Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

FTP server i skapet med remote desktop


Anbefalte innlegg

Hei! Ser at det er diverse tråder om nesten det samme som jeg lurer på her, men har uansett noen egne spørsmål.

 

Jeg har enedlig fått med NGT Echo (8000/864) og har satt opp ftp server på min vanlige maskin (serv-u). Men det er litt kjipt at jeg må skru av maskinen hver natt grunnet klaging på støy fra dama... Jeg har en gammel pentium 2 350@392MHz som jeg tenkte at jeg kunne bruke som en ftp server som står på hele tiden.

 

Mine spørsmål er:

 

1. Hvilket operativ system burde jeg bruke?

  • Det må være et som er stabilt nok til å kunne stå på lenge.
  • Det må kunne være enkelt å overføre filer mellom ftp serveren og den
    stasjonære pc'en (står selvfølgelig på samme LAN).
  • Må fungere uten skjerm/tastatur/mus tilkoblet, selv ved oppstart.
  • Helst ta så lite prosessorkraft som mulig.
  • Må være enkelt å sette opp (er slapp).
  • Må ha mulighten for remote desktop av et eller annet slag.

2. FTP serveren jeg bruker er Serv-U, den er vel grei?

 

3. Jeg har tenkt til å ha serveren inne i et skap for å få vekk lyd, vil det bli noe problem ang. varme? Er jo bare en Pentium 2 det er snakk om!

 

4. Det holder vel med en Pentium 2 - 392MHz med 196MB RAM?

 

5. Hvilket program kan jeg bruke for å styre mskinen (remote desktop)?

  • Helst være mulighet for å logge seg inn uten å måtte trykke "godta" på FTP serveren, slik som med XP sin remote desktop, eller evt bruke et program slik som Buzof som trykker på den for meg.
  • Helst bruke lite prosessor kraft

Til den som løser mine problemer så vanker det leech konto...

 

EDIT: Gjerne foreslå WinXP som OS, hvis du mener at det vil funke bar nok, synes alt er så lett med XP...

 

OBS! Nå har jeg ikke fått ftp serveren nnå så det kan ta litt tid før jeg får prøvd det!

Endret av schmelck
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kjører flere servere på akkurat den måten du snakker om. Mine står på loftet.

 

Jeg kjører win2003server på mine, men XP går helt fint.

 

Du bare sørger for at det i bios står "HALT ON: NO ERRORS" du kan velge mellom "keyboard only" "all errors" osv...

Da hindrer du maskinen i å henge i oppstarten uten tastatur og mus tilkoblet.

 

Du må sørge for å ha samme adminstrator-brukernavn og passord på serveren som du logger på din hovedmaskin med. Da kommer du rett inn på hardiskene i serveren gjennom default-share (c$, d$ osv.) fra din pc. Evt kan du jo hente filer på ftp fra serveren. Det er uansett greit å ha tilgang til disken i windows, da kan du jo høre musikk og se film direkte, uten å hente hele filen først.

 

XP og win2003 har en meget bra remote desktop innebygget. Du må bare aktivere den. Høyreklikk på min datamaskin, velg properties/egenskaper, remote/ekstern og kryss av fjernhjelp og på "remote desktop". Du må oppgi en administratorbruker og passord når du logger på fra pc'en din, men du kan lage en snarvei på skrivebordet slik at du kommer rett inn uten å skrive passord hver gang.

 

EDIT: Du må starte og konfigurere FTP og andre programmer gjennom remote desktop, da servicer som kjører og er startet fra andre kontoer vises ikke i system tray. Dette fordi du får en egen "session" gjennom remote desktop. Men så lenge man er klar over dette er XP sin remote desktop overlegen synes jeg. Den er f.eks den eneste jeg kjenner til som skalerer oppløsningen automatisk. Du kan altså ha et dårlig skjermkort i serveren med 800x600 og allikevel få full kvalitet og størrelse på pc'en din!

