Gå til innhold

Vifte på bil!


Clone baby

Anbefalte innlegg

Hei, jeg lurer på hvordan det ville ha gått om jeg hadde tilkoblet en Delta 120x120 3.00A på ett bilbatteri.

 

Hvorfor i all verden jeg vil dette? jo, nå skal du høre, jeg har en bil med forgasser som du sikkert vet så skal jo den ha luft, og hvorfor ikke da sette en delta vifte på luft innsuget...

 

Ja, og ikke bare det, det skal jo også funke... MEN! nå er jeg ikke så " proff " med innsug osv på en bil, så jeg håper dere kanskje kunne ha hjulpet meg.

 

Mvh FinnW :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

dette blir jo en smule "av tapeten" da men men

delten ville funket fint på batteriet .. om dette har noen hensikts mesig efekt på bilen vil jeg tvile på sidne den ikke kan Presse nokk luft ..

du vil jo ha en turbo effekt ikke sant men jeg tviler på at den kan levere luft til og bygge et tryk på 0,5 bar eller mer og Motoren på bilen suger sikkert mer luft en vifta kan levere

Lenke til kommentar
dette blir jo en smule "av tapeten" da men men

delten ville funket fint på batteriet .. om dette har noen hensikts mesig efekt på bilen vil jeg tvile på sidne den ikke kan Presse nokk luft ..

du vil jo ha en turbo effekt ikke sant men jeg tviler på at den kan levere luft til og bygge et tryk på 0,5 bar eller mer og Motoren på bilen suger sikkert mer luft en vifta kan levere

men jeg vil jo få en viss effekt med det, da slipper jo motoren og slite med og suge inn luft, og slik som K&N filteret som er lagt så bra att den slipper mer luft inn enn ett vanlig filter.. :ermm:

Lenke til kommentar

Ubeskjedent sagt: Jeg har greie på bil.

 

Og selv om spørsmålet allerede er besvart av howiee78, så kan jeg bekrefte hans utsagn.

Og også legge til at f.eks en to-liters motor jafser i seg enorme mengder luft på "fullt øs"!

6000 omdr i minuttet gir 100 omdreininger i sekundet. Motorens slagvolum er 2000ccm / 2 liter. Om vi ser bort fra strømningstap og virkningsgrad så kan vi regne: 2 liter * 100 = 200 liter/sek. Ett minutt: 200*60 = 12000 liter i minuttet!!

(Som totakts-motor) En firetakter forbruker omtrent halvparten, men likefullt!

 

Jeg tror du ganske glatt kan se bort fra en pinglete Delta-vifte i denne sammenheng ja! Regner med at du skjønner det? :p

Vifta hadde helt fint tålt 12v fra batteriet. Selv om du kobler slike ting til en såpass kraftig strømkilde som et 12v batteri, så er det enheten ( vifta) som uansett bestemmer strømtrekket.

 

I neste runde foreslår jeg at besøker amotor.no i stedet, i alle fall om du har flere tanker rundt forgasser´n din!

Lenke til kommentar

Nå er det mange fine og bra svar her, men jeg slenger meg på linja jeg og... Kan nevnes at jeg har god erfaring med trimming av motorer, alt i fra Harley-Davidson motorer til Am.Cars og BMW motorer.

 

Den delta vifta vil ha NEGATIV effekt på motoren din, du vil faktisk forhindre luft tilstrømmen, og motoren vil få en fattigere forbrenning. Som igjen fører til tap av hestekrefter.

 

Nå finnes det en slags fattigmans turbo. Air-Ram. (Søk på google) Air-Ram er ei vifte som spinner på ca 22.000 RPMS og et komplett kitt av et H&R luft filter med Air-Ram montert skal hengivelig gi 3-4% bedre effekt over "stock".

1. H&R på sine hjemmesider garranterer at demmes luftfilter skal kunne gi en effektøkning på 3-4% over "stock". (Det vil si at Air-Ram egentlig ikke gir noe ekstra).

2. Strømforbruket til Air-Ram fører til at dynamoen må jobbe ekstra hardere for å levere nok strøm, og dermed mer motstand på veiva. Ergo, tap av hestekrefer igjen.. Ettersom Air-Ram systemet ikke klarer å levere mer enn den angivelig skal gi.

 

Er du intresert i billige hestrekrefter til bilen din, kan du alt ettersom type bil du har kikke på doble webber forgassere eller tripple.

(Jeg hadde en Ford Granada 2.3 V6er hvor jeg byttet til trippel webber, gikk som ei kule).

Lenke til kommentar
Nå er ikke jeg noen kløpper på bil, men det vil vel uansett ikke bare hjelpe med mere luft? Må man ikke øke mengden av bensin som blir blandet med luften også?

nyere biler vil til et vist pungt justere dette sevl .

har selv en såkalt Power filter .. det lager i hvertfal mere lyd ..

det du kan hente hester på er og efektanleg og fjerning av eventuel katalysator (som jeg har)

 

EDIT: der er ikke mengden bensin som bester hvor kraftig motoren drar . det er hvor mye luft man kan Komprimere inn i explosjons kamret bensin kan klarer 40% luft inblanding men NOS klarer 70% noe som tilsier at eksplosjone som skjer er større og dette dreier da motoren forter rundt

Comprende amigo

Endret av FtZ-
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...