Gå til innhold

Hvilken prosessor er best på Super PI?


snorreh

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Alternativt lage en i samarbeid med snorreh!  ;) 

 

mag

Den dagen Knick Knack og snorreh sammarbeider, skal jeg spise meg dritings på konfekter, for så å løpe rundt med en hund på hode, og skrike til barneskole læreren sin grav hvorfor hun gikk med genser.

 

Med andre ord, noen ting skjer bare ikke.

hm si, snorre... skal vi sjekke om vi har samme ping respons mot hverandre? ;)

Dette skulle jeg nemlig likt å se! så kan jo Macfan ta med seg en av disse dasslokk lignende Mac maskinene på turen :p

 

trMaG: takk for oversetting og kommentar til beregningene. jeg mener også en en kan tillate seg å gjøre gjennomsnitt om en først fjerner de testresultater som opplagt er feil.

 

...hva er det som går av fingra mine i dag? bare leifs!

Endret av Knick Knack
Lenke til kommentar
Alternativt lage en i samarbeid med snorreh!  ;) 

 

mag

Den dagen Knick Knack og snorreh sammarbeider, skal jeg spise meg dritings på konfekter, for så å løpe rundt med en hund på hode, og skrike til barneskole læreren sin grav hvorfor hun gikk med genser.

 

Med andre ord, noen ting skjer bare ikke.

Vet ikke helt om du forstår dette men:

Faktisk har snorreh og knick knack samabeidet for å lage en ferdig graf. Selv om de har to vidt forskjellige ståsted og synspunkter ser det jo faktisk ut som om de kan bli enige om en graf.. Istedenfor å ta en time slik snorreh egentlig brukte på grafen har det tatt hele kvelden, men men hva ellers skulle man ha gjort... :p

 

Merk deg hvordan den aggressive stemningen har litt etter litt forsvunnet, og at de to kamphønene nå samarbeider mot et felles resultat.

 

Start å spis konfekt, og finn ei tispe å tre nedover hodet!

 

mag (gandhi-stemning)

 

Edit: skrivefeil

Endret av trMaG
Lenke til kommentar
Alternativt lage en i samarbeid med snorreh!  ;) 

 

mag

Den dagen Knick Knack og snorreh sammarbeider, skal jeg spise meg dritings på konfekter, for så å løpe rundt med en hund på hode, og skrike til barneskole læreren sin grav hvorfor hun gikk med genser.

 

Med andre ord, noen ting skjer bare ikke.

Vet ikke helt om du forstår dette men:

Faktisk har snorreh og knick knack samabeidet for å lage en ferdig graf. Selv om de har to vidt forskjellige ståsted og synspunkter ser det jo faktisk ut som om de kan bli enige om en graf.. Istedenfor å ta en time slik snorreh egentlig brukte på grafen har det tatt hele kvelden, men men hva ellers skulle man ha gjort... :p

 

Merk deg hvordan den aggressive stemningen har litt etter litt forsvunnet, og at de to kamphønene nå samarbeider mot et felles resultat.

 

Start å spis konfekt, og finn ei tispe å tre nedover hodet!

 

mag (gandhi-stemning)

 

Edit: skrivefeil

Det var nok en liten dose ironi i det jeg sa, ;)

men kan sikkert gjøre det, gjore noe ganske lignende sist lørdag. :blush:

Lenke til kommentar
Det var nok en liten dose ironi i det jeg sa, ;)

men kan sikkert gjøre det, gjore noe ganske lignende sist lørdag.  :blush:

hehe

 

skjønte det da..

hvordan var det å ha tispa tredd nedover hodet? Aldri prøvd skjønner du.. :p

 

mag

det var ikke tispe... :scared:

 

ok nå er vi i allefall et par mil off topic her.