 

Serv-U er helt grei, Bulletproof litt enklere å sette opp og litt bedre...

Endret av ozone
Lenke til kommentar

Win 2003 Server på en PII ? God jul!

 

Jeg ville anbefalt en eller annen Linux distro. men du hadde et krav til enkel installering...veeel...du sier ikke noe om hvilken operativsystem erfaring du har.

 

Enkleste Linux distroer er vel RedHat/Fedora eller Mandrake...

 

PG

Endret av PunkerGompen
Lenke til kommentar

hei,

 

1. PII m/195mb ram blir for lite med xp, kjør win2000 - uten mus/keyboard/osv. blir vanskelig førstegang du setter opp shiten, men etter det er det bare å ta de vekk.

(Du kan kjøre XP, men da bør du strippe det for alt unødvendig - eyecandies og den slags + tweake det med x-setup eller lignende, men det blir fort et prosjekt.)

 

2. Serv-u er for tungt hvis du i tillegg skal ha antivir/firewall/etc kjørende, bruk Xlight Server eller Cerberus FTP Server . Disse er små ftpserver proggs som tar lite resurser og er like stabile. + enkle å sette opp.

 

Setter du opp en anonym konto så slipper du innlogging.

 

3. Til remoteting bruker du ultraVNC, da kan du i tillegg overføre filer utenom ftp serveren fra andre maskiner utenifra.

 

Denne setter du opp med preconfigurert U/P konto så er det bare å trykke start -> inne.

 

4. skapet ditt bør ikke være 100% luftett, da blir det varmt.

 

5. noe jeg har glemt da?

Lenke til kommentar

1. Hvilket operativ system burde jeg bruke?

last ned første cd'en av Debian fra ftp.no.debian.org

det er ganske greit å sette opp, utrolig lett å oppdatere, laste ned nye pakker er gjort i en enkel kommando(apt-get), det er stabilt (min ftp server slår jeg bare av en skjelden gang hvis jeg skal fixe/endre noe hardware på den, ellers står den på døgnet rundt)

 

2. FTP serveren jeg bruker er Serv-U, den er vel grei?

bruk proftpd (lastes ned med "apt-get install proftpd")

 

3. Jeg har tenkt til å ha serveren inne i et skap for å få vekk lyd, vil det bli noe problem ang. varme? Er jo bare en Pentium 2 det er snakk om!

tror nok det går greit, men det bør vel helst være litt luft på alle sider av kassa, altså er kanskje ikke ett skap den akkurat går inn i helt passende.

 

4. Det holder vel med en Pentium 2 - 392MHz med 196MB RAM?

ja

 

5. Hvilket program kan jeg bruke for å styre mskinen (remote desktop)?

bruk ssh protokollen, fra windows maskin bruker du da putty(finnes mange steder på nettet(enkelt kjappt og gratis program)), fra annen *nix maskin bruker du bare "ssh ip" fra shell

 

Helst være mulighet for å logge seg inn uten å måtte trykke "godta" på FTP serveren, slik som med XP sin remote desktop, eller evt bruke et program slik som Buzof som trykker på den for meg.

 

Du må bruke brukernavn/passord, det er stor sikkerhetsrisiko uten...

 

Helst bruke lite prosessor kraft

Ikke noe problem

 

skjerm mus tastatur bruker man bare til installasjon, det samme gjelder forøvrig cdrom, diskettstasjon er unødvendig, etter at selve OS'et er installert kan du røske ut alt sånnt så laster du alt av nødvendig programvare og oppdateringer fra nettet i fremtiden...

Endret av magikern
Lenke til kommentar

Jeg har installert XP og 2003 server på maskiner helt ned i 233 MHz. Det går selvfølgelig ikke an å bruke den til videoredigering eller noe sånt, men en enkel ftp-server er null problem! Er man i tvil om noe er for tungt: skjekk CPU-bruk mens det kjører. Jeg garanterer deg at på din 392MHz vil det ikke bruke mer enn 10-20 % når du overfører noen filer.

