Gå til innhold

LCD eller CRT


Abits

Anbefalte innlegg

Dessverre faller nok kvaliteten på LCD etter hvor mye de blir brukt :(

Men slik er det med alt her i verden (dragen er ikke av samme standard som for 8 år siden)....

 

Uansett mener jeg at en LCD skjerm bør ha en driftsid på 30.000 timer før det skulle skjer noe (innefor en tidsramme på 5 år), og da sitter man seriøst mey foran skjermen!! (eizo har noe ala denne garantien)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Masse rart med sukker på.

La meg bare sette dette på spissen.

 

Nr 1, det kommer ingen flere nye CRT-skjermer i dag. Hva har det at det kommer nye LCD skjermer om noen år å gjøre med at DAGENS TFT-skjermer er bedre enn dagens CRT? Dagens TFT blir jo ikke dårligere enn dagens CRT pga at det kommer en annen greie i mårra? TFT gir mest for pengene NÅ, og passer til alt annet bruk enn ekstrem spilling, som kun er en nisje i dagens pc-marked.

 

Nr 2, TFT har bedre bilde enn CRT. Og dette er HELT klart. Du tror veldig mye Abits, men du har ikke SETT en skikkelig skjerm. TFT moser alt på skarphet og farger, selv CRT i samme prisklasse, som feks Eizo sine toppskjermer og Sony's gamle. Test dette selv, og bli overbevist. Dine utsagn her er like bra som en som ikke liker folk fra england, fordi det han har lest om de høres rart ut..men aldri har møtt eller blitt kjent med en eneste en.

 

Nr 3, holdbarheten til en LCD er vel så god som en CRT, eizo har faktisk 5 års garanti på sine, og ellers er det 3 år på resten av produsentene regner jeg med. Dette vil si at det så vidt jeg vet ikke er en produsent som opererer med lavere garantitider på LCD enn CRT.

 

Og helt til sist..jeg skjønner ikke helt det du mener med "nye" lcd-skjermer...Det skjer jo det samme nå med lcd-skjermer som skjedde med CRT for noen år tilbake. Først kom enkle crt, så kom de større, så diamondtron/trinitron osv..var det noen problemer med skjermene i startfasen da? nei, de var alltid bedre enn konkurrerende varianter med gammel teknologi. LCD har den samme utviklingen, og er absolutt ikke noen teknologi i startfasen, men tvertimot en teknologi som endelig begynner å vise sin modenhet.

 

Konklusjon: LCD = Det som er best, ja det er dyrt, men det er verdt det.

 

CRT = For spillere, og bakstreverske folk som ikke tør å titte utafor sitt stuevindu.

Endret av Alastor
Lenke til kommentar
CRT = For spillere, og bakstreverske folk som ikke tør å titte utafor sitt stuevindu.

LCD er bedre på noe CRT er bedre på noe, å komme med sånne påstander som det der blir bare for dumt, det er det som irriterer meg såpass med denne debatten, nemlig at mange lcd-fans nærmest har ett "religiøst" synspunkt på lcd-skjermen. "lcd er beste på alt og de som sier noe annet er konservative fundamentalister som lever i middelalderen" virker til å være synspunktet til mange her.

 

Så en oppfordring til alle involverte parter, kom med saklig argumenter (dette gjelder også visse "crt-fans" her også, uten å nevne navn"), de fleste er enig i svakeheten og styrken til lcd-skjermer og crt-skjermer (utenom fargegjengivelsen kansje), presanter disse, så får folk ta en avgjørelse basert på egne behov.

 

AtW

Lenke til kommentar
Skal gi Abits rett i at det langtfra er sikkert at dagens LCD skjermer er mer holdbare enn de som kom for 3 år siden. Det må vi rett og slett vente noen år før vi kan finne ut.

Godt mulig det er feil også, men kan også være riktig.

 

LCD skjermer for 3 år siden tror jeg hadde brukbar holdbarhet fordi selskapene har noen år på bakken av produksjon av sånne skjermer, i forhold til de første LCD skjermene som kom på markedet.

 

Så har vi prisene, Samsung er nokså populær men det er ingen som snakker om hvor holdbar en Samsung er.

 

Skal jeg kjøpe en LCD skjerm så tror jeg at jeg velger noe med mere kvalitet, selv om Samsung sikkert har forbetret seg i det siste.

 

Men det finnest garantert andre merker som har en mere dårligere kvalitet en Samsung.

 

Når kom LCD skjermer på markedet egentlig ?

 

Var det 10 år siden ?

 

Kunne noen da fortelle hvor mange LCD skjermer som finnest og som fungerer som er 8 - 10 år gamle ?

