Gå til innhold

Skifte CPU og CPU-vifte


kjetilfa

Anbefalte innlegg

Skal skifte ut både CPU og vifte.

Har fått en Duron1300, har en Duron700 fra før som jeg skal fjerne.

Det vanskeligste for meg er å fjerne CPU-viften. Er livredd for å knekke/ ødelegge noe. (Grunnen til at jeg vil skifte viften er støy)

Er det noen som har tips/ framgangsmåte på hvordan det skal gjøres. Gjerne linker til sider som forklarer hvordan?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vet ikke om noen tips eller sider med fremgangsmåter men jeg kan forsikre deg om at hvis du skal bytte både cpu og vifte så er dt ikke noe kjempestress om du skulle få knekt en del =( Festet viften er koblet til hovedkortet på sitter godt fast og er solid plast..

 

Men selfølgelig hvis du er veldig redd for og ødelegge noe så kan du for eksempel få en som har litt greie på data til og gjøre dt for deg?

 

Skal ikke presse deg men tror ikke det er så veldig farlig om du prøver litt ;)

 

Og ikke for og være frekk men jeg ville også foreslått og kjøpe en litt bedre prossesor? Duron er ikke akkurat av de raskeste... Du får f.eks: en AMD 2.16ghz xp3000... som er mye sprekere for rundt 1500,- og dt er ikke mye for en så sprek prossesor! ;)

 

Lykke til! :yes:

Lenke til kommentar
Og ikke for og være frekk men jeg ville også foreslått og kjøpe en litt bedre prossesor? Duron er ikke akkurat av de raskeste... Du får f.eks: en AMD 2.16ghz xp3000... som er mye sprekere for rundt 1500,- og dt er ikke mye for en så sprek prossesor! ;)

Dette blir litt off-topic, men det finnes langt flere hovedkort som støtter Duron 1300 i forhold til de nye XP-prosessorene.

 

Gammelt hk og ram er mao. en god grunn for å gå til anskaffelse av en Duron. Omtrent dobbel cpukraft for et par hundrelapper er ikke å forakte.

Lenke til kommentar
Skal skifte ut både CPU og vifte.

Har fått en Duron1300, har en Duron700 fra før som jeg skal fjerne.

Det vanskeligste for meg er å fjerne CPU-viften. Er livredd for å knekke/ ødelegge noe. (Grunnen til at jeg vil skifte viften er støy)

Er det noen som har tips/ framgangsmåte på hvordan det skal gjøres. Gjerne linker til sider som forklarer hvordan?

Vel, du må være veldig forsiktig. hvis kjøler'n som nå står på er laget slik at du må bruke et flatt skrujern så vær forsiktig så du ikke glepper skrujernet net på hovedkortet og ikke trykk altfor hardt ned heller, når du har fått skyvd ned clippsene på kjøler'n litt ned prøver du forsiktig og skrå skrujernet slik at clippsene går ut fra festene sine, også er det bare og løfte av kjøler'n forsiktig. du burde foresten legge pc'en ned sånn at det er både lettere og komme til/skru og så ikke kjøleren faller ned på skjermkortet og eller annet og ødlegger det, så når du har fått av kjøler'n så vipper du opp den armen (brun som regel) som ligger på den enne siden av Cpu sokkelen, også kan du bare ta ut cpu'en med fingrene og sette inn en ny. og gjøre akkurat det som du gjorde for og få den ut bare i omvendt rekkefølge self. ;)

 

Men det er jo mange sider om montering og sånt på internett. så du kunn søkt om dette, de har tilog med en her på hardware.

 

Montering Av cpu (AMD)

Lenke til kommentar

Takker for all hjelp.

Klarte å installere ny cpu og cpuvifte og det ble en ekstremt mindre støy.

 

Men nå har jeg et annet problem. Kommer ikke lenger enn til memory testinga i oppstart. Kan jeg ha grillet cpu, slik at den i praksis er ute av drift. Rørte ikke cpu med hendene under installering, så jeg forstår ingenting, men jeg var litt hardhendt da jeg installerte vifta. Jeg glapp også skruhjernet en gang og traff hovedkortet. Ser ingen synlige skader på hovedkortet, men det har nå mange små kretser da.

 

NB! Det er en lampe att med Cpu som lyser RØDT. Er dette et tegn på at cpuen har røket???

Lenke til kommentar
Takker for all hjelp.

Klarte å installere ny cpu og cpuvifte og det ble en ekstremt mindre støy.

 

Men nå har jeg et annet problem. Kommer ikke lenger enn til memory testinga i oppstart. Kan jeg ha grillet cpu, slik at den i praksis er ute av drift. Rørte ikke cpu med hendene under installering, så jeg forstår ingenting, men jeg var litt hardhendt da jeg installerte vifta. Jeg glapp også skruhjernet en gang og traff hovedkortet. Ser ingen synlige skader på hovedkortet, men det har nå mange små kretser da.

 

NB! Det er en lampe att med Cpu som lyser RØDT. Er dette et tegn på at cpuen har røket???

Så lenge du får bilde på skjermen og maskinen vil starte så er det ikke noe i veien med prossesoren. "memmory testing" mener du da den opptellingen av minnet i starten av oppstarten da eller? sjekk om de 3 lampene på tastaturet slokner etter hvert, gjør de ikke det har du nok enten grillet prossesoren eller vært for hardhendt slik at den har skade...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...