Gå til innhold

Prosjekt Sølvblokk - Avsluttet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

utifra det jeg leste på procoling forumet, ikke allt, men det var at om du hadde for høy vann fart igjennom systemet ville ikke radiatoren klare å kjøle ned vannet raskt nokk => lavere varme tap, (høyt varmetap er ideelt).

det pungtet radiatoren best kjølte var når det var 0 flyt i systemet, så det må være en idell mengde flyt, hvor når du kommer over eller under så senkes varme tapet

men jeg vil finne ut hvordan en slynge ser ut, og brukes, så ArachnO skynt deg å lege ut bilder av dagens arbeid ;)

Lenke til kommentar
utifra det jeg leste på procoling forumet, ikke allt, men det var at om du hadde for høy vann fart igjennom systemet ville ikke radiatoren klare å kjøle ned vannet raskt nokk => lavere varme tap, (høyt varmetap er ideelt).

det pungtet radiatoren best kjølte var når det var 0 flyt i systemet, så det må være en idell mengde flyt, hvor når du kommer over eller under så senkes varme tapet

men jeg vil finne ut hvordan en slynge ser ut, og brukes, så ArachnO skynt deg å lege ut bilder av dagens arbeid ;)

Det er litt feil etter hva som er resonert fram i senere tid, deretter testet og verifisert.

Høyere flow i systemet gir kun bedre kjøling. :) Men selvfølgelig høyt trykk er like viktig for å oppretteholde sikkelig kjøling.

Endret av Pritorian
Lenke til kommentar
Det er litt feil etter hva som er resonert fram i senere tid, deretter testet og verifisert.

Høyere flow i systemet gir kun bedre kjøling. :) Men selvfølgelig høyt trykk er like viktig for å oppretteholde sikkelig kjøling.

:blush: ja fant ut av det jeg også nå :blush:

edit: men jeg lurere fortsatt på slyngen

Endret av ExuZ
Lenke til kommentar

Update:

 

Nå er støpinga ferdig, og slik gikk det for seg:

 

Det første jeg måtte gjøre med investment-formen, var som tidligere fortalt å brenne bort voksen inni.. Egentlig gjøres dette i store keramikk-kledte ovner, men en sånn en har ikke jeg, så da er det fint at det finnes en så godt som gratis metode som funker like bra!

 

form-paa-plate-01-liten.jpg form-paa-plate-02-liten.jpg

 

Som bildene viser, har jeg kledt en keramikk-blomsterpotte med aluminiumsfolie, og satt den på en bærbar kokeplate med formen under. Her står den i flerfoldige timer...Jeg starter med liten effekt, og skrur denne opp etterhvert.

 

form-paa-plate-03-liten.jpg

 

Bildet over viser røyk som kommer opp av det lille hullet på toppen.. Ikke så lett å se, men det kom massevis av røyk ut altså.

 

form-paa-plate-04-liten.jpg form-paa-plate-05-liten.jpg

 

Over er bilder av formen etter at mesteparten av voksen er borte. Observer de to hullene, som er støpekanalene.

 

Og så.... Slyngen! Sikkert mange som har lurt på hva dette er!

 

slynge-01-liten.jpg slynge-02-liten.jpg slynge-03-liten.jpg slynge-04-liten.jpg

 

Måten denne fungerer på, er 'armene' trekkes rundt 3 ganger, da trekkes en kjempekraftig fjær i bunnen av slynga opp. Man setter en liten metallpinne mot armen, slik at den holdes på plass. Så er det bare å smelte sølvet i digelen, og slippe fandenskapet løs, slik at det flytende metallet blir slynget (derav navnet) ut i formen pga sentrifugalkraften.

 

For å smelte sølvet, bruker jeg en vanlig propanflaske og en brenner. De ser slik ut:

 

propanflaske-01-liten.jpg

 

Så, over til smeltingen:

 

smelting-01-liten.jpg smelting-02-liten.jpg smelting-03-liten.jpg smelting-04-liten.jpg

 

Det siste bildet over viser at sølvet har blitt slynget inn i formen!

 

Så tager man ett stykk bøtte m/vann, og slipper formen oppi, venter til alt har kjølt seg ned, og ser hva man har fått:

 

boette-01-liten.jpg boette-02-liten.jpg boette-03-liten.jpg boette-04-liten.jpg

 

Så langt var alt fryd og gammen, men her slutta moroa.. :(

Når jeg tok blokka ut av formen, oppdaget jeg dette:

 

ferdig-modell-01-liten.jpg ferdig-modell-02-liten.jpg ferdig-modell-03-liten.jpg ferdig-modell-04-liten.jpg ferdig-modell-05-liten.jpg ferdig-modell-06-liten.jpg ferdig-modell-07-liten.jpg

 

Som man ser, er blokka delt i to, og ikke særlig egnet til overklokking på noen måte! Jeg kan imidlertid forklare dette... Det er min egen dumme skyld.. Jeg slapp nemlig slynga for fort - jeg trodde sølvet var smelta ordentlig, men etter å ha sjekka, var sølvet bare flytta seg litt ut i tuppen av digelen. Trodde jeg. Det som egentlig hadde skjedd, var at en god del sølv faktisk hadde tatt turen inn i formen. Jeg så imidlertid ikke dette, og prøvde en gang til. Denne gangen fikk jeg opp temperaturen nok til at alt sølvet var flytende og fint, og smatt inn i formen. To 'slynginger' inn i samme form blir aldri bra, dessverre, og her fikk jeg se resultatet.

