Gå til innhold

EVE online


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er ganske tydelig at vi har forskjellige meninger om hva et spill skal inneholde og hva som eventuelt gjør det bra eller dårlig. Det faktum at noen foretrekker et spill som dekker de sosiale behovene spillerne føler for, er like naturlig som at andre foretrekker et spill hvor de slipper slike "teite" aspekter med spill. Det er stor forskjell på den vanlige MMORPG-spiller og de som spiller opp til høyeste level og kun gjør det som er beregnet for veteranspillere.

 

Når Golfbag viser til linker hvor de slåss mot de mest kjente piratene i hele EVE gjennom historien, mOo - Originalt med Stavros og Lord Zap med flere, viser det at han spiller spillet på en annen måte enn bedrifter i EVE som helst vil drive på med PVE og økonomisk PVP. Denne typen spillere har et annet behov for sosialisering enn de spillere som liker å gå rundt i byer og prate med andre personer og studere kostymet de har på seg, det viser seg i flere MMORPG.

 

Jeg har hatt diskusjoner med bl.a. en australier som spiller Anarchy Online, og for han er "/o <beskjed>" mer enn nok av sosialisering, og for han er det helt vanvittig at noen skal ha behov for mer. De fleste ligger dog en plass mellom de to ekstreme sidene, og de fleste MMORPG'er appellerer til de fleste spillerne.

 

Angående spillet i topic, EVE Online, har det mindre grafisk sosialisering enn de aller fleste andre MMORPGs på markedet i dag. Du er stort sett begrenset til chatroom, private konversasjoner, ingame eposter og eventuelt møte skipet til personen du vil sosialisere med en plass i verdensrommet. Utviklerne er klar over dette, men synes ikke det er en vesentlig del som vil ha noen effekt på hvordan selve spillet er å spille.

 

Før i tiden, før det var en EVE beta, før folk fikk fly romskipene sine, var det fortsatt stor trafikk på forumet til CCP samt i irc-kanalen som var opprettet på Stratics. Folk kjente hverandre, kriget, allierte seg, opprettet bedrifter (corporations) og drev på med spionasje. I tillegg var enkelte i communityet veldig ivrige på å skrive Fan Fiction, og fikk stor popularitet. Rollespilling i EVE har blitt neglisjert etter at det ble lansert av flere årsaker. Event-programmet i Polaris (som er den delen av kundebehandling som gjøres av frivillige) hadde store problemer og mistet nøkkelpersoner. Nå i det siste har det derimot vært store forandringer i hvem som bestemmer hva, og det har blitt satt inn både nye og gamle folk i event-programmet slik at de kan tilrettelegge mere for rollespilling i EVE. For folk som har litt innsikt, kan det nevnes at en person, nemlig Istvaan Shogatsu, eller HellGremlin, tilogmed har blitt nevnt i spillets manual, hovedsaklig på grunn av hvor involvert han var i rollespillingen til EVE, og skrev mange historier. Han har nylig begynt å spille EVE og er interessert å å få tilbake den gode gamle rollespillingen som var før spillet ble spillbart.

 

Nok om det, det er et par detaljer i Erlings post om det tekniske med EVE Online som er litt galt. Selv om han har rett i at EVE er et stort tomrom, er det ikke uten noen argumenter. Fysikken og størrelsen på EVE Online er "ekte". Det vil si at for spillet så er faktisk planetene så langt unna hverandre som de er i virkeligheten. Skipene spillerne styrer er derimot ikke riktige, slik at det tar sekunder eller minutter å reise avstanden vi ville brukt år på i dag.

 

EVE Online har "collision detection". Det brukes bl.a. for å kalkulere treff på missiler. EVE Online har -ikke- skipskollisjoner, datamaskiner 30000 år i framtiden er ment å være smartere enn som så, så EVE benytter seg av "collision avoidance" - som faktisk er mer komplisert enn detection.

