

Noe annet er om en musikksmak er velutviklet, da i betydningen utviklet langt på vei. Når man hører sjelden på musikk, og ikke har noen interesse i høyverdigheten i teknikken som ligger til grunn for de låtene man hører, vekker det ikke spesielt interesse, eller spenningsfølelse å høre en deilig gitarsolo. Har man derimot spilt litt selv, kjenner man en beundringsfølelse som forsterker den musikalske nytelsen låten gir.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg også er helt i hundre når jeg hører BF:V musikken, men jeg likte det en smule fra før og. Men når jeg begynte å spille tok det helt av. Kanskje jeg forbinder det med spenningen, gleden og adrenalinet ved å snike seg rundt i jungelen og det å løpe rundt med kuler overalt.

 

Begynte også å spille gitar for en liten stund siden, ikke mer en 3 uker. Men merker allerede at jeg spiller musikk som jeg egentlig ikke liker, fordi den er enkel og grei å øve på. Og dette bidrar til at jeg oppdager musikk som jeg ikke brydde meg om før. F.eks Deep Purple, Eric Clapton, osv.

Lenke til kommentar

Jeg spiller i et band, noe jeg har gjort i rundtom 3 år. For en uke eller to siden var vi på Rock mot rus på Andenes og spilte. Det er en rimelig svær bandfestival, med 45 band + David Pedersen ( :sick: ) og Turboneger.

 

Vi har selv store problemer med å beskrive musikkstilen vår, men man kan kanskje kalle den gitarbasert rock med pop- og punkelementer i.

 

På Rock mot rus spilte omtren 42/43 band metal, og til tider rimelig heavy sådan. Selv om jeg ikke har levd så lenge, så har jeg sett opp igjennom de årene jeg har eksistert på denne jord at det er veldig få, bortsett fra de som spiller det, som liker metal. Veldig få. Men det er veldig mange av de som spiller i band, som spiller metal.

 

Jeg vet ikke helt hvorfor, men slik er det. Jeg har inntrykk av at veldig mange av de som spiller metal tror at musikk handler om å slå hardest og raskest.

Turboneger er absolutt ikke metalband, men jeg har lyst å bruke dem som eksempel. De spiller en småhard rock/punk-greie. Jeg har ikke hørt så mye på Turboneger, kun "hitene". På den Turbonegerkonserten under Rock mot rus, så spilte de jo selvfølgelig flere låter enn Fuck the world og Sell your body. Og hvilke av Turbonegers sanger er det egentlig som har blitt virkelig store? Mange av låtene deres går i full rulle hele tiden, og de blir veldig anonyme og kjedelige. Den største Turbonegerlåta per idag er nok Fuck the world. Hør på verset. Rolig er det ikke, men ikke så hardt som bridge og refreng.

 

Og det er min bedende apell til alle som spiller metal: Lær dere dynamikk!

Lenke til kommentar
Og det er min bedende apell til alle som spiller metal: Lær dere dynamikk!

Dagens mest fordomsfylte kommentar!

 

Skal metalband lære dynamikk av punkband?

 

Uansett, så er det feil det du sier at nesten ingen hører på metal. Det er et utrolig stort metalmiljø i Norge... Det er jo bare å se på forumet her, utrolig mange av de som har innlegg i musikktråder i forumet her som liker metal.

 

Metal er en av de, hvis ikke den, musikkstilene som har mest avansert gitarspilling og komposisjon i forhold til gitarbasert samtidsmusikk.

Lenke til kommentar

Har mye med oppvekst å gjøre tror jeg. Broren min hørte mye på Rock/metal, så dermed hører jeg også på rock/metal. Hadde han hørt på noe annet er nok sjansene store for at jeg også hadde det. Menne det er som flere sier. Det gjelder å tørre å høre på litt forskjellig da finner du ut hva du synes er best. Det er feks. mange hit 20 sanger jeg liker, men stort sett er det Metal det går i.

Lenke til kommentar

Lillebroren min har arvet så og si musikksmaken min (til en viss grad).. til foreldrene mine's store forergelse...

