Gå til innhold

TEST: Den store LCD-testen: Del 2


Anbefalte innlegg

Jeg lurer på om det finnes Dual CPU input funksjon på BenQ FP991, slik at du kan koble to pcer og veksle mellom dem. Så vidt jeg har forstått det så har du også denne funksjon hos samsung 173T. Kult å ha om du da har en bærbarPC i tillegg, så kan du veksle mellom den stasjonære og bærbaren.

 

Omgående ekstern strømtransformator i BenQ FP991, er ikke det egentlig en fordel? Samme kriteria som du har for løs VGA kabelen, om den skulle gå i stykke så trenger du ikke å bytte hele skjermen. Nå ja! Det er jo også spørsmål hvor ofte det skjer, men… :ermm:

Endret av magua
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

glimrende :thumbup:

trenger vel ikke å si mer en at dere fortjener den tilbakemeldingen dere har fått på dette forumet.

 

fant en liten skriveleif til i ingressen av alt :scared:

Vi fortsetter vår veiledning i din søken etter den skjermen som passer best for akkurat deg.
Lenke til kommentar

Flott test selv om jeg ikke får så veldig bruk for den nå har Samsung 191T på jobb og Eizo T965 hjemme og begge er ganske nye. Det eneste som jeg synnes det burde vært med er en tabell med oversikt over de forskjellige egenskaper til skjermene. Da hadde det vært lettere å sammenlikne skjermene for å finne ut hvilken som passer. Håper dette kommer med del 3 av testen.

Lenke til kommentar

kunne dere ikke kommet med litt sånn kritikk til produsenter om hvorfor de lager LCD skjermer med så sucky oppløsning? har brukt 1600x1200 på en 15'' LCD i årevis på laptop...burde snart være mulig å få det til stasjonære 19'' skjermer iallefall...?

Lenke til kommentar
kunne dere ikke kommet med litt sånn kritikk til produsenter om hvorfor de lager LCD skjermer med så sucky oppløsning? har brukt 1600x1200 på en 15'' LCD i årevis på laptop...burde snart være mulig å få det til stasjonære 19'' skjermer iallefall...?

Jeg kunne aldri i verden ønsket meg 1600x1200 på en 15". Selv ikke på en laptop. Har ingen interresse av å sitte med ansiktet klint opp i skjermen og myse for se noe. Særlig ikke på den stasjonære, der har jeg heller lyst på en mer tilbakelent stilling uten å måtte myse. Personlig foretrekker jeg 18-19" med 1280x1024 fordi alt blir såpass stort på skjermen at jeg har et godt bilde uten å myse på en god armlengdes avstand. Noe jeg finner ergonomisk riktig og behagelig for øynene.

 

Skulle jeg hatt 1600x1200 måtte skjermen vært minimum 21". Helst 22-24". Nå har jeg 17" CRT med 15,7" synlig bildeflate og synes 1152x864 er passe siden den er såpass dyp at skjermbildet havner langt fremme på pulten og jeg sitter bare ca 30 cm unna.

Lenke til kommentar

Dere sier om testvinner (i del to) at den har 'Svakt etterslep i krevende FPS-spill'. Derre sa om testvinner i del 1 at 'Den har fått en del ris i andre tester, men vi påpeker at vi hadde store problemer med å spore etterslep på denne modellen.'

 

Jeg kjøpte en Samsung 173T med grunnlag i at jeg ser mye mer på film og programmerer enn jeg spiller. En Quake 3 eller Counter-Strike i ny og ne er derimot ikke å forakte, og jeg var veldig spent på hvordan skjermen kom til å takle det. Førsteinntrykket var at det ikke gjorde det i det hele tatt. Definitivt merkbart etterslep, særlig med rødt. Etter 5-10 min spilliang var jeg så fortvila at jeg skulle til å pakke ned skjermen og sende den i retur. Jeg bestemte meg for å sove på det, og startet neste morgen med friskt mot. Akkurat det samme slo meg denne gangen, men etter 5 minutters quaking så etterslepet ut til å forsvinne. Etter nærmere undersøkelser viste det seg at det bare var i det området jeg fokuserte at dette skjedde; etterslepet var enda der, men jeg hadde på et vis vendt meg til det. Nå - 4-5 dager etterpå elsker jeg skjermen på alle vis.

 

Jeg har forstått det slik at etterslep er et mye større problem på 19" enn på mindre skjermer. Kan noen si noe om hvordan 173T er mot 193T i spilling?

 

Testpanel: Hva er deres tanker om 193P, som ifg. spesifikasjonene bare har 20ms.

