Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

F*** deling av foldere, trenger hjelp


Anbefalte innlegg

Jeg sliter med deling avfoldere. Jeg har nå koblet sammen en bærbar og jobb-maskina med krysset kabel og vil at de skal dele foldere slik at jeg kan overføre filer fra den ene til den andre. Trenger kun å fungere under selve overføringen og sikkerheten er ikke viktig da siden de ikke er på nett når dette skjer. Det jeg har gjort nå er:

  • Disable Norton Internett Security 2003 på begge PC'ene
  • Disable Norton Antivirus 2003 på begge PC'ene
  • Slå på deling av foldere på begge PC'ene
  • Slå av krysset "simple file sharing" på begge PC'ene
  • Begge PC'ene har nettverksnavn og ligger under workgroup
  • Begge PC'ene viser "network cable unplugged" når kabelen ikke er tilkoblet, men viser tilkoblet når kabelen er tilkoblet. Tilkoblingen skal altså være i orden.
  • Begge har Winodws XP og er satt opp uten brannmur

Likevel får jeg kun opp den samme PC'n som jeg jobber på i "My network places" ... " workgroup. Hva er feil? Hvordan får jeg kontakt slik at jeg får overført? (husk: sikkerhet spiller ingen rolle akkurat under overføringen)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

 

- Sett faste IP-adresser på begge to : 10.0.0.2 og 10.0.0.3

- Nettverksmaske setter du til 255.255.255.0 på begge

- Legg til en "trusted zone i NIS" på feks 10.0.0.1 - 10.0.0.10

- Del en mappe ("share as") sett Permission *PÅ SHARET* til full control

- Gå videre til NTFS filrettighets instillingene og sett full control på everyone gruppa.

 

Hvis du da skal mappe fra maskin 1 til maskin 2 skriver du inn denne i en dos prompt:

 

net use x: \\10.0.0.3\<navnet på den delte mappa> /USER:administrator <passord her> /PERSISTENT:yes

trykk enter

 

Dropp <>tegnene - de skal ikke være med.

 

Dette funker garantert!

 

Lykke til :)

Lenke til kommentar

Jeg har hatt et lignenede problem på jobb. Fant den andre maskinen i nettverket men ingen ting var delt. Prøv å åpne Windows Utforsker og skriv \\IP-adresse i Adresse feltet (prøv å logg på som administrator og skriv \\IP-adresse\c$), det fungerte for meg. Andre ting du kan prøve er å bruke kommandoen "net use z: \\ip-adresse\c", da mapper du opp en nettverks harddisk.

Lenke til kommentar

EDIT: Mange før meg her gitt :p

 

Gjør følgende:

 

Sett maskinenes IP opp f.eks. slik:

 

PC1: 192.168.1.10, netmask 255.255.255.0

PC2: 192.168.1.11, netmask 255.255.255.0

 

Prøv å ping IP'ene fra hver maskin, du kan også kjøre

 

telnet 192.168.1.11 139

 

fra PC1.

 

Da sjekker du at du får connection til NetBIOS som kjører på 139. Dvs. hvis du ikke får connection får du beskjed om dette, men hvis du får connection vil bare skjembildet clear'es og den vil stå og henge og du må lukke commandovinduet.

 

I windows explorer kan du nå skrive \\192.168.1.11 fra PC1 og du skulle få opp denne PC'ens delte foldere. Har du ikke delt noen foldere har windows alltid satt opp noen default "administrative shares" som kan nås slik: \\192.168.1.11\C$ for c: osv.

 

Håper det var til hjelp...

 

Trygve

Endret av trygvelo
Lenke til kommentar
Prøvd med flere kabler? Har selv vært borti at PC'en SIER at kabelen er i, men det skjer ganske lite... Er kabelen hjemmelagd kanskje? Selv om kabelen du bruker fungerer i andre tilfeller så kan det være at nettverkskortet på Bærbaren ikke gir sterke nok signaler. Dette får være en desperat løsning visst du går gal av problemet ditt ;)
Lenke til kommentar

Hvis du bare skal gjøre en filoverføring av og til (eller siste utvei :) ), kan du prøve å bare koble sammen pc`ene direkte via en krysset IP-kabel. Uten å blande inn ruteren inn. Da skal det i allefall ikke være noe problem å dele mapper..

 

[edit: litt sent på dag... :-) ]

Endret av Hauk500
Lenke til kommentar
Hvis du bare skal gjøre en filoverføring av og til (eller siste utvei :) ), kan du prøve å bare koble sammen pc`ene direkte via en krysset IP-kabel. Uten å blande inn ruteren inn. Da skal det i allefall ikke være noe problem å dele mapper..

Er det ikkje det han har gjort da? :dontgetit:

Lenke til kommentar

Beklager at jeg ikke har svart før nå. Har vært offline i forbindelse med overføringen i et par timer nå. Slet som f*** med å få kontakt. Pinget, konfigurert frem og tilbake, slått på og av ørten kryss og innstillinger, guest-accounts, deling, søkt, lagt til users, endret på en drøss med ting, og restartet mange ganger. Fytti F** hvor vanskelig Microsoft har gjort dette.

 

Men takk for hjelpen i alle fall. :) Jeg fikk det til til slutt. (merkelig nok) Jeg kan desverre ikke fortelle hvordan jeg klarte det fordi jeg har trikset så mye frem og tilbake at jeg ikke aner hvilke tilfeldigheter som klaffet samtidig så det funket. Nå har jeg stillt tilbake alt så sikkerheten skal være bra.

 

Neste gang setter jeg meg heller inn i hvordan man setter opp en FTP-server (ikke-MS programvare) og overfører via den.

 

Takk for hjelpen!

Lenke til kommentar
Beklager at jeg ikke har svart før nå. Har vært offline i forbindelse med overføringen i et par timer nå. Slet som f*** med å få kontakt. Pinget, konfigurert frem og tilbake, slått på og av ørten kryss og innstillinger, guest-accounts, deling, søkt, lagt til users, endret på en drøss med ting, og restartet mange ganger. Fytti F** hvor vanskelig Microsoft har gjort dette.

 

Men takk for hjelpen i alle fall. :) Jeg fikk det til til slutt. (merkelig nok) Jeg kan desverre ikke fortelle hvordan jeg klarte det fordi jeg har trikset så mye frem og tilbake at jeg ikke aner hvilke tilfeldigheter som klaffet samtidig så det funket. Nå har jeg stillt tilbake alt så sikkerheten skal være bra.

 

Neste gang setter jeg meg heller inn i hvordan man setter opp en FTP-server (ikke-MS programvare) og overfører via den.

 

Takk for hjelpen!

Husker jeg var borti noe lignende når jeg hadde to nettverkskort i pc-en og skulle route adsl'n til en annen pc gjennom det ene nettverkskortet, mens det andre tok i mot adsl'n

 

Tipper du kjørte den jækla nettverksveiviseren. Har vært rimelig pissa på den, når det f.eks ikke ville fungere bare fordi jeg ikke ville lage en diskett :devil:.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...