John Deere Skrevet 28. mars 2004 Skrevet 28. mars 2004 Hei.. Er litt forvirret ang. hva som er det beste skjermkortkjøpet. I dette forumet går radeon xt igjen , men en kan jo der velg mellom asus, abit, creative, powercolor og sapphire radeon.... Har en P4 2.8 mhz og trenger et skjermkort i 3000 kroners klassen.. Hvem skal en stole på? Hva er det det beste kjøpet per dags dato?
norrick Skrevet 28. mars 2004 Skrevet 28. mars 2004 Det beste kjøpet er det billigste! Søk i prisguiden så finner du 9800PRO fra 2k og oppover. Skal du bruke 3000 kr. på skjermkort så burde du ta en titt på Sapphire Radeon 9800 PRO 256 MB.
tor_erik Skrevet 28. mars 2004 Skrevet 28. mars 2004 (endret) Hei.. Er litt forvirret ang. hva som er det beste skjermkortkjøpet. I dette forumet går radeon xt igjen , men en kan jo der velg mellom asus, abit, creative, powercolor og sapphire radeon.... Har en P4 2.8 mhz og trenger et skjermkort i 3000 kroners klassen.. Hvem skal en stole på? Hva er det det beste kjøpet per dags dato? Omk du skal gjøre det beste kjøpet per dags dato, venter du til de nye kortene kommer, da synker XT i pris. I tillegg blir jo de nye kortene MYE bedre. Om du må ha nå, kan vel et 9800 Pro anbefales, de er mest prisgunstige i alle fall. EDIT: You beat me to it, Norrick... Endret 28. mars 2004 av tor_erik
John Deere Skrevet 28. mars 2004 Forfatter Skrevet 28. mars 2004 Når kommer det nye kort? Hva heter de?
Folo Skrevet 28. mars 2004 Skrevet 28. mars 2004 Omk du skal gjøre det beste kjøpet per dags dato, venter du til de nye kortene kommer, da synker XT i pris. Skal jeg kjøpe et kort i igår, kan man ikke vente til nestedag.
Ghost Of Death Skrevet 28. mars 2004 Skrevet 28. mars 2004 Vi vet ikke ennå, men de skal være GANSKE mye kjappere enn dagens skjermkort!
Malvado Skrevet 28. mars 2004 Skrevet 28. mars 2004 Ryktene sier at det kan forventes en ytelseøkning rundt 50-100%, jeg er nok litt skeptisk til dette og tipper forbredringen kommer til å ligge på maks 25-50%. Men gøy blir det i alle fall, og DX 9.x Teknologien kommer til å være finpusset og disse spillene kommer til å fungere utrolig bra. Håper bare at di nye kortene blir prisgunstige også.
John Deere Skrevet 28. mars 2004 Forfatter Skrevet 28. mars 2004 OK vil de nye kortene komme i løpet av sommern? Klarer meg jo med det gammle GF-4 kortet en stund til, hvis det er verdt å vente på.
tintin77 Skrevet 28. mars 2004 Skrevet 28. mars 2004 Ettersom det snart kommer skjermkort som bruker pci express x16, så vil nok disse være en god del kjappere ja... Fordi agp porten er i dag en flaskehals for skjermkortene Hvor mange prosent forbedring dette vil utgjøre er jo uvisst da time will show
MrLee Skrevet 28. mars 2004 Skrevet 28. mars 2004 helt feil tintin77, AGP 8x er IKKE en flaskehals idag. Skjermkort idag klarer jo ikke å utnytte AGP 8x fullt ut. Men de vil være bedre, men ikke på grunn av PCI Express..
Buddy Skrevet 28. mars 2004 Skrevet 28. mars 2004 (endret) Pøh, fortell meg hva et kort til 2000 ikke kan gjøre som et kort til 3000 kan gjøre i dag. Benschmarks er kun teorietisk ---- , jeg mener i hvilet spill vil du merke forskjell, i praksis. Greit nok kommer nok noen nye og bedre kort og sa vil dagens topp modeller falle i pris. Men ærlig talt, fortell meg den merkbare forskjellen når du spiller på et kort til , la oss holde oss til radeon . Raden 9600 pro (ca 1500) og Radeon 9800 UE (ca 2700) Og jeg snakker om synbare forskjeller for brukern !!!! Ikke benchmark Menskeøyne er faktisk mye treger en dagens teknologi kan gjengi. Endret 28. mars 2004 av Buddy
TheDarkListener Skrevet 28. mars 2004 Skrevet 28. mars 2004 helt feil tintin77, AGP 8x er IKKE en flaskehals idag. Skjermkort idag klarer jo ikke å utnytte AGP 8x fullt ut. Men de vil være bedre, men ikke på grunn av PCI Express.. Det er jo liten forskjell mellom agp 4x og 8x så stor forbedring blir det ikke