Lenke til kommentar

1.

 

Operativ system som nevnt tidligere i tråden er forsåvidt grei og skal fungere til ditt bruk. Jeg har et lignende system liggende her i huset med windows 2000. Og det fungerer helt ypperlig. Har meget god uptime og har patchet systemet, slik at jeg slipper å restarte pc'en.

 

2.

 

Av software til ftp server er det mye forskjellige der ute. Serv-u kan du kjøre domain admin osv, og fjernstyre kontoer og access via kontrollpanelet som medfølger dette programmet. Men av sikkerhetsårsaker, ville jeg personlig valgt et annet program. Serv-u brukes av alle hackere verden rundt får å kjøre på exploit pc'er. Og det finnes masse script/exploit til serv-u som kan brukes til å komme inn på systemet ditt. Dessuten vil ikke en firewall stoppe dette angrepet, siden vedkommende benytter seg av en helt vanlig konto på ftp serveren din.

 

Av egne erfaringer har jeg funnet ut at Raidenftp er den mest brukervennlige og stabile software til ftp server. Av funksjoner har den en svf checker ( checker rar filer om de er korrupte eller ikke og vil gi beskjed hvis en rar fil er corrupt ), har en admin panel via Flashfxp, der du kan endre alt mulig rart via commands. Har innebygd stats og er meget driftsikker. Og bruker bandwithen til det ytterste.

 

Tok en speed test både med raidenftp og serv-u og det er store forskjeller. Jeg begrenset den totale hastigheten ut til ca. 55KB/s. Benyttet meg av en 100mb fil.

 

Norge-Mexico ( serv-u måtte jeg ha 2 sends for at den skulle i det hele tatt klare å bruke linjen på 55KB/s. Siden hver sends lå på rundt 25KB/s ) mens ved raidenftp fikk den 55KB/s med engang, uten noen problemer.

 

Som dere sikkert vet er ikke routingen til Mexico den aller beste, men ved riktig valg av software er det mye forskjeller. Og serv-u er ganske enkelt å sette opp, men utnytter ikke linjen maks og er dårlig sånn sett.

 

Alt i alt, vil jeg ikke råde deg til å kjøre serv-u, siden du kommer til å bli utsatt for et angrep som utnytter de svakhetene dette programmet har.

 

3.

 

Pc'en produserer ikke mye varme, og kan trygt plasseres i et skapt. Men vi vet ikke hvor mange harddisker du har plassert og disse diskene trenger kjøling. Så en vifte eller to på diskene hadde gjort seg.

 

4.

 

Som nevnt tidligere, holder pc'en din mål til den oppgaven den skal gjøre. Så lenge du ikke kjøre så mye annet stasj samtidig. Og raidenftp sluker ikke mye minne i forhold til serv-u eller andre programmer. Etter en mnd med uptime her i gården, ligger minne forbruket på under 5MB.

 

5.

 

Igjen vil jeg ta fram mine egne erfaringer. Jeg vil sterkt råde deg til å kjøre radmin som kan hentes fra www.radmin.com

 

Dette programmet har alt ønskelig + litt ekstra. Den kan kjøres som system service og den er på før pålogging av windows foregår. Utnytter båndbredde meget bra og det føles som du sitter foran pc'en ved adsl linje. Men fiks booten som er godt forklart av en annen person tidligere i tråden her.

 

Programmet lar den fjernstyre og i tillegg ha file tranfser. Men det beste er kanskje ha en egen admin account på ftp'en din, som du kan hente filene dine fra. Dette er den aller letteste måten på å sette opp file tranfser på.

 

Av sikkerhet på radmin, kan du sette på passord og ip filter. Der du adder til kun de ip addr. du tillater å koble opp mot din server.

 

Håper dette hjelper deg litt og lykke til videre.