 

EVE Online er ikke et simplere spill teknisk sett enn andre spill. Grunnen til at det støtter 10,000 spillere er rett og slett enorm datakraft i serverclusteret samt en effektiv måte å programmere på. EVE benytter seg ikke av dynamiske koordinater slik de fleste andre MMORPG gjør, men av vektorer. Dette gjør at båndbreddebruket går ned for områder med større befolkning, og at spillere som ikke har så mye båndbredde å ta av likevel kan spille spillet uten enorm "lag".

 

EVE Online er det største MMORPG'et som er ute på markedet nå. Det inneholder cirka 5000 solsystemer, endel planeter per solsystem, endel måner per planeter og litt asteroidebelter her og der, samt stasjoner og stargates. Totalt sett regnet vi ut for noen måneder siden at EVE har litt over 200 000 "zoner" eller punkter hvor folk kan spille på. Selvfølgelig vil det da være endel områder som holdes tomme.

 

Midten av universet pr idag har en god befolkning - det er mer erfarne spillere å møte for nye spillere, og tomhetsfølelsen har gått litt ned siden spillet ble omtalt for et halvt år siden. Spillet har i dag godt over 7000 spillere om kvelden og opp mot og over 10 000 i helgene, dette i sterk kontrast med hvordan det var før jul, med minkende mengde spillere og sjeldent over 5000 spillere, selv på helgene.

 

Personlig har jeg fortsatt min karakter i EVE. Den karakteren er den eldste karakteren i spillet som ikke eies av utviklere hos CCP eller supportarbeidere hos Siminn Internet (jada, jeg er stolt av det :love:). Jeg spilte spillet i begynnelsen i det daværende største corporationet (Taggart Transdimensional). Jeg sluttet med spillet i desember 2003 av personlige grunner, men har likevel tilgang til karakteren min (en kompis tok over og bruker den til forskning). Jeg sitter og lurer på om jeg skal reaktivere og ta den tilbake den dagen Jovians blir tilgjengelig for oss vanlige humane spillere.

 

Til slutt vil jeg komme med en påstand og en oppfordring i to deler:

EVE Online har det råeste, hardeste, mest innbarkede og mest interessante politisk system i noen MMORPG. Konfliktene som har vært siden spillet ble sluppet, og før det, har jeg -aldri- sett i noe annet spill. Det er simpelthen utrolig hvor dypt EVE går på akkurat det området. Hvis du vil være spion i EVE har du en utmerket sjanse til det, bare ikke la noen få snusen i det, da blir du satt på KOSlister over hele universet.

 

Oppfordringen lyder:

Gå til http://myeve.eve-online.com/ingameboard.asp og les litt av postene der. Overse de fleste postene i General Discussion, og konsentrer deg heller om "EVE Corporations, Factions and Organizations HQ" og "Intergalactic Summit". En stor mengde relevant informasjon om hvem som styrer hva og hvor i EVE fins der. Klikk på EVE Online banneren du finner omkring her på gamer.no og registrer deg for en 7dagers gratis prøvetur av EVE Online. Det kreves ingen kredittkort, og det er under 500mbyte å laste ned. Du har ingenting å miste, bortsett fra en uke i en forrykende verden.

Endret av cairn
Lenke til kommentar

Thats the man!

 

Er vi klare for i morgen? ny rekord?

 

(egentlig er jeg ikke så voldsom på pvp, har bare vært i 0.0 en gang og da var Phoenix i krig med m0o... jeg turte ikke å ofre thoraxen min da... selv er jeg medlem i et lite mining-corp med 6 aktive personer som har klart å produsere det samme antallet thoraxer i løpet av denne helgen.)

Endret av GolfBag
Lenke til kommentar

Regner med det kommer havne på rundt ti tusen påloggede. Håper selvfølgelig på 11000+ ;)

 

Karakteren min står stort sett bare og kopierer Apocalypse blueprints og trener flere science skills, holder på med den andre av spesialfeltene for Tech 2 nå, er bare et par dager igjen, så blir det vel den tredje etterpå, tenker jeg.