stian-hg Skrevet 28. mars 2004 Skrevet 28. mars 2004 (endret) Pøh, fortell meg hva et kort til 2000 ikke kan gjøre som et kort til 3000 kan gjøre i dag. Benschmarks er kun teorietisk ---- , jeg mener i hvilet spill vil du merke forskjell, i praksis. Greit nok kommer nok noen nye og bedre kort og sa vil dagens topp modeller falle i pris. Men ærlig talt, fortell meg den merkbare forskjellen når du spiller på et kort til , la oss holde oss til radeon . Raden 9600 pro (ca 1500) og Radeon 9800 UE (ca 2700) Og jeg snakker om synbare forskjeller for brukern !!!! Ikke benchmark Menskeøyne er faktisk mye treger en dagens teknologi kan gjengi. Pøh! Slutt med disse dumme påstandene! 1. Den vifteløse kjøleløsningen på sistnevnte fordyrer kortet med 400-600 kr. i forhold til Sapphires vanlige kort. Ergo, det kan ikke sammenlignes. 2. Forskjellene merkes fort mellom disse to kortene i krevende spill på høye oppløsninger. Så vidt jeg husker merker man at spillet hakker hvis bilder per sekund beveger seg under 30. 3. Det er flere måter å gjøre benchmarks på et skjermkort. Bruker du Fraps sammen med et spill vil du få et resultat som er alt annet enn teoretisk. Endret 28. mars 2004 av stian-hg
DDDD Skrevet 28. mars 2004 Skrevet 28. mars 2004 Hehe, dagens kort klarer ikke engang å utnytte agp4x fullt ut engang, så jeg skjønner ikke helt hvorfor agp8x kom, kanskje bare for å forbedre hvis noe hardt kom... Akkurat nå er 9800pro kortet så billig at nvida sin sine kort blir helt glemt. Kjøp 9800pro og ikke noe annet, dette anbefaler jeg sterkt! Selv om XT kortet er ca 10% bedre enn pro, så vil man knapt klare å kjenne kraften. F.eks: pro = 100fps ---- XT 110fsp pro = 50fsp ---- XT 55fps pro = 20fps ---- XT 22fps konklusjon: vanskjelig å kjenne forskjellen (dette er bare min teori)
rlz Skrevet 28. mars 2004 Skrevet 28. mars 2004 Grunnen til at det kan være lurt å vente på PCI Express er senere oppgraderingsmuligheter, ikke umiddelbare ytelsesøkninger.
Buddy Skrevet 28. mars 2004 Skrevet 28. mars 2004 (endret) Snakker ikke om radeon atlantis, som er er et utmerket og meget godt kort til ca 1000, snakker om radeon 9600 pro, som ikke er vifteløs. Fakta biologi, menskeøyne vil ikke kunne skilne 25 frames vs 16 frames. Derimot vil etterslep når det gjelder skjermer være noe merkbart Dette gjelder dåg skjermer, LCD skjermer. Teknologien har ingen begrensninger, men våre menskelige sanser har det. Jeg synes dette benchmark hysteriet begynner å ta av, og vel hadde disse innlegg vært under overklokking.no, så hadde det vært på sin plass, men intel de siste har jeg oppfattet Hardware.no, som en plass for den vanlige spiller og pc bruker. Tror også det var meningen med at hardware.no og overklokking.no er to seperate nettsted. Selv om jeg synes at driverene bak begynner å glemme forksjellen på brukern, og etusiasten. Jeg ser ikke det som min jobb som PC-bygger å sette meg inn inn i den meskelige biologi, men jeg har tross alt lang erfaring og vet at du ikke vil se forkjell under praktisk bruk opptil spill selv som battelfield, Tomb raider på et radeon 9600 atlantis, radeon 9600 pro , og radeon 9800 ulitamte edition. Dette er ikke for at kortetene ikke yter forskjellig, men pga, hastigheten til de menskelige øyne. Selvsagt vil du se forskjell om du tar et screenshot og studere det med lupe. Endret 28. mars 2004 av Buddy
Haanz Skrevet 28. mars 2004 Skrevet 28. mars 2004 Fakta biologi, menskeøyne vil ikke kunne skilne 25 frames vs 16 frames. Derimot vil etterslep når det gjelder skjermer være noe merkbart Dette gjelder dåg skjermer, LCD skjermer. Berre ein liten ting, sist eg sjekka var 24 fps grensa for det menneskeaugene ser som glatt. DVS at det er STOR forskjell å sjå 25 og 16 fps for menneskeauger.
norrick Skrevet 28. mars 2004 Skrevet 28. mars 2004 (endret) Fakta biologi, menskeøyne vil ikke kunne skilne 25 frames vs 16 frames. Derimot vil etterslep når det gjelder skjermer være noe merkbart Dette gjelder dåg skjermer, LCD skjermer. Teknologien har ingen begrensninger, men våre menskelige sanser har det. Ser du ikke forskjell mellom 16 og 25fps??? Vel, mine øyne/sanser registrerer det ganske så kjapt og jeg mener at både 16 og 25fps er så elendig at jeg ikke hadde villet å spille noe FPS spill med en så dårlig framerate. Endret 28. mars 2004 av norrick
Buddy Skrevet 28. mars 2004 Skrevet 28. mars 2004 (endret) Vel jeg tar ikke mine påstander ut av løse lufta, men det finner du best ut ved å lese litt menskelig bilogi. Ta et lite eksempel hvor my raskere et "kamera" øye er , ser du en pc skjerm på TV filmerer den betstandig "ruller opp", dette er fordi at at et kamera tar opp hurtigere en øye kan oppfatte, og når det vises så får du rullingen. Som sagt er det selvsagt forskjell på teknologien, men den normale menskelige oppfatingsevne, dvs responstid for hvor fort vi kan opfatte bilder er ca 25 frames Endret 28. mars 2004 av Buddy
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå