Gå til innhold

Planlegging av kjøp av nytt skjermkort

ob1

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg har sittet lenge og vurdert om neste skjermkort blir Nvidia eller ATI. Det som frustrerer meg er at det er så vanskelig å få FAKTA på bordet her.

I alle tråder om "ati vs nvidia" så blir diskusjonen akkurat som i "Windows vs Linux" og "Intel vs AMD". De fleste vil bare slenge dritt om det andre produktet og det virker som om alt baserer seg på "dette liker jeg så dette må alle andre like". :angry:

For å ta min vurdering så langt: Jeg har hatt nvidia så langt og har ikke noe spesielt å klage på med de, bortsett fra at de er gamle og modem for utbytting. For meg virker det som om ATI er billigere og kan gi mer ytelse enn NVidia, og det er jo absolutt lokkende. Så kommer de som klager på mye bugs med ATI-kort og drivere, og jeg er villig til å betale litt ekstra eller ofra litt ytelse mot et kort som er stabilt og har få (om ingen) feil.

Så er det er noen her som kan gi meg noen fakta om pris/ytelse/stabilitet på ATI kontra nvidia,og hvis ikke er det noen som vet hvor jeg kanskje kan finne det? Hjemmesidene til produsentene anser jeg som inhabile, og hvis noen er i tvil så er det spill (f.eks UT 2004 :dribble:) som er behovet for nytt skjermkort.

Håper på objektive og fornuftige svar. :)

Endret av B|Real
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det finnes 10.000-vis av nøytrale tester mellom ATI og NVIDIA-kort på nettet.

Prøv www.google.com og søk etter "+ATI +NVIDIA +BENCHMARK" eventuelt med de typen kort du tenker på.

Fakta vil du uansett ALDRI få her inne, da folk har sine egne personlige meninger.

Jeg personlig har et Hercules ATI Radeon 9800PRO som jeg er veldig fornøyd med. Klokker bra og har aldri hatt problemer med drivere/spill.

Dersom du ikke har lyst til å bytte vifter etc på et nytt kort så bør du kanskje ligge unna PowerColor-kortene.

Skrevet
Dersom du ikke har lyst til å bytte vifter etc på et nytt kort så bør du kanskje ligge unna PowerColor-kortene.

Dette gjelder ikke nye kort fra PowerColor. Kun eldre.

Det er igrunn akkurat det samme hva du velger. Du blir fornøyd uansett. hwb no har tilbud på et 9800Pro kort. like under 2000 kroner. Mye ytelse for pengene.

Har ikke opplevd driverproblemer med mitt ATI kort.

Skrevet (endret)

ser du har et Creative GF3 TI200..

hvis du er fornøyd med geforce,er det bare og forstette med samme merke

det beste er og lese tester selv,det skulle jo hardware.no ha mye av.

eller søke på de kortene du har inntresse for..

spør du her på forumer,får du som du sier selv masse personlige svar...

men pris er jo også viktig,mest ytelse for pengene i dag kan være

ati 9800pro ca 2000.- og fx 5900 xt ca 1700.-(2 bra kort)

men se først på tester selv,da danner du et bilde hva som er best til ditt bruk.

Endret av Traxco
Skrevet (endret)

..takker så mye så langt. For å være mer spesifikk så tenkte jeg på om det er sant som "mange" sier at det er mye problemer med driverene til ATI?

Poenget er at det er en problemstilling som ikke blir nevnt i tester.

Endret av ob1
Skrevet
..takker så mye så langt. For å være mer spesifikk så tenkte jeg på om det er sant som "mange" sier at det er mye problemer med driverene til ATI?

Hei, jeg har hatt store problemer med ATI kort og krasj på flere maskiner med gamle drivere. Det ble bedre i 3.7 og 3.8 men i 3.9 og 3.10 kom problemene tilbake. Heldigvis så ser det ut som om 4.1, 4.2 og 4.3 et stabile nå så det har iallefall kommet seg betraktelig!

Skrevet (endret)

når jeg gikk over til ati fikk jeg til småproblemer med driverene.

kunne ikke ha fastskriv og agp x8 aktivisert(da krasja spillene mine),viste seg at mitt hk ikke støttet dette(selv om det skulle det)

byttet hk(abit)og alt gikk bra til jeg innstalerte omega 4.2,da kunne jeg bare bruke agpx4..

om driverene ikke støtter dette,skal være usakt.men blir ikke helt

klok på disse drivere.

call og duty,underground og flight sim 2004 krevde at man skulle ha cat 3.8

eller nyere,men er jo bare og opptatere driverene.

dette kan jo også være brukefeil fra min side,er lett og skylde på driverene

hvis man har noe feil i spill.

ati har sikkert bra drivere,men geforce virker ikke ha slike pro.

men ati har uten tvil bedre aa og af i spill og noe sier at bildekvaliteten er

litt bedre.vet ikke,men er iallefalle ikke noe dårlige enn geforce..

ps:dette er jo min personlige mening,noe sier de aldri har hatt pro med ati driverene...

Endret av Traxco
Skrevet

ATi og nVidia-kort er omtrent helt like (så sant det er samme prisklasse), med unntak av CS der mange ATi-eiere sliter med FPS-drop (selv på 9800Pro) grunnet en mindre utviklet OpenGL-kontroller (som CS er bygget med). ;)

ATi kan ha en bittelitt bedre bildekvalitet enn nVidia i noen nyere spill når man skrur på AA og AF, men det er ikke noe du ser ved første øyekast. :p

XT Full Retail-seriene til ATi (isåfall de som er satt sammen av sapphire) blir bundlet med HL2-kupong :D

Skrevet
ATi og nVidia-kort er omtrent helt like (så sant det er samme prisklasse), med unntak av CS der mange ATi-eiere sliter med FPS-drop (selv på 9800Pro) grunnet en mindre utviklet OpenGL-kontroller (som CS er bygget med). ;)

Det er uten tvil spill der nVidia har en fordel, men når det gjelder FX5900/XT og R9800Pro er R9800Pro desidert et bedre kort overall, spesiellt er det langt bedre når det kommer til PS2.0

ATi kan ha en bittelitt bedre bildekvalitet enn nVidia i noen nyere spill når man skrur på AA og AF, men det er ikke noe du ser ved første øyekast. :p

Snakk for deg selv. Når det kommer til AA er det en teknisk sett en ganske stor forskjell og jeg har ingen problemer med å se den.

