Gå til innhold

Pentium II


el-asso

Anbefalte innlegg

IT avdelingen på jobb driver å kasserer. Har allerede sikra meg en del saker, men lurer på om noen har forslag til noe fornuftig bruk av en maskin med en PII ?, øvrige spesifikasjoner aner jeg ikke.

 

Edit: Kan legge til at PII i følge Intel ligger mellom 233 og 450 MHz, hva det er i denne vites ikke.

Endret av el-asso
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gi til meg :p

 

Hvis du samler sammen ram brikker kan du få svært brukbare maskiner som du kan gi til venner og kjente.

 

PII ligger finnes i hastigheter på 233 til 450 ja.

 

Overklokk maskinene. De over de over 300mhz er mp låst om jeg ikke husker feil (kanskje de fra og med 300).

 

Lag deg en "jukebox" du kan ha i stuen!

Endret av Insomniac
Lenke til kommentar
Med Linux blir den en fin og stabil surfemaskin, har en bærbar 266Mhz hjemme selv, som jeg har linux, firefox og ChatZilla på... duger i massevis som en enkel surfemaskin.

 

...men firewall o.l. som nevnes her er kanskje mer fornuftig og praktisk.

Spørs om ikke jeg går for en av Linux variantene som er nevnt. Har en kammerat som prøvde seg på ett slikt opplegg, men han fikk det ikke til å funke (men da er det jo bare en utfordring :D )

 

Insomniac: Denne må vel jumper klokkes ?. Prøvde det på min gamle AMD K6, dro den fra 380 til 450 MHz :p

Lenke til kommentar
Personlig kunne jeg godt tenkt meg (når jeg får mer plass å ha dingsene mine) en P2/3-maskin med gammel maskinvare (AWE64, Gravis Ultrasound, Voodoo-kort) for å spille eldre spill.

 

Masse gøy på the-underdogs.org som ikke funker på nyere maskiner.

Nettopp, enda en som har fått øyene opp for gamle spill og som også er lei av dårlig støtte i nyere OS.

 

Installerer Win95 igjen og kos deg med en flott gamingbox til dos spill.... du aner ikke hvor morsomt det er å spille Monkey Island og Larry på storskjerm :-D

Lenke til kommentar

* Sett den i stua ved stereoen og bruk den som musikk-PC. Hvis det er TV-utgang så kan du sikkert styre winamp fra TV'n også.

 

* Bruk den som lagrings-server. Den støtter sikkert OS-disker på opp til 32 GiB, men om du har flere harddisker så kan den så er det kun OS-disken som trenger å være max 32 GiB. Det finnes nemlig programvare som gjør at større disker finnes i windows selv om biosen ikke støtter det. (32 GiB er en bios-grense, ikke en windows eller FAT-grense)

 

* Bruk den til Seti@Home eller Folfing eller noe annet. Men det kan være greit å slå av denne programvaren om sommeren da du ikke har behov for varmen den prodserer, og således betaler strøm for å la Seti stå på. Om vinteren har du jo bruk for varmen så da kan den like gjerne kjøre.

 

* Du kan sikkert overklokke den litt også. De går gjerne over 50MHz opp vha økt FSB. (PentiumII var de første intel-CPU'ene med multiplikator-lås.)

 

* Hvis du skaffer et MPEG-dekoderkort så duger den sikkert bra til film-avspilling også.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Bruk den til Seti@Home eller Folfing eller noe annet.

 

Mange gode forslag Simen1, quoter ikke alle, den du nevner her var ukjent for meg inntil nå:

SETI@home is a scientific experiment that uses Internet-connected computers in the Search for Extraterrestrial Intelligence (SETI).
Lenke til kommentar
du aner ikke hvor morsomt det er å spille Monkey Island og Larry på storskjerm :-D

Hehe, hadde Larry på min aller første maskin. Komm aldri i mål, hørte forresten ryker om at harddisken ble sletta når du klarte spillet.

hehe, det skjer neppe, jeg har rundet alle sammen 1,2,3,5,6 og 7 (serien hopper over nr.4, og det er mange spekulasjoner til dette, en av dem er at forfatteren (Al Lowe) sa at han aldri ville lage spill nr.4 etter at 1,2 og 3 hadde kommet, så gikk han direkte til nr.5... du finner flere grunner HER

Lenke til kommentar
* Sett den i stua ved stereoen og bruk den som musikk-PC. Hvis det er TV-utgang så kan du sikkert styre winamp fra TV'n også.

Hmmm, jeg har nemlig fått tak en LCD sak av samme type som brukes til display i kassene i butikker. kobles til com porten og brukes sammen med LCD Smartie. Kan brukes til WinAmp, systeminformasjon og mye annet.

Lenke til kommentar
Bruk den til Seti@Home eller Folding eller noe annet.

Mange gode forslag Simen1, quoter ikke alle, den du nevner her var ukjent for meg inntil nå:

SETI@home is a scientific experiment that uses Internet-connected computers in the Search for Extraterrestrial Intelligence (SETI).

Jepp, SETI@Home er genialt siden det setter seg selv til "lowest priority" sånn at alle andre programmer får all den kraften de trenger, og kun overskuddskapasiteten til CPU'en brukes til SETI. Synes det er greit at den ubrukte kapasiteten brukes til noe. Mange andre bruker SETI fordi de tror de vil finne liv i universet eller til å utforske andre radiobølge-fenomener derfra. Noen gjør det kun for å konkurrere om hvem som har mest regnekraft og følger med på konkurranse-listene.

 

Selv ligger jeg ganske godt an med 4,8 år CPU-time, nesten 10000 WorkUnits levert, og en norsk 121. plass, men jeg gjør det hovedsaklig fordi jeg trenger oppvarming av rommet mitt og kontoret om vinteren og fordi det føles godt at CPU'en ikke står totalt ubrukt store deler av tiden. SETI er en skikkelig tallknuser som også egner seg til å teste stabilitet ved overklokking som Prime95 og SuperPI. Bare at Prime95 og SuperPI ikke gjør noen ønsket jobb for noen som helst. Det gjør SETI.

 

På verdensbasis er det nesten 5 millioner brukere som tilsammen har donert 1,85 millioner år CPU-time. Dette tilsvarer ca 46 000 000 000 000 000 000 000 Floating Point Operations.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Insomniac: Denne må vel jumper klokkes ?. Prøvde det på min gamle AMD K6, dro den fra 380 til 450 MHz :p

Generelt sett ja. De eneste p2 hovedkortene med støtte for klokking i bios var vel abit sine kort. bh2 var et av de første med softmenu.

 

En kjapp titt på pcben så finner du nok ut av det. Ellers finner du som oftest manualen på internett et sted. Husk å oppdatere til siste bios!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...