 

snorreh: er det mye pes å legge ut tabell/oppramsing av testresultatene? De behøver ikke komme i pedagogisk innpakning ;)

Endret av Knick Knack
Lenke til kommentar
Det var nok en liten dose ironi i det jeg sa, ;)

men kan sikkert gjøre det, gjore noe ganske lignende sist lørdag.  :blush:

hehe

 

skjønte det da..

hvordan var det å ha tispa tredd nedover hodet? Aldri prøvd skjønner du.. :p

 

mag

det var ikke tispe...

doggypappa? (kjøter)

 

Edit: slutter nå.. sry (har fortsatt litt lættis da)

Endret av trMaG
Lenke til kommentar
åssen er MAC på superPI?

Mac kjører ikke x86-programvare i utgangspunktet. Dvs. SuperPi må rekompileres for å kunne kjøre på en Mac, eller så må programmet gå i emuleringsmodus (=tregt). Rekompilering vil ikke kunne gi sammenlignbare resultater med AMD og Intel CPU'er på grunn av helt forskjellige optimaliserings-metoder.

Lenke til kommentar
åssen er MAC på superPI?

Mac kjører ikke x86-programvare i utgangspunktet. Dvs. SuperPi må rekompileres for å kunne kjøre på en Mac, eller så må programmet gå i emuleringsmodus (=tregt). Rekompilering vil ikke kunne gi sammenlignbare resultater med AMD og Intel CPU'er på grunn av helt forskjellige optimaliserings-metoder.

Hadde vært litt kult å sett effekten av en annen kompilering da! SPEC testene baserer seg jo på kompilering for hver enkelt arkitektur og jeg vil påstå at det er representativt. Det er en fastsatt jobb som skal gjøres og tiden måles. Enkelt og greit, kjappest er best, men en ender opp med å teste både cpu, kompilator, minnearkitektur og instruksjonssett. Da er det ikke alltid greit å vite hva som skal ha æren for hva.

 

Skulle likt å se Super Pi optimalisert for SIMD og SMT/SMP! Mulig opperasjonene er så snevre at det ikke får særlig utslag da...

 

Super Pi er forøvrig grise tregt...

 

http://pages.istar.ca/~lyster/pi.html

 

Intel(R) Pentium(R) 4 CPU 1.60GHz detected
System speed measured at 1.6 GHz
Using custom training data

Computation of Pi to 1,048,576 digits
Method used : Chudnovsky
Started : Thu Nov 06 19:37:01 2003

Series size : 73940  (1,048,591 digits)
Initialization time : 0.00
Series processing time : 6.17
Final value time : 1.64

Total time : 7.81 seconds
Total memory used : 13,113,036 (12.51 MB)

 

1M på 7.81sec på en P4 1.6GHz! "Super" Pi eh? :hmm:

Endret av Knick Knack
Lenke til kommentar
Hva gjennomsnitt angår: Tek på dette: om du vil vite hvor raskt en bil kan akselerere fra 0 til 100. hva gjør du da? jo du kjører selvsagt flere testløp. tar du gjennomsnittet? Nei! du tar den beste tiden fordi dette er hva bilen kan yte. Alle tester som viser lavere enn den beste skyldes at sjåføren ikke har kjørt nært nok optimalt. (han vil aldri klare 1005 optimalt). Samme gjelder for Super Pi testen. Noen ganger vil resultatet bli dårligere fordi prosesser i bakgrunnen (det kan gjerne være 20-40 stk) finner på å dra noe ytelse mens testen pågår!

Enig med deg.

 

For å vite om det er et gjennomsnitt vi skal bruke, eller de beste verdiene, må vi finne ut av hva vi faktisk ønker å måle. Dersom vi skal finne ut hvor høye grantrær i en skog typisk er, kan vi gjøre det på flere måter: Vi kan måle alle sammen og regne ut gjennomsnittet. Da får vi et middel som ikke sier så mye om normalhøyden, fordi alle ungtrærne er små og vil trekke gjennomsnittet ned. Vi kan trekke ut den høyden som har flest målinger, som da blir et ganske godt mål på hva som er den typiske høyden. Dersom man bruker medianen (den mitterste verdien) får man et annet mål som også kan kalles typisk. Det er også mulig å fjerne ekstremverdiene og beregne gjennomsnittet over resten. Disse ulike metodene kan altså gi flere ulike svar som kan være like rette alt etter hva man ønsker å måle. Det er altså veldig viktig å ha avklart dette. Men dersom vi skal finne det høyeste, plukker vi ganske enkelt ut den største måleverdien.

