Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

trådløst nett over 400 meter


Anbefalte innlegg

Jeg og en kompis bor ca 400 meter fra hverandre og lurte på å sette opp ett nettverk mellom pcène våre, 400 meter med kabel blir litt vel langt så vi vurderer drådløst. noen som veit hva vi må ha av utstyr og hvor mye det vil komme til å koste? vanlige trådløse nettverkskort har vel ikke kjangs på 400m?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må ha tilnærmet fri sikt. Noen busker og trær går greit, men ikke jord/fjell/betongbygninger etc.

 

Viss du skal ha et helt fleksibelt nettverk der alle maskiner ser alle i begge ender av det trådløse nettverket, så trenger du følgende:

 

2 stk accesspoint (AP): Asus SpaceLink WLAN Access Point kr 996 per stykk

 

Disse må du ha antenner og kabler til:

 

400m holder det mer enn nok med 8dBi antenner. Sjekk www.safeway.no sin webshop for 8dBi directional antenne til 5-600kr per stykk. Du trenger altså 2 av dem. Kjøp noen meter kabel og de rette pluggene. Totalt ca 15-1700kr.

 

Totalt blir dette altså 3500-4000 kr. Da har du et skikkelig bridget 55mbit (effektivt 23-24mbit) nettverk der alle ser alle i begge ender.

 

Inet- maskiner hos Hus A (der en maskin/ruter deler inet) - switch - AP <--trådløst--> AP -switch - maskiner hos Hus B

 

I dette eksempelet deler dere inet.

 

 

 

Viss farten over det trådløse systemet ikke har noe å si kan du kjøpe billigere AP'er også (11/22 mbit) til ca 550kr per stykk.

 

Jeg har gjort dette selv for noen år siden. Snekret og mekket til litt da jeg ikke kunne få bredbånd der jeg bodde. Satte opp mot en kompis som bodde 3km vekke. La AP'en i en boks høyt opp i et tre. Men funket gjorde det :) Gikk knirkefritt i et par år før jeg endelig kunne få ADSL selv.

 

Lykke til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...