Mange bra teorier her, men eg tror også at musikksmak har med vilje å gjøre. Viss man forventer noe dårlig så opfatter vi det som dårlig, derfor har folk ofte fordommer mot visse musikk sjangre. (satt litt på spissen). Det er også det med vilje, vilje til å høre på forkjelige ting fks. Eg synes både deathmetal og gospel musikk kan være bra. (men det går vel mest i numetal)

Lenke til kommentar

Veldig interessant tråd dette må jeg si. Tror også det har med interesse for musikk å gjøre - ikke minst. Når man spør 18-19åringer idag om hva slag smusikk de hører på og man får svaret: Alt mulig, så oppfatter jeg det egentlig at de ikke er så interessert i musikk. Når man spør dem da om de liker:

 

Travis? Ja

Lene Marlin? Ja

Neil Young? Ikke hørt om

Nirvana? Nei

Radiohead? Har hørt om de, men tror ikke jeg har hørt de....

Flaming Lips? Ikke hørt om

Kurt Nilsen? Ja, han er kjempebra

 

Skjønner dere? Da vet jeg med sikkerhet at personen ikke er interessert i musikk i det hele tatt, men sluker det som går på P4 og på dansegulvet på disco'en.

 

Ikke at jeg skal provosere frem noe, men jeg mener at det er mange ungdommer som ikke er interessert i musikk i det hele tatt, og jeg synes egentlig litt synd i dem, for de vet ikke hva de egentlig går glipp av.....

 

Menmen, folk er jo forskjellige...:)

Lenke til kommentar
Ikke at jeg skal provosere frem noe, men jeg mener at det er mange ungdommer som ikke er interessert i musikk i det hele tatt, og jeg synes egentlig litt synd i dem, for de vet ikke hva de egentlig går glipp av.....

Utvilsomt at man da går glipp av noe, men undersøkelser gjennomført av undertegnede på undertegnede selv viser at det avogtil (veldig sjeldent!) kan være et minus å være interessert i musikk, ihvertfall å spille det..

 

F.eks. hvis vi får lov til å høre på discman på tentamen. I et av mine yndlingsband har synthisten samma synthen som meg. Da blir det fort til at jeg bare blir sittende å tenke for meg selv:

 

"Hmm.. Det der var litt stilig. Skal tro hvordan han lager den lyden? Ja... Han har nok hatt B3-en med lite fundamental- og mye mid-fundamental-toner på, og mye chorus med høy rate på. Hmm.. Skarpen har de panna litt til venstre. Det må jeg prøve når jeg kommer hjem. Oddi er virkelig flink til å synge, altså. Hadde vært kjekt å være så god."

 

Kan sitte sånn ganske lenge. Når jeg plutselig oppdager hva jeg driver på med, og at jeg absolutt ikke prøver å finne ut hva x og y er, så tenker jeg at det ville vært mye bedre om jeg ikke visste hva Hammond B3 og chorus og panning og wah-wha og klangmaskin og EQ og phaser osv. var...

 

Men denne ørlille ulempen veier jo selvfølgelig ikke opp mot det positive med musikk ;)

Lenke til kommentar

Kan også være ganske skummelt med høyt volum i timen. Hørte på storm i en mattetime (hadde aldri hørt det før) og satte så klart på "opp i fjellet" på full spiker. Etter et par minutter kom det ut fra hodetelefonene "og hvis det lukter kristenmannsblod oppi fjellet, så finn fram øksa og deng ham opp". Dette høstet en del onde blikk fra de som satt nærmest :blush:

 

Har lagt merke til det samme som dere sier om søsken og musikksmak. Selv om jeg hører på metal, har min eldre søster påvirket meg med noe i en litt fredeligere dur, a-ha, smiths, osv. Mens jeg igjen påvirker mine yngre brødre som nå er bitre fiender over en Metallica vs Iron maiden feide. Dette etter at jeg lot dem høre på hver sitt band :green:

 

Men den musikken, bandet jeg liker aller best (sonata arctica) oppdaget jeg ved at jeg kjøpte cd-en og det var kjærlighet ved første tone. Så på en eller annen måte må jeg ha assosiert musikken deres med noe siden det skulle enormt lite til før jeg var frelst, men hva det er vet ikke jeg.

Lenke til kommentar

Hva man liker av musikk er helt klart påvirket av så mange faktorer at det er vanskelig å kartlegge. Allikevel kan man, som nevnt tidligere i denne tråden, tilpasse musikksmaken.