Lenke til kommentar

2000 og 2003 server har innbygd remote desktop som må aktiveres i 2003 server. På 2000 server må du installere terminal services (add/remove programs -> add/remove windows components) og velge remote administration mode.

 

Bruk vanlig remote desktop fra en xp-klient for å styre serveren. Har du pre-xp så kan remote desktop klient for 2000 og tidligere lastes ned ifra microsoft.com

 

Hvorfor kjøpe et produkt når den samme funksjonen kommer med OS'et? :dontgetit:

Endret av ob1
Lenke til kommentar

Angående OS er det jo mange valgmuligheter. Personlig kjører jeg Win2003 Standard Edition, men WinXP skulle gjøre samme nytten. Går veldig greit å bruke den innebygde remote desktop funksjonen.

 

Når det kommer til FTP-server prog, så er det ingen som slår ioFTPD. Litt mer mer slit å sette opp første gang kanskje, men den er best, minst ressurskrevende og har et hav av ekstra scripts for integrering med bl.a. IRC og alt mulig.

Lenke til kommentar

Windows XP kan sikkert fungere greit det. Ellers hvis du gidder å bruke litt tid på å sette det opp, vil jo WinNT 4.0 Wks med SP6a være vel så greit til en såpass enkel oppgave, og du vil kunne bruke ressurser på andre ting enn systemet... (Hvis NT4 støtter automatisk innlogging da, husker ikke i farten; selv har jeg brukt programmet med Win2k).

 

Jeg ville brukt RealVNC til å fjernstyre maskinen. Et lite, enkelt program som gir deg _alle_ rettigheter. Det sender ganske enkelt skjermbildet på serveren over til en maskin som knytter seg til via nettverket (med pålogging om ønskelig), og du administrerer alt derfra. Når du flytter på musen på maskinen din, flytter du cursoren på maskinen (kan du se hvis du har skjerm koplet til). 100Mbs nettverk eller mer er anbefalt. Du bruker selvfølgelig bare båndbredde så lenge du jobber på maskinen, ellers vil programmet bare lytte til oppkall fra nettverket, og bruker dermed lite minne og prosessorkraft.

 

Du vil ikke kunne bruke det ved selve oppstarten, men hvis du setter opp alt du skal på forhånd, og har automatisk innlogging, vil dette ikke være noe problem. Det betyr dog at du må koble til skjerm dersom en maskinfeil oppstår, noe du antakeligvis er klar over.

 

Varme vil neppe være noe problem, i hvert fall ikke hvis du i tillegg klokker ned maskinen til 350MHz igjen.

 

Programmet er dessuten gratis, og finnes til flere platformer, om du skulle våge deg ut på Linux eller Solaris som OS...

 

Tips vil selvfølgelig også være å prøve ut opplegget med tastatur, mus og skjerm koplet til maskinen :)

Lenke til kommentar

å herre.. for det første.. hadde det samme opplegget som du hadde for 1 år siden.. uansett... serv-u suger.. og win server 2000 som nevnt tidligere.. er sikkert kjekt å ha.. men herre da.. hva i hel.. skal du med det bare for å kjøre en enkel ftp server.. tar jo bare opp en haug med resusser.. så gå for win 2000 prof sier jeg bare.. harddiskene kan du bare mappe opp til din egen maskin igjennom nettverket.. søk i xp'hjelpen hvis det er det du har som os.. remote desktop.. tja.. masse dritt du kan bruke der.. VM.. ? mener win 2000 server har noe på cd'en som du bare kan instalere oxo..

Lenke til kommentar

Har tenkt på å sette opp en tilsvarende løsning, men har et par andre problemstillinger....

 

For øyeblikket har jeg én maskin jeg bruker til alt. I denne står alle harddiskene mine (120 + 120 + 80 + 36,7)... En Raptor bruker jeg som OS disk, resten til langring av diverse media... På denne maskinen kjører jeg en FTP-server, og maskinen står på 24/7; men denne maskinen begynner å bli litt for støyende til at jeg (og dama) klarer å ha den på om natten... Derfor vil jeg flytte all lagringskapasitet over på en filserver som også kan kjøre FTP'en... På denne måten kan jeg ha filene mine tilgjengelig for meg selv på hovedmaskinen (gjennom LAN) og for alle andre på gjennom FTP'en selv om jeg skulle ønske å skru av 'brølet' om natten el.l...

