Gå til innhold

Er dette en bra måte å feste radiatoren på?


Anbefalte innlegg

En slik boks å ha under maskinen laget jeg for godt over et år siden :thumbup:

 

http://www.home.no/arctic-1/vP5240048.jpg

 

(Det hører selvfølgelig et lokk til som vi ikke ser på bildet)

 

Funket brilllefint. Men hadde selvfølgelig forbedringspotensiale. En ting var at luftstømmen egentlig gikk feil vei. Den sugde inn luften bak, og blåste den ut framme. Samma det vil vel de fleste tro. Vel ikke helt. Noe av den varme luften som steg opp forran, ble snappet opp av kabinettviftene... Ble 2-3 grader varmere i kabinett av den grunn. En annen ting som jeg ville forandret på, siden jeg satset på lydløshet (som man ser) var og flytte radiator mer inn i kassen, i lag med viftene, slik at jeg kunne isolere en del av kassa både på innsug og utblås. dermed ville man kunne redusere "suselyden" av luften som gikk ut/inn av radiator.

En tredje ting var at veggen som viftene sto montert i var for tykk. Bra for vibrasjoner, men ikke like bra for luftstrømmen. Kunne vært erstattet med 4-5 mm aluminium eller stål.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
Videoannonse
Annonse

Hei. Jeg kommer sannsynligvis til å montere vannkjølingen i løpet av de nærmeste dagene. Det er ikke så lenge siden jeg fikk de siste delene i posten. Luftekanalen blir muligens ikke identisk med den på bildet, men det blir hvertfall samme prinsippet. Jeg skal poste bilder.

Endret av Rikky
Lenke til kommentar

Det var noen som nevnte muligheten for å ha radiatoren i bunnen av kabinettet... Har selv sett litt på denne muligheten og kommet fram til et følgende oppsett i mitt fremtidige Lian Li PC6077... Radiatoren er da en 2 x 120mm fra AC....

 

PC6077.jpg

(rask skisse i Paint)

 

Her kommer kald luft både til disker og til radiatoren, mens chipset, GPU og CPU blir kjølt ved hjelp av vann... den varme luften fjernes raskt av 3 x 80mm vifter....

Ser dette OK ut eller?

Endret av Zepticon
Lenke til kommentar

Zepticon dette er den samme løsningen jeg har planlagt å ha i mitt fremtididge vannkjølnings prosjekt, jeg syntes denne ideen virker mye bedre enn det trådstarter har kommet opp med;

1. Den suger luft fra gulvet der det er kaldere

2. Det ser bedre ut siden du slipper å borre hull foran

3. Det bruker mye av den plassen du ellers ikke bruker på bunnen av kabinettet.

 

Men det eneste du må passe på er å ha kabinettet på hjul el lignenede får å få en forhøyning slik at viftene klarer å dra luften fra gulvet (hvis noen skjønner hva jeg mener...)

Lenke til kommentar
1. Den suger luft fra gulvet der det er kaldere

Joda, men jeg tviler på at luften er vesentlig kaldere 60 cm lengre opp.

 

2. Det ser bedre ut siden du slipper å borre hull foran

Jeg har ikke hull foran i min løsning, men oppå. Hvis du skal bruke en luftekanal (som var hele poenget med min løsning), må du uansett ha hull to plasser i kabinettet. I dette tilfellet hvor radiatoren står under, måtte du enten hatt hull foran (Skrues løsning) eller i sidedøren. En løsning uten luftekanal vil enten føre til høyere temperatur i kabinettet eller i vannet.

 

3. Det bruker mye av den plassen du ellers ikke bruker på bunnen av kabinettet.

Jeg har veldig liten plass i bunnen av kabinettet, tror faktisk ikke jeg har plass til radiatoren der pga hovedkortet.

 

Men det eneste du må passe på er å ha kabinettet på hjul el lignenede får å få en forhøyning slik at viftene klarer å dra luften fra gulvet (hvis noen skjønner hva jeg mener...)

Sant, det er viktig. I mitt tilfelle har jeg ca 2 cm klaring, og det er for lite.

Endret av Rikky
Lenke til kommentar

Det er sant at temperaturen blir varmere om viftene sender luften inn i kabinettet etter at den har pasert radiatoren. Men dene varmen hadde uansett måtte fraktes ut om du hadde en vanlig prossessorvifte...

Dessuten, siden både CPU, GPU og Chipset er vannkjølt, og hardiskene henter luft utenfra vil denne varmen påvirke ytelsen minimalt. Altså, temperaturen inne i kabinettet ville bli noe høyere, men ikke temperaturen på CPU, GPU og Chipset. Hardisker vil heller ikke bli påvirket.

 

I min løsning er det minst 1cm (bare å legge noe under om det må mer til) )klaring mellom gulv og kabinett... og 2 x 120mm vifter burde klare å suge inn luft nokk til å kjøle radiatoren...

Noen enig?

Lenke til kommentar
1. Den suger luft fra gulvet der det er kaldere

Joda, men jeg tviler på at luften er vesentlig kaldere 60 cm lengre opp.

 

 

Jeg har ikke hull foran i min løsning, men oppå. Hvis du skal bruke en luftekanal (som var hele poenget med min løsning), må du uansett ha hull to plasser i kabinettet. I dette tilfellet hvor radiatoren står under, måtte du enten hatt hull foran (Skrues løsning) eller i sidedøren. En løsning uten luftekanal vil enten føre til høyere temperatur i kabinettet eller i vannet.

 

 

Jeg har veldig liten plass i bunnen av kabinettet, tror faktisk ikke jeg har plass til radiatoren der pga hovedkortet.

 

 

Sant, det er viktig. I mitt tilfelle har jeg ca 2 cm klaring, og det er for lite.

Ok, løsningen din er nok best i ditt tilfelle. Og du har nok en del mer erfaring enn meg på dette feltet. Så jeg burde holde munn... :yes:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...