Lenke til kommentar

@Alastor

 

La meg bare sette dette på spissen.

 

Nr 1, det kommer ingen flere nye CRT-skjermer i dag. Hva har det at det kommer nye LCD skjermer om noen år å gjøre med at DAGENS TFT-skjermer er bedre enn dagens CRT? Dagens TFT blir jo ikke dårligere enn dagens CRT pga at det kommer en annen greie i mårra? TFT gir mest for pengene NÅ, og passer til alt annet bruk enn ekstrem spilling, som kun er en nisje i dagens pc-marked.

 

 

--Dette er vel en sannhet med modifikasjoner, mye står også på holdbarhet, foresten kommer vel Sony med CRT skjerme, fordi enkelte fremdeles bruker sånne skjermer, foresten blir vel CRT brukt i den proffe filmbransjen

 

 

 

Nr 2, TFT har bedre bilde enn CRT. Og dette er HELT klart. Du tror veldig mye Abits, men du har ikke SETT en skikkelig skjerm. TFT moser alt på skarphet og farger, selv CRT i samme prisklasse, som feks Eizo sine toppskjermer og Sony's gamle. Test dette selv, og bli overbevist. Dine utsagn her er like bra som en som ikke liker folk fra england, fordi det han har lest om de høres rart ut..men aldri har møtt eller blitt kjent med en eneste en.

 

 

--Enig i at jeg ikke har sett på skikkelige skjermer enda, har heller ikke påstått noe annet, om du synest LCD (TFT) er betre for dine øyne betyr det ikke at det er betre for mine øyne, har du sittet 10 timer forran skjermen, så ønsker jeg å vite om øynene kan begynne å renne og at det svir litt.

 

 

 

Nr 3, holdbarheten til en LCD er vel så god som en CRT, eizo har faktisk 5 års garanti på sine, og ellers er det 3 år på resten av produsentene regner jeg med. Dette vil si at det så vidt jeg vet ikke er en produsent som opererer med lavere garantitider på LCD enn CRT.

 

 

--Dette med 5 års garanti beviser ingen ting, holdbarheten kan likevel være kort, jeg har enda ikke fått noen beviser på at en LCD skjerm vil fungere om 10 år.

CRT kan man finne på søppel fyllinger som er svært gamle og likevel fungerer, gjerne over 10 år gamle.

 

 

Og helt til sist..jeg skjønner ikke helt det du mener med "nye" lcd-skjermer...Det skjer jo det samme nå med lcd-skjermer som skjedde med CRT for noen år tilbake.

 

-- Var kun om holdbarhet 2003 ( 04 ) vs 1999 ( 2000 )

 

Bilde har intet å si, siden teknologi gjør at nyere skjermer vil være betre en tidligere, også innen TV

 

 

 

Konklusjon: LCD = Det som er best, ja det er dyrt, men det er verdt det.

 

CRT = For spillere, og bakstreverske folk som ikke tør å titte utafor sitt stuevindu.

 

-- Det er sånne påstander som gjør at jeg er fremdeles skeptisk, da disse påstandene kun beviser hva en mener, og da gjelder det kun bilde og det er en del blir glemt, nemlig holdbarheten.

 

Altså skal jeg kjøpe en skjerm så ønsker jeg å ha den lengre en 5 år.

 

Desverre må jeg kjøpe en ny skjerm siden bilderøret ikke er helt bra på min CRT skjerm, det var en billig skjerm for ca 5 år siden, da jeg betalte litt i underkant av 2000kr for en 17" skjerm (Acer)

Jeg mener at dette er for dårlig, da den burde ha holdt minst 5 år til.

Endret av Abits
Lenke til kommentar
foresten kommer vel Sony med CRT skjerme, fordi enkelte fremdeles bruker sånne skjermer, foresten blir vel CRT brukt i den proffe filmbransjen

Sakser igjen PCWN (samme artikkel som sist):

 

"Sony vil følge Hitachis eksempel. IT-avisen melder at Sony vil nedlegge produksjonen av 17- og 19-tommers CRT-skjermer og satse mer på flatskjermer. Produksjonen av Sonys 21- og 24-tommers Trinitron-skjermer vil imidlertid fortsette. Slike CRT-skjermer har fortsatt et marked i bl.a. grafisk bransje, der mange er skeptisk til om det er mulig å få like god fargekontroll med LCD-skjermer som med godt kalibrerte CRT-skjermer. På sikt har de neppe noe valg. En så sentral aktør på det grafiske markedet som Apple har forlengst gått over til å levere bare LCD."

 

Denne artikkelen er altså fra 12.02.03, mao litt over ett år.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...