Gå til innhold

LCD: To små eller en stor?


Anbefalte innlegg

Simen1:

Mine regnekunnskaper har visst bleknet litt, men hvor stor skjerm vil 1838,72cm2 tilsvare?

Svarten nå sletta jeg regnearket... Vent litt har formlene på en postitlapp.

 

(Forvent en oppdatering av tabellen innen et par minutter)

 

Edit: Ferdig! :p

Jeg la også til arealet for en drøss 2 og 3-skjerm oppsett.

 

Edit2: Jeg regnet om størrelseforholdet på 17-19" fra 4/3 til 5/4.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
skjermene mine er (ca) 34*27 cm = 918 * 2= 1836cm2 skjerm. Målte på tverss og fikk faktisk 29,5", men dette er da med de (tynne) kantene i mellom, men de utgjør ikke mye, så tipper på at det er ihvertfall 28"! Hm, det var litt kult :cool:

 

EDIT: målte nøyaktig og fikk 33,8 * 27,2 = 919,36cm2 på 17" LCD og de er eksakt 17"...

Takk, endelig fikk jeg klarhet i om den fysiske størrelsen på lcd-skjermer er 5:4 (har ikke lcd selv nå, og har vært for lat til å måle), det har de heldigvis (5:4 forhold altså), da er det bare å finne ut hvorfor alle crt-gutta bruker 1280*1024 ;).

 

AtW

Lenke til kommentar
En ting er matte, men når jeg tar tommestokken min og måler så får jeg jo 29,5" minus kantene på da... Er dette fordi jeg absolutt ikke har 5:3? I så fall, hvordan kan formatet ha så mye å si? (har kun 1MX fra vidergående, men fikk 5 da!)

Jeg har regnet litt om nå og oppdatert tabellen. (please oppdater quoten også eller slett hele quoten)

 

Hvor mye bredde høyde-forholdet har å si: Når jeg regnet om fra 4/3 til 5/4 på en 19" så økte arealet med 1,6%.

 

Hvor mye det har å si kan jo eksemplifiseres lett med to firkanter:

Firkant A: Sidekanter på 5 og 4. Arealet A= 5*4 = 20 og diagonalen D= root(5^2+4^2) = 6,403.

Firkant B: Sidekanter på 10 og 4. Arealet A= 10*4 = 40 og diagonalen D= root(10^2+4^2) = 10,77.

 

Tenk på firkant A som en 17" skjerm med bredde/høyde-forhold 5/4 og firkant B som to stk 17" skjermer som er satt ved siden av hverandre. Arealet dobles ved en økning fra 1 til 2 skjermer, mens diagonalen bare blir 68% lengre.

 

Dette kommer av at diagonalen er slakere. For å sette det ennå mer på spissen: Tenk deg 10 skjermer på rad. Diagonalen ligger da nesten helt flatt og ca like lang som alle X-sidekandene sammenlagt. (i stedet for sammenlagte diagonaler)

 

Tilbake til de to 17"erne: Tenk deg å stille 4 slike sammen i et 2x2 oppsett. Da dobles diagonalen fra 17 til 34" (siden bredde/høydeforholdet bevares på 5/4). Samtidig blir arealet 4 ganger så stort.

Lenke til kommentar

Helt deilig utregning Simen1! :thumbs:

 

Så med to 17"ere får du en diagonal på 28,56". (schmelck du får nok 29,5" på grunn av kantene i midten.)

 

Men det vil ikke si at vi får en 28 eller 29 tommers skjerm. Vi må se på arealet som Simen1 så flott har regnet ut at er på 1841cm^2, noe som tilsvarer en plass mellom 24 og 25 tommer! Og det er jo helt rått :green:

 

Men setter du skjermene på høykant får du et forhold på 8:5 -> diagonalen D = root(8^2+5^2) = 9,434 -> 47,4 % lengre enn en 17"

 

Dvs ca 25" og et forhold ikke veldig ulikt 4:3

 

 

Edit: lengre diagonal ikke større..

Endret av Øl_Mariachi
Lenke til kommentar

Ah... da er jeg nesten med :cool: Men synes fortsatt at det hadde tatt helt av med 3 17" da... Må jo ha noe å bruke studielånet på!

 

29,1" LCD: ca 2622 cm^2

3x17,1" LCD: ca 2761 cm^2

2x21,1" LCD: ca 2757 cm^2

30,1" LCD: ca 2806 cm^2

 

mmm... (nesten) 30" skjerm med 3stk. 17"

 

EDIT: gjerne kom med gode idéer på hvorfor jeg burde kjøpe enda en 17", kjenner jeg meg selv rett så trengs det bare litt gruppepress :p

Endret av schmelck
Lenke til kommentar

Hvis noen andre har lyst til å regne på areal så har dere formelene her:

  • X = Z / root[1/(1+F^2)]
  • Y= F*X
  • A = X * Y

X = bredde, Y = høyde, Z = diagonal (skjermstørrelse i tommer), A = Areal, F=høyde/bredde-forhold=Y/X. Bruk F og Z til å regne ut X'en først, deretter bruker du X og F til å regne ut Y og til slutt X og Y til å regne ut A.

 

Alternativt kan dere bruke Z og F fra 1 stk skjerm til å regne ut X og Y på den ene skjermen, for så å regne bakover igjen med en dobbelt så stor X for å finne ut hva den totale diagonalen blir på to skjermer som er satt sammen.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Det er idéer jeg liker, som kanskje kan funke på dama også! Så slipper jeg så mye: "hva har du kjøpt nååå da? HVa?! enda en skjerm? Hva er vitsen med da? Hva med å spare pengene fo en gang skyld?"

 

hehe

 

EDIT: rotet på verandaen er ikke rot, det er bare poser med panteflasker jeg ikke har giddet/orket å pante :p

Endret av schmelck
Lenke til kommentar
du vil nesten ikke merke forskjell

Vel og merke hvis du har et brukbart skjermkort ikke sant?

 

Sitter på en Viewsonic VP171s nå, og det var merkbart forskjell når vi testet fra en brukbar stasjonær pc med ok grafikkkort og til en (faktisk helt ny) Fujitsu-Siemens Lifebook E4010. Fikk da opp et fortyrrende bølgemønster på skjermen..

 

Edit: La til quote..

Endret av Øl_Mariachi
Lenke til kommentar

Som jeg har forstått på deg (og din guide), så vil det vel være opp til hvor god skjermen er for å konvertere signalene som gjør utslaget på om det blir noe dårligere kvalitet?

Skjermen og skjermkortet. Skjermkortet konverterer fra digitalt til analogt og så tar skjermen signalet tilbake til digitalt. I begge disse prossessene så reduseres bildekvaliteten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...