Gå til innhold

LCD eller CRT


Abits

Anbefalte innlegg

Så har vi holdbarheten, hva holder lengst ?

 

En CRT skjerm fra 1980 kan fungere fremdeles i dag, vil en LCD skjerm fra 2002 være brukbar i 2020 ?

 

En CRT skjerm fra 1980 ville jeg aldri i livet ha brukt. Ville ikke brukt en som er 10 år heller. En hvilkensomhelst jallaskjerm vil jo være overlegen enn gammel toppskjerm. Uansett så sakser jeg litt fra PCWN:

 

"Tross høyere innkjøpspris er det for øvrig mye som tyder på at LCD-skjermer blir rimeligere i bruk. De har lavere strømforbruk, et godt salgsargument i Norge denne vinteren, og har lengre levetid og lavere feilprosent enn CRT-skjermer."

Jeg må innrømme at det overrasker meg, som sagt, blir lcd-skjermene på skolen byttet ut mye oftere enn crt, men det kan hende det har blitt litt bedre, da dette er hovedsaklig 3 år gamle skjermer, eventuelt at det er en ytre faktor der som påvirker lcd i større grad.

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kan ikke skjønne hva 3 år gamle TFT skjermer har med denne diskusjonen? De som blir laget i dag er tross alt oppgraderte modeller. Hadde selv en 15" TFT skjerm fra 98' og den kan ikke sammmenlignes med dem jeg har i dag. Kvaliteten på nyere TFT er overlegent bedre enn de eldre skjermene. Holdbarhten på nyere, gjenstår og se, alt annet blir spekulasjoner og teorier.

Lenke til kommentar

He he.

 

Må bare bøye meg i støvet for denne siden og deres teorier.

Utrolig hvor godt den stemmer..

 

Link

 

 

Personer som karakteriseres ved at deres verdinorm er tradisjon. De er motstandere av forandringer og aksepterer bare nyheten når den er forenlig med deres tradisjon og/eller livsmønster. Gruppen utgjør ca. 16 % av alle potensielle brukere.

 

He he, kos dere med denne siden. Gøy å møte seg selv i døra noen ganger..

 

edit: nice postcount atw

Endret av oivind_dahle
Lenke til kommentar

har hatt en Hercules 17" LCD en liten stund hjemme og det eneste positive

jeg har om den i forhold til de 3stk Eizo F77S CRT'ne jeg har er fargen.

(blåfargen på utsiden :laugh: )

 

Så Eizo'ne mine vil vare noen år til til og med om de ser ut som at det er

marilyn manson og dimi borgir som har hatt de før meg, mangler bare underskift :roll:

de er kjøpt for 1200,- til sammen igjennom Aker Maritime, en stund til man vil

få LCD til den prisen :yes:

 

 

 

LP RULLLER BEST!! (I am a DJ!)

Lenke til kommentar
He he.

 

Må bare bøye meg i støvet for denne siden og deres teorier.

Utrolig hvor godt den stemmer..

 

 

Personer som karakteriseres ved at deres verdinorm er tradisjon. De er motstandere av forandringer og aksepterer bare nyheten når den er forenlig med deres tradisjon og/eller livsmønster. Gruppen utgjør ca. 16 % av alle potensielle brukere.

 

Vel...

 

 

Stemmer ikke helt, selv ligger jeg mere til denne

 

Tidelig majoritet

 

Denne kategorien består av brukere som gjør samvittighetsfulle overveielser før de prøver nyheten. Imidlertid vil de gjerne godta nyheten før "den store massen" - uten at de kan sies å være ledere. De har en viktig strategisk mellom de forutgående kategoriene og de som senere vil akseptere innovasjonen. Reklamebransjen sier gjerne at diffusjonsprosessens “take off” punkt ligger i denne gruppens tilslutning. En forutsetning for å oppnå suksess er at man klarer å vinne denne gruppen. Gruppen utgjør ca. 34% av massen, og den preges i stor grad av forsiktighet.

 

 

Men kan som saktens også være en Innovatører da jeg synest alt det nye virker spennende, men det går jo ann og tenke litt før man kjøper det.

 

altså ventet jeg noen år før jeg kjøpte meg en digital tuner, fordi jeg mente kvaliteten på det nye produktet ikke var bra nok. Kjøpte en tuner i år 2000

 

Og jaggu hadde jeg rett.

 

 

Istedet for å kjøpe et nytt produkt med en gang, så lønner det seg å vente litt.

 

Ikke vondt om LCD skjermer, har vurdert det flere ganger, men likevel litt skeptisk!!

Lenke til kommentar
Sjekket så vidt en Orion skjerm.

 

mener det var orion, ellers har jo elkjøp skjermer uten at jeg hugser hvilket merker dette var.

Da har du ikke sammenligningsgrunnlag ;) .

Selvsagt har jeg ikke det, derfor jeg også tviler på LCD, fordi jeg kjenner til CRT kvaliteten betre en flatskjermene.

