Gå til innhold

diverse cpu+goop+luft spørsmål


Omnikron

Anbefalte innlegg

Har nettopp bestilt nytt HW og gleder meg stort til det kommer. Har lest litt rundt om kring og bestemte meg til slutt for å kjøpe MIST - Silent Twin til å ha på cpu.. på et Asus A7N8X-E hovedkort.

 

Viktig for meg at det er stille og samtidig kjøler bra, og det står det jo at denne gjør. Noen med erfaringer? Har jeg gjort et dårlig kjøp? :p

 

Har i tillegg bestilt Antec Sonata kabinettet som det var en test av her på HW. Har og bestilt en ekstra 120mm vifte slik at det er en foran og en bak i kabinettet. Vil dette gi nok luftgjennomstrømning?

 

Også mitt siste og egentlig mest viktige spørsmål. Må ha en del deler fra maskina jeg sitter på nå så må vite det før jeg demoterer denne og setter opp den nye. Kjøpte en AMD XP2500+ som da denne kjøleren skal kjøle :p Hvor mye termisk pasta, goop, eller hva det nå heter skal påføres CPU? Er det noen guide på internett som viser dette med bilder? Er det mye eller lite? :) Mye rare spørsmål sikkert, men jeg har aldri satt sammen min egen maskin helt fra bånn og vil gjerne gjøre det mest mulig riktig.

 

Takker for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det med hvor stille det er er nok rimelig subjektivt så det må du teste selv. Og det samme med luftgjennomstrømninga og temp o.l. det avhenger av flere faktorer som lufttemp i rommet og hvor pcen står (som i et skap e.l.)

 

Og så vidt jeg vet er det best å ha minst mulig kjølepasta bare akkurat så mye at pastaen dekker hele cpu kjernen i et megt tynt lag. Om der er noen riper i bunnen av kjøleribba så er det kanskje lurt å jevne de litt ut med et lag kjølepasta der og...

Lenke til kommentar
Om der er noen riper i bunnen av kjøleribba så er det kanskje lurt å jevne de litt ut med et lag kjølepasta der og...

Har du riper i bunnen av kjøleribba på kontaktflaten, så må du ikke finne på å bruke den!

 

Forsøk evt "planslip og poler" til ripene er borte eller bytt den omgående.

 

Jeg kjørte for ikke så lenge siden en "standard amd" kjøleribbe med den pastaen som fulgte med på kjøleribba. Problemet var bare at CPU temp skvatt fort opp mot +90c, gudskjelov bootet jeg aldri lengre enn healthscreen i bios(10-15 sek) og slo av hver gang.

 

Så etter etter mange runder med hardware og bios osv. bestemte jeg meg for å bytte pasta, selv om det neppe ville løse en så høy temp.

 

Til min store forskrekkelse så jeg en liten rose med riper på kjøleribben i kontaktflaten når jeg fjernet stock-pastaen.

Så da var det bare å smelle den i veggen med en 4" djevel-spiker(hadde litt lyst....) og ringe leverandøren og få en nye en.

 

Var ikke snakk om papirarbeid der....

Med den nye datt tempen rett ned på normale verdier.

 

Og hvordan det oppstår slike "jeg tar en spiker og lager masse små ripe-kruseduller akkurat på den lille kontaktflaten" på en kjøleribbe under selve pastaen som blir påført i produksjon, kan man undres over.

 

For å si det slik, jeg kjøper aldri mer en glacialtech cpu kjøler. Dog kanskje litt feil i og med at det mest sannsynlig har vært en misfornøyd annsatt i produksjon som var FAF.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Viktig for meg at det er stille og samtidig kjøler bra....

 

Har og bestilt en ekstra 120mm vifte slik at det er en foran og en bak i kabinettet. Vil dette gi nok luftgjennomstrømning?Takker for svar!

For n-te gang ...: Serievifter øker ikke luftstrømmen. Den svakeste vil bremse luftstrømmen pga. vindmølle-effekt. Siden man har en PSU med vifte er det altså ikke vits å sette på en innvifte, men heller sette den som utvifte, og dermed øke luftstrømmen. Så må man ta bort braketter, deksel og annet hinder slik at man får størst mulig fritt areal for luft inn i front. På baksiden må man tape over alle huller slik at det ikke trekkes inn igjen allerede oppvarmet luft.

PSU skal ha bare en vifte hvis man tenker støy (her er serievifter hvis det er 2).

Dette er fysikkens lover :green:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...