Gå til innhold

TEST: Den store LCD-testen: Del 2


Anbefalte innlegg

meget meget bra! Flott test! :)

 

 

btw, mener jeg så en liten skrivefeil nederst på siden om samsung.. mangler en S der det skulle stått "etterslep" under - punktene *pirke pirke*

 

Magnus

Heh, aner du hvor mange ganger vi har lest gjennom denne eller? :)

Blir fort blind gitt :blush:

 

Del 3, vil den inneholde lcd tver eller lcd data skjermer?
20 og 21 tommers monstre :D

 

Den kommer snart, jeg vet hvem som vant 
Jeg og :p :p

 

dumme quote system som ikke like mellomrom mellom quote og =...

Endret av enden
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kunne "kjøpt" LCD tver på elkjøp for så å levere dem tilbake innen 30 dager, det hadde sikkert blitt populært... Synes fortsatt at det var en god ide, kan sikkert hjelpe til selv ;) Har et gammalt TV kort som kan brukes, hvis det funker :p

 

EDIT: hvis noen av skjermene i testen har for tykke kanter, så tar jeg gjerne frem min dremel :dremel:

Endret av schmelck
Lenke til kommentar
Blir riktignok ikke noen ny 19" på meg med det første, da jeg allerede sitter med en god "gammel" sliter ved navn 191T  :thumbup:

Samme her! Og legger til at jeg er _svært_ fornøyd.

 

Tenkte jeg skulle legge inn et spørsmål i samme slengen:

 

Sikter da til kalibreringsdelen. Kalibrering med DVI synes ihvertfall jeg er en del "vanskeligere" enn med vanlig VGA. Det blir fort for store utslag osv. Hvis noen kan komme med et par tips på den fronten hadde det vært kjempeflott!

Lenke til kommentar

Flott test Øivind. Artig å se at Eizo L767 ble testvinner i proffklassen. Kan bare si at jeg er utrolig fornøyd med denne skjermen (har hatt den siden August 2003). Jeg var nettopp inne på komplett.no og så en ny modell (Eizo L795 19" LCD). Vet noen hva som er forskjell på denne og L767? Foten er annerledes men specs. ser helt like ut

Endret av Spaz
Lenke til kommentar
Jeg var nettopp inne på komplett.no og så en ny modell (Eizo L795 19" LCD). Vet noen hva som er forskjell på denne og L767? Foten er annerledes men specs. ser helt like ut

På Eizo sine sider ser det ut til at forskjellen primært er at rammen rundt den nyeste modellen er betydelig redusert. http://www.eizo.com/products/lcd/index.asp

Pga dette har ikke 795 innebygde høyttalere.

 

La forrsten til den nye Eizo-varianten til i prisguiden i dag:

http://produkt.hardware.no/vis_produkt.php?product_id=16592

(pris blir tilgjengelig fra i morgen tidlig)

 

Mvh,

Amund

Lenke til kommentar

hepp!!

 

Takk for gode tilbakemeldinger. Jeg vil som vanlig takke tespanelet og Howard. Men retter også en spesiell takk til Polecat på denne delen. Han har gjort en kjempe jobb, og jeg anbefaler alle at de prøver seg frem her.

 

Når det gjelder testing av lcd tv og plasma: seff skal vi det ;)

 

Men jeg råder smatlige til å se på del 3 som kommer klokken 1500 i morgen, før de bestemmer seg. For enkelte kan faktisk 2 x 17 være bedre enn 1 x 19" eller 1 x 20".

 

Ser enden er aktiv og besvarer spørsmål her, og han er jo en del av testteamet som kan sine saker;)

Lenke til kommentar
Jeg var nettopp inne på komplett.no og så en ny modell (Eizo L795 19" LCD). Vet noen hva som er forskjell på denne og L767? Foten er annerledes men specs. ser helt like ut

På Eizo sine sider ser det ut til at forskjellen primært er at rammen rundt den nyeste modellen er betydelig redusert. http://www.eizo.com/products/lcd/index.asp

Pga dette har ikke 795 innebygde høyttalere.

 

La forrsten til den nye Eizo-varianten til i prisguiden i dag:

http://produkt.hardware.no/vis_produkt.php?product_id=16592

(pris blir tilgjengelig fra i morgen tidlig)

 

Mvh,

Amund

ja, Eizo har en 19" på markedet med et avansert s-ips panel. Panelet er forskjellen mellom disse;)

 

dvs va vs s-ips

 

Den skal straks testes...

Endret av oivind_dahle
Lenke til kommentar
Sikter da til kalibreringsdelen. Kalibrering med DVI synes ihvertfall jeg er en del "vanskeligere" enn med vanlig VGA. Det blir fort for store utslag osv. Hvis noen kan komme med et par tips på den fronten hadde det vært kjempeflott!

De store utslagene kommer av, ja hva skal jeg si, at med DVI har du en bredere og mer "ømfintlig" skala å forholde deg til.

 

Noen tips;

- Installer Powerstip. For en "hardcore-kalibrator" (:p), er dette et must.

- Juster egenskapene BÅDE på skjerm og software, men begynn alltid med å justere fysisk på skjermen. En grei måte er å sette brightness til ca 75% av skalaen og kontast på fullt, for først å justere kontaststyrken nedover til det blir "passelig", og deretter senke brightness om det skulle være nødvendig.

- Juster i Powerstrip. Lag gjerne mange profiler som du raskt kan bytte mellom. Sjekk ut en nettside, et bilde osv, som du kan referere deg til. Ha gjerne flere vinduer oppe mens du utfører kalibreringen. Bytt mellom de forskjellige profilene mens du har referansematerialet i bakgrunnen, og se hva som faller deg mest naturlig av profilene. Om det er en som skiller seg ut, men ikke gir et perfekt resultat (for det er jo det vi ønsker ;)), lager du flere versjoner av denne, og utfører samme prosedyre til du selv er fornøyd.

- Til slutt kan du justere mer fysisk på skjermen om det skulle være nødvendig.

- Har du en godt kalibrert skjerm du kan referere til, er ingenting bedre.

 

Mulig dette kan virke litt tungvint og bakvendt, men å ta seg tid til dette er absoulutt å anbefale. Mange vil kanskje mene at mine metoder ikke er de beste, men jeg har prøvd på mange måter og funnet ut at det er denne som gir _meg_ best resultat.

 

Lykke til. :thumbup:

Lenke til kommentar

Har nå lest hele testen i detalj, og dere har gjort en god jobb med testinga :thumbup:

 

Men jeg blei litt deprimert og da, har en stygg mistanke om at de 12 nye Dell 19" LCDane jeg har fått inn egentlig er HP L1925. Og den skjermne gjorde det jo ikke så skarpt i testen, heldigvis har jeg en samsung 192T skjerm til meg selv hvis dell'en ikke er så bra som jeg ønska.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...