 

Noe av det som har mest å si, er nok humør. Jeg liker ganske mye forskjellig musikk, men noen ganger orker jeg ikke å høre på det jeg koste meg med å høre på dagen før. Jeg hører nok mest på metal, så lenge det holder seg 'snillere' enn death metal. Hvis en sang blir for kaotisk, hamre på alt du ser - faktor, synes jeg det virker amatørmessig. Motsatt vei: hvis jeg hører en sang hvor det er to akkorder på gitar og en monoton vokalist, kan jeg gå lei enkelheten i sangen. Grunnen til at jeg hører oftest på heavy metal (Hammerfall, stratovarius, sonata arctica...) er at dette er en salig blanding. Variasjoner, gjentakelser, dynamikk og ferdigheter kommer tydelig frem i alle medlemmene i bandet. F.Eks. Tiamat synes jeg er et bra band, mens vokalisten er dårlig, så jeg hører ikke så mye på dem. Selv om jeg ikke kommer på noen eksempler i farten, liker jeg ikke band hvor f.eks. bassen er upresis/dårlig eller det er mangler i andre instrumentgrupper...

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

lillebroren min har også "arvet" min musikksmak.

Jeg hører nesten utelukkende på metal(alle typer metal nesten),

men har ikke vokst opp med det, men naboen (som er 1 år eldre enn meg) begynnte å høre på metal, så følgte jeg bare etter :D

men på skolen her hjemme (8-9-10 klasse) er det trance( :sick: trance sux :sick: ),vglistatopp20 o.l. som gjelder :/ Vi er vel 5-6 (av 50) stk som hører på litt bedre musikk(METAL!)

Lenke til kommentar

jeg vet ikke helt hva som har bestemt min smak...

jeg har ikke lagt merke til noe spessielt populer musikk i mitt miljø, untatt rap, men det likte jeg faktisk KUN mens den andre(<-?) plata til eminem gikk...

etter det har jeg ikek vært spessiellt interisert i rap, men det finnes jo noen bra...

 

jeg liker vel stort sett musikk innen de fleste sjangre, men er heller ikke sikker på om jeg har noe innenfor jazz, men jeg har faktisk en som jeg tror går innenfor opera sjangeren (introlyden på jackass filmen).

 

jeg har vel en ganske liten samling som ligger et sted imellom 500-600 sanger, men jeg håper på stadig økning....

 

det var nevnt techno og trance her litt tidligere, selv aner jeg ikke hva forskjellen på de er, men for ca. et år, så hadde jeg vel sagt at det var den musikken jeg likte best, men jeg vet ikke om jeg hadde gjort det fortsatt, da de fleste sangene innen de sjanerene er ganske ensformige, og man blir fort lei...

 

jeg tipper at miljø har mest å si, bla.a. tiljengelighet.. (internett :grin: )

Endret av the coolkid
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Men de fleste jeg snakker med, som virkelig bryr seg, og intereserrer seg for musikk liker former for rock. Ihvertfall ikke bare pop, trance, R&B eller hva som måtte finne seg på VG-lista.

Det der er noe av det latterligste jeg har hørt! Tror du virkelig på det der?

Lenke til kommentar
Men de fleste jeg snakker med, som virkelig bryr seg, og intereserrer seg for musikk liker former for rock. Ihvertfall ikke bare pop, trance, R&B eller hva som måtte finne seg på VG-lista.

Det der er noe av det latterligste jeg har hørt! Tror du virkelig på det der?

Nå presiserte han faktisk at det var kun basert på personlige erfaringer, gjorde han ikke. De fleste HAN kjenner, som virkelig bryr seg om, og er interesserte i, musikk, liker diverse former for rock.

 

Min filosofi er at det finnes noe bra i alle de store paraplysjangerene. Hip-hop, rock, Soul, Jazz, Klassisk, Electronica, you name it.

Endret av HalTan
Lenke til kommentar

Min filosofi er at det finnes noe bra i alle de store paraplysangerene. Hip-hop, rock, Soul, Jazz, Klassisk, Electronica, you name it.

Er ganske så enig i det! Det er eneste innpakningen av låtene som er forskjellig. De fleste sanger har jo en melodi, og noen må man virkelig lete for å finne melodien.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...