 

En bils aksellerasjon er typisk avhengig av bilens yteevne og sjåførens evnet til å utnytte kreftene optimalt v. bl.a. å gire raskt. I dette tilfellet er det klart den beste verdien som skal brukes. De andre verdiene skyldes dårligere arbeid av sjåføren og innerholder altså støy/feil.

 

Det kan derimot være interessant å finne ut hva som er den typiske aksellerasjonen for en bestemt bilmodell. Siden ytelsen kan variere noe mellom ulike biler, må man teste flere biler på samme måten og finne den beste tiden for hver enkelt bil. Den typiske aksellerasjonen blir da gjennomsnittet for de beste målingene for hver bil. Ved et stort nok antall biler, vil den minste av de beste måleverdien være en "garantert" verdi. Mao. så er denne bilmodellen minst så rask.

 

Ved CPU-testing er det på tilsvarende måte. Det er noe forskjeller på ytelsen mellom ulike hovedkort, mens ulike eksemplarer av samme hovedkort bør gi minimale forskjeller (forutsetter lik bios og konfig ellers). En ideell maskin vil da gi all ytelsen til programmet som skal times, f.eks. SuperPI. Flere kjøringer skal da gi tilnærmet identisk resultat. Siden det går andre prosesser, så må dårligere resultater skyldes at andre prosesser tar CPU-kraft fra SuperPI. Disse dataene vil da inneholde støy/feil og bør derfor velges bort.

 

Dersom man ønsker å se på en forventet ytelse på en CPU uavhengig av hovedkort, må man teste med et stort antall forskjellige hovedkort, og så plukke ut det beste resultatet fra hvert hovedkort og midle over disse.

 

Siden datamengden i dette tilfellet er svært liten, er man nesten garantert å få med mye støy dersom man bruker et rent gjennomsnitt. Medianen (den mitterste dataverdien) kan da være en bedre indikator, men det kan også gi betydelige feilkilder ved så små datasett som vi har her. Det er også mulig å velge bort de(n) dårligste verdien før gjennomsnittet beregnes. I alle tre tilfeller vil vi nesten garantert få svar som inneholder feil og som er dårligere enn hva vi burde fått.

 

De eneste verdiene som jeg kan forstå har noe for seg å bruke, er de beste. De vil sannsynligvis ligge tettest opptil det teoretisk beste reultatene. De andre vil inneholde feil som skyldes at andre prosesser stkjeler CPU-kraft, ulikt/"dårligere" hovedkort, chipset, minne og annen HW. Men uansett vil vi ha feil i og med at vi ikke har kontroll på at testene er utført på samme måte og at maskinene er konfigurert likt. Vi kan vel heller garantere at de ikke er det. Typisk bør vi da få et datasett som er så tett som mulig opptil det ideelle, men med noen tilfeller av data som blir noe dårligere enn de burde vært.

Lenke til kommentar
Hva gjennomsnitt angår: Tek på dette: om du vil vite hvor raskt en bil kan akselerere fra 0 til 100. hva gjør du da? jo du kjører selvsagt flere testløp. tar du gjennomsnittet? Nei! du tar den beste tiden fordi dette er hva bilen kan yte. Alle tester som viser lavere enn den beste skyldes at sjåføren ikke har kjørt nært nok optimalt. (han vil aldri klare 1005 optimalt). Samme gjelder for Super Pi testen. Noen ganger vil resultatet bli dårligere fordi prosesser i bakgrunnen (det kan gjerne være 20-40 stk) finner på å dra noe ytelse mens testen pågår!

