Gå til innhold

Forskjellene på Sokkel 940 og 939 ?


maestr0

Anbefalte innlegg

Dette skjønner jeg ikke helt. Når Amd lanserte sin FX-51, var den beregnet for Sokkel 940. Men nå, når FX-53 kommer, skal de flytte den (samt Athlon 64 3700+) over på Sokkel 939. Hva betyr dette? Er Sokkel 939 (jeg antar at det er 939 pins istedetfor 940) bedre enn Sokkel 940, og i tilfelle hvorfor?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dette skjønner jeg ikke helt. Når Amd lanserte sin FX-51, var den beregnet for Sokkel 940. Men nå, når FX-53 kommer, skal de flytte den (samt Athlon 64 3700+) over på Sokkel 939. Hva betyr dette? Er Sokkel 939 (jeg antar at det er 939 pins istedetfor 940) bedre enn Sokkel 940, og i tilfelle hvorfor?

Kun Athlon 64 FX skal bytte sokkel fra 940 til 939. Athlon 64 fortsetter på sokkel 754, men det skal også komme Athlon 64 for sokkel 939.

 

Forskjellen på sokkel 940 og 939 er hovedsaklig pris og minne, der sokkel 939-hovedkort blir billigere å lage og at de støtter standard ('unbuffered') DDR-minne (sokkel 940-hovedkort støtter kun registert DDR-minne). Athlon 64 for sokkel 939 kommer også til å støtte dual-DDR, noe ikke Athlon 64 for sokkel 754 gjør. Athlon 64 for sokkel 939 kommer også bare til å ha 512KB L2 cache, mens Athlon 64 for sokkel 754 støtter opp til 1024KB L2 cache. Sokkel 939-hovedkort kommer også til å støtte PCI-Express, mens sokkel 754-hovedkort bare støtter AGP.

 

Se også dette om det er mer du lurer på:

http://www.aceshardware.com/read.jsp?id=60000301

Lenke til kommentar

Er det noen som vet når man kan få kjøpt et ATI skjermkort eller noe med PCI Express 16x teknologi da? Er det sagt noe om dette?

 

Forstår jeg det rett slik. Når neste AMD-hovedkort med sokkel 939 kommer blir det med kun PCI Express og kanskje noen få PCI-porter? Ingen Agp lenger?

 

Nå har vi gått veien fra 2x, 4x og nå 8x i AGP-sporet og man har vel ikke sett de helt store revolusjonerende forbedringene underveis på grunn av nettopp dette?

 

Det har vel heller hatt mer for seg at GPU og minne på skjermkortene i seg selv har blitt kjappere. At det hele egentlig er litt PR-gimmick for å få oss til å kjøpe det nye og beste hele veien?

 

Er dere enig?

Lenke til kommentar

Først: Tusen takk, snorreh. Kunne ikke fått et bedre og mer utfyllende svar :)

 

Jeg lurer nå på det samme som olaeirik, om det kommer til å være AGP-støtte på de nye 939-kortene. Alstå, om man vil ha et slik er det bare å punge ut for et skjermkort som støtter PCI-Express, noe som sikkert koster mer enn 5000,-

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...