Jump to content
Sign in to follow this  
Rikky

Er dette en bra måte å feste radiatoren på?

Recommended Posts

Sitter her og vurderer vannkjøling (enda en gang) og har tenkt litt på forskjellige måter å feste radiatoren på. Jeg kom fram til at det i hovedsak er to måter som er aktuelle:

 

1: Lage plass til radiatoren i front, der HD-rammene er. Skulle vel få plass til en 2x120mm radiator der, men personlig ønsker jeg å ha harddiskene der. Da må jeg gå videre til neste alternativ:

 

2: Feste radiatoren i toppen, som jo også er en vanlig løsning. Problemet er jo at varmluft stiger opp, vil dette være en ulempe for temperaturen selv om viftene suger inn kaldluft ovenfra? Det vet jeg ikke, men det kan sikkert dere svare på. Jeg kom fram til at det hvertfall må føre til at temperaturen inne i kabinettet stiger betraktelig.

 

Da tenke jeg på måter å feste radiatoren på som medfører tilførsel av kaldluft og kvitter seg med varmluften på en grei måte. Jeg kom fram til dette:

 

Du monterer radiatoren i toppen, med vifter som suger inn.

 

Så må du lage en kanal for å lede ut varmluften, av papp, plast eller noe annet du måtte ha for hånden. Noe sånn som dette:

 

kanal.png

 

Bakpå kabinettet monterer du en AC radiatorgrill for Chieftec fulltower. Vet ikke om den kan passe til andre bokser. Videre monterer du en 120mm vifte bake i AC-grillen over PSU som suger ut luften. Det blir seende omtrent sånn ut:

 

vannkj.png

 

Ser det brukbart ut eller er det unødvendig med en slik løsning? Det burde jo være en temmelig enkel sak å lage en sånn kanal.

 

 

PS: Jeg ser at på tegningen min har jeg tegnet kanalen over hele AC-grillen, noe som innebærer at også PSU er inni kanalen. Jeg vil tro at det er bedre at kanalen kun dekker det 120mm viftehullet.

Share this post


Link to post

Det ser meget brukbart ut! Gå for dette du. En annen fordel med denne løsningen er at du får viften et stykke vekk fra radiator, slik at du ikke får dødpunkt. Og du bør ikke, som du har påpekt på slutten, blande PSU inn i kanalen. Du kan også få en blikkenslager til å lage kanalen.

 

Edit: Jeg ser nå du nevnte at du ønsket vifter på selve radiator. Det skulle nok være unødvendig. Det holder fint med kun 1 120 vifte i bakkant. Selv om denne viften nok må gå med litt høyere turtall for å veie opp for to vifter ekstra, vil likevel støynivået ikke bli høyere. Sannsynligvis lavere.

Edited by Arctic

Share this post


Link to post
En annen fordel med denne løsningen er at du får viften et stykke vekk fra radiator, slik at du ikke får dødpunkt

Jeg hadde tenkt å montere 2 stk 120mm vifter på vanlig måte på radiatoren også, for å suge kaldluft gjennom gjennom den... Det er altså 3 stk 120mm vifter totalt i oppsettet.

Share this post


Link to post

Så du tror altså det holder med kun en vifte i bakkant? Hadde virkelig trodd at 2 stk på radiator hadde vært bra... Men da må man hvertfall sørge for at det er tett mellom kanalen og kabinettet, for å sørge for at all luften blir dratt gjennom radiatoren.

Share this post


Link to post

Det skal holde fint. Du vil som sagt ikke få noe dødpunkt rundt viften som man får med montasje rett på radiator. Selve chassis til viftene på radiator vil jo faktisk hindre noe av luftstømmen som den bakeste viften kunne ha utnyttet bedre. Og du vil redusere støyen noe siden du logisk nok kutter ut to vifter. Men også siden plasseringen av disse sannsynligvis vil rette seg mer mot dit du sitter. Dermed kan du som sagt øke hastigheten på den bakerste endel, og kjølingen skal bli tilnærmet like god. I tillegg kan du spandere mer penger på én kvalitetsvifte, i stedet for tre middelmådige hvis du er i det økonomiske hjørnet. Og det er klart kanalen må være tett ja. I overgangen mellom radiator kan du bruke tettelist for vindu/dør i skumgummi. Får kjøpt slikt på rull for noen kroner.