 

Dette var en kjip set-back, men jeg gir på ingen måte opp... Får bare lage en ny voksmodell og begynne på nytt... Jeg veit hvertfall at modellen ikke er umulig å støpe - finnene ble helt som på voksmodellen!

 

Jeg regner med å lage neste modell med mye lengre og litt tynnere finner - noen som har noe annet forslag til forbedringer av designet?

 

 

Eivind

Lenke til kommentar

Uff da, uflaks kaller men det der :cry:

 

Men tilbake på hesten..... Kanskje en ide å prøve å lage bølgeformede riller ala RBX (som yter litt bedre enn Whitewater).

 

Det er nok vesentlig vanskeligere å få til, men tror det hjelper litt.

 

Danger Den støper også blokkene (de kuttes ikke ut av råblokker). Jeg mener å huske det var en av grunnene til at de kunne lage slike riller kontra WW som maskineres ut av en råblokk.

 

Det er lettere å få det skikkelig til når en støper det :thumbs:

 

Edit: Samt jeg er usikker på om du ikke vil få forskjellig flow på sidene i den blokken, noe som vil føre til "katastrofe" for temp vil jeg tro.

 

Kanskje en ide å prøve å lage ett design hvor du kan korrigere med dremel i etterkant for å gi mest mulig lik flow på begge sider av blokken.

 

Edit2: hmmmm, har du tatt mål av core og gått ut ifra bredden på den til rillene?

 

Jeg husker ikke hvilken CPU du skulle kjøle med denne, men har tenkt litt på hvordan blokken kanskje burde være (med rillene på tvers av core). Det betyr imidlertid at du måtte snudd blokken 90grader....

Endret av AveMORphine
Lenke til kommentar

Oioi, da var det bare å kaste det sølvet :p

 

Lite arbeidsuhell, men nå vet du at det funker ihvertfall. Du får jo også muligheten til å ordne finnene som du nevnte - Lengre og tynnere.

 

Litt tilbakefall, men vi regner med du kommer sterkt tilbake :thumbup:

 

"Brake a leg"

 

(Færdig snart?)

Lenke til kommentar
Oioi, da var det bare å kaste det sølvet :p

Sølvet er jo bare å smelte på nytt igjen, det er jo ikke ødelagt på noen måte, bare formet annerledes.

 

Bra prosjekt! Keep up the good work!

:lol: Eeeeh jeg kødda bare.

 

-Alle metaller (Bortsett fra noen legeringer) kan jo smeltes og gjennbrukes, det er jo eneste fordelen med dette uhellet.

Lenke til kommentar

Mini-update:

 

Var litt deppa etter den teite feilen tidligere i dag, men fant et lite voksstykke og gikk løs på det med bormaskin og dremel! :yes:

 

blokk3-01-liten.jpg blokk3-02-liten.jpg blokk3-03-liten.jpg blokk3-04-liten.jpg blokk3-05-liten.jpg

 

Slik ser Blokk3 ut foreløpig.. Jeg er litt usikker på om den er noe å satse på... Bare 3 finner, som dere ser, men de er tynnere og har masse hakk og greier i seg, så turbulensen skulle bli bedre enn på forrige. Bunnen skal selvsagt være syltynn! Kom med litt tilbakemeldinger, a! Hvis den ser ræva ut, skal jeg lage en bedre en! Tar bare så utrolig lang tid å skjære til voks med manuelle redskaper i forhold til maskiner, så jeg tillot meg å være litt lat med denne.. :)

Lenke til kommentar

Prøv å lage kanalene litt bredere, tror den vl bli litt restriktiv. Husk sølvet er en termisk motstand. Bør brukes kun for å skape turbulens. Så tynn som mulig ;)

 

Og som sagt, dersom dette er til en AMD CPU kan du kanskje vurdere å dreie den.

 

Husk de serieproduserte kjølerene er utviklet for å passe alle CPU`er. Dersom du går for en spesiell type CPU vil du trolig kunne forbedre designet vesentlig ved å tilpasse èn CPU type.

 

På den annen side, dersom kanalen er kvadratisk med utgangspunkt i bredden på en CPU type, kan en lage monteringshull for alle CPU typer og bare vende blokken alt ettersom hvilken CPU det er snakk om. Skal sende deg en PM med en skisse jeg har lekt med for egen CPU blokk design (har kobberet, har bare ikke fått xxxx i gir :p).

Endret av AveMORphine
Lenke til kommentar

AveMORphine: Jeg har en AMD Athlon XP 2500+ med Barton kjerne, og denne sitter på et Abit NF7-S v2 hk. Jeg har nå ingen voksblokker store nok til at blokken selv kan festes i hovedkortet, så jeg regner med å bruke plexien til dette. Hvis du har noen gode idéer på design som gjelder spesifikt på denne prosessorens kjernestørrelse og fasong, kom med dem! :w00t:

 

Jeg kan jo nevne at den beste blokken som eksisterer (så vidt jeg vet), er Cathar's "Cascade" design..

Vannet rett over kjernen, tynn bunn og høy fart på vannet i akkurat dette området virker som gir en vinner!

Lenke til kommentar

Vel, tegningen over er vel egentlig så langt jeg har klart å komme mht til design basert på denne typen design. Men hovedtanken bak det er å opprettholde volum rett over core som da vil være omtrent likt som innvendig slangediamenter minus ca 10% og deretter fordele volum ut til de to utløpene, som i mitt design vil være over og under core da vannet vil bli spredt via en dyse på hele core (hele langsiden vil få kaldt vann i motsetning til WW designet som gir kaldt vann til midten av CPU på en Barton).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...