Gå til innhold

cd eksploderte, brenner kaputt

Anbefalte innlegg

Skrevet
Du må huske at DVD brenner mye mer data per 1X. Kanskje plata spinner fortere for hver 1X?

Grunnen til at den har mye mer data er jo datatettheten, det er ingen grunn til å annta at den spinner over det samme området mer en en gang på dvd, dermed er det eneste som teller på hastigheten hvor lang tid den bruker på en brenning (og om det er CAV eller ikke, men det orker jeg ikke å gå inn på nå), og siden 1x dvd bruker mer eller mindre samme tid på 1x som en cd-plate, og cd-plater går opp til 52x burde ihvertfall ikke 32x dvd være noe problem, om dvd-plata fysisk tåler like mye.

AtW

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Til orientering, support hos Komplett.no var mest interessert i hvilket cd-merke som var brukt når dette skjedde ( Verbatim ), og sa at de mest sannsynlig sender ny brenner ( det pleier vanligvis å bli resultatet ).

Skrevet
Grunnen til at den har mye mer data er jo datatettheten, det er ingen grunn til å annta at den spinner over det samme området mer en en gang på dvd, dermed er det eneste som teller på hastigheten hvor lang tid den bruker på en brenning (og om det er CAV eller ikke, men det orker jeg ikke å gå inn på nå), og siden 1x dvd bruker mer eller mindre samme tid på 1x som en cd-plate, og cd-plater går opp til 52x burde ihvertfall ikke 32x dvd være noe problem, om dvd-plata fysisk tåler like mye.

Her er linken som forteller om den nær forestående maksgrensen for dvd+r på nåværende plater.

Skrevet

I tilfeller der orginale CD'er/DVD'er går i luften eller blir ødelagt, kan du få ny i erstatning hvis du sender den ødelagte orginalen til produsent eller importør.

Hvis du returnerer en brenner fordi den er ødelagt under normal bruk så skal du få ny/reparert hvis det er innen garanti tiden. Noen CD/DVD-brenner fabrikanter har liste over anbefalte plater som bør brukes, hvis du har brukt dårlig plate som er kjent for å være dårlig så kan de sikkert nekte erstatning.

Skrevet

Jeg har opplevd dette med en orginal cd hvor jeg til slutt fikk vite av en tekniker at dette kan oppstå med enkelte eldre spill CD`er på nye spillere over 24x dersom platen har en brist i den indre ringen (vanskelig for en forbruker å sjekke) men jeg fant også fort ut at jeg ikke ville komme noen vei med hverken firma som produserte platen eller spiller-produsenten. Da dette var andre gang jeg opplevde krøll med cd`er fra spill produsenten har jeg etter dette brukt en eldre cd spiller dersom jeg skal spille noen av deres spill.

Pang! sa det :scared:

Holdt på å hoppe gjennom taket når det skjedde :p

Skrevet
Jeg har opplevd dette med en orginal cd hvor jeg til slutt fikk vite av en tekniker at dette kan oppstå med enkelte eldre spill CD`er på nye spillere over 24x dersom platen har en brist i den indre ringen (vanskelig for en forbruker å sjekke) men jeg fant også fort ut at jeg ikke ville komme noen vei med hverken firma som produserte platen eller spiller-produsenten. Da dette var andre gang jeg opplevde krøll med cd`er fra spill produsenten har jeg etter dette brukt en eldre cd spiller dersom jeg skal spille noen av deres spill.

Pang! sa det :scared:

Holdt på å hoppe gjennom taket når det skjedde :p

Ta backup av orginaler på solide plater ;)

Skrevet

Her er linken som forteller om den nær forestående maksgrensen for dvd+r på nåværende plater.

Virket jo som hovedproblemet var å brenne så mye data raskt nok, men de sa også noe om at det nærmet seg maks rotasjonhastighet, spørs jo litt hva de mener med "nærmer seg" men jeg kan ikke skjøne hborfor dvder skal tåle mindre rotasjon enn cder? Om de tåler det samme burde jo 32x være mulig (ihvertfall rent rotasjonmessig). Er det noen som vet noe sikkert om dette, sto ikke så mye detaljer om det i artikelen.