Men i verste fall blir du ikke fornøyd med temperaturen med en vifte. Da går det fint og slenge på en eller to vifter til. Og med det i minne, bør du kanskje lage plass for ekstra vifter i kanalen når du lager den. En løsning er jo forøvrig og gå for to vifter på radiator (mot dødpunkt faktumet) og droppe den bakerste. Uansett har du muligheten til å eksperimentere så mye du ønsker. :thumbup:

Share this post


Link to post

Akkurat ja, det var jo ganske likt, bare at han hadde en vifte utenfor maskinen også, med egen utvendig kanal?

Ikke dumt nei. Men det blir nok ikke aktuelt å lage en sånn utvendig kanal på oversiden av maskinen ;)

Share this post


Link to post

Jeg har samme kabinett + vannkjøling, og jeg plasserte radiatoren min i toppen.

Siden jeg ikke tok meg råd til å kjøpe en spesiallaget radiator for pc-bruk, måtte jeg ta til takke med en jeg fant hos skraphandleren. Den hadde plass til 2*120mm-vifter + 2-3 cm ekstra, så jeg lagde meg en pappramme rundt de 2 120mm-viftene, og limte denne på radiatoren slik at all lufta til viftene kom gjennom lamellene til radiatoren.

Uanz, det jeg ville frem til er at jeg ikke har noen slik kanal for å lede ut varmluft, jeg har ikke plass, og ser heller ikke vitsen egentlig. Så lenge du har vanlige kabinettvifter som gjør jobben sin skal det ikke være noe problem. Men hvis radiatoren du tenker på er liten nok, kan du jo få plass til en 92mm-vifte over strømforsyningen som kan hjelpe til med å dra ut varmluft..

Share this post


Link to post
Akkurat ja, det var jo ganske likt, bare at han hadde en vifte utenfor maskinen også, med egen utvendig kanal?

Den utvendige kanalen leder uteluft inn. Om du ser på temperaturene hans så er jo de ganske heftige.

 

Uansett ifølge Skrue (og alle andre som har testa) så faller kabinettemperaturen drastisk ved å lede den varme lufta som akkurat har vært gjennom radiatoren ut. Det er liten tvil om at det å ha et adskilt rom/kanal for gir gode temperaturer. Ikke bruker du varmluft fra kabinettet til å kjøle radiatoren med og ikke blir kabinettet varmet opp av radiatorlufta.

Share this post


Link to post

Har tenkt på noe lignende selv, men jeg må ta luften fra ett annet sted enn fronten da jeg vil beholde brønnene. Har vel egentlig kommet frem til at valget står mellom å bruke Sunbeam Overclockers kit fra viften i sidepanelet via 80-120mm adapter eller å ofre en cdrom brønn og lage en duct via en brønn. Radiatorviften(e) trekker nå luft ut av kabinettet og jeg regner med det er det de må gjøre også dersom jeg lager duct.

Share this post


Link to post

Ja om du ser på temperaturene og ikke tenker videre over det, så er de nok heftige, men ikke realistiske. Han har garantert hatt pcen et sted der det er ganske kaldt, eller så har han latt vinduet stått åpent. Når vanntempen er 16,2°C, er lufttempen enda kaldere. Og hvem har det så kaldt inne?

Share this post


Link to post

Absolutt ikke dumt, men jeg ville ha videreført ideen litt, med mindre du ikke vil gjøre noen modifikasjoner på utsiden av kabinettet da.

Hva med å lage slags radiator box under kabinettet, noe som add-on kittene til Mach II og Vapochill LS gjør med Lian Li?

Du får fordelen med at du har radiatoren lengst nede mot gulvet. Selvom du skjermer av radiatoren inne i kabinettet så må varmluften inne i kabinettet ha en eller annen påvirkning på temperaturen. Kanskje ikke mye, men påvirkning likvell.

 

Eneste negative med å lage denne boxen blir at du har en fungerende støvsuger (Akkurat som jeg har. Støvfilter er påkrevd), og at du må gjøre en ytre modifikasjon. Men det kan jo bli meget pent også om du gjør det ordentlig.

