Gå til innhold

Western Digital harddisker og Nforce2-chipset


Anbefalte innlegg

Jeg dumpet over dette på databutikken.com's hjemmesider :

 

Western Digitals harddisker virker ikke tilfredsstillende med hovedkort som har nForce2-chipsett. Dette feil viser seg på Western-disker med varierende firmware-versjon, det går derfor ikke å peke på spesifikke modeller. Det kan altså virke i noen tilfeller, men risikoen for at det ikke gjør det er for stor til at vi skal kunne anbefale denne kombinasjon. Ovenstående gjelder også hovedkort med VIA KT133A og 686B chipsett.

 

Siden jeg bestilte en WD-disk i går, og jeg har Abit nf7-s hk (som har Nforce2-chipset, right?), lurte jeg bare på om jeg burde revurdere dette kjøpet?

 

PS:Ikke svar om du har tenkt å be meg revurdere fordi WD ikke er favoritten din! :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sitter med et nforce2 HK, mer bestemt abit nf7-s. Ikke noe problemer med min WD disk :) Den er kjøpt ny fra komplett i høst, og er i størrelsen 80 GB med 2MB cache. Vet dessverre ikke om det er BB eller LB, orker heller ikke å sjekke.

Lenke til kommentar

Vel jeg har ett abit nf7-s v2 og jeg har i det siste hatt problemer med den ene harddisken min (WD 80 gig). Får en masse meldinger om "delayed write failure".

 

Har kjørt en haug med diagnose programmer, men ingen finner noe feil med harddisken. Har gjort en low-level format, og ting har bedret seg noe. Men jeg får fortsatt meldingen i ny og ne..ganske irriterende.

 

Den andre harddisken min er en Seagate 120 gig, ingen problemer med denne. Denne harddisken virker også noe raskere (den er ett år nyere også - så det er sagt), og ikke minst så er Seagate disken en god del stillere.

 

SKulle jeg kjøpt en ny harddisk i dag ville jeg kjøpt en Seagate over en WD.

Lenke til kommentar

Jeg har også lagt merke til det der på sidene til databutikken.com. Siden jeg henger litt etter på Hardware-fronten sitter jeg med det nevnte VIA KT133A chipsettet. For meg har tre stk harddisker sagt takk for seg med det chipsettet og VIA KT133 som jeg hadde tidligere (begge på MSI hovedkort). Allikevel har WD disken som jeg har hatt som systemdisk på begge, klart seg fint hele veien.

 

Det er nok en grunn til at de skriver det, men tydeligvis er det et problem som kan oppstå, men som ikke nødvendigvis gjør det. Har heller ikke lagt merke til noen sånn advarsel hos andre.

Lenke til kommentar

Det har iallefall ingen ting med nforce chipsettet kontra WD å gjøre.

Nforces / Nvidias første IDE driver derimot koruupterte disker

av ALLE typer .

Har selv NF7-S og WD 80GB M/8 cache hatt denne flere år .

Hovedkortet 1 1/2 . Ikke noe problem her .

Ps! HD liker ikke varme over 50C .

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Jeg har hatt 6-7 forskjellige WD disker (30-120GB) på mitt ASUS A7N8X Deluxe og aldri hatt problemer med dem.

 

Eneste er hvis du roter med jumperne, så blir oppstarten treg, men det gjelder jo for alle disker... Noen kombinasjoner har medført at diskene har gått ned på ATA33, men det er bare å passe på.

 

Trodde jeg hadde en ustabil disk, men det viste seg bare å være dårlig kontaktpunkt i kabelen. Den midterste kontakten på standardkabler er bare "klipset på" og ryker lett ved mekanisk belastning.

 

Har holdt meg til WD da de har god ytelse og jeg aldri har hatt problemer med diskene. Ble frelst etter en trøblete IBM disk. Aldri mer. Har en eldre 30GB WD disk som går i skytteltrafikk mellom to pc'er flere ganger i uka og får en del "bank", men den lever fremdeles...

 

Har kun hatt trøbbel med WD en gang, men det var da en kamerat byttet ut den ene disken med en annen uten å slå av pc'n. Da røyk filtabellen, men rettet det enkelt opp med GetDataBack.

Lenke til kommentar

Heisann.

 

HW: Asus A7N8X-E DL, WD1200JB SATA, WD1200JB, WD1200BB, WD2000JB, WinXP Pro Nor

 

Tror ikke det WD-disker generelt som er problemet men enkelte meodeller tror jeg sliter litt med nForce2. Jeg har selv alltid sverget til Western og har aldrig hatt problemer..... før nå.

Mitt siste kjøp er en WD2000JB disk og den har det bare vært tull med og en kikk rundt på forumet forteller meg at jeg ikke er alene med tull med WD2000JB/nForce2.

 

Vet at WD disker og jumpere i kombo med nForce = krøll men det er jo en bagatell. Jeg må levere inn min 200GB nå og vil prøve å bytte til et annet merke eller en annen WD-modell, vil ikke risikere å miste 200GB med data en gang til.

Lenke til kommentar

Har Abit NF7-M og 3 stk WD disker, deriblant en 3 år gammel 80 GB'er.. funker helt fett alle sammen..

 

På den ene servern min, har jeg en WD 80GB av nyere dato, samt et Asus a7*** hk, som ihvertfall er nforce, og det er heller ingen problemer der heller..

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

Hmm, jeg har hatt 8 WD disker stående i min maskin. Fungerte fint en liten stund, men plutselig gikk 6 av diskene min. Fungerte ikke lengere. Hadde ett Abit Nforce2-chipset ja. Har alltid lurt på hvorfor dem gikk. Nå skjønner jeg hvorfor.

 

Dem gikk ikke samtidig. Gikk over 3 ukers periode.

 

Kjøpte meg nytt hovedkort med VIA-chipsett i. Der har jeg ikke opplevd noe problem. Men jeg kommer aldri til å kjøpe WD disker igjen. :thumbdown:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...