Enig med deg.

Det var da vitterlig jeg som skrev det der! Ser det lett på alle skrivefeila :laugh:

Lenke til kommentar

Her er foresten et Pi program som er kompilert for en rekke platformer:

http://www.myownlittleworld.com/pi/program.html

 

Her ligger også Comparative performance of various machines running pi_css5

 

Den har ingen P4 eller A64 maskiner, men masse P3, Alpha, Itanium, G4, G5 osv. :thumbup:

 

E:\pi_css5>pi_css5.i686.exe 1048576
Calculation of PI using FFT and AGM, ver. LG1.1.2-MP1.5.2a.memsave
initializing...
nfft= 262144
radix= 10000
error_margin= 0.00564615
calculating 1048576 digits of PI...
AGM iteration
precision= 48: 2.79 sec
precision= 80: 2.80 sec
precision= 176: 2.79 sec
precision= 352: 2.79 sec
precision= 688: 2.78 sec
precision= 1392: 2.78 sec
precision= 2784: 2.81 sec
precision= 5584: 2.79 sec
precision= 11168: 2.79 sec
precision= 22336: 2.80 sec
precision= 44688: 2.80 sec
precision= 89408: 2.78 sec
precision= 178816: 2.79 sec
precision= 357648: 2.80 sec
precision= 715312: 2.78 sec
precision= 1430640: 2.79 sec
writing pi1048576.txt...
52.31 sec. (real time)

E:\pi_css5>

 

Duron 700MHz, Win2k og masse programmer oppe

Like kjapt som P4B 3.06GHz og "Super" Pi :w00t:

Endret av Knick Knack
Lenke til kommentar
Skulle likt å se Super Pi optimalisert for SIMD og SMT/SMP! Mulig opperasjonene er så snevre at det ikke får særlig utslag da...

 

Super Pi er forøvrig grise tregt...

Jeg skulle også likt å se skikkelige optimaliseringer og tester med flere kompilatorer. Har FastPi optimaliseringer for SIMD eller SMT/SMP ?

 

Men, strengt tatt SuperPi tester jo det den hele tiden har testet: x86 FPU'en, hvis vi skulle testet andre deler av arkitekturen eller SIMD-egenskapene så må vi selvfølgelig bruke noe annet enn SuperPi som i sin tid var kompilert med optimaliseringer for 486 FPU'en (eller Pentium FPU'en om de hadde fått med seg de optimaliseringene i kompilatoren de brukte) Med nye optimaliseringer vil nok programmet gå langt raskere (noe Knick-Knack allerede har påpekt med Pi_css5)

Lenke til kommentar
I det nye testoppsettet vårt kommer vi til å bruke FastPi om jeg ikke husker feil. Det er så langt vi vet det raskeste programmet til Pi.

Mener du PiFast?

http://pages.istar.ca/~lyster/chart.html

http://numbers.computation.free.fr/Constan...ram/pifast.html

 

Den påstås å være raskest for windows.

 

Pi_css5 kjører foreløpig bare på linux (det er vist noe kluss med resultatene i windowz :roll: ) og har ca samme fastighet som PiFast. Det som er morsomt med denne er at det er tilgjengelig testresultater på platformer en normalt ikke finner tester på! Slik jeg har nevnt lengre opp:

Comparative performance of various machines running pi_css5

Hadde vært ekstra morsomt å se hvordan våre vanlige "dødelige" x86 prosessorer yter i forhold til Alpha, G3, G4, G5, UltraSPARC II, Itanium 1 og 2 ;) og PA-RISC.

 

Listen ble sist oppdatert 31. jaunar 2004 så den ser ut til å være i live!

min Duron 700MHz yter for eksempel ca likt med 500MHz P3 Xeon 1MB cache. vel og merke så kjører jeg win2k så det er mulig den yter enda bedre.

Endret av Knick Knack
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...