AtW

Skrevet

På 24x cd-r, brenner man 700 mb på omtrent 5 min. På 16x dvd, brenner man en full disk på litt over 5 min. Men det er jo over 6 ganger så mye data på dvd! Ergo må platen spinne fortere enn på cd-r.

24x cd-r = ca 4000 kb/s

16x dvd = ca 22000 kb/s

Mulig det er noe feil i tallene ovenfor, har vært våken siden...altfor lenge siden...TRØTT!!!

Det raskeste å lese dvd på er jo 16x, og sånn har det vært lenge...

Skrevet
hvordan klarte du det ?

det burde vel være en grei garantisak så lenge ikke du har forårsaket dette. jeg har ikke akkurat hørt om tilfeller hvor en cd har eksplodert mens man prøver å brenne på den.

Det har eg lest før. Tenk deg en cd med produksjons feil og 40x cd er ca 8000RPM, dvd 16X er ca 10800RPM.

Jaja må vi snart ha på oss verneutstyr når vi bruker de nye raske cd/dvd? :roll:

Skrevet
ATWindsor:

Hastigheten for dvd og cd er IKKE den samme. 16x dvd tilsvarer 10000rpm.

Vet ikke akkurat hvor mange rpm det tilsvarer, men det er jo jævelig lett å se at 16x dvd ikke spinner like fort som en 52x cd. De skriver alt etter hverandre på en gang, 52 x cd bruker litt under 3 min, 16x dvd bruker litt under 6 min, konklusjon 52x cd spinner ca dobbelt så fort -> 32x dvd bør være godt mulig, om spinnhastigheten er den eneste begrensene faktoren (noe det ikke er). Datatettheten gjør ikke at plate fysisk tåler mindre spinn, bare at det er vanskeligere å lese/skrive ved høyere spinn.

AtW

Skrevet

Polycarbonateplatene som blir brukt i dag tåler ikke særlig mye mere enn 16x dvd. En 16x dvd som du har i ditt eksempel bruker ca dobbelt så lang tid, som en 52x cd-r. Men det skrives jo over 6 ganger så mye data. Ergo ca 3 ganger høyere hastighet. Må jo gå rundt platen flere ganger får å komme til slutten, siden sporene ligger mye tettere.

Skrevet (endret)
Polycarbonateplatene som blir brukt i dag tåler ikke særlig mye mere enn 16x dvd. En 16x dvd som du har i ditt eksempel bruker ca dobbelt så lang tid, som en 52x cd-r. Men det skrives jo over 6 ganger så mye data. Ergo ca 3 ganger høyere hastighet. Må jo gå rundt platen flere ganger får å komme til slutten, siden sporene ligger mye tettere.

Platen vil ikke spinne med 3 ganger høyere hastighet. Men jeg ser jo jeg har dreti på draget her allikevel, glemte jo at dvd-plater i tillegg til at pitene ligger my tettere også har mindre sporbredde, så plata må jo spinne rundt mer for at lesehode skal bevege seg like langt innover på plata. (er vel ca dobbelt så stor avstand på cd (ca 1600 nm mot 800 nm om jeg ikke husker feil). Huff dette var pinlig, er ikke bra å være såpass påståelig å ta feil.. :blush: <- Flau ATWindsor.

PS: Vi allikevel si at datatettheten alene ikke har noe for omdreingshastigheten å gjøre, bare sportettheten (som indirekte har noe med datatettheten å gjøre såklart, den og pit-tettheten avgjør datatettheten, i tillegg til dette har dvd en litt mer effektiv feilkorrigering (tror jeg), som gjør at man får enda litt mer plass).

AtW

Endret av ATWindsor
Skrevet
Visst noen er nervøse for eksplosjoner kan man bruke NERO Drivespeed. NERO Drivespeed følger med NERO Burning ROM. Drivespeed følger også med ACE PRO codec pack.

Anbefaler 30x hastighet.
Skrevet (endret)

OC-Freak: kan ikke du komme med et fasitsvar!

