Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Om du spør meg er VB et dårlig alternativ, jeg ville satset på Delphi. :)

Du har ikke yst til å gi en begrunnelse for dette da? Argumentene dine veier ikke så tungt alene da jeg ikke forbinner navnet ditt med stor kompetanse (ikke negativt ment - jeg forbinner det ikke med liten kompetanse heller :) )

 

VB er et språk som gir målbare resultater fort, noe som er viktig for at man skal motivere seg selv. Et hvert språk som "lærer bort" enkle mønstre og de viktigste kontrollfunksjonene samt semantikk er et ok førstespråk. Det gjør overgangen lettere til de tyngre språkene uendelig mye lettere. Så vidt jeg kan se tilbyr VB dette uten at man må svette fælt for å se resultater, og da vil jeg si at det er et ypperlig språk å begynne med.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Et hvert språk som "lærer bort" enkle mønstre og de viktigste kontrollfunksjonene samt semantikk er et ok førstespråk.

Det gjør vel ikke VB i stor grad... VB i Visual Studio legger ihvertfall opp til å legge all koden i statisk kontekst 'rett bak knappen'. Databsetilkodlinger havner f.eks som autogenerert kode rett i skjemaet.

 

VB har også en del tillempinger ved tilordning så gjør at man for eksempel kan tilordne med høyre og venstreside av ulik type uten å kaste om, kjempepraktisk når man skal programmere noe som virker med en gang med minst mulig skriving, men når man skal lære om typer og tilordning er det ikke så bra.

 

VB er rettet mer og mer mot RAD med fokus på raske resultater og egner seg ikke til å lære bort prinsipielle ting.

 

Skal man velge et godt og programmeringspråk for nybegynnere er Delphi eller Python langt bedre egnet enn VB.

Lenke til kommentar

Nå for dere skjerpe dere,

Delphi har litt mange mongo regler, eller hva? som semikolon untak og slikt.

 

Det visktigste å lære er først og fremst hvordan alle programmeringsspråk fungerer.

 

Alle i IT klassen min hadde problemer med å forstå datatyper i VB, der det i grunn er veldig enkelt

 

VB er rettet mer og mer mot RAD med fokus på raske resultater og egner seg ikke til å lære bort prinsipielle ting

Dette er jeg veldig enig i, men egner delphi seg bedre? neppe.

"var A : word" er ikke like forståelig som "Dim A As Integer"

Lenke til kommentar

Visual Basic er avhengig av at du kjører Windows. Visual Basic lærer deg dårlige vaner. Visual Basic har stygg syntaks. Visual Basic: :thumbdown:

 

Som et første språk vil jeg anbefale Python. Det er lett, enkelt og greit, har en klar syntaks, lærer deg viktige og grunnleggende elementer og påtvinger gode vaner, som f.eks. innrykk i koden.

 

Når Python ikke lenger er et alternativ (fordi du har en avansert oppgave), eller når du ønsker å gå videre, kan du begynne med C++. C++ kan brukes til praktisk talt alt (spill, vanlige applikasjoner, matematiske utregninger, "low-level" kode, styring av elektroniske innretninger, missilstyringsprogramvare, mobiltelefonkode osv). C++ er raskt og effektivt, har en tydelig syntaks, har mange brukere, er et modent språk og er rikt på "features" -- på en slik måte at du ikke betaler (i runtime-tid eller minnebruk) for features du ikke bruker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...