Gå til innhold

Anbefalte innlegg

heisann

 

Jeg har lyst til og lære meg et programerings språk, men jeg vet ikke hvilket... eneste jeg vet er at java er uaktuelt.

Jeg vil gjerne ha litt start hjelp, derfor lurte jeg på hvilket språk som har flest (gode) nybegynner guider på nettet(gjerne på norsk)

 

Hvilket spåk burde jeg velge ?

 

håper på svar...

 

mvh

Joakim T

 

Kom gjerne med linker til guider :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som sagt komemr det helt an på hva du vil bruke språket til, men gode allrounds er java og visual basic. Begge er lette å sette seg inn i, men kan gjøre brukbart avanserte ting. C# er og et alternativ, men det har jeg ikke hatt gleden av å møte enda. Skal du ha noe dypere bør du gå for c++ C ser jeg ikke helt visten med lenger da det er mer arbeid enn nytte i det, med mindre du er spesielt interressert

Lenke til kommentar

VB er et dustespråk! (IMO) , samt at du vel ikke (så vidt meg bekjent, men er villig til å krype litt dersom jeg tar feil) akkurat kan laste ned VB`s programmeringsmiljø vederlagsfritt fra M$?

 

Men jeg skal gi deg et godt råd, dersom du vil ha noe som er både billig og bra:

 

Last ned Freepascal/Lazarus, og installer dette på enten din windows-maskin (OBS- litt vel bøggete i win) eller linux-maskin. så går du til Torry`s og tanker ned gratis kildekode og tut`s til Delphi/Pascal til du ser mannen med ljåen, så har du noe å holde på med i en uke eller to, dersom du leser litt og bruker linker på begge overnevnte nettsteder så burde du bli i stand til å skjønne litt av hva det dreier sog om iløpet av ikke alt for lang tid, og det har ikke kosta deg ei eneste krone.

Lenke til kommentar

Hva med: Nei!

VB er et bra enkelt programmeringsspråk, hvor du slipper pekere, pluss at det ikke har memory leaks som Java har.

 

Java er tåpelig, jeg tror ikke det har noe med syntaksen, men du må ha Java Virtual machine inne, pluss at det ikke alltid er bakover kompatible.

Jeg snakket med en kar som fikk problemer med dette i Java Script! JAVA SCRIPT!

det er helt fjern.

 

C er en god start mener jeg, eller VB.

Lenke til kommentar
Jeg snakket med en kar som fikk problemer med dette i Java Script! JAVA SCRIPT!

Ikke bland kortene her nå da. Det er ingen sammenheng mellom java og javascript, og det faktum at kammeraten din fikk problemer med javascript sier igrunn mer om han enn språket...

 

Enig i at det finnes en del ulemper meg java, men ikke trekk fram det faktum at du må ha en kjøremiljø for å kjøre (virtual machine gjelder kun java applets).

Kjøremiljøet gjør at java blir et totalt plattformuavhengig språk, i motsetning til c og vb.

Har du forresten lagt merke til av alle .net språk og krever et kjøremiljø nå? Det er ikke uten grunn at MS følger etter sun på dette området.

 

Du skriver mye rart som gir meg følelsen av at du ikke helt vet hva du snakker om, og hvis det er tilfellet så anmoder jeg deg om å tone ned innlegget ditt når noen som ikke har peiling spør.

Endret av enden
Lenke til kommentar
Hva med: Nei!

VB er et bra enkelt programmeringsspråk, hvor du slipper pekere, pluss at det ikke har memory leaks som Java har.

Det må du nesten få lov til å dokumentere.

 

Det er sant at gamle JVM (da mener jeg gamle) hadde problemer å identifisere sirkulære objektgrafer som garbage, men det problemet eksisterer ikke lenger. De eneste lekasjene som kan skje er de du lager selv. (f.eks legger til elementer i en Collection i det uendlige uten å tømme den igjen)

 

PS: VB krever også en virituell maskin.

Lenke til kommentar
heisann

 

Jeg har lyst til og lære meg et programerings språk, men jeg vet ikke hvilket... eneste jeg vet er at java er uaktuelt.

Jeg vil gjerne ha litt start hjelp, derfor lurte jeg på hvilket språk som har flest (gode) nybegynner guider på nettet(gjerne på norsk)

 

Hvilket spåk burde jeg velge ?

 

håper på svar...

 

mvh

Joakim T

 

Kom gjerne med linker til guider :)

C++ har 1000 guider på nettet, ikke alle forklarer så grundig hva som skjer på hver linje men....

C++ er et supert språk :thumbs:

Lenke til kommentar
PS: VB krever også en virituell maskin.

Tja... Tidligere VB er intepretert, altså på sett og vis en avansert batch-fil (kanskje å trekke det litt langt... :p) Det å kalle en tolker for en virtuell maskin er vel ikke helt rett.

 

Alt av .net-kode, eller såkalt 'managed'-kode trenger en .net-runtime. Det gjelder uansett språk, c++, c# eller delphi og har derfor ikke så mye i diskusjonen å gjøre.

 

Hvis man holder seg til hvilket språk som har den enkleste syntaksen så heller det mot pascal og vb. Dersom man ser på hvilket språk som er mest tilgjengelig så helder det mot c++ og pascal. Valget bør derfor være enkelt => pascal.

 

Men hva med C#? Det er jo 'fremtiden'. Riktig nok må du inn med .net runtime, men det er jo også fremtiden, så... C# er en herlig blanding av java/c++ syntax med delphis fantastiske klassehierarki.

 

Dersom du har en kammerat som kan programmere hadde jeg valgt det språket han kan. Uansett java/phyton/vb eller cobolt. Rett og slett fordi da er dere to. En person som kan vise er mer verd enn 1000 glimrende c++ tutorials, og dessuten er det mye gøyere og enklere med felles prosjekter enn å sitte og slite alene.

Endret av Format71
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...