Skrevet

Skal du ha kortet en stund og bruke det til doom3 om en måned eller to osv. så bør du jo ta med det i beregningen, ati er best på dx9 og nvidia på opengl(mange tester som tyder på det hvertfall).

Skrevet

I unreal tournament 2004 demoen går mitt GF4 ti4200 helt nydelig på 1280x960 og ganske høye inst.

ATI ser ut til å ha en ledelse over nVidia i spill som HL2, men i UT 2004 skal du ikke måtte kaste ut alt for mange lapper på skjermkort!

Radeon 9800 pro og GF FX5900 er gode kjøp(At PowerColor Radeon 9800 pro har dårlig vifte er en latterlig myte, de hadde dårlige vifter før.. Ikke nå!!)

Til slutt vil jeg si til dere som har problmer med ATI drivere og stablitet: Fjern driverene godt, last ned Drivercleaner eller noe sånt.

Skrevet
grunnet en mindre utviklet OpenGL-kontroller

Ok, da skjønner jeg det slik at OpenGL-basterte spill KAN gi problemer for ATI-kort. Stemmer det?

Er det mange av dagens spill (og i nær fremtid) som er bygd på OpenGL?

Skrevet
Det finnes 10.000-vis av nøytrale tester mellom ATI og NVIDIA-kort på nettet.

Prøv www.google.com og søk etter "+ATI +NVIDIA +BENCHMARK" eventuelt med de typen kort du tenker på.

Fakta vil du uansett ALDRI få her inne, da folk har sine egne personlige meninger.

Jeg personlig har et Hercules ATI Radeon 9800PRO som jeg er veldig fornøyd med. Klokker bra og har aldri hatt problemer med drivere/spill.

skjønner ikke helt hvorfor du prefixer alle søkeordene med +, heller ikke hvorfor du skriver de i UPPERCASE.

+ brukes for å inkludere "common words" som to, from, where, how (som normalt ikke blir inklludert i søket).

google søk er case insensitive, hvilket betyr at nvidia, NVIDIA, nVIdIA vil gi samme resultat.

takk.

Skrevet
Ok, da skjønner jeg det slik at OpenGL-basterte spill KAN gi problemer for ATI-kort. Stemmer det?

Er det mange av dagens spill (og i nær fremtid) som er bygd på OpenGL?

nVidia er generelt sterkere i OpenGL, men i Call of Duty, som er et ganske nytt spill, har jeg sett ATi har kommet best ut i noen tester.

Det er ganske få OpenGL spill som kommer ut fortiden, det siste var vel SW:KOTOR? Men Doom3 er et OpenGL spill og det er liten tvil om at nVidia vil være sterkest der, men det er ikke kun pga at det bruker OpenGL.

Skrevet

Må bare si at 9800pro og 5900ultra er jo de to "kjemperne" om toppen, de virker som 5900 vinner, men bare med lite margin, så må du huske at det koster ca2000kr mer og...

Skrevet

GeForce eller radeon???

hva er rett og slett best av disse kort typene?

tenker på extrem ytelse, men også pris i forhold til ytelse

er det noe forskjellig fra hvilke spill du spiller på disse kort typene ( er noen spill mer berengnet på ett kort enn et annet)

ps: har bare erfaring med Sapphire Radeon,har vært veldig fornøyd med det.

Skrevet

Jeg må bare si at jeg er lit skuffet over latskapen til noen her på forumet... De spør ofte hva er best? "Jeg vill ikke ha noen AMD vs Intel diskusjon bare rene fakta" Det nermeste du kommer er å lese tester rundt omkring gjerne mange netsteder, finne ut hva du skal bruke produktet til og så gjøre deg opp en mening. Prøv og tenk at du skal ha best mulig produkt til lavest mulig pris, ikke heng deg opp i merke. ' Når du spør slik referer de fleste til det de selv har og det er ikke noe feil med det men det er ikke fakta,

Denne tråden kan egentlig bare fylles opp med linker til tester, det er det mest objektive.

Alikvell skal du få noen tips:

Radeon 9600 xt og GFX 5700 ultra

Radeon 9800 pro og GFX 5900/xt/non ultra

Disse kortene gir et bra ytelse/pris forhold (spessielt sistnevnte), hvilket som passer deg må du nesten finne ut selv.

Skrevet
GeForce eller radeon???

hva er rett og slett best av disse kort typene?

tenker på extrem ytelse, men også pris i forhold til ytelse

er det noe forskjellig fra hvilke spill du spiller på disse kort typene ( er noen spill mer berengnet på ett kort enn et annet)

ps: har bare erfaring med Sapphire Radeon,har vært veldig fornøyd med det.

Hva er rett og slet best? Du tenker på extrem ytelse... Men også pris/ytelse??? Du er mildt sagt forvirrende. Geforce Ati er to store leverandører av skjermkort og det er produkter som er ganske jevngode.

De med best ytelse er Ati radeon 9800 xt og GFX 5950 ultra. Let deg fram til noen tester mellom dem. Disse er til tross for best ytelse langt svakere på pris/ytelse enn alle kortene jeg nevnte over i forige post

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...