 

Men skjermene jeg så på elkjøp varierte i kvalitet, av det lille jeg så der.

Lenke til kommentar
Jeg kan ikke skjønne hva 3 år gamle TFT skjermer har med denne diskusjonen? De som blir laget i dag er tross alt oppgraderte modeller. Hadde selv en 15" TFT skjerm fra 98' og den kan ikke sammmenlignes med dem jeg har i dag. Kvaliteten på nyere TFT er overlegent bedre enn de eldre skjermene. Holdbarhten på nyere, gjenstår og se, alt annet blir spekulasjoner og teorier.

Klart 3 år gamle skjermer har ett langt dårligere bilde, men er det grunn til å annta at kvaliteten er dårligere også? Kanskje, men det er på langt nær sikkert, da vi ikke har noen data på det hittil i diskusjon (i form av tester gjort på holdbarheten), synes jeg det var en relativt relavant observasjon for diskusjonen, men som poengtert, så tror jeg neppe hverken crt eller lcd har en holdbarhet som er for kort for den normale bruker.

 

Forøvrig er det vel liten tvil om at lcd er "teknologien for framtida" er lcd. Men da lcd ikke er best på alt enda, og skjerm både er dyrt og for de fleste en langsiktig investering, så synes jeg det er viktig å poengtere at begge teknologiene har både fordeler og ulemper (selv om det er forbløffende mange folk jeg kjenner med prima maskiner som sitter og dasser foran en 17-tommers siemens-nixdorf med 60hz).

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar
Jeg kan ikke skjønne hva 3 år gamle TFT skjermer har med denne diskusjonen? De som blir laget i dag er tross alt oppgraderte modeller. Hadde selv en 15" TFT skjerm fra 98' og den kan ikke sammmenlignes med dem jeg har i dag. Kvaliteten på nyere TFT er overlegent bedre enn de eldre skjermene. Holdbarhten på nyere, gjenstår og se, alt annet blir spekulasjoner og teorier.

Klart 3 år gamle skjermer har ett langt dårligere bilde, men er det grunn til å annta at kvaliteten er dårligere også? Kanskje, men det er på langt nær sikkert, da vi ikke har noen data på det hittil i diskusjon (i form av tester gjort på holdbarheten), synes jeg det var en relativt relavant observasjon for diskusjonen, men som poengtert, så tror jeg neppe hverken crt eller lcd har en holdbarhet som er for kort for den normale bruker.

 

AtW

Som jeg skrev; vi får vente og se, nye LCD skjermer er ikke blitt gammel nok for at vi kan komme med slike utsagn. Antagelser og spekulasjoner er en annen sak selfølgelig. Jeg er mer av den typen, som liker fakta bak utsagn, ikke teorier eller spekulasjoner. Vi får vente å se :thumbup:

Lenke til kommentar
Jeg kan ikke skjønne hva 3 år gamle TFT skjermer har med denne diskusjonen? De som blir laget i dag er tross alt oppgraderte modeller. Hadde selv en 15" TFT skjerm fra 98' og den kan ikke sammmenlignes med dem jeg har i dag. Kvaliteten på nyere TFT er overlegent bedre enn de eldre skjermene. Holdbarhten på nyere, gjenstår og se, alt annet blir spekulasjoner og teorier.

Klart 3 år gamle skjermer har ett langt dårligere bilde, men er det grunn til å annta at kvaliteten er dårligere også? Kanskje, men det er på langt nær sikkert, da vi ikke har noen data på det hittil i diskusjon (i form av tester gjort på holdbarheten), synes jeg det var en relativt relavant observasjon for diskusjonen, men som poengtert, så tror jeg neppe hverken crt eller lcd har en holdbarhet som er for kort for den normale bruker.

 

AtW

Som jeg skrev; vi får vente og se, nye LCD skjermer er ikke blitt gammel nok for at vi kan komme med slike utsagn. Antagelser og spekulasjoner er en annen sak selfølgelig. Jeg er mer av den typen, som liker fakta bak utsagn, ikke teorier eller spekulasjoner. Vi får vente å se :thumbup:

En LCD skjerm for 3 år siden er og blir en LCD skjerm som i dag, å komme med dette " dagens LCD skjermer er betre en LCD skjermer for 3 år siden " synest jeg blir dumt, hva om 3 år fra nå da ?

 

Går det ikke ann å skrive av LCD skjermer ikke holder mål i 2007 pga skjermen i 2004 var for dårlige.

Lenke til kommentar
Jeg kan ikke skjønne hva 3 år gamle TFT skjermer har med denne diskusjonen? De som blir laget i dag er tross alt oppgraderte modeller. Hadde selv en 15" TFT skjerm fra 98' og den kan ikke sammmenlignes med dem jeg har i dag. Kvaliteten på nyere TFT er overlegent bedre enn de eldre skjermene. Holdbarhten på nyere, gjenstår og se, alt annet blir spekulasjoner og teorier.