Lenke til kommentar

hei alle: skal prøve å besvare alle her.

 

magua: For å være hundre prosent sikker har jeg sendt meil til benq. Svaret kommer i løpet av dagen

 

aschj:

 

Japp, etterslep er noe man venner seg til. 173t kontra 193t er nok lillebror sterkes i spill og overall. Det er en knallskjerm. Dessverre har jeg ikke sett den 19" som ikke har et svakt etterslep.

 

193p kan jeg dessverre ikke uttale meg om annet enn at jeg har bestilt 173p, 172x og 193p fra samsung for testing. Jeg får de umiddelbrat de er å oppdrive...

Lenke til kommentar
Jeg tror jeg venter til neste uke med å bestille en BenQ FP991 skjerm, kanskje en eller fler av de store net buttikene legger prisen ned, eller kanskje legge den ut på ukens tilbud til og med, det hadde vært fint det. :dribble:

 

Kjempe bra test, så nå er ventinga neste over! :thumbs:

Jeg har testet denne skjermen og er storfornøyd. Henger litt etter ,men det merker man nesten bare når man holder "snu seg rundt knappen" inne i et spill. Men jeg er jo ingen gamer heller..

Helt toppers skjerm til en rimelig pris. Ser ikke vekk ifra at jeg kjøper en slik skjerm snart (litt billigere enn nettbutikkene da.. ,men prisen blir vell omtrent i under av 5900kr inkl frakt.)

 

 

Simen1: Bra at det ikke bare er jeg som liker lav oppløsning. Har hatt en 21" CRT i lang tid og jeg har (til alle som har sett skjermen sin store fortvilelse) kjørt 1024x768@ 150hz. Liker og ha litt stor skrift så jeg slepper og fokusere på noen måte for og lese tingene som står på den.

Og.. jeg har et helt normalt syn og bruker ikke noen form for briller\linser.

 

aschj: Hvis etterslepet er noe du blir vandt til så kan man jo være litt kritisk og si at alle som skal teste en LCD må ha en meget god CRT som de bruker halvparten av tiden for og ikke blir vandt til etterslepet og dermed ikke tenke noe over det.

 

PS: Har lenge likt CRT skjermer ,men grunnet plassproblemet så er CRT skjerme(2stk) solgt og en LCDskjerm står nå på skrivebordet.

Lenke til kommentar
Jeg kjøpte en Samsung 173T med grunnlag i at jeg ser mye mer på film og programmerer enn jeg spiller. En Quake 3 eller Counter-Strike i ny og ne er derimot ikke å forakte, og jeg var veldig spent på hvordan skjermen kom til å takle det. Førsteinntrykket var at det ikke gjorde det i det hele tatt. Definitivt merkbart etterslep, særlig med rødt. Etter 5-10 min spilliang var jeg så fortvila at jeg skulle til å pakke ned skjermen og sende den i retur. Jeg bestemte meg for å sove på det, og startet neste morgen med friskt mot. Akkurat det samme slo meg denne gangen, men etter 5 minutters quaking så etterslepet ut til å forsvinne. Etter nærmere undersøkelser viste det seg at det bare var i det området jeg fokuserte at dette skjedde; etterslepet var enda der, men jeg hadde på et vis vendt meg til det. Nå - 4-5 dager etterpå elsker jeg skjermen på alle vis.

"Fenomenet" at etterslepet ser ut til å reduseres beraktelig i løpet av 10-15 minutter kan muligens forklares på en annen måte også: LCD-skjermer som er helt kalde (romtempererte like etter oppstart) har som regel mye mer etterslep på grunn av at de flytende krystallene er mye mer viskøse ved lave temperaturer enn høye. Skjermen utvikler en del varme og kommer etter 10-15 minutter opp i en stabil passe høy temperatur. Dette gjør at de flytende krystallene blir mye mer lettflytende og flytter seg raskere. Resultatet er langt mindre etterslep.

 

Tipset er altså å la skjermen varme seg litt opp før man setter i gang med de mest intense FPS-spillene.

Lenke til kommentar
Jeg lurer på om det finnes Dual CPU input funksjon på BenQ FP991, slik at du kan koble to pcer og veksle mellom dem. Så vidt jeg har forstått det så har du også denne funksjon hos samsung 173T. Kult å ha om du da har en bærbarPC i tillegg, så kan du veksle mellom den stasjonære og bærbaren.

 

Omgående ekstern strømtransformator i BenQ FP991, er ikke det egentlig en fordel? Samme kriteria som du har for løs VGA kabelen, om den skulle gå i stykke så trenger du ikke å bytte hele skjermen. Nå ja! Det er jo også spørsmål hvor ofte det skjer, men… :ermm:

svar fra janne i TCI computer:

 

Du kan jo koble en pc til DVI inngangen og den andre til analog inngangen.