 

Har en Athlon 750 MHz som jeg har testet ut litt med Mandrake... Er veldig fornøyd med stabiliteten jeg opplevde, men støtte på et par problemer: Brukte Mandrakes Desktop Sharing (VNC framebuffer) funksjon for fjernadministrasjon, men skulle gjerne ha gått over til ssh hvis noen kan overbevise meg om at det er en like kraftig løsning for meg som ikke er |337 på terminal kommandoer, men som gjerne lærer :p ...

 

Et annet problem var at maskinen ble utilgjengelig på LAN'et hvis DCHP'en falt ut, og forble utilgjengelig selv om den kom tilbake... For at maskinen igjen skulle være "på nett" måtte jeg "reaktivere" NIC'et (husker ikke hva som var trikset, er ikke dreven på linux som sagt) - dette kan fort bli litt tungvint hvis maskinen skal stå i et skap uten keyboard, mus og skjerm :ermm:

 

Et annet naturlig problem jeg opplevde var ytelsen... 100Mbit, altså 12,5 Mbyte/s er ikke raskt nok for meg, og Gbit NIC på PCI kan fort bli et problem siden PCI-bussen allerede er belastet med en diskkontroller :hmm:

 

edit: Har forsåvidt også lyst til å kjøre Apache med mulighet for PHP og mySQL... Og da kan de vel kanskje bli litt i meste laget for 750'n?

 

Er et system basert på en billig P4 på et Intel chipset med GbitLAN CSA-bus (og gjerne onboard S-ATA) en god løsning for denne typen serverbruk?

Endret av Calm
Lenke til kommentar

schmelck: Høres nesten ut som om du skal lage serveren min.

 

Jeg har en P3 600 mhz og 384MB RAM. Denne kjører uten CPU vifte, og det funker fett.

 

Av programvare bruker jeg:

Windows Server 2003 (winXP vil allikevel fungere greit).

 

- Remote Desktop (har den i et vindu på min PC hele tiden)

- Bulletproof FTP server

- Apache, php og MySQL (webserver)

- Merak Mail server (e-post server)

- ABC (BitTorrent klient)

- mIRC (simpel bot)

- DC++

 

Kombinasjonen av server med Remote Desktop er genialt. Alt jeg laster ned (av ting som tar litt tid), bruker jeg serveren til. Jeg kjører dual monitor på min PC, og har som regel et "remote desktop" vindu tilgjengelig på skjerm 2. Gjennom remote desktop starter jeg altså DC++ eller torrent nedlastinger.

 

Det meste av harddisk/lagrinsplass tilgjengelig i huset er lokalisert på serveren, og er delt fullt (med passord seff). Og alle PC-ene på hjemmenettverket har "map'et" disse diskene i my computer, slik at de fungerer som om de skulle vært fysisk tilkoblet.

 

Har også et par domener knyttet til serveren (dvs IP adressen min) og kjører en simpel DNS server for nettverket.

 

Her finner du bilder av den (bildene ligger forresten på serveren... :))

 

Btw, du trenger ikke mer enn 300mhz cpu, det funker fint (hadde det før). 256MB ram funker også. 128 er litt lite.

Endret av GeeZuZz
Lenke til kommentar
Hmm. Merkelig ingen har nevnt slackware + glftpd..

 

Finnes nesten ikke noe mer stabilt.

 

For remote logon bruk ssh.

Det er jo litt tungvindt for de som ikke er spesielt interessert i linux. I en hjemmeserver er ikke stabilitet og sikkerhet kritisk. Ikke det at windows er spesielt ustabilt eller usikkert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...