DVD-plater lager jo dataene mye tettere både langs hvert spor og avstanden mellom sporene. Det er derfor ikke så enkelt å bare regne om fra datarate til rpm. (Hvis ikke noen vet hvor mye tettere dataene er lagret på langs av sporene og hvor mye tettere sporene ligger i forhold til en CD.)

Regner med OC-Freak vet mer om dette.

Edit: Fant et par screenshots fra det eminente nettstedet http://www.cdfreaks.com :

ldw811s31.png

Dette bilder viser CD-speed langs den ene Y-aksen (grønn graf) og rpm langs den andre Y-aksen (gul graf). Vi ser av den grønne grafen at den leser CD'er i en hastighet av 20x i starten og 40x på slutten. Spinn-hastigheten (gul) er konstant hele tiden (CAV) på ca 9000 rpm.

ldw811s39.png

Dette bilder viser DVD-speed langs den ene Y-aksen (grønn graf) og rpm langs den andre Y-aksen (gul graf). Vi ser av den grønne grafen at den leser DVD'er i en hastighet av 5x i starten og 12,5x på slutten. Spinn-hastigheten (gul) er konstant hele tiden (CAV) på ca 7500 rpm.

Hele review'en kan leses her

Endret av Simen1
Skrevet (endret)
OC-Freak: kan ikke du komme med et fasitsvar!

DVD-plater lager jo dataene mye tettere både langs hvert spor og avstanden mellom sporene. Det er derfor ikke så enkelt å bare regne om fra datarate til rpm. (Hvis ikke noen vet hvor mye tettere dataene er lagret på langs av sporene og hvor mye tettere sporene ligger i forhold til en CD.)

Regner med OC-Freak vet mer om dette.

Jeg er ganske sikker på at sporene ligger ca dobbelt så tett, og at pittene ligger ca dobbelt så tett, dette blir bare en omtrentlig 4-dobling, den siste delen av kapasitetsøkningen kommer fra mer effektive feilkorrigerinsalgoritmer, så mindre plass på plata brukes til det. Mao vil en plate som brennes på 6 min som dvd spinne like fort som en plate som brennes på 3 min på cd (fordi sporene ligger ca dobbelt så tett).

Tatt i betraktning mine tidligere bravader i denne tråden burde man kanskje ikke ta mitt ord for god fisk, men jeg tror ikke jeg er så langt ute på jordet denne gangen ;).

AtW

Endret av ATWindsor
Skrevet

Vet ikke hvor mye jeg vil føye til (kan nok finne tekniske data hvis jeg vil, men det er tidkrevende og jeg har mye annet å gjøre).

CD på 48x = ca 9500rpm.

DVD på 16x = ca 9000rpm.

De raskeste leserene på 56x har en rotasjonshastighet på nesten 11000rpm. Hvis disse også hadde kunnet lese DVD ville hastigheten vært rund 19x DVD.

De fleste CD/DVD-ROM/Brenner/leser produsenter sier klart at garantien ikke dekker skader forårsaket ved bruk av lavkvalitets/skadet media/gamle plater osv.

Så jeg tror du stiller litt svakt sånn garantimessig.

Har selv vært borti problemet i flere tilfeller, her er noen produsenter som ser ut til å ha mer problemer med dette enn andre:

-Afreey

-Asus

-Aopen

Og det skjer oftest i forbindelse med bruk av:

-Billige CD-R plater (eks på plater jeg vet har eksplodert: MMORE, MANGE Noname plater, Imation)

-Eldre orginal plater (over 5 år gamle)

-plater som ikke er vanlige runde, noen reklameplater har vært stjerneformede osv.

Har til dags dato aldri hørt at det har skjedd med DVD-plater av noe slag.

Skrevet

Nei det gjelder ikke alle. 16x er ikke alltid 16x noen når bare 15.8x mens andre gjerne når nesten 17x.

Etter det jeg har sett så er ca 9000-10000rpm nok for å nå 16x på slutten av platen, kjører philips på 10800rpm så vil de nok nå rundt 17x+ på slutten av platen hvis jeg ikke tar feil ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...