Men du må inn i menyen for å velge hvilken du vil se.

Men muligheten er der.

Lenke til kommentar

Tusen takk Øivind for svaret ditt, så da blir en BenQFP991 på meg, men jeg veit ikke om jeg tør å vente til neste uke med å bestille en, ser ut til at BenQFP991 selges som varm hvetebrød. Har dere sett maken til kjøpe russ hos hardwarebutikken, de har bare igjen 9 stykker, og jeg er temmelig sikkert det var 50+ for noen dager siden, nå ja kanskje jeg overdriver litt da. :blush:

 

Søren skal jeg vente til neste uke, eller skal jeg kjøpe den nå :scared: ? Jeg merket at noen webshoppene hadde senket prisene på noen av skjermene da LCD test del1 ble lagt ut, men så hadde de også store kvanta av skjermene enn det de har nå med 19” skjermene. Så kanskje kan jeg ikke forvente at prisene går ned til neste uke, eller hva? :cry:

Lenke til kommentar

Ser det er en rekke som er fornøyde med sin CRT og ingenting er jo bedre enn det. Men ikke prøv å påvikre andre med deres misstanker om LCD. At LCD er overlegent CRT er det lite tvil om. Eizo har for legst sluttet å produsere CRT, det samme gjør nå NEC. Tipper at vi allerede neste år ikke vil ha noen som produserer CRT, med kanskje unntak av SONY og noen få andre produsenter.

 

Noen av dere bør kanskje ta en titt på disse linkene slik at dere kan plassere dere selv:

 

http://forbruker.cappelen.no/1/4/

 

og

 

http://www.kunnskapssenteret.com/Internett...rosessen_ga.htm

 

De som fortsatt knuger på at CRT er LCD overlegent er de som holder til i sen etternøler kategorien, og vil ikke akseptere nye produkter...

 

Hvorvitt man har misstanker om at LCD er så dårlig fordi man har hørt det, holder ikke. Nye LCD skjermer fra EIZO og NEC slår garantert knock out på samtlige skjermer som er ute på markedet, det er bare synd det er så lenge før dere prøver disse skjermene...

 

Jada, jeg er klar over at CRT skjermer er raskere på responstid og ikke har nativ oppløsning. Men hvor overmenneske er CRT knugerne?? Kan de oppdage 200 bilder i sekundet?? kan de høre frekvenser som andre bare kan drømme om??

 

Nei, det er på tide å stikke fingern i jorda og akspetere at denne teknologien er bedre en den litt eldre CRT teknologien.

 

LCD er bedre for miljøet, den er bedre helsemessig, bildene blir klarere og bedre, den har bedre design, opplevelsen blir helt annnen.

 

snart vil også prisen kanskje falle og komme ned på et akseptabelt nivå, slik at enda flere kan ta i bruk disse fantastiske skjermene.

 

Men jeg påpeker at det er enkelte LCD skjermer som ikke holder mål, men det er derfor det lages slike tester som dette. Når en kjøper søker informasjon bør han få korrekt informasjon, som gjør denne i stand til å ta en riktig beslutning.

 

Derfor er det viktig at en leser ikke blir lurt til å tro at CRT den beste teknologien, hvis han/ hun er på jakt etter sin egen lille juvel.

 

Og gjerne utfordre meg til en diskusjon på CRT vs LCD, men kom med noe bedre enn uttalelser fra kompiser eller mora deres. Vis også til linker som er av nye dato. Det er ikke noe problem å finne linker der CRT er best, men da snakker vi om linker som er 2 år gamle.

Og når du/dere vil ta denne diskusjonen håper jeg at dere er villig til å kjøpe enkelte blad på Narvesen som en gang for alle slår hull på deres teorier.

 

 

Det eneste dere kan arrestere LCD på er dens native oppløsning, men det blir nesten bare bagtaller i det store og hele......

 

Alle profesjonelle miljøer går over til LCD, og grunnene er mange.

 

Grafikere sverger mer og mer til denne serien: http://www.eizo.no/coloredge.asp

 

En skjerm som slo knock out på de dyreste CRT skjermene som er å oppdrive i en større test i Cap&Design nr 9 2003.

 

Er bare så utrolig lei kverulanter på forumet som på død og liv tror de sitter på det beste og prøver å påvirke andre med sine meninger.

 

Og det værste er at LCD er overlegent nå, og den teknologien er enda bare i startgropa, og nye modeller kommer...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...