Gå til innhold

Blende for fotgjengere?


Torgrim

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Påbudt eller ikke, bruk litt fornuft når du kjører. Ingenting som er så jævlig som å få 1000-meterne mitt i fleisen når det er stupmørkt ute.

Ikke særlig behagelig i dagslys heller egentlig. Gjør det til en vane så glemmer du det aldri.

Endret av Bitex
Lenke til kommentar
Påbudt eller ikke, bruk litt fornuft når du kjører. Ingenting som er så jævlig som å få 1000-meterne mitt i fleisen når det er stupmørkt ute.

Ikke særlig behagelig i dagslys heller egentlig. Gjør det til en vane så glemmer du det aldri.

 

Eller som kjørelæreren min sa: Det er bedre å bli blendet, enn å bli påkjørt, da det er vanskeligere å se gående med nærlys.

 

1000-metere er jo litt drøyt. Men vanlig fjernlys er greit.

 

mvh

Pantera

Lenke til kommentar
Påbudt eller ikke, bruk litt fornuft når du kjører. Ingenting som er så jævlig som å få 1000-meterne mitt i fleisen når det er stupmørkt ute.

Ikke særlig behagelig i dagslys heller egentlig. Gjør det til en vane så glemmer du det aldri.

 

Eller som kjørelæreren min sa: Det er bedre å bli blendet, enn å bli påkjørt, da det er vanskeligere å se gående med nærlys.

 

1000-metere er jo litt drøyt. Men vanlig fjernlys er greit.

 

mvh

Pantera

NETTOPP

 

Svarte så kravstore fotgjengere er da.. :p , bedre å få tusen metere midt i trynet enn en bil...evnt lastebil :scared:

Lenke til kommentar
Påbudt eller ikke, bruk litt fornuft når du kjører. Ingenting som er så jævlig som å få 1000-meterne mitt i fleisen når det er stupmørkt ute.

Ikke særlig behagelig i dagslys heller egentlig. Gjør det til en vane så glemmer du det aldri.

ekke nødt til å stirre rett inn i lyktene vettu... ;)

Lenke til kommentar
Eller som kjørelæreren min sa: Det er bedre å bli blendet, enn å bli påkjørt, da det er vanskeligere å se gående med nærlys.

Forsåvidt, men her var det vel snakk om å skifte til nærlys _etter_ at du hadde sett fotgjengaren, ikkje kjøre med nærlys heile tida. Og det brukar eg å gjere iallfall.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...
§ 15. Bruk av lys

2. Fjernlys må ikke benyttes slik at annen trafikant blir blendet.

 

Sier det meste.

Klippet fra "Forskrift om kjørende og gående trafikk (trafikkregler). " www.lovdata.no

Fotgjenger er ikke trafikant i lovens betydning.

Bruk fjernlys så du kan ha kontrol over hva fotgjengeren gjør.

Dimmer du ned og kjører på han har du ansvaret

Lenke til kommentar
§ 15. Bruk av lys

2. Fjernlys må ikke benyttes slik at annen trafikant blir blendet.

 

Sier det meste.

Klippet fra "Forskrift om kjørende og gående trafikk (trafikkregler). " www.lovdata.no

Fotgjenger er ikke trafikant i lovens betydning.

Bruk fjernlys så du kan ha kontrol over hva fotgjengeren gjør.

Dimmer du ned og kjører på han har du ansvaret

Hvis fotjenger ikke er trafikant, hva er da "gående trafikk"?

Lenke til kommentar
§ 15. Bruk av lys

2. Fjernlys må ikke benyttes slik at annen trafikant blir blendet.

 

Sier det meste.

Klippet fra "Forskrift om kjørende og gående trafikk (trafikkregler). " www.lovdata.no

Fotgjenger er ikke trafikant i lovens betydning.

Bruk fjernlys så du kan ha kontrol over hva fotgjengeren gjør.

Dimmer du ned og kjører på han har du ansvaret

Hvis fotjenger ikke er trafikant, hva er da "gående trafikk"?

...og hva er en gående trafikant? De som omhandles av vegtrafikkloven er vel "motoriserte kjøretøy" og sykler som sykles på, og andre farkoster som bruker kjørebanen. For alle disse gjelder vanlige trafikkregler.

 

Fotgjengere er fotgjengere, verken mer eller mindre, svjv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...