Share this post


Link to post
Ja om du ser på temperaturene og ikke tenker videre over det, så er de nok heftige, men ikke realistiske. Han har garantert hatt pcen et sted der det er ganske kaldt, eller så har han latt vinduet stått åpent. Når vanntempen er 16,2°C, er lufttempen enda kaldere. Og hvem har det så kaldt inne?

Du ser ikke hvordan det fungerer. Skrue har lagd et hull i veggen(husveggen altså). Så har han en kanal som fører den kalde utelufta inn i et hull i bunnen av kabinettet hvor radiatoren er plassert. Når lufta da har blitt varma opp i av radiatoren så føres den via kanalen inni kassa ut i fronten av PCen og ut i stua.

Edited by Anders Leipsland

Share this post


Link to post

Aha, slettes ikke dumt! Da skal det iallefall ikke være temperaturen som stopper overklokkingen hans.. Men det er det forresten ikke hos meg heller, og jeg har ikke hull i veggen :)

Share this post


Link to post
Og med det i minne, bør du kanskje lage plass for ekstra vifter i kanalen når du lager den.

Hvor i kanalen?

 

Klønete formulert av meg. Jeg mente ikke vifter i selve kanalen, (selv om det også kunne ha gått) men plass i kanalen for vifter på radiator om du skjønner ;) En vifte er 25-35 mm tykk, og du må kunne sette denne viften på radiator uten at kanalen tar i den. Med andre ord slik du tenkte det.

Edited by Arctic

Share this post


Link to post
Absolutt ikke dumt, men jeg ville ha videreført ideen litt, med mindre du ikke vil gjøre noen modifikasjoner på utsiden av kabinettet da.

Hva med å lage slags radiator box under kabinettet, noe som add-on kittene til Mach II og Vapochill LS gjør med Lian Li?

Du får fordelen med at du har radiatoren lengst nede mot gulvet. Selvom du skjermer av radiatoren inne i kabinettet så må varmluften inne i kabinettet ha en eller annen påvirkning på temperaturen. Kanskje ikke mye, men påvirkning likvell.

 

Eneste negative med å lage denne boxen blir at du har en fungerende støvsuger (Akkurat som jeg har. Støvfilter er påkrevd), og at du må gjøre en ytre modifikasjon. Men det kan jo bli meget pent også om du gjør det ordentlig.

Jepp, slik som eg har tenkt på å laga i fleire mnd no.

 

radiatortunell2.jpg

 

Når det er sagt er eg litt skeptisk til å ha for stor avstand mellom vifta og radiator eller grill. Då kan du kanskje risikere at lufta går i "rundt i ring" inni tunnelen din.

 

Intake Or Exhaust?  Designers have the choice of mounting a fan to exhaust warm  air from, or blow cool air into, an enclosure. Theoretically, the  same volume of air is used to dissipate heat. However in real  applications, each arrangement has advantages and disadvantages.  Air that is drawn into the fan flows laminarly. Laminar flow  allows for a uniformly distributed airflow velocity in the enclosure.  This is important in eliminating stagnant air and hot spots. Air  exhausted from the fan is turbulent. Heat dissipation in a turbulent  airflow can be up to double that of a laminar flow with the same  volumetric flow rate. But, the turbulent airflow region near a  fan exhaust is limited. Developing a well defined airflow path  through the whole enclosure is essential. Vents should be at least  50 percent larger in area than the fan opening. Care must be  taken to eliminate air recirculation in a fan. Ninety percent, or  more, of the airflow can be lost because of recirculation problems.  Baffles may be used to eliminate recirculation of the same air.  The airflow path will always take the path of least resistance.  Subassemblies and components within the enclosure should  be positioned to direct the airflow to places that require cooling;  and placement should always take advantage of natural convection.  Place warm components above cool components. Avoid  placing large components so that they shield smaller components  from the flow of air. Use baffles, where necessary, to direct  the airflow.

 

resirkuleringavluft.png

 

Kilde: NMB Technologies Corporation -

 

PS: Eg har ikke lest dette så nøye, men det virka veldig fornuftig likevel.

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this  

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...