Klart 3 år gamle skjermer har ett langt dårligere bilde, men er det grunn til å annta at kvaliteten er dårligere også? Kanskje, men det er på langt nær sikkert, da vi ikke har noen data på det hittil i diskusjon (i form av tester gjort på holdbarheten), synes jeg det var en relativt relavant observasjon for diskusjonen, men som poengtert, så tror jeg neppe hverken crt eller lcd har en holdbarhet som er for kort for den normale bruker.

 

AtW

Som jeg skrev; vi får vente og se, nye LCD skjermer er ikke blitt gammel nok for at vi kan komme med slike utsagn. Antagelser og spekulasjoner er en annen sak selfølgelig. Jeg er mer av den typen, som liker fakta bak utsagn, ikke teorier eller spekulasjoner. Vi får vente å se :thumbup:

En LCD skjerm for 3 år siden er og blir en LCD skjerm som i dag, å komme med dette " dagens LCD skjermer er betre en LCD skjermer for 3 år siden " synest jeg blir dumt, hva om 3 år fra nå da ?

 

Går det ikke ann å skrive av LCD skjermer ikke holder mål i 2007 pga skjermen i 2004 var for dårlige.

Så du mener at en 3 år gammel LCD er like god/dårlig som en fra 2004? Jeg melder iallefall pass på denne usaklige/trangsynte diskusjonen. Uvitenhet er en grei egenskap å ha :p

Lenke til kommentar
Selvsagt har jeg ikke det, derfor jeg også tviler på LCD, fordi jeg kjenner til CRT kvaliteten betre en flatskjermene.

 

Men skjermene jeg så på elkjøp varierte i kvalitet, av det lille jeg så der.

Når du kaller det flatskjerm, sier det litt om kunnskapene dine... CRT kommer også i flatskjerm, dette er hvordan det synlige overflaten er formet.

 

TFT er faktisk den korrekte benevnelsen, og ikke flatskjerm eller LCD skjerm for den saks skyld...

 

 

Orion OG el-kjøp er to ting som ligger på bunnen av "elske lista" mi... Dette er to lav kvalitets saker, og da kan du like godt bruke Samsung Syncmaster 753S som CRT'enes representant...

Lenke til kommentar
Så du mener at en 3 år gammel LCD er like god/dårlig som en fra 2004? Jeg melder iallefall pass på denne usaklige/trangsynte diskusjonen. Uvitenhet er en grei egenskap å ha :p

Mener ikke bildekvaliteten, men holdbarheten.

 

bilde er selvsagt betre i dag en for 3 år siden

Lenke til kommentar
Selvsagt har jeg ikke det, derfor jeg også tviler på LCD, fordi jeg kjenner til CRT kvaliteten betre en flatskjermene.

 

Men skjermene jeg så på elkjøp varierte i kvalitet, av det lille jeg så der.

Når du kaller det flatskjerm, sier det litt om kunnskapene dine... CRT kommer også i flatskjerm, dette er hvordan det synlige overflaten er formet.

 

TFT er faktisk den korrekte benevnelsen, og ikke flatskjerm eller LCD skjerm for den saks skyld...

 

 

Orion OG el-kjøp er to ting som ligger på bunnen av "elske lista" mi... Dette er to lav kvalitets saker, og da kan du like godt bruke Samsung Syncmaster 753S som CRT'enes representant...

Hva har det med saken å gjøre, om jeg hadde drevet med TFT som endel sier her så hadde jeg skrevet flatskjerm likevel, jeg tror de fleste vet hva en mener når en sier flatskjerm

 

Om det sier litt på av kunskaper så hvorfor skriver da Øivind Dahle LCD testen og ikke TFT testen ?

 

 

 

Og jada CRT har også flatt ( bilderør )

Lenke til kommentar

Både LCD og TFT er riktig. TFT er en type LCD. Av PC skjermer så er det kun TFT som blir brukt. Leser man Dahle's guide som står som sticky så får man en rask forklaring på hva det er.

 

Skal gi Abits rett i at det langtfra er sikkert at dagens LCD skjermer er mer holdbare enn de som kom for 3 år siden. Det må vi rett og slett vente noen år før vi kan finne ut.

Endret av Anders Leipsland
Lenke til kommentar
Både LCD og TFT er riktig. TFT er en type LCD. Av PC skjermer så er det kun TFT som blir brukt. Leser man Dahle's guide som står som sticky så får man en rask forklaring på hva det er.

 

Skal gi Abits rett i at det langtfra er sikkert at dagens LCD skjermer er mer holdbare enn de som kom for 3 år siden. Det må vi rett og slett vente noen år før vi kan finne ut.

Evt kan man sikkert finne industritester på dette slike tester blir jo gjort på så og si alle produkter (jeg mener når MTF på hardiskmotoren min er 32 år så betyr ikke det at de har hatt hden på i 32 år for å teste det). Men har ikke sett noen av lcd, så om noen har en lenke til det, så hadde det vært interresant.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...