Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

bredbånd til alle innen 2007


Anbefalte innlegg

I tekninsk ukeblad denne uka står det:

 

Bredbånd til alle

Stortinget vedtok nydlig at alle skal få bredbånd innen 2007.

osv

 

Noen som har noe tro på dette? jeg syns dette virker ganske ambisiøst. Noe som blir påpekt i artikkelen.

 

Artikkelen står i teknisk ukeblad 19 mars. På side 8, 4. kolone for di som har tilgang på dette

Endret av harald_
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Husker vagt å ha lest noe om at en eller annen minister sa at dersom man ikke kunne få bredbånd innen 2007, så kunne man ringe han og klage eller noe :S

 

Hele greia virker nokså dødfødt. Håper for guds skyld at han mener tettbygde strøk e.l. og ikke slike steder der man må legge kilometer med fiber for å nå frem til 2-3 husstander.

Lenke til kommentar
' date='22/03/2004 : 22:40'] Hele greia virker nokså dødfødt. Håper for guds skyld at han mener tettbygde strøk e.l. og ikke slike steder der man må legge kilometer med fiber for å nå frem til 2-3 husstander.

De aller fleste tettbyggdestrøk vil få tilbud uansett innen 2007.

Lenke til kommentar

Med tanke på wireless med 70 mbit hastighet og langt større rekkevidde, er dette ikke noen umulig ting å levere.

 

Med hjelp av teknologi som kommer til å være tilgjengelig til den tid tror jeg ikke det er så hardt å love..

 

Men best hastighet blir nok bare tilgjengelig i tettbebygde strøk uansett...

 

I sverige koster det 400 kr for max adsl. Håper det kommer til norge snart også.

Lenke til kommentar
Med tanke på wireless med 70 mbit hastighet og langt større rekkevidde, er dette ikke noen umulig ting å levere.

Nå ja, noe må bygge det og drifte det med tilskudd.

I mange områder i norge er trådløst lite egnet og vill kreve masse antenner og speil for og nå frem til det enkelte hus.

Lenke til kommentar
' date='23/03/2004 : 13:53'] Er vel bare ADSL vi snakker om her, skikkelig bredbånd har lange utsikter.

I en eller annen offentlig melding jeg leste stod det bare bredbånd, ikke spesifisert hvor bra. Så det kan like godt være ADSL eller trådløst eller whatever tror jeg, så lenge det ikke oppringt. Men hvorfor ikke bruke trådløst hvis det er mer hensiktsmessig enn å bygge ut masse telefonsentraler? :cool:

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Betyr det at alle skal få det gratis, eller bare tilgjengelig for alle? Isåfall blir det bare bredbånd til de som har råd til det. Dermed feil at alle vil få bredbånd.

Klart det blir gratis. Det er jo samme målsetting som som regjeringen har. Mat til alle. Det er bare å gå på Rimi å plukk.

Lenke til kommentar

di i sandefjord får seg snart en godmeldig hvis di vil ha så og si gratis internet. først gjelder det nok bare folk som er med i sbbl men fler etter vært.

Etablering blir mellom 500-1000kr, og da får du automatisk 64kbit internet (det vil si over en proxy kun port 80) gratis di første 2åra.

Skal di ha "gratis/bilig" etter det koster det ca 200kr året

resten av prisen blir da 2mbit/256kbit koster 300kr mnd og om ca 1år blir det 10mbit/1mbit for 500kr mnd. og 10mbit/10mbit for ca 600kr ,kan lever høyre hvis folk spør om det.

jobber med og få alle avtale i box, om linjer/iper/montører/forsikring/routing/osv.

 

det gratis internet vil si i praksis: du får intern iper og kjent som 10.0.*.*, og alt går over proxy, 100mbit til proxy'en men kun 64kbit ut av den reservert til vær bruker.

det vil si går du på en web side som eks: www.nor.no og noen har vært der får går det fort ,men sider som www.langbortiheita.sg som ingen harvært på før får du max 64kbit

Lenke til kommentar

Jeg begynner å bli frustert! Her i Norge skal vi bygge ut xDSL nett fordi det er det som er fremtiden i følge Stortinget og Regjeringen, det er jo ikke det xDSL produkter er jo gammel teknologi, skal norge satse så må vi gjøre som Sverige å bygge ut fiber nett med en ekstremt større kapasitet!!!!

Lenke til kommentar
Jeg begynner å bli frustert! Her i Norge skal vi bygge ut xDSL nett fordi det er det som er fremtiden i følge Stortinget og Regjeringen, det er jo ikke det xDSL produkter er jo gammel teknologi, skal norge satse så må vi gjøre som Sverige å bygge ut fiber nett med en ekstremt større kapasitet!!!!

Det er ingen som sier xDSL er fremtiden, xDSL er nåtiden og det lar seg bygge ut for en rimelig penge med enormt bra dekning. Det legges mye fiber i norge, mange e-verk er i gang eller planlegger store utbygginger av fiberspredenett.

jeg tviler sterkt på at det er så enormt med fiberspredenett i sverige heller.

Jeg er ganske sikker på at det er en urban legend at "alle" svensker sitter på feite linjer, at det finnes en og annen leverandør som lokalt tilbyr noe rått noe tilsier ikke at dette er det alle kan få.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...