Lenke til kommentar

Red Shift Mining... jeg heter Basic Miner.... vi er j*vlig gode til å samarbeide... første battleshipet blir bygd nå om en uke. Vi har planer om å bli et ledende industri-corp i løpet av det neste halve året.

 

Hvis du er interresert i å vite mer kan vi snakkes i spillet :D

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

hey..

 

EVE-Online har faktisk passert over 10.000 brukere online samtidig.. i en og samme verden.. i gjennomsnitt er det vel ca 6.000 brukere pålogget.. jeg begynte å spille EVE-online i desember og synes det er konge.. det som er så kult med EVE er at ALLE spiller i samme verden på samme server.. det er det vel ingen andre spill som gjør? dessuten er det mange forskjellige retninger(mining, missions, PvP, bountyhunter, trading osv.) man kan ta for å tjene penger(ISK) for å kjøpe skills, skip og equipment.. også det beste av alt er at spillet blir kontinuerlig oppgradert uten at du må kjøpe en expansion-pack eller noe.. den bare lastes ned automatisk etter hver gang det er laget en ny patch.. :D du slipper å begynne på nytt i et nytt spill fordi spillet er "out-of-date".. jeg anbefaler EVE-Online på det sterkeste..

 

Ingame character: Oddie KnifeEdge

Lenke til kommentar
  • 10 måneder senere...

:) Eve er unikt. Jeg har vært med i Evolution, Guiding Hand Social Club og endel corps startet av meg selv og noen kompiser.

 

Det som er unikt er at det er få begrensninger for hva man kan utrette. Sålenge man greier å styre de menneskene man har til rådighet, kan man utrette ganske store ting i spillet Eve.

 

Man kan som Istvaan Shogatsu og Guiding Hand Social Club nettopp har gjort, infiltrere et annet corp og rundstjele dem for VELDIG store verdier.

 

Hvis man greier å legge fra seg moralen når man logger inn på Eve kan dette spillet by på morsomme og spesielle opplevelser.

 

Utpressing, krig, infiltrering, spionering, social engineering,,alt for å få overtaket på en fiende er mulig,,,hvis man bruker hodet.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Nå har jeg ikke testet noe annet enn EVE, men jeg angrer ikke et sekund på at jeg begynte å spille det. Hvordan de andre mmorpg spillene er aner jeg ikke, men så lenge jeg trives med EVE så ser jeg ingen grunn til å skifte.

 

Jeg er i et corp i dag og der er det et krav at alle medlemene skal ha teamspeak. Å delta i fleetops uten er håpløst. Dessuten så er det utrolig fint å sitte ute i et astroidefelt sammen med 10-12 andre og prate masse tull mens man ser på laserene som miner og haulerene som sliter ;)

 

For øyeblikket så driver jeg stort sett og gjør missions. Har et battleship for det men tenker på å skaffe meg en raven når jeg går over på lvl 4.

 

I eve kan jeg stort sett gjøre hva jeg vil og dersom jeg føler for å være litt sosial så blir jeg med corpet på mining op, raids eller lignende.

I alle områder over 0.5 security så skal det godt gjøres å ikke se andre i local. Jeg føler meg aldri alene og i flere tilfeller så ønsker jeg ikke å se andre.....hehe.....

 

EVE har virkelig gitt meg mye moro og spesielt moro blir det når jeg får covetoren min og mine 3 MSM2's om en uke :D

 

Det finnes buddyinvites til eve og jeg ville seriøst prøvd det ut dersom jeg var i tvil om hvilket mmorpg man skulle velge. En kompis av meg begynte og sluttet et par dager etterpå....Årsak? JO.....han måtte slutte før han ble FOR avhengig av det......LOL

Lenke til kommentar

Er det noen her som kjenner PA alliance? Vi er et gjeng som har slått sammen en del corp og vil bryte ut i 0.0

Alle 30+ er aktive pvp spillere. Nesten ingen minere.

Vi vil enten inn i PA eller ned i Period Basis regionen. Alle har lang tid i eve nå, fleste mer enn 1 år.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...